Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic

Houd je uitlaat in de gaten... Vannacht is die van mij er afgehaald in Rotterdam... (en nog 2 in de straat)

Eens kijken of de verzekering er nog wat voor geeft morgen met WA+beperkt casco, ben nu al te laat om te bellen en aangifte te doen. Anders gaat toch de originele uitlaat er weer op denk ik. Zie ze online staan (nieuw) voor +- 800 euro (Mivv Oval Titanium met carbon kapje). Dat gaat mijn pet te boven voor deze motor denk ik.
 
Poeh.. ja ze jatte alles..
Op mijn SV zattie vast met uitlaat cement.. niet voor t stelen.. maar omdat t italiaanse kwaliteit was en dus de buis enigsinds ei vormig was geworden en de demper daartusse lekte..

Dus die zat iig vast.. op dd ADV nog gewoon de reguliere demper.. maar die staat ook wel binnen dan.. scheelt ook allicht..
 
Mocht ik een nieuwe kopen laat ik hem ook gewoon vast lassen. Is er eigenlijk een reden dat ze er zo makkelijk af kunnen? Zitten met een paar veertjes en verdwaald boutje vast
 
De originele uitlaat niet. De oudere modellen althans. Is gewoon één geheel. Slijptol nodig dus. Maar ja ook met lassen is die er zo af met een slijptol
 
Goedemorgen.

Het zit er dik in dat ik straks woon/werkverkeer moet gaan reizen van den haag naar utrecht, en ben van plan om m'n oude vn800 te verruilen
Voor een wat oudere generatie sv650. Eentje met een kuipje heeft m'n voorkeur. Het liefst een volledige kuip, maar dat zie ik nooit bii die sv's.
Ik heb niet veel ervaring met woon/werk, maar een topkoffer lijkt me wel handig om een laptop en spulletjes in te doen, een textiel overalletje aan te schaffen, die ik over m'n kleding kan dragen, aldaar in de parkeergarage uitdoen en in die topkoffer te proppen. Graag suggesties.
 
zelfs de naked SV650N is mits voorzien van flyscreen al uitermate geschikt voor woon-werkverkeer. Ik doe er 10.000 km ww mee in de winter en pak ‘m buiten de winter ook nog wel eens. Mijn bagage transporteer ik in 99% in een Bagster tanktas. Als het groter is igv samples wegbrengen of zo in een doos of rugtas op de duobuddy onder een spin-netje of desnoods op de rug. Ik heb ook een achterdrager met topkoffer voor vakantiedoeleinden, maar is erg lomp en ontsierend en wil ik er niet permanent op hebben. Een S beschermt wel iets beter tegen de elementen dan een N. Dat is zeker.
Denk wel aan goed invetten en sommige punten tectyleren als je gaat winteren. Ik Kan je nog een keer uitleggen wat je dan moet aanpakken wb kritische punten.
Een SV650S met volle onderkruip is op 1 ‘limited edition’ versie na niet standaard geleverd, maar de onderkruip is wel aftermarket verkrijgbaar en modellen met de volle kuip komen ook wel eens op mp voorbij. De volle kuip voegt overigens niets toe. Alleen maar extra werk igv sleutelwerkzaamheden.
Groeten uit het zonovergoten Denemarken.
 
Laatst bewerkt:
Heb woon-werk gereden met een gen 1 SV650S, je zit redelijk beschermd. Het is geen goldwing, maar goed genoeg in een lichte regenbui.
Daarnaast valt de hoeveelheid regen in NL verrassend mee.
 
Heb woon-werk gereden met een gen 1 SV650S, je zit redelijk beschermd. Het is geen goldwing, maar goed genoeg in een lichte regenbui.
Daarnaast valt de hoeveelheid regen in NL verrassend mee.

zelfs de naked SV650N is mits voorzien van flyscreen al uitermate geschikt voor woon-werkverkeer. Ik doe er 10.000 km ww mee in de winter en pak ‘m buiten de winter ook nog wel eens. Mijn bagage transporteer ik in 99% in een Bagster tanktas. Als het groter is igv samples wegbrengen of zo in een doos of rugtas op de duobuddy onder een spin-netje of desnoods op de rug. Ik heb ook een achterdrager met topkoffer voor vakantiedoeleinden, maar is erg lomp en ontsierend en wil ik er niet permanent op hebben. Een S beschermt wel iets beter tegen de elementen dan een N. Dat is zeker.
Denk wel aan goed invetten en sommige punten tectyleren als je gaat winteren. Ik Kan je nog een keer uitleggen wat je dan moet aanpakken wb kritische punten.
Een SV650S met volle onderkruip is op 1 ‘limited edition’ versie na niet standaard geleverd, maar de onderkruip is wel aftermarket verkrijgbaar en modellen met de volle kuip komen ook wel eens op mp voorbij. De volle kuip voegt overigens niets toe. Alleen maar extra werk igv sleutelwerkzaamheden.
Groeten uit het zonovergoten Denemarken.


Hoe staat het met vermoeidheid armen? Op m'n gsxr vroeger, reedt het pas lekker met 140, als je wat tegendruk van de wind had. Is de zithouding erg sportief, of valt dat wel mee?
 
Den Haag - Utrecht is best een afstandje. Ik rijd mijn hele werkzame leven al woon - werk op de motor, maar ik hoefde altijd maar 15 tot 20km enkele reis. Zeker in de wintermaanden is het best wel koud, dan ben ik blij dat ik niet langer hoef te rijden dan 15km. In de zomer baal ik juist dat het "maar" 15 km is.

Ik heb er geen ervaring mee, maar verwarmde handschoenen zijn dan denk ik wel een must.

En je pak opbergen in je topkoffer, dat is denk ik geen goed idee omdat je regelmatig best wel nat aankomt. Is het niet van regen (zo vaak regent het niet), dan wel van het natte wegdek bijvoorbeeld (de weg is bijna de helft van het jaar wel nat). Gewoon je motorpak over je normale kleding aantrekken, en dan binnen op kantoor ophangen. De eerste drie dagen zeggen je collega's er iets van, daarna zijn ze het gewend.
 
Den Haag - Utrecht is best een afstandje. Ik rijd mijn hele werkzame leven al woon - werk op de motor, maar ik hoefde altijd maar 15 tot 20km enkele reis. Zeker in de wintermaanden is het best wel koud, dan ben ik blij dat ik niet langer hoef te rijden dan 15km. In de zomer baal ik juist dat het "maar" 15 km is.

Ik heb er geen ervaring mee, maar verwarmde handschoenen zijn dan denk ik wel een must.

En je pak opbergen in je topkoffer, dat is denk ik geen goed idee omdat je regelmatig best wel nat aankomt. Is het niet van regen (zo vaak regent het niet), dan wel van het natte wegdek bijvoorbeeld (de weg is bijna de helft van het jaar wel nat). Gewoon je motorpak over je normale kleding aantrekken, en dan binnen op kantoor ophangen. De eerste drie dagen zeggen je collega's er iets van, daarna zijn ze het gewend.
Klopt helemaal. Ze weten niet beter meer. Het valt op als ik een keer niét met de motor/brommer ben. Ik doe 45 km enkele reis. Gaat goed. Vermoeide armen krijg ik nooit op een SV met clipons. Vroeger bij 120 of 130 was meer dan twee uur zonder stop geen enkel probleem. 100 km/uur is te langzaam en inderdaad meer geleun op de armen. Na 2,5 uur bij 100 km/uur kom ik meer gebroken aan dan na 1100 km via de Autobahn naar Oostenrijk oid.
 
Den Haag - Utrecht is best een afstandje. Ik rijd mijn hele werkzame leven al woon - werk op de motor, maar ik hoefde altijd maar 15 tot 20km enkele reis. Zeker in de wintermaanden is het best wel koud, dan ben ik blij dat ik niet langer hoef te rijden dan 15km. In de zomer baal ik juist dat het "maar" 15 km is.

Ik heb er geen ervaring mee, maar verwarmde handschoenen zijn dan denk ik wel een must.

En je pak opbergen in je topkoffer, dat is denk ik geen goed idee omdat je regelmatig best wel nat aankomt. Is het niet van regen (zo vaak regent het niet), dan wel van het natte wegdek bijvoorbeeld (de weg is bijna de helft van het jaar wel nat). Gewoon je motorpak over je normale kleding aantrekken, en dan binnen op kantoor ophangen. De eerste drie dagen zeggen je collega's er iets van, daarna zijn ze het gewend.

Daar heb je een punt.
Ik ben overigens niet van plan om in de koudste maanden per motor te gaan, denk ik. Wellicht januari/februari/maart niet

Klopt helemaal. Ze weten niet beter meer. Het valt op als ik een keer niét met de motor/brommer ben. Ik doe 45 km enkele reis. Gaat goed. Vermoeide armen krijg ik nooit op een SV met clipons. Vroeger bij 120 of 130 was meer dan twee uur zonder stop geen enkel probleem. 100 km/uur is te langzaam en inderdaad meer geleun op de armen. Na 2,5 uur bij 100 km/uur kom ik meer gebroken aan dan na 1100 km via de Autobahn naar Oostenrijk oid.

Het zal niet veel harder dan 100 of 110 gaan. De reistijd is meestal overdag, en bedraagt ca 45 minuten per reis.
 
Daar heb je een punt.
Ik ben overigens niet van plan om in de koudste maanden per motor te gaan, denk ik. Wellicht januari/februari/maart niet



Het zal niet veel harder dan 100 of 110 gaan. De reistijd is meestal overdag, en bedraagt ca 45 minuten per reis.
Dat is hetzelfde als ik doe. Moet prima gaan.
 
Net een SV1000S(?) gekocht en volledig laten reviseren.
 

Bijlagen

  • sv.jpeg
    sv.jpeg
    330 KB · Weergaven: 39
Netjes.. vanwaar het vraagteken? Ding heeft volledige kuip en clipons dus idd een S
 
Hij ziet er goed uit, maar waarom volledig laten reviseren? Hij ziet er niet uit of ie een ton of meer heeft gereden, dus volledige revisie lijkt mij als mijn aanname klopt een beetje overbodig. De revisie kost bijna wat de motor in dat geval gekost zal hebben.
 
Hoe staat het met vermoeidheid armen? Op m'n gsxr vroeger, reedt het pas lekker met 140, als je wat tegendruk van de wind had. Is de zithouding erg sportief, of valt dat wel mee?

Is wat minder sportief dan een GSXR, dus zal meevallen denk ik. Had instelbare voetsteunen ook. Ik reed er lekker mee met 1,94. Proefrijden zal je wellicht beter antwoord geven.
 
Hij ziet er goed uit, maar waarom volledig laten reviseren? Hij ziet er niet uit of ie een ton of meer heeft gereden, dus volledige revisie lijkt mij als mijn aanname klopt een beetje overbodig. De revisie kost bijna wat de motor in dat geval gekost zal hebben.
Hij heeft heel lang stilgestaan en ws nooit veel onderhoud gehad. Voor de km's hoefde het zeker niet (hij heeft maar 44.600 km op de teller) maar leidingen verweerd, olie zwart, versleten ketting, uitlaatbochten lek en noem maar op... Als hij dan toch uit elkaar ligt meteen maar alles laten nakijken, schoonmaken en zelfs preventief vervangen. Anders moet ik volgende maand terug voor remblokken en de maand erna voor ?, nu is dat voorlopig niet nodig.
 
Dat is groot onderhoud. Prima voor een motor die lang heeft stilgestaan. Alle vloeistoffen vervangen en rubber ook op zijn minst controleren. Ik denk dat wij iets anders bedoelen met volledige revisie. Dat hoeft bij 44000 km echt nog niet of hij moet echt mishandeld zijn.
 
Bij een groot onderhoud denk ik aan olie+filter, inspectie van luchtfilter, inspectie van ketting en remblokken... dat soort dingen. Meestal kan ik dan zelf op voorhand al aangeven wat er wel en niet nodig is. Ketting, remblokken en de rem-olie hou ik zelf wel in de gaten, dat is geen rocket-science.
Een "groot onderhoud" is dan ook vaak een klein onderhoud met een beetje extra. Oké, ik ga zelf geen voorvork-olie meer vervangen. Been there, done that en nu is het voor een ander als het nodig is. Maar dan zal ik het wel zeggen...
 
Bezig mijn uitlaat terug te veranderen naar de standaard uitlaat, maar de downpipe boutjes van de voorste cylinder zitten weer goed vast gebakken. Ik krijg flashbacks toen ik mijn GS500 uitlaat er af wilde halen, met gebroken boutjes als gevolg.

Weet iemand hier toevallig nog een manier om de uitlaat er af te krijgen, zonder de voorste downpipe er af te halen, of wordt het weer dagen kruipolie spuiten en hopen dat er niks breekt?
 
kruipolie zal denk ik niet gaan.. stalen bout.. alu kop.. zit waarschijnlijk vol oxidatie..

Als het kan; gewoon meteen een moer oplassen en dan heen-en-weer-jutteren steeds beetje bij beetje eruit draaien.. waarschijnlijk zal in 1x eruit draaien niet gaan.. maar flink heen en weer om m los te krijgen zal dan wel lukken..

maar; hitte erin.. in 1x heel veel hitte.. dan komt is los hoor..
eventueel inductie verhitten kan ook.. maar niemand die zo’n ding heeft liggen.. met een lasapparaat kom je heel eind
 
Terug
Bovenaan Onderaan