Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Sinds gister avond in bezit van een Suzuki Freewind 650 uit 1997!

De algehele staat is niet verwaarloosd, maar wel heel nodig toe aan algeheel onderhoud. Bij bezichtiging was de accu grotendeels leeg, kreeg het blok maar net aan rond. Verder stond de voorband ook plat. Geen proefrit gemaakt en niet horen lopen. Om de spanning er in te houden om het zo maar te zeggen.

Gister avond thuis even gestart met de jumpstarter. Wilde wel starten, maar bleef niet echt lekker lopen beetje stotteren en ploffen, vooral zonder choke. Maarja al 21:00 geweest, niet te lang draaien en de standaard kon niet uitgeklapt tijdens het lopen (kom ik zo op terug).
Aan de accu lader gezet en een nachtje laten staan.

024d460d-8cba-45aa-9d35-81cb8100064d.jpg


Vanochtend lucht in de voorband (wat er wel redelijk in lijkt te blijven), bungelende voorknipperlichten er af en starten. Zelfde gesputter en gepruttel. Niet aanstellen, stukje rijden. Na een km of 3 nog eens gekeken, bleef prima lopen, zij het wat hoog stationair, maar niks schokkends. Trok ook wel redelijk door. Nog niet vol aan het gas gehangen, want het is natuurlijk wel een koude motor.
In totaal een km of 5 gereden, nog een keer stoppen/starten, nu start hij ook perfect, de schuur in en het demonteren/inspecteren is begonnen.

3aebe507-2dad-40ca-a9a3-de25a8dffaf6.jpg


Tot nu toe op de lijst om te gaan doen:
- Algemene beurt (olie, oliefilter, kleppen stellen)
- Carburateurs synchroniseren en reinigen.
- Remschijven voor en achter vervangen.
- Uitlaat in de hittebestendige zwarte lak.
- Die walgelijke Zebra print er af (1 kap heb ik al kaal)
- Bepalen welke kleur de kappen gaan krijgen. Zwart maakt een kleine motor nog kleiner en een oude motor nog ouder.
- Middenbok monteren.
- Neutraal stand lampje gaat niet aan, hierdoor slaat hij af zodra je hem op de zijstandaard zet. Kabels lijken netjes en heel...
- Snelheid wordt niet aangegeven, kabel lijkt netjes. Is een elektronische dus ik kan niet even draaien aan het mechaniek helaas. Hij ziet er vrij nieuw uit dus ik ben bang dat iemand er al een keer moeite in heeft gestoken, maar het niet heeft kunnen vinden.
- Knipperlichten, OEM of vervanging ben ik nog niet helemaal uit.
- Laag spatbord. Lijkt nu een KTM spatbord op te zitten, maar dat doet geen goed aan de verhoudingen van de motor.
- Banden zijn niet alles meer. Nu dus op zoek naar een setje, misschien ook gelijk wat all-road waardigers.

Wat hoeft er niet of heb ik al klaar:
- Luchtfilter is vrijwel nieuw en perfect schoon.
- Laadspanning al even gemeten gister avond. 13,5V, moet 13 - 16V zijn, niks mis mee dus.
 
Dat neutraal stand lampje is wel een bekend kwaaltje bij deze motoren. Er schijnen nog wel eens wat schroefjes los te trillen van de neutraal sensor. Dit zou ik zeker controleren in dit geval, al helemaal als de kabels goed lijken te zijn.

Van de snelheidssensor heb ik het wel eens gehad dat de magneet kapot was. Gewoon even het voorwiel er uit pakken en dan heb je dat zo gezien.
 
Waar zitten deze schroefjes? Nog niet echt in detail kunnen kijken. Echter maakt de kabel wel contact met aarde als hij in de vrij staat. Dus ben nog niet echt overtuigd dat het in de schakelaar zit.

Ik verdenk nu zelf de diode.
 
Dat weet ik zo niet, daar zal iemand anders of Google je even moeten helpen. Heb het probleem zelf nooit gehad, maar kan mij nog goed herinneren dat het wel een bekend probleem is.
 
Dat zou dit moeten zijn:

Koppeling er af dus. Pakking is besteld, olie en filter waren al onderweg.
Gelijk een goed excuus om alles daar te inspecteren.
 
Bij mijn XF waren destijds de boutjes helemaal losgetrilt, zat ineens een veertje en een boutje tussen me oliewissel. Blijft een wonder dat dat goed is gegaan.
 
De Freewind heeft z'n eerste fatsoenlijke proefrit gehad, een verslagje had ik daarvan in m'n eigen garage topic al gemaakt, misschien ook wel leuk voor hier.

Na wat meer proefrijden en retourtje over de TET van Ommen-Emmen-Ommen kan ik er wel eea over zeggen.
We hebben hem best de sporen gegeven gezien als testgenoot de 990 Adventure mee was op z'n nieuwe Rebel 150-70-18 vol noppenband, herbouwde voorvork en nieuwe schokbreker. Om ook maar een beetje in de buurt te blijven van die omhoog gevallen enduro moet er best gewerkt worden.

Kwa blok merk je dat hij gewoon net wat minder krachtig is dan de F650. Niet zo gek gezien het natuurlijk een olie koeler is, die moeten wat conservatiever getuned staan. Hij loopt wel soepeler. Dat kan misschien te danken zijn aan dat ondanks zijn reputatie als super simpel low-tech hij wel voorzien is van een luchtmassameter en TPS die input geven aan de CDI, iets wat de F650 niet heeft.
Al met al blijft het een bijzonder agrarisch klinkend blok, maar wel soepeler in loop.

Kwa zit houding is het vergelijkbaar. Voor mij ook weer wat klein, maar voor de markt gewoon prima. Hij is eigenlijk te klein voor mij, zowel zittend als staand. M'n knieën zitten wat opgevouwen met zitten en tijdens het staan moet ik te ver voorover hangen. Een paar risertjes en via Ali verkrijgbare voetpedaal verlagers zou dit opgelost moeten zijn.
Kwa sta houding is hij veel beter dan de F650. Naar voren toe een tank die je goed kunt klemmen, een veel beter gevormd zadel doet ook wonderen. Ik zou hem eerder vergelijken met de eerste generatie Pegaso 650 dan de F650 wat toch meer een tour motortje is.
Al met al was ik heel gecharmeerd van wat de Freewind neerzet tov van wat het is.
Dat hij een tankmetertje heeft is wel een fancy bijkomstigheid. Omdat het dashboard wat kleiner is komt het ook wat meer enduro en wat minder tour achtig over.
Het blokje voelt alsof er een vliegwiel aanzit van een aantal kg. Als je zware diepe modder in gaat houdt hij zijn snelheid beter vast dan de F650, maar even de achterkant uitbreken ben je eerder de koppeling bij nodig of flink overtuigend gas en stuurwerk. Niet perse erg, maar wel iets om in het vergelijk mee te nemen. De Pegaso is wat dat aan gaat net iets meer ''enduro''. Zou ik hem langer houden dan kwam er om deze reden een kleiner voortandwieltje op denk ik.
Kwa voorvork kun je merken dat hier een iets volwassener 43mm tov 41mm F650 in zit. Voelt wat meer solide en de demping is wat steviger. Achter is het ook iets vloeiender gedempt en is de compressie demping instelbaar, wat de F650 niet heeft. Daarintegen moet je voor de pré-load de halve achterkant slopen waar de F650 daar een mooie knip voor heeft. Ze leggen het beide af tegen de USD setup die ik in de Pegaso gereden heb.

Welke zou ik met de kennis van nu eerder kopen?
1: Pegaso. Italianen hebben iets wat niemand anders en zeker Jappen niet hebben. Gewoon wat meer sjeu en temperament.
2: Freewind 650. Betere sta houding, wat vloeiendere techniek. Net wat meer af.
3: F650. Ja mijn eerste motorliefde, maarja mist de sjeu van de Aprilia en de soepeheid van de Suzuki. Beide net niet dus.

De verschillen zijn echter marginaal, ze vallen heel dicht in dezelfde klasse en zijn directe concurrenten. Iemand die blij wordt van 1 van de 3 wordt dat ook van de andere 2.
 
@Erwin P Qua vermogen is er best wat te doen aan de Freewind.
De Scania demper vervangen door wat ander doet al heel veel bij ze (vergeet niet je sproeiers aan te passen).

De Freewind is in de 1ste en 2de gang begrenst. Door het vacuum systeem te veranderen heb je het volle vermogen in alle gangen. Er staat vast wel een how to ergens in dit forum of anders ergens op het ADV Rider forum. Het stelt niet heel veel voor.

Ik heb bij mijne ook de luchtfilter scoop aangepast en heb zelfst een nieuwe luchtfilterscoop 3D geprint welke ik dit weekend ga testen samen met grotere sproeiers.

Een kleiner voor tandwiel ben ik zelf geen fan van gezien je dan sneller je ketting geleider in kan slijpen en in extreme gevallen zelfst je achterbrug kan inslijpen. Ik ben zelf best tevreden met de gearing, het enigste wat ik soms mis is die 6e gang.

Mocht je geen voorbeeld van het vacuumsysteem vinden kan ik dit weekend wat foto`s maken van mijn systeem gezien ik het toch uit elkaar moet halen voor de nieuwe sproeiers.
 
Hallo allemaal, ik heb vanmiddag de Freewind van @MotoRobin overgenomen. Ik heb al enkele jaren de wens om TET te rijden maar helaas was de DR 600 die ik in 2020 kocht voor dit doel, een kat in de zak. Met de noodzakelijk gebleken restauratie van de DR blijf ik komende tijd doorgaan, maar ik was nog steeds op zoek naar een betrouwbare motor waarmee ik flink op pad zou kunnen, en ik hoop deze gevonden te hebben in de XF 650. Zoals jullie waarschijnlijk weten is Robin gepassioneerd motorrijder en heeft hij goed voor de Freewind gezorgd, ik ben er dan ook erg blij mee!

Omdat ik er dus voornamelijk TET mee wil gaan rijden wil ik hem zoveel mogelijk geschikt maken voor plezierig offroad gebruik. Een beetje een DR 650 nabouwen dus. Ik denk hierbij aan een langere schokbreker met meer veerweg, zo licht mogelijk maken d.m.v. verwijderen van kappen, passagier voetsteunen, helmkoffer, achterrek etc. Ook een andere uitlaatdemper zou tot de opties behoren, ik heb voor de DR 600 al een titanium suzuki demper en linkpijp op voorraad. Misschien ook zelfs de DR 600 vork en voorwiel overbouwen zodat ik een 21 inch voorwiel heb. Omdat ik al meerdere ''Enduro Freewind'' motoren langs heb zien komen ben ik benieuwd naar jullie meningen en ervaringen!
 
Hallo allemaal, ik heb vanmiddag de Freewind van @MotoRobin overgenomen. Ik heb al enkele jaren de wens om TET te rijden maar helaas was de DR 600 die ik in 2020 kocht voor dit doel, een kat in de zak. Met de noodzakelijk gebleken restauratie van de DR blijf ik komende tijd doorgaan, maar ik was nog steeds op zoek naar een betrouwbare motor waarmee ik flink op pad zou kunnen, en ik hoop deze gevonden te hebben in de XF 650. Zoals jullie waarschijnlijk weten is Robin gepassioneerd motorrijder en heeft hij goed voor de Freewind gezorgd, ik ben er dan ook erg blij mee!

Omdat ik er dus voornamelijk TET mee wil gaan rijden wil ik hem zoveel mogelijk geschikt maken voor plezierig offroad gebruik. Een beetje een DR 650 nabouwen dus. Ik denk hierbij aan een langere schokbreker met meer veerweg, zo licht mogelijk maken d.m.v. verwijderen van kappen, passagier voetsteunen, helmkoffer, achterrek etc. Ook een andere uitlaatdemper zou tot de opties behoren, ik heb voor de DR 600 al een titanium suzuki demper en linkpijp op voorraad. Misschien ook zelfs de DR 600 vork en voorwiel overbouwen zodat ik een 21 inch voorwiel heb. Omdat ik al meerdere ''Enduro Freewind'' motoren langs heb zien komen ben ik benieuwd naar jullie meningen en ervaringen!
Zo TET vriendelijk mogelijk laat je de originele demper lekker zitten mits niet doorgerot.
Geluid is de nr1 reden dat de TET steeds verder sluit.

Wil je ook TET in het buitenland rijden? Hier in NL is de veerweg irrelevant.
 
Zo TET vriendelijk mogelijk laat je de originele demper lekker zitten mits niet doorgerot.
Geluid is de nr1 reden dat de TET steeds verder sluit.

Wil je ook TET in het buitenland rijden? Hier in NL is de veerweg irrelevant.
Bedankt voor de reactie! Ja eerst TET NL maar daarna ook buitenland. Ik ben vorig jaar ook met de DR600 vijf dagen in het oosten van Frankrijk geweest. Ik heb echt een enorme hekel aan motoren die teveel herrie maken en daar bij de DR600 ook extra aandacht aan besteed. Als ik geen goede vervanger voor de demper kan vinden zal ik inderdaad gewoon de originele gebruiken.
 
Mocht je flink off-road willen oefenen:


Geen verbouwde Freewind nodig, mijn standaard model is er naar alle waarschijnlijkheid ook bij.
 
Ik heb na wat uurtjes sleutelen toch nog wat aandachtspunten gevonden aan de Freewind, gelukkig (tot nu toe) vooral elektrisch van aard dus relatief makkelijk en goedkoop te fixen. Weet iemand wat voor stekker er op de koplamp van de facelift freewind hoort? Ik heb een H7 lamp erin en een H4 stekker en dat werkt niet zo lekker (zie foto's). Zit er normaal een verloop tussen de stekker en de lamp misschien?

Oh ik heb het al gevonden: op CMSNL stond het facelift model niet maar op www.motorcyclespareparts.eu wel. Inderdaad een adapter.
 

Bijlagen

  • IMG_20230516_181358581.jpg
    IMG_20230516_181358581.jpg
    85,5 KB · Weergaven: 14
  • IMG-20230516-WA0010.jpeg
    IMG-20230516-WA0010.jpeg
    56,5 KB · Weergaven: 15
  • 2023-05-16 20_14_55-Suzuki XF650 FREEWIND 2001 Headlamp (E4-E17-E18-E22-E25-E34-E54-P9-P37) - ...png
    2023-05-16 20_14_55-Suzuki XF650 FREEWIND 2001 Headlamp (E4-E17-E18-E22-E25-E34-E54-P9-P37) - ...png
    110,1 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Zie hoe hij was bovenaan de pagina 104 naar onderstaand.

Her en der nog wat klein spuitwerk, paar nieuwe kleine onderdeeltjes, alles goed schoon, bashplate er weer op en klaar!

IMG_20230718_205506.jpg
IMG_20230719_220856.jpg
IMG_20230719_220717.jpg
IMG_20230719_220838.jpg
 
Ik denk dat het heel dicht in de buurt komt. Blokken zullen heel vergelijkbaar zijn.

Wat ik wel weet van de enkele rit die ik op een Dominator heb gemaakt is dat die iets off-road gerichter is en iets minder verfijnd kwa beleving. Maar wat ruwer heeft natuurlijk ook z'n charmes. Zal elkaar niet veel ontlopen denk ik.
 
Ik denk dat het heel dicht in de buurt komt. Blokken zullen heel vergelijkbaar zijn.

Wat ik wel weet van de enkele rit die ik op een Dominator heb gemaakt is dat die iets off-road gerichter is en iets minder verfijnd kwa beleving. Maar wat ruwer heeft natuurlijk ook z'n charmes. Zal elkaar niet veel ontlopen denk ik.
Klopt, die had ook een iets ruwer uiterlijk, maar ik reed er eerlijk gezegd nauwelijks off the road mee, niet verder als een stukje door het gras als een weg geblokkeerd was ofzo. Was verder een fantastische motor, die zich op elke weg thuis voelde. Ik was zo één met die motor dat ik er in bekend gebied als een “hooligan” op reed. Heerlijke motoren die dikke 1 cylinders.
 
Goeiemiddag. Ik ben op het moment aan het sleutelen aan een XF650 van een vriend van mij. Loop nu alleen tegen een probleem aan. Hij wil wel lopen, alleen als je het gas opentrekt dan zakt het toerental en valt die uiteindelijk uit. Deze motor heeft ook nog een systeem met allemaal vacuum slangetjes, even de naam kwijt (PAIR maybe). Ik vermoed zelf dat het een luchtlek is ergens, wat denken jullie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan