Het grote "RARA, waar was ik?"-topic, deel 6

@PS Sport Glide, Cafe de Prins is goed....staat bij mij op de kaart in Makkum trouwens

1645093753550.png
 
Laatste gok; Brielle?

Ik kan daar zelfs een bijna identiek plaatje maken, maar zie 1 ding waardoor ik denk dat het Brielle niet kan zijn.
Als ie geraden is zal ik hem hier neergooien.
Moet helaas gaan klussen.
 
Heb ze allemaal gehad.....

allevestingsteden.nl/

Ben al heel de ochtend bezig (Zal mijn opdrachtgever blij mee zijn.......)
Niets dat er op lijkt.

@PS Sport Glide ; misschien een provincie noemen en staat de plaats die we zoeken in de lijst die ik heb gebruikt????
 
Nog maar 156 over. Er werden er al 4 genoemd.

Sommige andere kun je afstrepen omdat de verdedigingswerken niet meer (zo mooi) zichtbaar zijn, zoals bijvoorbeeld Den Bosch of Sittard. Enkele anderen hebben wel nog zichtbare wallen, maar slechts met een droge gracht, zoals bijvoorbeeld Maastricht en Grave.

Blijven er nu dus nog maar 152 over.

;)
 
Zie er een aantal die er op lijken, maar zelden een met knotwilgen.
Veel hebben er ook zo'n houten walkant, die vallen dus ook allemaal af.

Wel een hoop geleerd deze ochtend. Wist niet dat het er zoveel waren.....
 
Wie zegt dat het een vestingstad is, kan ook gewoon een fort zijn. Denk zelfs dat het een fort van de Hollandse Waterlinie is.

1645189523901.png
 
Een aantal forten staan ook in het overzicht dat ik gebruikte.
Maar zeker niet alle.
Dus als iemand de Hollandse Waterlinie wil afzoeken......
Ik ga eens aan het werk...... :W
 
Wij hebben er afgelopen vakantie 9 vestingsteden bezocht. Qua lay-out zijn de vestingsteden (bijna) allemaal wel te vergelijken, ook qua binnenstad. Vaak zie je echter een duidelijk verschil in de (restanten van) de wallen. In de ene stad is die bijna onzichtbaar door begroeiing of bebouwing (Den Bosch), bij de ander is die perfect geconditioneerd (Naarden).

Vooral de strategische positionering van de wallen rond de steden vind ik (vanuit historisch oogpunt) uiterst interessant, vandaar dat wij vaak deze steden uitzoeken om te bezoeken.
 
Vanochtend alle vestigingssteden in Nederland (en 1 in Duitsland bekeken)

Vanavond dan maar eens een leerzame tocht langs de Waterlinie, als ie nog niet geraden is. Ook weer een hele kluif, volgens mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan