Erwin P
Crashtest dummy
Sinds gister avond in bezit van een Suzuki Freewind 650 uit 1997!
De algehele staat is niet verwaarloosd, maar wel heel nodig toe aan algeheel onderhoud. Bij bezichtiging was de accu grotendeels leeg, kreeg het blok maar net aan rond. Verder stond de voorband ook plat. Geen proefrit gemaakt en niet horen lopen. Om de spanning er in te houden om het zo maar te zeggen.
Gister avond thuis even gestart met de jumpstarter. Wilde wel starten, maar bleef niet echt lekker lopen beetje stotteren en ploffen, vooral zonder choke. Maarja al 21:00 geweest, niet te lang draaien en de standaard kon niet uitgeklapt tijdens het lopen (kom ik zo op terug).
Aan de accu lader gezet en een nachtje laten staan.
Vanochtend lucht in de voorband (wat er wel redelijk in lijkt te blijven), bungelende voorknipperlichten er af en starten. Zelfde gesputter en gepruttel. Niet aanstellen, stukje rijden. Na een km of 3 nog eens gekeken, bleef prima lopen, zij het wat hoog stationair, maar niks schokkends. Trok ook wel redelijk door. Nog niet vol aan het gas gehangen, want het is natuurlijk wel een koude motor.
In totaal een km of 5 gereden, nog een keer stoppen/starten, nu start hij ook perfect, de schuur in en het demonteren/inspecteren is begonnen.
Tot nu toe op de lijst om te gaan doen:
- Algemene beurt (olie, oliefilter, kleppen stellen)
- Carburateurs synchroniseren en reinigen.
- Remschijven voor en achter vervangen.
- Uitlaat in de hittebestendige zwarte lak.
- Die walgelijke Zebra print er af (1 kap heb ik al kaal)
- Bepalen welke kleur de kappen gaan krijgen. Zwart maakt een kleine motor nog kleiner en een oude motor nog ouder.
- Middenbok monteren.
- Neutraal stand lampje gaat niet aan, hierdoor slaat hij af zodra je hem op de zijstandaard zet. Kabels lijken netjes en heel...
- Snelheid wordt niet aangegeven, kabel lijkt netjes. Is een elektronische dus ik kan niet even draaien aan het mechaniek helaas. Hij ziet er vrij nieuw uit dus ik ben bang dat iemand er al een keer moeite in heeft gestoken, maar het niet heeft kunnen vinden.
- Knipperlichten, OEM of vervanging ben ik nog niet helemaal uit.
- Laag spatbord. Lijkt nu een KTM spatbord op te zitten, maar dat doet geen goed aan de verhoudingen van de motor.
- Banden zijn niet alles meer. Nu dus op zoek naar een setje, misschien ook gelijk wat all-road waardigers.
Wat hoeft er niet of heb ik al klaar:
- Luchtfilter is vrijwel nieuw en perfect schoon.
- Laadspanning al even gemeten gister avond. 13,5V, moet 13 - 16V zijn, niks mis mee dus.
De algehele staat is niet verwaarloosd, maar wel heel nodig toe aan algeheel onderhoud. Bij bezichtiging was de accu grotendeels leeg, kreeg het blok maar net aan rond. Verder stond de voorband ook plat. Geen proefrit gemaakt en niet horen lopen. Om de spanning er in te houden om het zo maar te zeggen.
Gister avond thuis even gestart met de jumpstarter. Wilde wel starten, maar bleef niet echt lekker lopen beetje stotteren en ploffen, vooral zonder choke. Maarja al 21:00 geweest, niet te lang draaien en de standaard kon niet uitgeklapt tijdens het lopen (kom ik zo op terug).
Aan de accu lader gezet en een nachtje laten staan.
Vanochtend lucht in de voorband (wat er wel redelijk in lijkt te blijven), bungelende voorknipperlichten er af en starten. Zelfde gesputter en gepruttel. Niet aanstellen, stukje rijden. Na een km of 3 nog eens gekeken, bleef prima lopen, zij het wat hoog stationair, maar niks schokkends. Trok ook wel redelijk door. Nog niet vol aan het gas gehangen, want het is natuurlijk wel een koude motor.
In totaal een km of 5 gereden, nog een keer stoppen/starten, nu start hij ook perfect, de schuur in en het demonteren/inspecteren is begonnen.
Tot nu toe op de lijst om te gaan doen:
- Algemene beurt (olie, oliefilter, kleppen stellen)
- Carburateurs synchroniseren en reinigen.
- Remschijven voor en achter vervangen.
- Uitlaat in de hittebestendige zwarte lak.
- Die walgelijke Zebra print er af (1 kap heb ik al kaal)
- Bepalen welke kleur de kappen gaan krijgen. Zwart maakt een kleine motor nog kleiner en een oude motor nog ouder.
- Middenbok monteren.
- Neutraal stand lampje gaat niet aan, hierdoor slaat hij af zodra je hem op de zijstandaard zet. Kabels lijken netjes en heel...
- Snelheid wordt niet aangegeven, kabel lijkt netjes. Is een elektronische dus ik kan niet even draaien aan het mechaniek helaas. Hij ziet er vrij nieuw uit dus ik ben bang dat iemand er al een keer moeite in heeft gestoken, maar het niet heeft kunnen vinden.
- Knipperlichten, OEM of vervanging ben ik nog niet helemaal uit.
- Laag spatbord. Lijkt nu een KTM spatbord op te zitten, maar dat doet geen goed aan de verhoudingen van de motor.
- Banden zijn niet alles meer. Nu dus op zoek naar een setje, misschien ook gelijk wat all-road waardigers.
Wat hoeft er niet of heb ik al klaar:
- Luchtfilter is vrijwel nieuw en perfect schoon.
- Laadspanning al even gemeten gister avond. 13,5V, moet 13 - 16V zijn, niks mis mee dus.