Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Je bent wel verzekerd, maar kunt (deels) aansprakelijk worden gesteld voor de schade. Dit staat geheel los van het feit of je een verkeersovertreding hebt begaan.
In D wordt wat er nog wat meer van je verwacht dat je nadenkt en probeert schade te voorkomen/eigen verantwoordelijkheid neemt. Doordat je sneller rijdt dan de adviessnelheid van 130 km/u ontneem je andere verkeersdeelnemers de mogelijkheid goed te anticiperen.
Zo ben je bijvoorbeeld ook deels verantwoordelijk voor de (extra) schade als je een demontabele trekhaak hebt, maar deze niet hebt gedemonteerd en vervolgens bij een ongeval betrokken raakt. Met het verwijderen had je vervelende extra schade kunnen voorkomen
 
Je bent wel verzekerd, maar kunt (deels) aansprakelijk worden gesteld voor de schade. Dit staat geheel los van het feit of je een verkeersovertreding hebt begaan.
In D wordt wat er nog wat meer van je verwacht dat je nadenkt en probeert schade te voorkomen/eigen verantwoordelijkheid neemt. Doordat je sneller rijdt dan de adviessnelheid van 130 km/u ontneem je andere verkeersdeelnemers de mogelijkheid goed te anticiperen.
Zo ben je bijvoorbeeld ook deels verantwoordelijk voor de (extra) schade als je een demontabele trekhaak hebt, maar deze niet hebt gedemonteerd en vervolgens bij een ongeval betrokken raakt. Met het verwijderen had je vervelende extra schade kunnen voorkomen
Wat die trekhaak betreft, in België moet je die ook afnemen als je die niet gebruikt.
Maar ik laat de mijne er gewoon opzitten.
Ik wil het toch eens zien gebeuren als iemand achterop me rijdt dat ik deels mee aansprakelijk word gesteld voor een deel van de schade. Daar zal toch rap een goede advokaat op zitten.

Maar dat van die snelheid, daar zit toch wel wat logica achter.

Btw: het aantal plaatsen waar je in Duitsland nog limietloos kan gassen zijn er steeds minder ...
 
Wat die trekhaak betreft, in België moet je die ook afnemen als je die niet gebruikt.

Deze is nieuw voor mij, waar haal je dat vandaan?
Volgens mij moet je ze enkel wegnemen als ze het zicht op de nummerplaat belemmert, vandaar ook dat ze dan vaak demontabel zijn.
 
:^

Dat je stepjes weg zijn, aangezien je je herinnert dat zijn motorkap in je ooghoek opdook, zou ik durven geloven dat je stepjes zijn draaiend voorwiel geraakt hebben.

Maar verder idd, dat je er zelf zo goed uitgekomen bent! :}

Wel bizar dat je de auto niet meer terug gezien hebt.

En wat ik nog las, boven de 130km/u niet verzekerd? Lijkt me sterk, zeker als je sneller mag, en je auto dat ook kan. Ik ken de Duitse wet wel niet, maar om een vergelijk te maken, in B moet een auto/motorband de max snelheid van je voertuig aankunnen, ook al mag je niet sneller dan 120 (130 in NL). Het zou me dusdanig verbazen dat hun verzekering niet dekt terwijl het helemaal legaal is.

Wat wordt er toch altijd een hoop onzin geschreven over rijden in Dld en wel of niet verzekerd zijn, wel of niet verplichte winterbanden enz enz...
De wetten in Dld zitten heel logisch in elkaar, en legt de verantwoording meer bij de bestuurder...
Je bent gewoon altijd verzekerd, MAAR zoals al eerder gezegd, de wetten hebben ook adviserende richtlijnen, die mede kunnen bepalen of je deels verantwoordelijk kunt worden gesteld als je je niet aan de adviezen hebt gehouden......
b.v.
Sneller rijden dan de adviessnelheid, dan wordt er in geval van een ongeval bekeken of jouw snelheid mede de reden is geweest dat je een ongeval hebt gekregen, en dan kun je deels verantwoordelijk worden gesteld.
Winterbanden...
Zijn NIET verplicht, maar ook hier weer , bij een ongeval wordt gekeken of het niet hebben van winterbanden een reden is dat je betrokken bent geraakt bij een ongeval, en dan ook mede schuldig bent, overigens als je onder winterse omstandigheden strandt op de snelweg omdat je geen winterbanden had, krijg je WEL een forse bekeuring...
Dus de regels daar leggen veel meer de verantwoording bij de bestuurder, zowel voor zijn gedrag als zijn staat van het voertuig
Ik rijd er veel en graag, en vind het nog steeds kicken als je met 250+ een politie daar inhaalt op de snelweg, en leuke gesprekken daar met ze gehad toen ik mijn N2o injectie aan het uitproberen was
 
