Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
50.000 km gaat ook niet goed is veel te veel de moderne motoren lopen hierdoor schade op.Wat denk je van benzine welke langs je olieschraapveer lekt.
Tis niet veel.
Maar toch.
En in Belgie nemen ze het niet zo nauw met onderhoud.
Heb pas de olie van m.n auto vervangen.
2 jr of 15.000 km
Nu houd ik al die 15.000 km aan.
En ze moest er iets langer inzitten, door m.n arm blessure. Je kruipt dan niet zo snel onder de auto.
Maar het was toch echt wel nodig hoor.
Blokje heeft nu 320k op de klok staan.
Ze zeggen dat olie er schoon uitkomt als je op lpg rijdt.
Dat was bij dus echt niet zo.
Dus ja ik mag ook graag centjes uitsparen.
Maar meestal klopt het aardig wat fabrikant voorschrijft.
Daarom vindt ik het zo knap dat er in moderne auto,s al 50k beurten hebben met olie.
Bij mijn auto's op LPG (heb er 4 gehad) bleef de olie wél helder!Wat denk je van benzine welke langs je olieschraapveer lekt.
Tis niet veel.
Maar toch.
En in Belgie nemen ze het niet zo nauw met onderhoud.
Heb pas de olie van m.n auto vervangen.
2 jr of 15.000 km
Nu houd ik al die 15.000 km aan.
En ze moest er iets langer inzitten, door m.n arm blessure. Je kruipt dan niet zo snel onder de auto.
Maar het was toch echt wel nodig hoor.
Blokje heeft nu 320k op de klok staan.
Ze zeggen dat olie er schoon uitkomt als je op lpg rijdt.
Dat was bij dus echt niet zo.
Dus ja ik mag ook graag centjes uitsparen.
Maar meestal klopt het aardig wat fabrikant voorschrijft.
Daarom vindt ik het zo knap dat er in moderne auto,s al 50k beurten hebben met olie.
Inderdaad met LPG ,het is een iets ander autotje wel heel bewust gekozen.Ook met lpg?
Forester weegt iets van 1300/1400
Fabrikanten niet, de motorwinkels vertellen dat de kopers.Welke fabrikant schrijft dat voor? Ik neem aan dat het zeer oude motoren betreft.
Ik zou dit graag eens zien, waar dat het zo is. Want kennisen van mij werken bij oliemaatschappijen en hebben me meermaals laten weten dat de olie niet slecht wordt door het aantal kilometers maar eerder door de hoeveelheid water die erin oplost.Ik heb genoeg voorbeelden gezien die het tegendeel bewijzen @Joep Meloen , maar zoals ze hierboven al aangaven, als het voor jou werkt dan is het prima.
Ik heb er zelf te weinig verstand van en zal het risico niet nemen voor die paar euro. De olie zelf zal misschien niet slecht worden maar de additieven zullen toch een keer hun werking verliezen. Ook zal de olie op een gegeven moment verzadigen van alle rommel die een filter er niet uit krijgt.
Als je het over onzin hebt ben je niet goed met de materie bekend.... snel gezegd maar in de praktijk werkt dat heel andersFabrikanten niet, de motorwinkels vertellen dat de kopers.
Bij auto's doen ze het ook.
Hier in Belgie zijn ze compleet gestoord als het gaat om olie-verversen.
Neen het gaat niet om oude motoren, ook bij nieuwe geven ze dat advies.
Ze geven dan steeds aan dat als je het niet doet dat je je garantie verliest, en men geloofd die onzin.
Bij mij wou Honda in Borsbeek dat ook doen, dus vroeg ik of ik het werkplaatshandboek mocht inkijken, het antwoord was neen, dat is enkel voor monteurs. Toen ik het zelf onderzocht, was een motor van 1989, schreef Honda al 12000km voor als interval.
Ik wees die lui erop, waarna ze onbeschoft werden tot en met.
Het is hier schering en inslag dat ze mensen gewoon oplichten met nutteloze olie-verversingen.
Ik zou dit graag eens zien, waar dat het zo is. Want kennisen van mij werken bij oliemaatschappijen en hebben me meermaals laten weten dat de olie niet slecht wordt door het aantal kilometers maar eerder door de hoeveelheid water die erin oplost.
Een auto of motor die dagelijks gebruikt wordt en dus eigenlijk niet lang vochtig staat heeft geen probleem, maar zet zo'n ding maanden lang stil en vocht kan erin komen, dan is het een ander verhaal. Dit is ook de reden dat ik mijn motoren regelmatig start, ook in de winter en goed warm laat draaien, zo om de twee weken. Zo voorkom je dat er vocht in komt, gewoon lekker heet laten worden, 20 minuten draaien. Kan alles goed doorstromen, op de middenbok ook even door de versnellingen, zodat ook de ketting gesmeert blijft.
Alsof je een stuk gaat rijden. Nooit problemen gehad als ik bij betere temperaturen ga rijden. Mijn vrouw zegt altijd: Rust = Roest.
* VerdampingOlie verdampt toch ook bij gebruik? Die damp tref je (bij auto's) ook weer gecondenseerd terug bij het gasklephuis.
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat de samenstelling van de olie daardoor gedurende de tijd anders wordt en de motor inwendig sterk vervuild raakt als deze niet ververst wordt?
Dat vind ik wel hele rare vragen.Wat is het verschil tussen slijtagedelen en externe vervuiling?
En tussen vocht en verzuring?
Slijtagedelen is intern, externe vervuiling zijn invloeden van buitenaf.Wat is het verschil tussen slijtagedelen en externe vervuiling?
En tussen vocht en verzuring?
Toch nog iemand die dit geneuzel op dit forum clubje begrijpt.....Aha, mijn chemische opleiding kan gewoon t raam uit. Al die jaren studeren vergooid terwijl ik t hier gewoon had kunnen vragen..
Aha, mijn chemische opleiding kan gewoon t raam uit. Al die jaren studeren vergooid terwijl ik t hier gewoon had kunnen vragen.