Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Beleid Femke Halsema? Of zoals dhr. Hiddema dit mooi verwoorde: "dat stom mens"...

Geen idee, hieronder leesvoer. Ik denk dat je in de omgeving Amsterdam voor héél weinig een mooie snorfiets kan kopen vanaf vandaag :+.

 
Wat die helmplicht betreft, kan ik alleen maar toejuichen.

Snap niet dat jullie in NL op een snorscooter (<25km/h) geen helm moeten, dat slaat toch helemaal nergens op?
Hier moet je zowel op een snorscooter, als een gewone scooter en zelfs op een speedpedelec een helm op.
 
Zo'n beetje alle snorfietsen die ik tegen kwam waren opgevoerd. Zo erg dat ik in mijn scootertijd met een normale bromfiets (55-60 km/h op de teller dus) met grote regelmaat werd ingehaald door snorfietsen. Die dingen werden dus al als een bromfiets getuned, vaak zonder moeite of protest bij de zaak waar je het apparaat ook hebt gekocht, maar reden wel zonder helm. Nu dat je in Amsterdam op een snorfiets ook een helm moet dragen zit er geen voordeel meer aan een snorfiets, de apparaten zijn hetzelfde als de bromfiets, getuned als een bromfiets dus grote kans dat er meer bromfietsen gekocht gaan worden. Hetzelfde apparaat maar als je een rollenbank tegen komt heb je een stuk minder uit te leggen.

Mijn scooterervaring zit omstreeks 75.970 kilometers, waarbij ik bijna de gehele tijd in Amsterdam woonde. Beetje beeldvormende informatie. :)
 
en zelfs op een speedpedelec
Een speedpedelec gaat ongeveer net zo hard als een bromfiets... een snorfiets ongeveer net zo hard als een fiets (toen ik nog dagelijks 18km enkele reis per fiets deed hield ik ze gemakkelijk bij, zonder helm ;)).
 
Wat die helmplicht betreft, kan ik alleen maar toejuichen.

Snap niet dat jullie in NL op een snorscooter (<25km/h) geen helm moeten, dat slaat toch helemaal nergens op?
Hier moet je zowel op een snorscooter, als een gewone scooter en zelfs op een speedpedelec een helm op.
Wellicht dat het verkeer in Nederland stukken beter is dan in België???
 
Het mooie weer zorgt er voor dat ook de af en toe rijders naar buiten gaan op de motor. Zo kwam ik gisteren op een leeg industrieterrein een stoere kerel tegen die blijkbaar een GSXR-1000 uit het vet aan het halen was door op het terrein toch best wel hard heen en weer te rijden. Dat was nog niet eens het ergste maar wel dat hij totaal geen motorkleding en helm droeg. Dat moet hij lekker zelf weten maar toen ik wees naar mijn helm kreeg ik een boze blik terug...

Ach ja, als ik hem had zien vallen had ik nog best 112 gebeld maar verder sloeg het natuurlijk nergens op....
 
Mijn ervaring is dat snorfietsen, en dan vooral een zekere groep scooterrijders, gemiddeld genomen de meest asociale groep verkeersdeelnemers zijn, wellicht op bromscooters na.

Goede regel om die dus ipv de sterkste verkeersdeelnemer op het fietspad, de zwakste verkeersdeelnemer op de rijbaan te maken. Dan zijn ze zelf de Sjaak als het fout gaat.

En door ze verplichten een helm op te zetten krijg je minder 'het was zo'n lieve jongen, en z'n scooter was maar amper opgevoerd' verhalen.

Natuurlijk jammer dat ook het oude omatje op haar Puchje nu de op de rijbaan moet (en een helm op haar permanentje), maar elke regel heeft rand-gevallen. Er zullen in ieder geval minder oude omatjes op elektrische fietsen van hun sokken gereden worden op het fietspad...

Maar dat is natuurlijk maar mijn mening...
 
Pas maar op, straks wordt dit topic gesloten wegens gepraat over brom- en snorfietsen. Er zijn mods die daar scherp op reageren :)

Dat gezegd hebbende: ik vind het als Amsterdamse trapfietser prima, weg met die gevaarlijke stinkende herriemakende ruimte-innemers van mijn fietspad. Waar ze heen gaan rot me niet, maar op mijn fietspad horen ze niet. Ooit bedoeld voor de traditionele bejaarde-op-sparta-met, nu veelal misbruikt door asociale bromfietsers die op machines ontwikkeld voor 60 km/u iedereen uit de weg duwen.

Maar als Amsterdamse auto- en motorrijder vind ik het natuurlijk ook ridicuul. Al die trage onervaren tweewieleraars opeens tussen de auto's? Optrekken als een slak, geen richting aangeven, twijfelen, onverwacht stoppen en keren... Vreselijk. Maar goed, als de hele bebouwde kom binnenkort een globale Vmax van 30 kent maakt dat ook zoveel niet meer uit natuurlijk, en dat komt er ook nog wel vrees ik. Zeker als het automatisch handhaven makkelijker wordt.

Maar voor al die wannabe gangstertjes met stoere kapsels en bontkraagjes die zich heer en meester waanden op het fietspad en nou een hapje humble pie moeten eten tussen de grote jongens is het natuurlijk goed. Of wou je zeggen dat die toch al overal "sjgijt" aan hadden en nog steeds zullen blijven doen wat ze willen omdat er toch niet op gehandhaafd gaat worden? Hmja...

Nou kun je natuurlijk niet zo maar de hele snor-categorie afschaffen, maar dit is wel een opmaat daarnaartoe. Wat mij betreft starten ze een grote campagne waarbij mensen voor wènag hun snor kunnen laten omjoepen naar brom. Toch voor de meeste scooters een ingreep van niks, en ze moeten allemaal weer even op voor keuring (en daar wil ik nou best eens aan meebetalen via belastingen - wat levensgevaarlijke barrels rijden er onder die scooters rond), en daarna kan iedereen zo'n beetje mee in het normale verkeer, terwijl de fietsers en mensen op een fiets met trapondersteuning weer gewoon het fietspad terugkrijgen.

Nou alleen die bakfietsen nog aanpakken.
 
Mijn ervaring is dat snorfietsen, en dan vooral een zekere groep scooterrijders, gemiddeld genomen de meest asociale groep verkeersdeelnemers zijn, wellicht op bromscooters na.

Goede regel om die dus ipv de sterkste verkeersdeelnemer op het fietspad, de zwakste verkeersdeelnemer op de rijbaan te maken. Dan zijn ze zelf de Sjaak als het fout gaat.

En door ze verplichten een helm op te zetten krijg je minder 'het was zo'n lieve jongen, en z'n scooter was maar amper opgevoerd' verhalen.

Natuurlijk jammer dat ook het oude omatje op haar Puchje nu de op de rijbaan moet (en een helm op haar permanentje), maar elke regel heeft rand-gevallen. Er zullen in ieder geval minder oude omatjes op elektrische fietsen van hun sokken gereden worden op het fietspad...

Maar dat is natuurlijk maar mijn mening...

Ik ben het daar helemaal mee eens. Vooral het "jonge" gedeelte die hierop rijdt. Ik heb het zelf ook gedaan en pas jaren later zie je pas in wat voor'n associale domme hufter je toen eigenlijk was. Het valt me ook wel op dat als iemand die wat ouder is op een scooter of snorfiets totaal geen benul heeft waar hij nou met dat ding moet rijden. Ik kom regelmatig op een 80 weg iemand tegen op zijn snorfietsje die netjes 25-30 rijdt.

Terug on topic, groep van 15-20 motorrijders tegengekomen op de dijk gister. Ik had even netjes mijn auto in de berm geparkeerd zodat zij niet in de bocht over het grind heen hoefde aan de zijkant van de geasfalteerd weg. Ik heb vervolgens ook 15-20 duimpjes ontvangen :P.
 
Als Hiddema dat zo gezegd heeft heeft hij geen manieren. Zo gaan politici/bestuurders niet met elkaar om.
Mwahhh...... Alsof een burgemeesters positie jouw gelijk intelligent maakt! Vind Halsema nou ook niet echt een schijnend licht in het Nederlandse politiek klimaat..
 
Beleid Femke Halsema? (snorscooters op de rijbaan)
Dit is regering beleid, Amsterdam als eerste gemeente, de andere gemeentes zullen snel volgen, en wordt "plaats op de weg" en helmplicht voor blauwe kenteken voertuigen (snor- en speedpedelecs) ook in het WvW aangepast.

De snorscooters zullen aanzienlijk minder worden, wellicht alleen nog door ouderen gebruikt, want de jeugd laten hun snorscooter tot bromscooter aanpassen, met een gele kentekenplaat. Als ze dan toch ook een helm moeten gaan dragen op een snorscooter, dan maar legaal sneller rijden op een bromscooter. Maar zullen zeker ook de bromscooter opvoeren en sneller dan 45 km/u op de rijbaan gaan rijden.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor het advies heren. Inmiddels is mijn pa ontslagen uit het ziekenhuis, kleine stabiele breuk in de op een na onderste ruggenwervel is gelukkig de enige schade, had echt veel slechter af kunnen lopen aangezien tijdens een drukke spits gebeurde. Stom toevallig reed een een motoragent een minuut erachter , dus de politie was snel ter plaatse. Een proces verbaal nummer is bekend en heb ik inmiddels doorgestuurd naar de verzekering, samen met het kenteken van de betrokken auto. Zowel de verzekering als de berger zijn dicht in het weekend, dus maandag gaat het weer verder.

Ik heb gelukkig rechtsbijstand verzekering bij de motor, dus ik mag aannemen (toch?) dat mijn verzekering voor me aan het werk gaat. Nog een laatste vraag in deze: Via de agent vernam ik (per e-mail) dat de motor is doorgeschoven en tegen een auto van een derde partij aan is gekomen. Hoe zit dat juridisch in elkaar en wiens verzekering zou daar voor verantwoordelijjk moeten zijn? Is dat mijn verzekering, want mijn motor? Of juist de verzekering van degene die het ongeluk heeft veroorzaakt. Dat laatste lijkt me moreel het meest logisch, maar ik heb geen idee hoe dat volgens de wet werkt.

Late reactie, maar:

De auto die jou aanreed noem ik 1, jou 2 en de auto waar je motor tegen aan gleed 3.

3 is beschadigd door 2 dus 3 claimt schade bij 2.
2 schuift de claim door naar 1.

Vaak zijn er 'relaties' tussen de verschillende maatschappijen of zijn meerdere motorvoertuigen toevallig bij dezelfde maatschappij verzekerd, dan kan t anders/ makkelijker lopen doordat 3 rechtstreeks bij 1 kan aankloppen.
 
Dat gaat wel erg ver, gezien de privacy regelingen, maar als beide partijen dit goedvinden.

Foto’s van alleen de schade en volledig ingevuld schade formulier, evt bijgevoegde getuigenverklaring, met handtekeningen van beide partijen, is voldoende.
En als iedereen zich aan de afspraken houd gebeurt er niks met de foto dan behalve dat hij gewist word. Gaat het niet goed dan heb ik de foto’s om te gebruiken. Een foto van het rijbewijs en een foto van de persoon bij zijn wrak terwijl hij zijn papieren pakt. Zolang ik ze niet op Facebook zet, geen haan die er naar kraait.
 
Dan meld die getuige zich bij de politie, zal jij regelmatig meemaken, en worden beide partijen en de verzekeringen ingelicht.

Ben inderdaad ook eens aangereden, waarbij de veroorzaker ook later een getuigenis verklaring bij zijn deel van het schadeformulier toevoegde en bij zijn verzekering indiende.

Mijn verzekering ging daar niet mee akkoord omdat deze dubieuze getuige zich niet gemeld had.

Verzekeringsfraude en pogingen door veroorzaker om er onderuit te komen is jou ook niet onbekend.

Dan zijn we het dus eens dat een netjes ingevuld schadeformulier niet per definitie garantie is dat alles vlekkeloos zal gaan verlopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan