Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.949
4.195
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Olie verdampt toch ook bij gebruik? Die damp tref je (bij auto's) ook weer gecondenseerd terug bij het gasklephuis.
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat de samenstelling van de olie daardoor gedurende de tijd anders wordt en de motor inwendig sterk vervuild raakt als deze niet ververst wordt?
 
Wat denk je van benzine welke langs je olieschraapveer lekt.
Tis niet veel.
Maar toch.
En in Belgie nemen ze het niet zo nauw met onderhoud.
Heb pas de olie van m.n auto vervangen.
2 jr of 15.000 km
Nu houd ik al die 15.000 km aan.
En ze moest er iets langer inzitten, door m.n arm blessure. Je kruipt dan niet zo snel onder de auto.
Maar het was toch echt wel nodig hoor.
Blokje heeft nu 320k op de klok staan.
Ze zeggen dat olie er schoon uitkomt als je op lpg rijdt.
Dat was bij dus echt niet zo.
Dus ja ik mag ook graag centjes uitsparen.
Maar meestal klopt het aardig wat fabrikant voorschrijft.
Daarom vindt ik het zo knap dat er in moderne auto,s al 50k beurten hebben met olie.
 
Wat denk je van benzine welke langs je olieschraapveer lekt.
Tis niet veel.
Maar toch.
En in Belgie nemen ze het niet zo nauw met onderhoud.
Heb pas de olie van m.n auto vervangen.
2 jr of 15.000 km
Nu houd ik al die 15.000 km aan.
En ze moest er iets langer inzitten, door m.n arm blessure. Je kruipt dan niet zo snel onder de auto.
Maar het was toch echt wel nodig hoor.
Blokje heeft nu 320k op de klok staan.
Ze zeggen dat olie er schoon uitkomt als je op lpg rijdt.
Dat was bij dus echt niet zo.
Dus ja ik mag ook graag centjes uitsparen.
Maar meestal klopt het aardig wat fabrikant voorschrijft.
Daarom vindt ik het zo knap dat er in moderne auto,s al 50k beurten hebben met olie.
50.000 km gaat ook niet goed is veel te veel de moderne motoren lopen hierdoor schade op.
Sterker nog veel fabrikantie gaan naar vaker onderhoud 1 jaar ipv 2 en net zoals de aantal km ook minder.
 
Wat denk je van benzine welke langs je olieschraapveer lekt.
Tis niet veel.
Maar toch.
En in Belgie nemen ze het niet zo nauw met onderhoud.
Heb pas de olie van m.n auto vervangen.
2 jr of 15.000 km
Nu houd ik al die 15.000 km aan.
En ze moest er iets langer inzitten, door m.n arm blessure. Je kruipt dan niet zo snel onder de auto.
Maar het was toch echt wel nodig hoor.
Blokje heeft nu 320k op de klok staan.
Ze zeggen dat olie er schoon uitkomt als je op lpg rijdt.
Dat was bij dus echt niet zo.
Dus ja ik mag ook graag centjes uitsparen.
Maar meestal klopt het aardig wat fabrikant voorschrijft.
Daarom vindt ik het zo knap dat er in moderne auto,s al 50k beurten hebben met olie.
Bij mijn auto's op LPG (heb er 4 gehad) bleef de olie wél helder!
En van de voorlaatste werd de olie niet meer vervangen, enkel bijgevuld, + 50K km's mee gebold, auto "weggegeven" aan bevriende garagist, die heeft de motor (na nazicht) in zijn auto geplaatst, was niks mis mee.
Ook de laatste LPG auto deed meer dan dubbele van tijd en km's die voorgeschreven waren, auto was (na 17 jaar) mechanisch op maar motor geen centje pijn.
(Doe nu niet voldoende km's meer om nog op gas te rijden, anders zonder twijfel LPG!)
 
Ook met lpg?
Forester weegt iets van 1300/1400
Inderdaad met LPG ,het is een iets ander autotje wel heel bewust gekozen.
Het is een A2 , ik wilde een auto met veel ruimte en dat heeft deze de tank zit onder in de bak , daar ben dus geen ruimte kwijt .
het is voor veel mensen raar om te beleven hoeveel ruimte er in zit.

