Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Vrijdagmiddag waren de vrouw en ik aan het toeren. We reden op een provinciale weg in de Alblasserwaard, waar het verkeer opeens tot stilstand kwam en er een file stond tot zo ver het oog reikte. Ik zag een km verderop op de Garmin een zijweg dus daar naar toe, langs de langzaam rijdende tot stilstaande file. Er waren geen tegenliggers. Zachtjes kwam er weer wat beweging, maar niet meer dan 30 km/u. Ik haalde een witte bestelbus in en dat irriteerde de man kennelijk want toen de vrouw hem passeerde gaf hij een ruk naar links aan zijn stuur. Het is daar vrij breed met zo’n stuk tussen de rijstroken in. Hij naderde haar tot zo’n 0,5 meter, terwijl ze de file op 1,5 m afstand hield. Dus een serieus bedoelde poging haar aan te rijden. Wat heb je toch een idioten...
 
Zoals die scooter rijdt illustreert wel waarom ik van mening ben dat de bescherming van 'zwakke weggebruikers' wel wat teruggeschroefd mag worden. Zoveel fietsers (en scooters) die niet eens meer kijken of het kan. Blik op de telefoon, geen licht en gewoon gaan. Die auto stopt toch wel...
Er zijn ook geen “zwakke verkeersdeelnemer”, maar wel “niet gemotoriseerde verkeersdeelnemers” en dat zijn fietsers (geen e-bikes) en voetgangers.

Alle gemotoriseerde voertuigen, incl. e-bikes, hebben zich te houden aan de verkeersregels en zijn verantwoordelijk voor hun gedragingen in het verkeer.

Geldt natuurlijk ook voor fietsers en voetgangers, voor alle verkeersdeelnemers en weggebruikers dus.
 
Er zijn ook geen “zwakke verkeersdeelnemer”, maar wel “niet gemotoriseerde verkeersdeelnemers” en dat zijn fietsers (geen e-bikes) en voetgangers.

Alle gemotoriseerde voertuigen, incl. e-bikes, hebben zich te houden aan de verkeersregels en zijn verantwoordelijk voor hun gedragingen in het verkeer.

Geldt natuurlijk ook voor fietsers en voetgangers, voor alle verkeersdeelnemers en weggebruikers dus.

Zoals men ook altijd zegt.. rij of niemand je ziet..
 
En het tweede incident - met de scooter - had je in principe ook kunnen verwachten: de scooter doet weliswaar een beetje raar - is bepaald niet zeldzaam - maar volgt in principe gewoon de richting van de weg. Jijzelf slaat rechtsaf (zie wegbelijning) en had er dus rekening mee te houden dat je de scooter sowieso voor moest laten. Toeteren in die situatie slaat dus nergens op, want je zat zelf net zo goed fout. Maar goed, hoewel je beide eenvoudig had kunnen zien aankomen én voorkomen zijn het inderdaad incidenten, maar het zijn wel incidenten die je zelf een beetje opzoekt. Zou ik mee stoppen, want dat gaat een keer fout.

Op het punt waar je die auto van rechts nadert - en die jou niet of te laat ziet - had ik zelf helemaal links gereden. Er is immers geen wegbelijning en er waren geen tegenliggers - dus dat mag gewoon - en er was wel uitrit rechts (gevaar) en helemaal niets aan linkerzijde (veilig, tenzij je zelf besluit de plomp in te rijden). Zo doende was je veel eerder en veel langer in het zichtveld van de automobilist geweest. Snelheid aanpassen aan de situatie was mss ook handig geweest, maar daar moet je maar net zin in hebben veronderstel ik.

Sowieso zou ik in het verkeer niet zoveel dingen aannemen: assumption is the mother of all fuck-ups.

Je hebt het helemaal fout, ik was rechtdoor aan het rijden en had groen licht, die gast knalt van de stoep af en schiet er voor, klaar.
Die auto had moeten stoppen, ik kies er voor om door te rijden omdat hij van een uitrit komt, klaar.
Het is wel grappig dit soort reacties, ben benieuwd wat de verzekering zegt als ze dit zien en ik wel schade heb, en dat telt.
Situatie 2 is op de Nieuwemeerdijk in Zwanenburg, ik zoek het zelf op zeg je....NEE absoluut NIET het komt op mijn pad helaas...
 
En het tweede incident - met de scooter - had je in principe ook kunnen verwachten: de scooter doet weliswaar een beetje raar - is bepaald niet zeldzaam - maar volgt in principe gewoon de richting van de weg. Jijzelf slaat rechtsaf (zie wegbelijning) en had er dus rekening mee te houden dat je de scooter sowieso voor moest laten.

Je hebt het helemaal fout, ik was rechtdoor aan het rijden en had groen licht, die gast knalt van de stoep af en schiet er voor, klaar.
Situatie 2 is op de Nieuwemeerdijk in Zwanenburg,

Ik ben het hier met DucBMW eens. De doorgaande weg gaat links de brug over. Hoewel je geen bocht maakt sla je toch rechtsaf. Zie ook de haaientanden van de op de andere weghelft. Voor het mooi had dit bord er kunnen staan Voorbeeld voorrangskruispunt~2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het hier met DucBMW eens. De doorgaande weg gaat links de brug over. Hoewel je geen bocht maakt sla je toch rechtsaf. Zie ook de haaientanden van de op de andere weghelft. Voor het mooi had dit bord er kunnen moeten staanBekijk bijlage 1379747

Kom op nou mannen, ik had groen licht en hij knalt van het fietspad af, terwijl er een oversteek is voor de brug kijk maar.

1379754


1379756


1379761
 
wel een paar blinden die hier reageren, brommer komt van het fietspad over de stoep en gooit hem er gewoon voor
 
Kom op nou mannen, ik had groen licht en hij knalt van het fietspad af, terwijl er een oversteek is voor de brug kijk maar.

Bekijk bijlage 1379754

Bekijk bijlage 1379756

Bekijk bijlage 1379761
De situatie is duidelijk, de scooterrijder is verkeersgevaarlijk bezig.

Automobilisten reageren dan vaak agressief en zelfs bereid om de scooterrijder aan te rijden, in de veronderstelling dat zij eerst gaan.

Maar wij motorrijders weten toch wel beter, als wij een aanrijding kunnen voorkomen, doen wij dat, als wij zelf worden aangereden of dat wij moeten uitwijken voor verkeersgevaarlijk weggedrag door medeweggebruikers.
 
Kom op nou mannen, ik had groen licht en hij knalt van het fietspad af, terwijl er een oversteek is voor de brug kijk maar.

Bekijk bijlage 1379754

Bekijk bijlage 1379756

Bekijk bijlage 1379761
Ik beweer niet dat de actie van de scooter heel netjes is. Hij had inderdaad even door kunnen rijden en daar over kunnen steken naar de brug toe. Maar eenmaal op de rijbaan volgt hij gewoon de doorgaande weg. Als hij bij je laatste foto al had overgestoken reed hij tegen het verkeer in.
 
Laatst bewerkt:
Ik beweer niet dat de actie van de scooter heel netjes is. Hij had inderdaad even door kunnen rijden en daar over kunnen steken naar de brug toe. Maar eenmaal op de rijbaan volgt hij gewoon de doorgaande weg. Als hij bij je laatste foto al had overgestoken reed hij tegen het verkeer in.

Die laatste foto laat zien waar ik vandaan kom en dat ik 2x groen heb, die bromfietser zat op het fietspad aan de rechterkant en mag NIET zomaar daar plotseling zonder kijken oversteken....

Zijn we nu klaar ? wat een bullshit weer...:/
 
Ik moet m n claxon zoeken ;) t is jammer dat je je eigen fouten in het verkeer nooit kunt filmen :z
 
Die laatste foto laat zien waar ik vandaan kom en dat ik 2x groen heb, die bromfietser zat op het fietspad aan de rechterkant en mag NIET zomaar daar plotseling zonder kijken oversteken....

Zijn we nu klaar ? wat een bullshit weer...:/
Klopt allemaal wat je zegt. Je had groen en rijd dus niet door rood:t (die fietser wel trouwens)
De scooter hoort daar niet zomaar de weg op te komen, maar doet dat wel en volgt de doorgaande weg links af. Jij verlaat de doorgaande weg en slaat "rechts" af.
Als jij het hiermee eens bent houd ik er over op.
Had je trouwens hetzelfde gereageerd als de scooter al op de weg reed en de weg gewoon (naar links) bleef volgen?
 
Klopt allemaal wat je zegt. Je had groen en rijd dus niet door rood:t (die fietser wel trouwens)
De scooter hoort daar niet zomaar de weg op te komen, maar doet dat wel en volgt de doorgaande weg links af. Jij verlaat de doorgaande weg en slaat "rechts" af.
Als jij het hiermee eens bent houd ik er over op.
Had je trouwens hetzelfde gereageerd als de scooter al op de weg reed en de weg gewoon (naar links) bleef volgen?

1) Die borden die de voorrang van de doorgaande weg zouden melden staan er niet dus gaat die vlieger ook niet op, ik zie ook geen haaientanden.
2) Nee denk van niet dan had ik hem al voorbij geweest op dat punt, anders had hij richting moeten aangeven en had ik er achter gebleven.

Maar hij reed niet op de weg maar op het fietspad, dus zijn ACTIE was een kamikaze actie en dus een incident.:W
De GoPro op mijn motor is er voor als er iets gebeurd en ik de verzekering kan laten zien wat er is gebeurd, ook als ik fout ben.
 
1) Die borden die de voorrang van de doorgaande weg zouden melden staan er niet dus gaat die vlieger ook niet op, ik zie ook geen haaientanden.
2) Nee denk van niet dan had ik hem al voorbij geweest op dat punt, anders had hij richting moeten aangeven en had ik er achter gebleven.

Maar hij reed niet op de weg maar op het fietspad, dus zijn ACTIE was een kamikaze actie en dus een incident.:W
De GoPro op mijn motor is er voor als er iets gebeurd en ik de verzekering kan laten zien wat er is gebeurd, ook als ik fout ben.
Screenshot_20190324-124134.png

Kijk haaientanden voor "rechtdoor" en de belijning die aangeeft dat de doorgaande weg naar links afbuigt. Scooter volgt hier dus de weg gewoon. Nogmaals, ik ben het eens dat hij de weg niet zomaar op mag.

Verkeer dat hier naar links gaat hoeft dus geen richting aan te geven omdat het gewoon de weg volgt.
 
Die snorfiets mag helemaal niet van het fietspad af, hij moet gewoon het fietspad volgen.
Echter snijdt hij de bocht af en dat mag hij dus niet.
 
Die snorfiets mag helemaal niet van het fietspad af, hij moet gewoon het fietspad volgen.
Echter snijdt hij de bocht af en dat mag hij dus niet.
Wen er maar aan want in A’dam moeten snorfietsers vanaf 8 april op de rijbaan, met helm, en later dit jaar in het hele land.

De RDW krijgt het druk om al die snorfietsen, die aangepast worden tot bromscooter, begrenzing opheffen en geel kenteken aanvragen, te keuren. :Y
 
Die scooterrijder had gewoon een stukje door moeten rijden, en de oversteekplaats een stukje na de bocht naar links (eigenlijk de doorgaande weg) moeten nemen. Daar was ie, net zoals vele scooterrijders hier in de omgeving te bedonderd voor. En knalde zo over de stoep voor jou. Jou treft dus geen blaam Rik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan