Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Maar ik begrijp nu van @Han S dat het glas vol viezigheid kan zitten aan de binnenkant. Daar zal dan wel niks aan te doen zijn zonder het hele blok uit elkaar te halen hè?

Bij een k100 kun je dat glaasje er via het oliefiltergat uitduwen en dan schoon maken. Of dat bij een R1150 kan weet ik niet.
Maar het rode lampje op je dashboard is een oliedruk lampje, als die aan gaat ben je (veel) te laat met bijvullen. Een niveaulampje heeft een R1150 niet zover ik weet.
 
Ik zei alleen wat er in de manual staat. Ik ga ook zelf niet voor elke rit peilen, maar wel met enige regelmaat want een motor slopen door te weinig olie is zeer kostbaar.
Is ook geen aanval :-) En inderdaad, blok slopen door te weinig olie is inderdaad eeuwig zonde, oude fiets of niet, kan makkelijk voorkomen worden
 
Bij een k100 kun je dat glaasje er via het oliefiltergat uitduwen en dan schoon maken. Of dat bij een R1150 kan weet ik niet.
Maar het rode lampje op je dashboard is een oliedruk lampje, als die aan gaat ben je (veel) te laat met bijvullen. Een niveaulampje heeft een R1150 niet zover ik weet.
Dat is dus het probleem met die thunderace, dat lampje gaat al zeuren bij lichte acceleratatie als t blok nog koud is en er volgens het peilglaasje meer dan voldoende olie in zit (tegen/iets boven max). Soms gooi ik er 250ml extra in en gaat ie weer hele tijd uit.
Gaat al jaren goed, zonder enige probleem. Paar maanden terug kleppen etc nagelopen en zag er allemaal nog netjes uit en goede compressie.
Beetje het "cry wolf" probleem.
Afijn, goede reden om beetje afwisseling van de motoren de hebben naar werk nu :+
Merk overigens wel dat mensen veel later reageren/ruimte maken in de file voor een electrische motor dan een normale, volgens mij omdat ze je gewoon niet horen aankomen.
 
Bij een glas moet je je motor rechtop zetten, ik vermoed dat dit ook geld voor een pijlstok, maar meestal zit die denk ik niet op het onderste gedeelte van je motor.
Ik vind het best een ongemakkelijk moment, de motor rechtop te houden en tegelijkertijd op mijn knieen zitten om het glaasje te kunnen bekijken.

"Blue" heeft ook een peilglas en dat vond ik ook lastig omdat ze geen middenbok heeft. Ik gebruik daar nu de smartphone voor!
Motor rechtop, in het zadel zitten en met de smartphone maak ik een filmpje. Even voorover buigen, de smartphone heen en weer langs de plek waar ongeveer het peilglas zit en naderhand kun je op de smartphone terugkijken hoeveel olie er nog aan boord is.

Works4me!
 
inrijklem kopen :Y
Kosten de wereld niet, je rijdt je motor er zo in wanneer je de schuur in rijdt en rechtop neemt je motor ook minder ruimte in.

Schuur inrijden, naar binnen om kleren uit te doen en dan even de schuur in om olie te peilen.
 
ik vraag altijd gewoon of iemand em ff rechtop kan houden of als het een willekeurige voorbijganger is wat ie ziet, stuk makkelijker :+
 
Dinsdag meegemaakt:
Ik rijdt op de A4 t.h.v Badhoevedorp. Rechts een sliert vrachtwagens, links een sliert auto's die inhalen. Ik rijdt links, snelheid ~110 km/h. Ik heb 3 seconden afstand tot mijn voorligger. Bij die snelheid is dat ca. 90 meter. Er valt rechts een gat van ca. 150 meter lengte. Iedereen die links rijdt blijft links rijden. Ik ook. De meneer in de Audi achter me niet. Die gaat naar rechts en stampt op het gas om mij rechts in te halen met de kennelijke intentie om voor mij weer naar links te gaan.

Maken jullie dit vaak mee? Als beginnende motorrijder vind ik dit scary gedrag. Net als 'bumperkleven' (wat ik ook veel meemaak op de snelweg als het druk is).
 
Dinsdag meegemaakt:
Ik rijdt op de A4 t.h.v Badhoevedorp. Rechts een sliert vrachtwagens, links een sliert auto's die inhalen. Ik rijdt links, snelheid ~110 km/h. Ik heb 3 seconden afstand tot mijn voorligger. Bij die snelheid is dat ca. 90 meter. Er valt rechts een gat van ca. 150 meter lengte. Iedereen die links rijdt blijft links rijden. Ik ook. De meneer in de Audi achter me niet. Die gaat naar rechts en stampt op het gas om mij rechts in te halen met de kennelijke intentie om voor mij weer naar links te gaan.

Maken jullie dit vaak mee? Als beginnende motorrijder vind ik dit scary gedrag. Net als 'bumperkleven' (wat ik ook veel meemaak op de snelweg als het druk is).
Kijk ik niet meer van op. Zie dit al zo vaak gebeuren, rare gewoonte om met alle geweld en bijkomende risico's 1 auto/motor op te kunnen schuiven. Vraag me af hoeveel tijdswinst je met zulke idiote rijgedrag wint. Vaak genoeg gezien ook dat men helemaal van links helemaal naar rechts gaan, als een ware kamikaze piloot tussen alle overige verkeer heen torpederen om uiteindelijk na zo'n rare slinger gemaakt te hebben weer als een echte kamikaze piloot terug te keren naar de linkerbaan om dan erachter te komen dat je gewoon weer achter dezelfde auto bent beland die je met zo'n doldwaze kamikaze actie probeerde in te halen omdat de linkerbaan ineens weer lekker kon opschieten en doorrijden!

Of op de A4 tussen Numansdorp en Bergen op Zoom ook paar keer gezien, gewoon met een zelfmoord tempo ff vrachtwagens inhalen over de vluchtstrook omdat er op de linkerbaan teveel auto's rijden en je op de linkerbaan ook niet lekker hard kan scheuren om die vrachtwagens in te gaan halen....

Je hebt gewoon van die doldwaze randdebielen op de weg zitten die ervan overtuigd zijn dat het Nederlandse wegennet hun privé domeinen zijn.
 
Dinsdag meegemaakt:
Ik rijdt op de A4 t.h.v Badhoevedorp. Rechts een sliert vrachtwagens, links een sliert auto's die inhalen. Ik rijdt links, snelheid ~110 km/h. Ik heb 3 seconden afstand tot mijn voorligger. Bij die snelheid is dat ca. 90 meter. Er valt rechts een gat van ca. 150 meter lengte. Iedereen die links rijdt blijft links rijden. Ik ook. De meneer in de Audi achter me niet. Die gaat naar rechts en stampt op het gas om mij rechts in te halen met de kennelijke intentie om voor mij weer naar links te gaan.

Maken jullie dit vaak mee? Als beginnende motorrijder vind ik dit scary gedrag. Net als 'bumperkleven' (wat ik ook veel meemaak op de snelweg als het druk is).
3 seconden afstand is verstandig, maar in de randstad moeilijk vol te houden. Ik blijf altijd een paar autolengtes achter de voorligger, en positioneer me voor een goede "escape" als er een noodremming noodzakelijk is.
dwz. rechts er tussen, of links als het niet anders kan. Als je goed doorkijkt is het goed te anticiperen, ook handig voor een zich vormende file - kan je er goed geplanned tussendoor.
Is ook beter ivm met achterliggers die niet op tijd kunnen remmen, die heb ik dan niet achterop.
Wat erg helpt is regelmatig van plaats wisselen op binnen de strook.
Geeft je veel beter overzicht, en je bent veel meer "aanwezig" voor het andere verkeer.
 