En hij licht van gewicht gemaakt van aluminium.
 
Welke fabrikant schrijft dat voor? Ik neem aan dat het zeer oude motoren betreft.
Fabrikanten niet, de motorwinkels vertellen dat de kopers.
Bij auto's doen ze het ook.
Hier in Belgie zijn ze compleet gestoord als het gaat om olie-verversen.
Neen het gaat niet om oude motoren, ook bij nieuwe geven ze dat advies.
Ze geven dan steeds aan dat als je het niet doet dat je je garantie verliest, en men geloofd die onzin.

Bij mij wou Honda in Borsbeek dat ook doen, dus vroeg ik of ik het werkplaatshandboek mocht inkijken, het antwoord was neen, dat is enkel voor monteurs. Toen ik het zelf onderzocht, was een motor van 1989, schreef Honda al 12000km voor als interval.
Ik wees die lui erop, waarna ze onbeschoft werden tot en met.

Het is hier schering en inslag dat ze mensen gewoon oplichten met nutteloze olie-verversingen.
 
Ik heb genoeg voorbeelden gezien die het tegendeel bewijzen @Joep Meloen , maar zoals ze hierboven al aangaven, als het voor jou werkt dan is het prima.
Ik heb er zelf te weinig verstand van en zal het risico niet nemen voor die paar euro. De olie zelf zal misschien niet slecht worden maar de additieven zullen toch een keer hun werking verliezen. Ook zal de olie op een gegeven moment verzadigen van alle rommel die een filter er niet uit krijgt.
Ik zou dit graag eens zien, waar dat het zo is. Want kennisen van mij werken bij oliemaatschappijen en hebben me meermaals laten weten dat de olie niet slecht wordt door het aantal kilometers maar eerder door de hoeveelheid water die erin oplost.
Een auto of motor die dagelijks gebruikt wordt en dus eigenlijk niet lang vochtig staat heeft geen probleem, maar zet zo'n ding maanden lang stil en vocht kan erin komen, dan is het een ander verhaal. Dit is ook de reden dat ik mijn motoren regelmatig start, ook in de winter en goed warm laat draaien, zo om de twee weken. Zo voorkom je dat er vocht in komt, gewoon lekker heet laten worden, 20 minuten draaien. Kan alles goed doorstromen, op de middenbok ook even door de versnellingen, zodat ook de ketting gesmeert blijft.
Alsof je een stuk gaat rijden. Nooit problemen gehad als ik bij betere temperaturen ga rijden. Mijn vrouw zegt altijd: Rust = Roest. ;)
 
Hoe komt er nu water in een blok van stilstaan?
Er komt wel water in een blok van klein stukje rijden of stationair laten draaien in garage.
Immers je versnellingsbak hoeft niet veel te doen als je natte koppeling hebt draait die beetje rond.
 
Fabrikanten niet, de motorwinkels vertellen dat de kopers.
Bij auto's doen ze het ook.
Hier in Belgie zijn ze compleet gestoord als het gaat om olie-verversen.
Neen het gaat niet om oude motoren, ook bij nieuwe geven ze dat advies.
Ze geven dan steeds aan dat als je het niet doet dat je je garantie verliest, en men geloofd die onzin.

Bij mij wou Honda in Borsbeek dat ook doen, dus vroeg ik of ik het werkplaatshandboek mocht inkijken, het antwoord was neen, dat is enkel voor monteurs. Toen ik het zelf onderzocht, was een motor van 1989, schreef Honda al 12000km voor als interval.
Ik wees die lui erop, waarna ze onbeschoft werden tot en met.

Het is hier schering en inslag dat ze mensen gewoon oplichten met nutteloze olie-verversingen.
Als je het over onzin hebt ben je niet goed met de materie bekend.... snel gezegd maar in de praktijk werkt dat heel anders
Is je bekend dat een aantal merken bv een natte distributieriem hebben.

u weet dat bepaalde motoren een olie nodig hebben om low speed pre ignition tegen te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou dit graag eens zien, waar dat het zo is. Want kennisen van mij werken bij oliemaatschappijen en hebben me meermaals laten weten dat de olie niet slecht wordt door het aantal kilometers maar eerder door de hoeveelheid water die erin oplost.
Een auto of motor die dagelijks gebruikt wordt en dus eigenlijk niet lang vochtig staat heeft geen probleem, maar zet zo'n ding maanden lang stil en vocht kan erin komen, dan is het een ander verhaal. Dit is ook de reden dat ik mijn motoren regelmatig start, ook in de winter en goed warm laat draaien, zo om de twee weken. Zo voorkom je dat er vocht in komt, gewoon lekker heet laten worden, 20 minuten draaien. Kan alles goed doorstromen, op de middenbok ook even door de versnellingen, zodat ook de ketting gesmeert blijft.
Alsof je een stuk gaat rijden. Nooit problemen gehad als ik bij betere temperaturen ga rijden. Mijn vrouw zegt altijd: Rust = Roest. ;)

Met alle respect: Kennissen klinkt mij vaag en oliemaatschappijen al helemaal. Bij een "oliemaatschappij" werken duizenden met verschillende functies. Waren die kennissen bij productontwikkeling en testen betrokken? Olie verouderd wel degelijk naarmate de kilometers oplopen. Zelfs als dat alleen maar lange ritten zijn in een land met een stabiel(ere) buitentemperatuur.

Motor warmdraaien op de middenbok in de winter laat water in de olie gedeeltelijk verdampen, laat staan dat dergelijke thermische belasting lekker is voor een motorblok.

Winterstop (als je die hebt): Alle vloeistoffen verversen, rit van een half uur waarbij de olie goed warm wordt, tank zo goed als leeg, conserveringsmiddel voor de brandstof erin zodat dit ook goed in je brandstofsysteem komt, op de middenbok bij terugkomst, bandjes hard en van de grond, aftanken tot er geen druppel meer bij kan en aan de druppellader. Dan is er absoluut geen reden om de motor gedurende een winterstop te starten. Het water verdampt prima tijdens een eerste voorjaarsrit.
 
Olie verdampt toch ook bij gebruik? Die damp tref je (bij auto's) ook weer gecondenseerd terug bij het gasklephuis.
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat de samenstelling van de olie daardoor gedurende de tijd anders wordt en de motor inwendig sterk vervuild raakt als deze niet ververst wordt?
* Verdamping
* Vocht
* Verzuring
* Afbreken van bepaalde molecuulketens onder mechanische belasting
* Slijtagedelen
* Temp verschillen
* Flash temperaturen die kortstondig zeer lokaal >500 graden C zijn
* Externe vervuiling
* Blow by gassen
* Olie heeft invloed op de conditie van O-ringen

enz enz zorgen voor veroudering van olie.
 
Aha, mijn chemische opleiding kan gewoon t raam uit. Al die jaren studeren vergooid terwijl ik t hier gewoon had kunnen vragen.

Lees terug wat voor vragen je stelt; zijn niet kwaliteitsvragen die verwacht worden van iemand die jaren chemie heeft gestuurd.
Je stelt twee (twijfelachtige) vragen. Je krijgt antwoorden en dan ben je opeens een chemicus. Verras ons en deel jouw invalshoeken eens.
 
Haha zo te horen ben je al verrast, want chemicus ben ik al jaren. Ik stelde ook geen vragen om de chemie te begrijpen. Ik stelde vragen om jullie niveau te peilen...

Het mooiste is dat je op die simpele vragen geeneens een goed antwoord kan geven maar voorheen wel met allerlei termen smijt. Eigenlijk is er in al die jaren hier ook maar weinig veranderd

Nu weet ik hoe ik jullie kennis en coments moet raten.

Fijne voortzetting verders!
 
Terug
Bovenaan Onderaan