Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Niet voor niets schrijft de gedragscode Motorrijders in de file voor dat het snelheidsverschil tussen de motorrijder en de file niet groter mag zijn dan 10 km/u. Al moet ik toegeven dat ik in een stilstaande file wel 20 km/u rijd.
 
Mensen die dagelijks in bijvoorbeeld de randstad motor-woon-werk verkeer rijden, rijden ook bijna dagelijks tussen een file door.
Zoals alles wat mensen doen bouw je met veelvuldig filteren de nodige filter-ervaring op, zowel puur kwa rijden (balans en snelheid) als het gedrag van automoblisten leren lezen (sommige automobilisten spreken natuurlijk wartaal).
Er zullen dus ongetwijfeld een soort "zondags-filteraars" zijn en dat kan bij een meer ervaren filteraar wel eens gemor opleveren als je daar achter verdaagd raakt, de oplossing is totaal situatie afhankelijk (netheid blijft van alle betrokkenen gewenst, dus geduld enerzijds en plaats maken anderzijds).
Zoals al het verkeer blijft filteren ook afhankelijk van regelgeving en de inschattingen van bestuurder, snelheid is abstract als je op de teller kijkt en relatief afhankelijk van de situatie, ervaring en snelheids-verschillen.
Een "dikke" BMW met koffers is 99 cm breed, een Honda CB500F is 79 cm breed, dat scheelt 20 cm of te wel 10 cm aan elke kant. Dat is minder dan een hand of voet breed, dit verschil is meer gevoelsmatig dan werkelijk bepalend of je wel of niet tussen de file door kunt.
Misschien moet je de vraag verder uitleggen: hoe ver gaan we met dit soort grappen ?


Bedankt voor jouw kant van het verhaal en de uitleg, persoonlijk vind ik het raar dat als je beide al filtert ( wat dus sneller gaat dan stil staan ) er dan onderling ook nog om gaat wie harder gaat ofzo.. niet dat het een wedstrijd is maar dat er blijkbaar gesproken word over zoveel verschil dat het echt te veel is.
Volgens mij is het nog steeds zo dat we spreken over een gedrags code toch ? ( mag volgens de weg niet, word oogluikend toegestaan, zoiets ?! ) Waarbij er ook sprake is van een max. verschil van 10 of 15 km/h tov de automobilisten ?

Ik stel me het volgende voor ;
Je komt in de file, auto s staan stil > je gaat filteren met 10 a 15 km h ( knap dat jullie allemaal zo n dikke fiets met koffers in balans kunnen houden en de koppeling heel houden ) waarbij je dus dichter op iemand komt die dus nog minder dan die 10 a 15 km h rijd ?? Kan het me niet voorstellen eerlijk gezegd, tenzij je de gedragscode wel enorm overschrijd ( en dat is dus wat er naar mijn mening gebeurd )


Ik heb dus zelf het idee dat er gewoon veel te hard door de file gereden word, wil er wel zo eerlijk bij vertellen dat ik dit zelf ook zou doen waarschijnlijk..
 
Wat iemand die veel file rijdt vooral leert, is het onderschatten van de gevaren. Iemand die voor het eerst tussen de auto's door rijdt, herkent de gevaren zoals ze zijn. Je hebt weinig voorstellingsvermogen nodig om te bedenken wat er gebeurt als een van die auto's van richting verandert, juist op het moment dat jij passeert. Als er na een aantal keren file rijden nog niks gebeurd is, gaat men steeds sneller rijden. Men denkt dan steeds "beter" te worden. Het risico is echter vele malen groter geworden.
In werkelijkheid zijn de ervaren filerijders dus "slechter" geworden.
Je kan het ook anders benaderen. Degene die ervaring heeft met file rijden weet wat hij/zij kan verwachten, kunnen al behoorlijk goed inschatten welke bewegingen automobilisten maken, weet hoe hij/zij moet reageren en heeft daardoor een snellere anticipatie tijd, rijden rustig met dezelfde snelheid tussen de auto's door, kijken de verte in, twijfelen niet, rijden soepeltjes. Degene die de eerste keer file rijden weten juist niet wat ze moeten verwachten, zijn nieuw op de motor (wellicht nog wennen aan de motor), zenuwachtig/krampachtig, schrikken snel van elke beweging die de automobilisten maken, twijfelen te snel om het wel of niet te doen, met andere woorden, de kans om het juist fout te doen ligt hoger bij beginnende file rijders!

Als ik al naar mezelf kijk, ik rij bijna dagelijks in de file tussen de auto's door (A4 richting Rotterdam tussen Delft-Ketheltunnel, Beneluxtunnel / A15 Botlektunnel en naar huis A15 Botlektunnel, voor de Beneluxtunnel, tussen Ketheltunnel en Delft, tussen Delft en Ypenburg) dan heb ik een hoop geleerd en meer ervaren dan bij mijn eerste keer file rijden. De eerste keer file rijden voor mij op de motor stond er een file vanaf Rijswijk (afslag Rijswijk-Delft) tot aan de Ketheltunnel. De eerste km's ging, alleen zat ik teveel na te denken over mijn zijkoffers (zou ik passen? ben ik niet te breed? zal ik toch een auto aantikken?), reed in de 1e versnelling met matige snelheid tot de paniek toch lichtelijk toesloeg, de file begon mij te lang te worden, kon niet stoppen, moest doorgaan en zat teveel met mij koffers en spiegels in de maag (auto aantikken). Nu na vele maanden rij ik in de 2e versnelling met iets hogere snelheid tussen de files door, kijk zekers 5 tot 8 auto's verder, reageer adequaat op (onverwachte) bewegingen van automobilisten, schat aardig in wat automobilisten gaan doen, weet waar ik op moet letten bij bepaalde punten (bv invoeg en uitvoeg stroken waar ze nog wel es in 1x van de uitvoegstrook naar de meest linkerbaan willen knallen), hou eenzelfde snelheid aan, beweeg soepel tussen de auto's door en kan vrij goed inschatten waar ik weer kan invoegen om weer normaal deel te nemen aan het verkeer.

Dus nee, ervaren rijders zijn echt niet slechter, ervaren rijders zijn dusdanig ervaren dat ze beter en soepeler door het verkeer kunnen manoeuvreren dan beginnende rijders. Men denkt niet beter geworden te zijn, men is beter geworden door verworven ervaringen! Ervaringen die ze beter kunnen benutten en toepassen in het verkeer. Er is een reden waarom beginnende bestuurders meer bij ongevallen betrokken zijn en dat heet rij ervaring!
 
Laatst bewerkt:
Je kan het ook anders benaderen. Degene die ervaring heeft met file rijden weet wat hij/zij kan verwachten, kunnen al behoorlijk goed inschatten welke bewegingen automobilisten maken, weet hoe hij/zij moet reageren en heeft daardoor een snellere anticipatie tijd, rijden rustig met dezelfde snelheid tussen de auto's door, kijken de verte in, twijfelen niet, rijden soepeltjes. Degene die de eerste keer file rijden weten juist niet wat ze moeten verwachten, zijn nieuw op de motor (wellicht nog wennen aan de motor), zenuwachtig/krampachtig, schrikken snel van elke beweging die de automobilisten maken, twijfelen te snel om het wel of niet te doen, met andere woorden, de kans om het juist fout te doen ligt hoger bij beginnende file rijders!

Als ik al naar mezelf kijk, ik rij bijna dagelijks in de file tussen de auto's door (A4 richting Rotterdam tussen Delft-Ketheltunnel, Beneluxtunnel / A15 Botlektunnel en naar huis A15 Botlektunnel, voor de Beneluxtunnel, tussen Ketheltunnel en Delft, tussen Delft en Ypenburg) dan heb ik een hoop geleerd en meer ervaren dan bij mijn eerste keer file rijden. De eerste keer file rijden voor mij op de motor stond er een file vanaf Rijswijk (afslag Rijswijk-Delft) tot aan de Ketheltunnel. De eerste km's ging, alleen zat ik teveel na te denken over mijn zijkoffers (zou ik passen? ben ik niet te breed? zal ik toch een auto aantikken?), reed in de 1e versnelling met matige snelheid tot de paniek toch lichtelijk toesloeg, de file begon mij te lang te worden, kon niet stoppen, moest doorgaan en zat teveel met mij koffers en spiegels in de maag (auto aantikken). Nu na vele maanden rij ik in de 2e versnelling met iets hogere snelheid tussen de files door, kijk zekers 5 tot 8 auto's verder, reageer adequaat op (onverwachte) bewegingen van automobilisten, schat aardig in wat automobilisten gaan doen, weet waar ik op moet letten bij bepaalde punten (bv invoeg en uitvoeg stroken waar ze nog wel es in 1x van de uitvoegstrook naar de meest linkerbaan willen knallen), hou eenzelfde snelheid aan, beweeg soepel tussen de auto's door en kan vrij goed inschatten waar ik weer kan invoegen om weer normaal del te nemen aan het verkeer.

Dus nee, ervaren rijders zijn echt niet slechter, ervaren rijders zijn dusdanig ervaren dat ze beter en soepeler door het verkeer kunnen manoeuvreren dan beginnende rijders. Men denkt niet beter geworden te zijn, men is beter geworden door verworven ervaringen! Ervaringen die ze beter kunnen benutten en toepassen in het verkeer. Er is een reden waarom beginnende bestuurders meer bij ongevallen betrokken zijn en dat heet rij ervaring!
Ja,klopt helemaal. En hoe doe je die op. Ook dat schreef je al.........dus voor de ADHDertjes onder motor rijdertjes..........lees even goed bovenstaand ervarings verhaal.
 
Ik zal niet ontkennen dat het zo nu en dan iets te vlot gaat maar feit is wel in het eerste halfjaar/jaar file rijden op de snelweg een paar keer erg close is geweest (2x echt geraakt, maar nooit omgevallen en/of schade). Dat is me daarna niet meer overkomen. Ervaring? Of heb ik gewoon meer geluk tegenwoordig? :P
 
...
Volgens mij is het nog steeds zo dat we spreken over een gedrags code toch ? ( mag volgens de weg niet, word oogluikend toegestaan, zoiets ?! )
...
Ik wil in elk geval heel stellig hier op reageren, want er zijn talloze misverstanden over:
In Nederland is het wettelijk toegestaan om als motorrijder tussen een file door te rijden.
Het is wettelijk niet exact vastgelegd op welke manier dit mag, daar is de gedragscode voor.
Dit is zeer belangrijk om te weten in geval van ongevallen en schade, een automobilist die een filterende motorrijder ondersteboven rijdt is (tenzij het tegendeel bewezen is) dus fout en aansprakelijk.
 
Je kan het ook anders benaderen. Degene die ervaring heeft met file rijden weet wat hij/zij kan verwachten, kunnen al behoorlijk goed inschatten welke bewegingen automobilisten maken, weet hoe hij/zij moet reageren en heeft daardoor een snellere anticipatie tijd, rijden rustig met dezelfde snelheid tussen de auto's door, kijken de verte in, twijfelen niet, rijden soepeltjes. Degene die de eerste keer file rijden weten juist niet wat ze moeten verwachten, zijn nieuw op de motor (wellicht nog wennen aan de motor), zenuwachtig/krampachtig, schrikken snel van elke beweging die de automobilisten maken, twijfelen te snel om het wel of niet te doen, met andere woorden, de kans om het juist fout te doen ligt hoger bij beginnende file rijders!

Als ik al naar mezelf kijk, ik rij bijna dagelijks in de file tussen de auto's door (A4 richting Rotterdam tussen Delft-Ketheltunnel, Beneluxtunnel / A15 Botlektunnel en naar huis A15 Botlektunnel, voor de Beneluxtunnel, tussen Ketheltunnel en Delft, tussen Delft en Ypenburg) dan heb ik een hoop geleerd en meer ervaren dan bij mijn eerste keer file rijden. De eerste keer file rijden voor mij op de motor stond er een file vanaf Rijswijk (afslag Rijswijk-Delft) tot aan de Ketheltunnel. De eerste km's ging, alleen zat ik teveel na te denken over mijn zijkoffers (zou ik passen? ben ik niet te breed? zal ik toch een auto aantikken?), reed in de 1e versnelling met matige snelheid tot de paniek toch lichtelijk toesloeg, de file begon mij te lang te worden, kon niet stoppen, moest doorgaan en zat teveel met mij koffers en spiegels in de maag (auto aantikken). Nu na vele maanden rij ik in de 2e versnelling met iets hogere snelheid tussen de files door, kijk zekers 5 tot 8 auto's verder, reageer adequaat op (onverwachte) bewegingen van automobilisten, schat aardig in wat automobilisten gaan doen, weet waar ik op moet letten bij bepaalde punten (bv invoeg en uitvoeg stroken waar ze nog wel es in 1x van de uitvoegstrook naar de meest linkerbaan willen knallen), hou eenzelfde snelheid aan, beweeg soepel tussen de auto's door en kan vrij goed inschatten waar ik weer kan invoegen om weer normaal del te nemen aan het verkeer.

Dus nee, ervaren rijders zijn echt niet slechter, ervaren rijders zijn dusdanig ervaren dat ze beter en soepeler door het verkeer kunnen manoeuvreren dan beginnende rijders. Men denkt niet beter geworden te zijn, men is beter geworden door verworven ervaringen! Ervaringen die ze beter kunnen benutten en toepassen in het verkeer. Er is een reden waarom beginnende bestuurders meer bij ongevallen betrokken zijn en dat heet rij ervaring!
Dat is wat de filerijders zichzelf en anderen graag wijsmaken. Vroeger of later treedt de volgende fase in.
 
Ik wil in elk geval heel stellig hier op reageren, want er zijn talloze misverstanden over:
In Nederland is het wettelijk toegestaan om als motorrijder tussen een file door te rijden.
Het is wettelijk niet exact vastgelegd op welke manier dit mag, daar is de gedragscode voor.
Dit is zeer belangrijk om te weten in geval van ongevallen en schade, een automobilist die een filterende motorrijder ondersteboven rijdt is (tenzij het tegendeel bewezen is) dus fout en aansprakelijk.
Heb je daar ook een linkje van?
En dan niet een linkje van een of ander motorclubje maar bv overheid.nl
 
Je kan het ook anders benaderen. Degene die ervaring heeft met file rijden weet wat hij/zij kan verwachten, kunnen al behoorlijk goed inschatten welke bewegingen automobilisten maken, weet hoe hij/zij moet reageren en heeft daardoor een snellere anticipatie tijd, rijden rustig met dezelfde snelheid tussen de auto's door, kijken de verte in, twijfelen niet, rijden soepeltjes. Degene die de eerste keer file rijden weten juist niet wat ze moeten verwachten, zijn nieuw op de motor (wellicht nog wennen aan de motor), zenuwachtig/krampachtig, schrikken snel van elke beweging die de automobilisten maken, twijfelen te snel om het wel of niet te doen, met andere woorden, de kans om het juist fout te doen ligt hoger bij beginnende file rijders!

Als ik al naar mezelf kijk, ik rij bijna dagelijks in de file tussen de auto's door (A4 richting Rotterdam tussen Delft-Ketheltunnel, Beneluxtunnel / A15 Botlektunnel en naar huis A15 Botlektunnel, voor de Beneluxtunnel, tussen Ketheltunnel en Delft, tussen Delft en Ypenburg) dan heb ik een hoop geleerd en meer ervaren dan bij mijn eerste keer file rijden. De eerste keer file rijden voor mij op de motor stond er een file vanaf Rijswijk (afslag Rijswijk-Delft) tot aan de Ketheltunnel. De eerste km's ging, alleen zat ik teveel na te denken over mijn zijkoffers (zou ik passen? ben ik niet te breed? zal ik toch een auto aantikken?), reed in de 1e versnelling met matige snelheid tot de paniek toch lichtelijk toesloeg, de file begon mij te lang te worden, kon niet stoppen, moest doorgaan en zat teveel met mij koffers en spiegels in de maag (auto aantikken). Nu na vele maanden rij ik in de 2e versnelling met iets hogere snelheid tussen de files door, kijk zekers 5 tot 8 auto's verder, reageer adequaat op (onverwachte) bewegingen van automobilisten, schat aardig in wat automobilisten gaan doen, weet waar ik op moet letten bij bepaalde punten (bv invoeg en uitvoeg stroken waar ze nog wel es in 1x van de uitvoegstrook naar de meest linkerbaan willen knallen), hou eenzelfde snelheid aan, beweeg soepel tussen de auto's door en kan vrij goed inschatten waar ik weer kan invoegen om weer normaal del te nemen aan het verkeer.

Dus nee, ervaren rijders zijn echt niet slechter, ervaren rijders zijn dusdanig ervaren dat ze beter en soepeler door het verkeer kunnen manoeuvreren dan beginnende rijders. Men denkt niet beter geworden te zijn, men is beter geworden door verworven ervaringen! Ervaringen die ze beter kunnen benutten en toepassen in het verkeer. Er is een reden waarom beginnende bestuurders meer bij ongevallen betrokken zijn en dat heet rij ervaring!
Helemaal mee eens.
Voorbeelden van anticipatie en vooruitkijken:
  • Een automobilist die niet rechtvooruit kijkt maar met het hoofd voorovergebogen zit, is aan het appen of aan het slapen, de auto kan langzaam van koers veranderen, maar zal zelden tot nooit plots van rijstrook veranderen.
  • Een automobilist die druk aan het gebaren en/of kletsen is in zijn (handsfree) telefoon of met passagiers, geeft meestal ook niet bewust ruimte, grote kans dat de auto je langzaam de pas zal afsnijden.
  • Een automobilist die je ver voor je al een paar keer van rijstrook hebt zien veranderen, zal dat waarschijnlijk nog wel een paar keer doen als er een (hoe marginaal ook) gelegenheid voor is.
  • Een automobilist die heel nerveus in zijn spiegels zit te kijken, aast er waarschijnlijk op om van rijstrook te veranderen.
  • Als er een gat valt in de file, links of rechts, dan is er grote kans dat een automobilist daar gebruik van zal maken.
  • Een automobilist die (overdreven) veel ruimte geeft aan de filterende motorrijders, zal niet plotseling van rijstrook veranderen.
  • Een automobilist die vrij abrubt invoegt in de file rechts van je, wil heel waarschijnlijk nog een baan verder naar links opschuiven zonder te letten op filtrerende motorrijders (de bestuurder kijkt alleen uit naar een gaatje in de file links).
  • Vrachtauto's kunnen per definitie minder ruimte geven, je kunt ook niet goed zien wat er aan de andere kant van hun gebeurd, hier moet je als motorrijder wat extra marge incalculeren.
  • Mijn moto blijft: een conflict liever met iets meer gas oplossen dan afremmen, laat het gevaar achter je.
  • enz enz.
 
Laatst bewerkt:
Heb je daar ook een linkje van?
En dan niet een linkje van een of ander motorclubje maar bv overheid.nl
In bovenstaande link vind je "Motorrijders mogen in een file tussen de auto’s doorrijden ".
In de gedragscode staat ook letterlijk "Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden".
Een exacte wetregel laat ik aan de rechtsgeleerden over.
 
ehm, had jij dan niet sneller moet zijn en voor hem zijn begonnen met filteren? Beetje suf om te vinden dat iemand dan maar achter aan moet sluiten terwijl je zelf achter hem bent gaan rijden :? Ik snap de frutstratie wel, heb ik ook altijd als iemand 10 km langzamer gaat dat de toegestane snelheid, totdat ik mij herinner dat hij zich volledig aan de regels houd...

Daarnaast, ik weet niet hoe snel die reed en de snelheid van de file, maar ik vind 10km verschil altijd best weinig, maar het is wel de regel (en verdomd lastig in te schatten maar dat ligt aan mij).
Zoals gezegd was ik niet zozeer gefrustreerd, ik had geen haast dus ik bleef met vrij ruime afstand erachter rijden. Ik vond het er vooral heel knullig uit zien en vind de populariteit van grote allroads (slagschepen) voor ww-verkeer onterecht.

De motorrijder tussen ons in had minder geduld en ging er op een gegeven moment rechts langs.
 
Als iets niet verboden is wil dat nog niet zeggen dat het bij wet toegestaan is.

Die gedragscode is ook wel interessant want maakt "motorplatvorm" de regels?
En wie zou die dan moeten handhaven?
 
Dat is wat de filerijders zichzelf en anderen graag wijsmaken. Vroeger of later treedt de volgende fase in.
maak jij jezelf dan maar een hoop wijs. Feit blijft wel staan dat beginnende rijders de broodnodige ervaring missen die ervaren rijders wel hebben en daar hun voordeel mee doen. En nee, dat is niet iets jezelf of een ander iets wijsmaken. Ervaringen bouw je op, op je werk, in je prive situatie, noem maar op. Of maak je jezelf en anderen ook wijs dat je een fantastische echtgenoot bent? Of een geweldlige collega??
 
maak jij jezelf dan maar een hoop wijs. Feit blijft wel staan dat beginnende rijders de broodnodige ervaring missen die ervaren rijders wel hebben en daar hun voordeel mee doen. En nee, dat is niet iets jezelf of een ander iets wijsmaken. Ervaringen bouw je op, op je werk, in je prive situatie, noem maar op. Of maak je jezelf en anderen ook wijs dat je een fantastische echtgenoot bent? Of een geweldlige collega??
Zou jij met al je ervaring nog glansrijk slagen voor je rijbewijs?
 
maak jij jezelf dan maar een hoop wijs. Feit blijft wel staan dat beginnende rijders de broodnodige ervaring missen die ervaren rijders wel hebben en daar hun voordeel mee doen. En nee, dat is niet iets jezelf of een ander iets wijsmaken. Ervaringen bouw je op, op je werk, in je prive situatie, noem maar op. Of maak je jezelf en anderen ook wijs dat je een fantastische echtgenoot bent? Of een geweldlige collega??
In de chemie heb ik geleerd over initiatie, propagatie en terminatie. Deze principes lijken hier ook te gelden.
 
Is dat heus?
Het is bv bij wet niet verboden om 20km/u op een autosnelweg te rijden.
Toch hangen ze je aan een of andere kapstok als je het wel doet.
Ja, dat is echt zo (en maar goed ook).
20 km/h op de snelweg rijden is op zich geen probleem mits je het overige verkeer niet in gevaar brengt. 20 in de file is geen probleem, 20 waar de rest 100/120/130 rijdt wél. Als je het overige verkeer in gevaar brengt komt artikel 5 om de hoek kijken (het "kapstokartikel"). Die kan in principe ook van toepassing zijn op het tussen de file doorrijden, dat kun je namelijk ook op een gevaarlijke manier doen (veel te hard er tussendoor). Als je het op een nette manier doet (en daar komt de gedragscode om de hoek kijken), dan is er geen sprake van een gevaarszetting en van kapstokken.
 
Als iets niet verboden is wil dat nog niet zeggen dat het bij wet toegestaan is.

Die gedragscode is ook wel interessant want maakt "motorplatvorm" de regels?
En wie zou die dan moeten handhaven?
Wat de wet niet verbiedt is toegestaan, recent nog iets over een maas in de wet met betrekking tot electrische auto's en belastingen, let wel dat veel algemene regelgeving er voor zorgt dat je mogelijk alsnog de wet overtreedt (bijvoorbeeld roekeloosheid, wat vervolgens ook weer ter discussie staat).
En waar de wet vaak gaten laat vallen, niet duidelijk is of de interpretatie mogelijkheden biedt zijn er gedragsregels en jurispudentie waar de rechter zich aan vast houd.
De motorrijder in dat filmpje een paar reacties eerder zou in Nederland niet veroordeeld worden op het tussen de file door rijden, maar op de wijze waarop hij dat doet.
 
Wat iemand die veel file rijdt vooral leert, is het onderschatten van de gevaren. Iemand die voor het eerst tussen de auto's door rijdt, herkent de gevaren zoals ze zijn. Je hebt weinig voorstellingsvermogen nodig om te bedenken wat er gebeurt als een van die auto's van richting verandert, juist op het moment dat jij passeert. Als er na een aantal keren file rijden nog niks gebeurd is, gaat men steeds sneller rijden. Men denkt dan steeds "beter" te worden. Het risico is echter vele malen groter geworden.
In werkelijkheid zijn de ervaren filerijders dus "slechter" geworden.


Niet helemaal mee eens.
Rij nu al zeker 13jaar tussen Rotterdam centrum en de Botlek.
Dus, mag toch wel zeggen, ERRUG veel file ww verkeer.

Juist door de ervaring leer je meer ober het rij gedrag van de automobilist.
De gaten die vallen tussen de blikken, en dan aan het gedrag van een bestuurder al kunnen zien dat ie zo'n gat in gaat duiken bijvoorbeeld.

Ok, je heb er altijd dwazen tussen zitten.

En wbt de snelheid, dat is aangepast op de drukte.
Zodra de Matrixborden uit gaan, kruip ik weer terug op een baan.
Zodra ze op 50 staan, dan gaan we er tussendoor.

Nu moet ik wel bekennen dat het verkeer op de A15 professioneler is mbt de motorrijders dan de A20...
 
Terug
Bovenaan Onderaan