Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.957
4.206
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kocht eens olie bij MOTORZOOM die volgens hun goed uit de DUITSE test kwam.
Was wel goedkoop maar als de motor draaide stonk het naar patat vet.
Gelijk weer vernieuwd door olie van een bekent merk opgelost.
Later test op gezocht kwam er niet zo goed uit.
 
Ik ga morgen een motor halen die in 2016 oliewissel heeft gehad en daarna is er maar 500 km gereden.

Is het verstandig om ermee naar huis te rijden (60km) omdat 4 jaar geleden de olie is gewisseld.

Ik ben wel van plan olie te verwisselen maar zal pas over een week zijn.
 
Ik ga morgen een motor halen die in 2016 oliewissel heeft gehad en daarna is er maar 500 km gereden.

Is het verstandig om ermee naar huis te rijden (60km) omdat 4 jaar geleden de olie is gewisseld.

Ik ben wel van plan olie te verwisselen maar zal pas over een week zijn.
Zolang er (genoeg) olie in zit, dan overleefd ie dat heus wel...
 
In de YZF750R was het een prima olie, soepel door de versnellingen heen. In de R1 is het toch na Kroon, Eurol toch Castrol geworden omdat de voornoemde oliën de versnellingsbak niet echt soepel deed schakelen.
toch apart dat er zoveel verschil zit in combinatie motor-olie. Mijn vorige motor (Z750) schakelde het slechtst bij Castrol :-(
 
toch apart dat er zoveel verschil zit in combinatie motor-olie. Mijn vorige motor (Z750) schakelde het slechtst bij Castrol :-(
Hoe precies ze ook in elkaar zijn gezet, na een x aantal km krijg je toch exemplarische verschillen. En verschillen tussen merken en types motoren maakt dat nog groter.
Het liefst had ik dat de R1 het beste op de kroon had gelopen, scheelde me toch euro’s per liter olie.
 
Zou je in een ouwe guzzi gewoon auto olie kunnen gooien? Gezien de droge koppeling.
Er zit keurig motorfiets olie in nu, motorex.

“Vraag dit voor een vriend”
Motorfiets olie erin, want in jouw blok heb je een versnellingsbak. Auto heeft geen bak behalve tandwielen voor je oliepomp en die reken ik gemakshalve even niet mee.

Ik kan het niet onderbouwen maar kiep gewoon dezelfde olie erin, en lees niet teveel.... :+
 
Visicositeit is niet belangrijk hier, zulke extreme temperaturen hebben we tijdens de hobby kilometers hier niet. Af en toe zie ik weer een tabletje voorbijkomen en denk ik...mooi.

Multigrade erin, op tijd verversen en rijden...geen probleem omdat ik toch niet bij -5 of +40 rij.

Schakelen bij mij gaat ook niet altijd goed, foutje van mij maar verder...op hoge toeren als boter.
 
Visicositeit is niet belangrijk hier, zulke extreme temperaturen hebben we tijdens de hobby kilometers hier niet. Af en toe zie ik weer een tabletje voorbijkomen en denk ik...mooi.

Multigrade erin, op tijd verversen en rijden...geen probleem omdat ik toch niet bij -5 of +40 rij.

Schakelen bij mij gaat ook niet altijd goed, foutje van mij maar verder...op hoge toeren als boter.
Als je nog een liter olie over hebt moet je die eens uitschenken bij 0 graden, 10 graden en 25 graden.
Ik denk dat je je mening zal bijstellen.



Foto bij mijn bewering dat viscositeit wel van invloed is op temperatuur en dat die verschillend is per olie (foto 2).
Voor meer info kan je altijd de productfiches bekijken per oliesoort bij de fabrikant. Je zal zien dat viscositeit bij 0 graden en 100 graden zal verschillen bij verschillende fabrikanten , ook al is het een 10w40.
 

Bijlagen

  • Graph_Oil_Sotrax_15W40_1024.png
    Graph_Oil_Sotrax_15W40_1024.png
    26,5 KB · Weergaven: 6
  • 015638306_1-37bf66ec6b5d2155b707bfbea2fee9c8.png
    015638306_1-37bf66ec6b5d2155b707bfbea2fee9c8.png
    72,2 KB · Weergaven: 5
Zou je in een ouwe guzzi gewoon auto olie kunnen gooien? Gezien de droge koppeling.
Er zit keurig motorfiets olie in nu, motorex.

“Vraag dit voor een vriend”
Ik deed altijd al 'auto-olie' in mijn BMW Boxer (ook aparte bakolie), viertakt scooters en Suzuki GSX600F/750F.
De aloude Austin Mini had ook een versnellingsbak in de motorolie.. en die stonden niet perse bekend om versnellingsbakproblemen.
(Indertijd schuimde de olie wel veel meer dan nu..)

Qua schakelen was ik zelfs helemaal weg van de Techno 5W40 van de Action.
Omdat ze tegenwoordig Valvoline verkopen met JASO MA2 gebruik ik die nu in de S1000RR.. en die olie zit dan ook weer in de auto. :P

Twee motorfietsen vereisen echter W50 olie, dus daar gewoon Mötul. O-)

Ik heb nog nooit iets gemerkt van wel/geen specifieke motorfietsolie.
Hoogstens een keer slippers vanwege te slappe koppelingsveren.

Alleen Energy Conserving olie van hele lage viscositeit vermijd ik vanwege de 99.99% kans op de bekende friction modifiers.
 
Motorfiets olie erin, want in jouw blok heb je een versnellingsbak. Auto heeft geen bak behalve tandwielen voor je oliepomp en die reken ik gemakshalve even niet mee.

Ik kan het niet onderbouwen maar kiep gewoon dezelfde olie erin, en lees niet teveel.... :+
In een Guzzi zou auto olie kunnen omdat de bak apart gesmeerd word.
 
Terug
Bovenaan Onderaan