Na de fikse regenbui van gisterenmiddag hing het pak te drogen. Nu nog even opruimen. Het mag getiept worden, wat een goeie spullen zijn het. Het pak, in 2009 aangeschaft en veel gebruikt is nog absoluut waterdicht! Geen druppel doorgekomen en eigenlijk had ik nog een kleine omweg gemaakt omdat touren in de regen ook wel wat heeft. Warm en droog in het pak, de regen die tikt op je helm en een -nog- defensievere rijstijl maken dat je best plezierig onderweg bent.

Beetje jammer als je moet tanken, zit de kleding goed moet je de handschoenen uit, helm af en na het betalen merk je dat de handen koud zijn geworden en bij het opzetten van de helm lopen er een paar druppels water je nek in.

Maar hey, je hebt wel weer benzine!
 
Beetje jammer als je moet tanken, zit de kleding goed moet je de handschoenen uit, helm af en na het betalen merk je dat de handen koud zijn geworden en bij het opzetten van de helm lopen er een paar druppels water je nek in.

Maar hey, je hebt wel weer benzine!
Daarom tank ik het liefst bij een pin pomp. Bv een Tango, of pomp 3 bij de Shell in Heemskerk. ;)
 
Wat wordt er toch altijd een hoop onzin geschreven over rijden in Dld en wel of niet verzekerd zijn, ... enz
Ik weet weinig van Duitslanden hun regeltjes, maar wat ik wel weet ... als ik een ongeluk zou krijgen in Duitsland, en ik reed 180km/u waar geen snelheidslimiet is, en er rijdt iemand tegen mij aan door van rijbaan te wisselen, zal mijn verzekering mij 100% in mijn recht stellen. De Belgische verzekeringen zijn zowat de duurste in Europa, maar wel de beste service ook! En dat heb ik al aan den lijve ondervonden.
 
Highking bedoelt waarschijnlijk een selfservice pomp zonder shop/personeel. Inderdaad handig, zeker bij slecht weer. Niet aan gedacht!
 
Ik weet weinig van Duitslanden hun regeltjes, maar wat ik wel weet ... als ik een ongeluk zou krijgen in Duitsland, en ik reed 180km/u waar geen snelheidslimiet is, en er rijdt iemand tegen mij aan door van rijbaan te wisselen, zal mijn verzekering mij 100% in mijn recht stellen. De Belgische verzekeringen zijn zowat de duurste in Europa, maar wel de beste service ook! En dat heb ik al aan den lijve ondervonden.

Dat kun jij wel denken, maar de duitse wet zegt dat jij bij 2 voertuigen achter elkaar er rekening mee moet houden dat er een inhaalactie KAN plaatsvinden, en daar moet jij op anticiperen.....hoe de verzekeringen dat oplossen is niet jouw zorg, en zal ook afhankelijk zijn of je er achterop rijdt dan wel in de zijkant wordt geraakt, maar vergeet niet dat jij als bestuurder in het buitenland bekend moet zijn met de regels in dat betreffende land...
Er zijn natuurlijk situatie's waar ook de duitse wet niets aan kan veranderen, zo mag je b.v. in NL met 2 verschillende profielen op een as rijden, in Dld mag dat niet, maar dat is bepaald in de TUV en goedkeuringseisen, maar een voertuig dat in land van herkomst aan de eisen voldoet, mag in een ander EU land niet bekeurd worden omdat daar andere regels gelden
 
Dat kun jij wel denken, maar de duitse wet zegt dat jij bij 2 voertuigen achter elkaar er rekening mee moet houden dat er een inhaalactie KAN plaatsvinden, en daar moet jij op anticiperen.....hoe de verzekeringen dat oplossen is niet jouw zorg, en zal ook afhankelijk zijn of je er achterop rijdt dan wel in de zijkant wordt geraakt, maar vergeet niet dat jij als bestuurder in het buitenland bekend moet zijn met de regels in dat betreffende land...
Er zijn natuurlijk situatie's waar ook de duitse wet niets aan kan veranderen, zo mag je b.v. in NL met 2 verschillende profielen op een as rijden, in Dld mag dat niet, maar dat is bepaald in de TUV en goedkeuringseisen, maar een voertuig dat in land van herkomst aan de eisen voldoet, mag in een ander EU land niet bekeurd worden omdat daar andere regels gelden
Voor 01--1-2011 was er geen regel dat een vrachtautoband (niet aangedreven en stuurwiel) 1,6mm profiel moest hebben.
Zo kon je de banden in NL tot op het staaldraad oprijden.
Ging je de grens over dan kon je bij een controle aldaar ter plekke banden aan komen laten draven en mocht je je weg weer vervolgen met een dikke prent.
Zo zijn er nog wel meer regels te vinden waaraan je moet voldoen in het buitenland.
bv
Hesjes, alcoholtesters etc etc etc
 
Deze is nieuw voor mij, waar haal je dat vandaan?
Volgens mij moet je ze enkel wegnemen als ze het zicht op de nummerplaat belemmert, vandaar ook dat ze dan vaak demontabel zijn.

Dat klinkt voor mij ook als cafepraat. Als een auto een trekhaak mag hebben dan mag hij die altijd hebben lijkt mij
 
Winterbanden...
Zijn NIET verplicht, maar ook hier weer , bij een ongeval wordt gekeken of het niet hebben van winterbanden een reden is dat je betrokken bent geraakt bij een ongeval, en dan ook mede schuldig bent, overigens als je onder winterse omstandigheden strandt op de snelweg omdat je geen winterbanden had, krijg je WEL een forse bekeuring...
Dus de regels daar leggen veel meer de verantwoording bij de bestuurder, zowel voor zijn gedrag als zijn staat van het voertuig
Ik rijd er veel en graag, en vind het nog steeds kicken als je met 250+ een politie daar inhaalt op de snelweg, en leuke gesprekken daar met ze gehad toen ik mijn N2o injectie aan het uitproberen was

Winterbanden zijn inmiddels (wanneer de omstandigheden dit vereisen) wel echt verplicht, al geldt een overgangsperiode voor 'all seasons' tot 2024 (mits banden geproduceerd voor 31 dec 2017).

Winterreifen FAQ | ADAC Rechtsberatung
 
Dat klinkt voor mij ook als cafepraat. Als een auto een trekhaak mag hebben dan mag hij die altijd hebben lijkt mij
Zeker niet, als de trekhaak het zicht op de kentekenplaat belemmert mag hij niet blijven zitten. Bepaalde merken kiezen de positie van de kentekenplaat zó, dat die niet met een trekhaak te combineren valt. Vandaar dat men demontabele modellen bedacht heeft.
 
Sorry ik had de qoute moeten opdelen.
Als de haak voor de kentekenplaat zit dan moet hij weg, dat is logisch en dat wist ik.
Ik bedoelde de andere situatie, dat als de haak afneembaar is dat hij dan ook weg genomen móet worden als hij niet in gebruik is. Dat had ik niet eerder gehoord en dat betwijfel ik ook
 
Vanmiddag wel een adrenaline verhogend momentje gehad. Reed op de rechterbaan van de snelweg. Op dat moment al lekker in de wind aan het leunen. De bebouwing aan de rechterkant van de snelweg hield op. Verwachte al meer wind en leunde nog verder in. Schoof al een beetje naar de linkerzijde van de rijbaan. Bij de daarop volgende windvlaag werd ik meer dan een hele rijbaan naar rechts gedrukt.:(

Ik was blij dat er weinig verkeer op de weg was. Dat had zeker anders kunnen aflopen.
Ben direct weer naar rechterrijbaan gegaan toen dat weer lukte. Het gas is er de rest van de rit wel af gegaan. Moest wel even bijkomen.

Zojuist weer naar huis gereden. Gelukkig minder last van de wind.:)

Helaas wel lekkage door mijn pak en laarzen heen.:(
Maar eens een mailtje sturen naar de leverancier.
 
FF kwijt hoor, dit hoop ik dus niet echt mee te maken............

Vanavond 2 bestellingen in de koffer en rijd naar "Osseveld", spoorbomen dicht, maar ik kan er langs (want ik volg een pad langs het spoor)
Weg over en de wijk in, bestellingen afleveren, kom ik terug, normaal dezelfde weg, maar had een afslag eerder genomen, kom ik via een rotonde eerder op de hoofdweg, ipv direct voor de overweg.

Vanaf de rotonde zie ik te veel blauwe lampen, dus stukje andere weg door een woonwijk, vanaf een afstandje zie ik rode witte en gele auto's bij de overweg, daar reed ik dus 5 minuten geleden

Had ik dus echt niet "live" willen zien, Somebody is not comming home with christmas
Cookies op destentor.nl | destentor.nl



Net nog een verbazingwekkende actie.
Rijdt op een kruising aan, komt een auto van rechts die "mijn" straat in rijd, maar dan met een omgekeerde vraagteken bocht.
Hij gaat dus eerst op de eigen rijbaan, en wisselt naar de mijne, en komt recht op me af, geen knipper, geen alarmlichten.......
Blijkt dat hij voor een kebab hut naast de parkeervakken parkeert om een broodje te bestellen |(|(|(|(|(|(|(|(|(|(|(

Maar we staan dus wel bumper aan voorwiel }:O}:O}:O Hoe verzinnen ze het, ze zien je aankomen, en toch zo'n actie.
Heb maar geremd en gestopt, geen idee wat hij wil, over me heen? of toch terug naar eigen baan?

Ach ja, we hebben het overleefd
 
@martin117 , ik kan in het artikel maar enkele regeltjes lezen en dus niet zien wat er precies gebeurt is, maar idd, je wil het niet gezien hebben ...


Ik deed in de namiddag een testrit van ongeveer 90km om mijn gereviseerde carbu's uit te testen
Het was al schemerig, en nogal grijzig weer. Op deze baan, ik rijd dus op het enkel vak in de richting dat je kijkt, tegenovergesteld een normaal rijdende auto, daarachter komen twee snelrijders aan, de achterste blijkt een dikke Porsche Cayenne te zijn. De Porsche schuift op om beide in te halen, auto 2 voelt zich blijkbaar gebeten, en werpt zich ervoor, ik zie het gevaar al komen, want de Porsche gaat heel dicht achter auto 2 hangen, ik wijk al wat naar rechts uit, en net dan gebeurt wat ik verwachtte, de "stoere Porsche rijder" start een tripleer actie, en komt daarbij met zijn linker wielen tot op die naad met pek op mijn rijvak, dus ik nog meer naar rechts, net niet op het fietspad. Net voor hij mij bereikt rukt hij zijn stuur effe naar rechts (rechts voor hem), wat mij dus doet geloven dat hij mij niet gezien had.

Mijn halogeentje is denk ik niet echt zichtbaar tussen al dat xenon en LED geweld ... een heel eind achter mij reden er enkele wagens met xenon of LED. Ik vermoed dus dat hij dacht, "die ben ik nog wel effe voor" ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@martin117 , ik kan in het artikel maar enkele regeltjes lezen en dus niet zien wat er precies gebeurt is, maar idd, je wil het niet gezien hebben ...


Ik deed in de namiddag een testrit van ongeveer 90km om mijn gereviseerde carbu's uit te testen
Het was al schemerig, en nogal grijzig weer. Op deze baan, ik rijd dus op het enkel vak in de richting dat je kijkt, tegenovergesteld een normaal rijdende auto, daarachter komen twee snelrijders aan, de achterste blijkt een dikke Porsche Cayenne te zijn. De Porsche schuift op om beide in te halen, auto 2 voelt zich blijkbaar gebeten, en werpt zich ervoor, ik zie het gevaar al komen, want de Porsche gaat heel dicht achter auto 2 hangen, ik wijk al wat naar rechts uit, en net dan gebeurt wat ik verwachtte, de "stoere Porsche rijder" start een tripleer actie, en komt daarbij met zijn linker wielen tot op die naad met pek op mijn rijvak, dus ik nog meer naar rechts, net niet op het fietspad. Net voor hij mij bereikt rukt hij zijn stuur effe naar rechts (rechts voor hem), wat mij dus doet geloven dat hij mij niet gezien had.

Mijn halogeentje is denk ik niet echt zichtbaar tussen al dat xenon en LED geweld ... een heel eind achter mij reden er enkele wagens met xenon of LED. Ik vermoed dus dat hij dacht, "die ben ik nog wel effe voor" ...

Als ik zo'n actie zie doe ik ze even wakker maken door met m'n groot licht een keertje te flitsen.
Maar waarschijnlijk had die porsche je wel gezien maar wilde ie er toch voorbij en vond ie dat ie dat nog wel kon voor jij er aan kwam.
De meeste mensen laten toch het gas (iets) los als zij iemand op zich af zien komen, en daar ging ie waarschijnlijk van uit.
 
Als ik zo'n actie zie doe ik ze even wakker maken door met m'n groot licht een keertje te flitsen.
Maar waarschijnlijk had die porsche je wel gezien maar wilde ie er toch voorbij en vond ie dat ie dat nog wel kon voor jij er aan kwam.
De meeste mensen laten toch het gas (iets) los als zij iemand op zich af zien komen, en daar ging ie waarschijnlijk van uit.
Ja, flashen met grootlicht had gekund, had ik effe niet aan gedacht.
Was meer gefocust op nog verder uitwijken, omdat ik enigszins verwachtte dat het kon gebeuren. De Porsche rijder had duidelijk wat te veel ego (en een te klein p**tje), om die tegenover hem kansloze "gewone auto 2" van hem te laten winnen.
Maar aan zijn ruk naar rechts meen ik toch echt uit te maken dat ie mij niet had opgemerkt, ik denk echt dat hij gefocust was op de auto's achter mij (een paar 100m achter mij), en aan het berekenen was of hij die nog kon voor zijn, zoiets bedenk en beslis je in een flts, en dan ging hij.

Ik moet er ook wel bij zeggen dat een standaard H7 koplamp van een GSX F toch echt een zwakke bedoening is, en ik best geloof dat ie "verdwijnt" in die moderne massa, zeker voor iemand die in een flits zulk een maneuvre berekend.

Maar ben al lang blij dat ik door de tand des tijds zulke situaties heb leren herkennen, zo kan je er (deels) op anticiperen.
 
FF kwijt hoor, dit hoop ik dus niet echt mee te maken............

Vanavond 2 bestellingen in de koffer en rijd naar "Osseveld", spoorbomen dicht, maar ik kan er langs (want ik volg een pad langs het spoor)
Weg over en de wijk in, bestellingen afleveren, kom ik terug, normaal dezelfde weg, maar had een afslag eerder genomen, kom ik via een rotonde eerder op de hoofdweg, ipv direct voor de overweg.

Vanaf de rotonde zie ik te veel blauwe lampen, dus stukje andere weg door een woonwijk, vanaf een afstandje zie ik rode witte en gele auto's bij de overweg, daar reed ik dus 5 minuten geleden

Had ik dus echt niet "live" willen zien, Somebody is not comming home with christmas
Cookies op destentor.nl | destentor.nl

Ah, dan was je in de buuurt. Ik woon heel dichtbij station Osseveld :)
Zag er idd niet best uit trouwens. Echt vreselijk als zoiets gebeurt..

Had trouwens van de week ook nog bijna een aanvaring met zo'n AH bezorgbus. Ik kom op een gelijkwaardige kruising afrijden en wil rechtdoor. Pipo met z'n bus komt van rechts en wil linksaf de straat in waar ik dus net uit kom. In plaats van dat ie een grote bocht maakt, zoals ze je ooit geleerd hebben, pakt die mafklapper de binnenbocht waar ik dus net rij. Als ik niet was gestopt (reed op dat moment gelukkig al heel langzaam) had ik er mooi onder gelegen.
 
@martin117 doet me denken aan m'n studententijd, op het traject van huis naar school meerdere keren om deze reden stil gestaan, en weet nu ook uit ervaring dat ik nooit meer in de één van de voorste wagons zal gaan zitten.

Meegemaakt vandaag? Niet zo veel.
Had een sollicitatiegesprek en wilde niet moeilijk doen dus nette kleren onder het motorpak zodat ik ter plaatse alleen motorbroek uit en schoenenwissel hoefde te doen.

Wat zit dat K tijdens het rijden zeg. Volgende keer maar weer tijd incalculeren om om te kunnen kleden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan