Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.949
4.196
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daarnaast heeft geen enkele Japanse fabrikant een eigen olieraffinaderij ,komt dus niet uit de Honda,Yamaha,Kawa en Suz fabriek,
ze laten het in hun eigen merk flesje bottelen bij een olieboer,en zou me niks verbazen als dat bij dezelfde boer is voor alle merken.
Castrol, Motul, Motorex, Liqui Moly, Bellray hebben ook geen eigen olieraffinaderijen
 
Ik denk dat we kunnen blijven doorgaan, dit staat er in je link:
"Ruwe olie wordt vanaf de haventerminal in Fos-sur-Mer in Zuid-Frankrijk via de pijpleiding van SPSE aangeleverd. Lichte en middel destillaten, zoals benzine, diesel en kerosine, worden hier geraffineerd en zijn vooral bestemd voor de Zwitserse markt."

Geen vermelding van smeerolie te zien.
 
Ik denk dat we kunnen blijven doorgaan, dit staat er in je link:
"Ruwe olie wordt vanaf de haventerminal in Fos-sur-Mer in Zuid-Frankrijk via de pijpleiding van SPSE aangeleverd. Lichte en middel destillaten, zoals benzine, diesel en kerosine, worden hier geraffineerd en zijn vooral bestemd voor de Zwitserse markt."

Geen vermelding van smeerolie te zien.
Vanaf de ruwe olie ga je destilleren voor alles.. zie de kolom tweede stap @300-350°C..

fractional-distillation-crude-oil-labeled-educational-explanation-scheme-diagram-chemical-sepa...jpg

Deels is het ook een slim alvalprodukt (benzines).
 
Zo'n subjectief statement van een techneut? "Beste kwaliteit" bestaat niet en ook in een enkel land als Maleisië zijn niet alle olie-reservoirs hetzelfde.
"Beste kwaliteit" ruwe olie wil alleen maar zeggen dat er op zo goedkoop mogelijke wijze zo duur mogelijke producten van te maken is.
Het zegt niets over de kwaliteit van die producten.
 
"Beste kwaliteit" ruwe olie wil alleen maar zeggen dat er op zo goedkoop mogelijke wijze zo duur mogelijke producten van te maken is.
Het zegt niets over de kwaliteit van die producten.
Gaan niet om de producten maar de ruwe olie,dat is gewoon de beste in de wereld,dat verzin ik niet dat is bewezen,
de producten is weer een ander verhaal,dat ligt er aan wat men er aan toevoegt.
 
Heb ik gezegd dat dat wel hoeft dan? Ik stipte alleen een onwaarheid aan.
Slap geouwehoer.. wijs die destillatiekolom dan aan. ;)
Zwitserland is een milieu kritisch land, daar heb je geen Ruhrgebied/Europoort en vergelijkbaar.
Dus ook geen tweede fabriek.

 
Als je kijkt naar de "puurheid" van smeerolie, dan is de "gas to liquid" methode van de Shell plant in Qatar een mooie. Geen olie kraken in een destillatiekolom e.d. Daarmee krijg je een product dat vrijwel alleen de stoffen bevat die je erin wilt. Dit is de (synthetische) basisolie. Uiteraard worden er daarna een berg additieven bijgevoegd die het tot smeerolie maken.
 
Heerlijk om te lezen hoe eenvoudig sommige mensen denken over olie.
Omdat ze het zelf niet snappen is het in hun ogen bangmakerij.
Ik ben zelf net als jij Motorex dealer en ik geniet ervan als mensen zelf een verkeerde olie gebruiken omdat olie gewoon olie is en er nergens verder bij gaan stil staan.
En dat ze de mazzel hebben dat hun motor het perfect doet na heel veel kilometers en dat ze dat direct als maatstaf gebruiken is dan de kersen op de taart.
Ga nu weer even verder met een blok revisie.
Geld moet toch verdiend worden.
Hoe meer er verkeerde olie gaan gebruiken hoe meer werk ik weer krijg, heerlijk.
Het lijkt erop dat jij stelt dat als jij een motorblok krijgt dat gereviseerd of gerepareerd moet worden, het enkel en alleen ligt aan het gebruik van minderwaardige of verkeerde motorolie. Wat een onzin. Er zijn legio andere oorzaken te noemen waarom een motorblok kapot gaat. Jij beweerd dus dat Valvvoline een minderwaardig oliemerk is omdat het bij Action verkocht wordt. wat een onzin. En dat alleen Motorex ( die jij toevallig verkoopt) de allerbeste is. Wat een onzin en stemmingmakerij. Dat een olie zonder JASO MA niet geschikt is voor de motorfiets (met natte koppeling) is het enige wat juist is in jou bewering. De rest is klinklare onzin. Al die motorblokken die jij moet reviseren omdat die dommeriken geen Motorex hadden gebruikt. Haha, laat me niet lachen.
 
Als je kijkt naar de "puurheid" van smeerolie, dan is de "gas to liquid" methode van de Shell plant in Qatar een mooie. Geen olie kraken in een destillatiekolom e.d. Daarmee krijg je een product dat vrijwel alleen de stoffen bevat die je erin wilt. Dit is de (synthetische) basisolie. Uiteraard worden er daarna een berg additieven bijgevoegd die het tot smeerolie maken.
Hier kan ik me in vinden, toch geldt deze GTL-olie nog als group III en niet IV.
 
Zoiets van wij van WC eend adviseren WC eend;)
Vroeger bestonden al die eigen merk oliën ook al,vreemd genoeg kwamen die nooit als een top olie uit testen,
moet ook niet te lang heel blijven anders verkopen ze geen motor meer.🤫
Daarnaast heeft geen enkele Japanse fabrikant een eigen olieraffinaderij ,komt dus niet uit de Honda,Yamaha,Kawa en Suz fabriek,
ze laten het in hun eigen merk flesje bottelen bij een olieboer,en zou me niks verbazen als dat bij dezelfde boer is voor alle merken.
Niet mee eens.
verkopen geen motoren meer.......beetje Honda ST1100 draait 300.000 km, Yamaha FJR1300 heeft er ook geen problemen mee, BMW evenmin.
Tuurlijk heeft geen enkele motor, en ook autofabrikant een eigen olieraffinaderij....sterker nog, ik denk dat maar weinig oliemerken dat überhaupt hebben. Vind dat dus geen statement.
Fabrikanten laten beslist hun olie elders maken, maar wel naar eigen "recept" en of additieven...en dus is het hun wc eend die ze voor hun motor adviseren. En daar kun je dan meer op vertrouwen dan het forumlid die zegt ik rij al jaren op die olie en mijn motor loopt goed......2 rondjes rondom de kerk als Pasen op een zondag valt.
 
Dat een olie zonder JASO MA niet geschikt is voor de motorfiets (met natte koppeling) is het enige wat juist is in jou bewering.
En dat heb ik ook zo vaak getest en nog nooit slipperdeslip.
Een enkele keer moest ik wel versterkte koppelingsveren monteren.
Maar dat deel ik in onder slijtage.
Energy conserving oils moet je natuurlijk wel vermeiden.
Vaak lage viscositeit oliën.
 
Terug
Bovenaan Onderaan