Het is officieel toegestaan, met een Audi. Teminste dat moet haast wel.
Als je wat verder in het motorleven komt registreer je dit soort dingen automatisch, je ziet de auto naar rechts gaan, registreert de ringen en dan denk je ohja, nog voor de auto op de rechterbaan zit geven jouw hersenen een seintje naar je rechterhand en rij je het gat wat de l*l in de audi als het zijne ziet dicht, de auto achter jou sluit aan en het kost de l*l 3 plaatsen ipv dat hij er één wint
 
agh gelukkig met een audi mag je dus meer ,das een opluchting,
ik stond vanmorgen ff op m n gemakkie te wachten bij werkzaamheden ,tot de mvr in de audi t te lang duurde ,en besloot om dan maar achteruit richting mij te komen ,ik denk ,ik toeter maar ff ,en ja schrik , potdorie er stond toch iemand achter haar :X .ik ben er maar door de berm langsgegaan,ook langs de wegwerkzaamheden ,daar werd ik vrolijk begroet door de wegwerkers ,kortom een fijn ritje *O*
 
3 seconden afstand is verstandig, maar in de randstad moeilijk vol te houden. Ik blijf altijd een paar autolengtes achter de voorligger,
Mijn ervaringen in de Randstad en op snelwegen is meestal dat de 3 seconden afstand en een zelf gekozen afstand DE indicatie is voor overige weggebruikers (auto's/werkbusjes) om zich tussen jou en je voorligger te drukken en te persen waarbij hun afstand tot de voorligger gewoonweg minimaal is waardoor ze zelf in de remmen moeten en jij op de motor daar achter ook stijf in de remmen moet om ongelukken te voorkomen en daarbij hopende dat degene die achter jou rijdt op dat moment zit op te letten en niet aan het appen zijn, of druk bellen, (echt serieus vaak gezien) papieren/documenten aan het doorspitten zijn achter hun stuur, banaantje eten, scheren, make-up opdoen, noem maar op.

Mijn tactiek is (en ja ik weet is niet het beste maar heeft me meermaals wel gered van gevaarlijke kamikaze gedrag van andere weggebruikers) is om het gaatje tussen mijn voorligger zo dicht te rijden tot op een afstand waarvan ik van mezelf weet dat ik a) tijd heb om te reageren en b) voldoende tijd/afstand heb om mijn snelheid eruit te remmen. De afstand tussen mij en mijn voorligger is dan zo klein dat menig automobilist dal doorheeft dat ie beter maar ff kan wachten tot het hele treintje voorbij is. En bij op- en afritten rij ik rechts op mijn rijbaan zodat ik voor het invoegende verkeer vanaf een oprit duidelijk zichtbaar ben.

Maar ben met jou eens, het verkeer in de Randstad is moeilijk en lastig, volle (soms overvolle) wegen, egocentrische (haast narcistische) weggebruikers die serieus menen dat ze alleen op de (auto/snel)weg rijden, figuren die met de vreemdste en raarste kamikaze acties plotsklaps auto's gaan inhalen zonder te kijken of richting aan te geven. Meer dan genoeg elementen om je, vooral als beginnende motorrijder, onzeker over te gaan voelen of onveilig te gaan voelen.
 
Zelfs 3-4 autolengtes is <1s bij 100km/u en dat is dan wel heel weinig als er wat mis gaat.

Dat 3-4 autolengtes in de randstad over het algemeen al gezien wordt als (te) veel ruimte laten geeft aan hoe debiel we geworden zijn in het verkeer.
Het verklaard overigens wel waarom we iedere dag wel een kop-staartbotsing zien.
Er zijn meerdere oorzaken voor een kop-staart botsing te benoemen, maar onvoldoende ruimte laten is er 1 van.
 
Als je je focust op de remlichten van je voorganger is 100 meter bij 50 kmh nog te weinig... al zoveel over gezegd... als je ver vooruit kunt kijken, en dat kan op de motor, is 10 mtr bij 100 kmh zat.. meer dan genoeg
 
Dinsdag meegemaakt:
Ik rijdt op de A4 t.h.v Badhoevedorp. Rechts een sliert vrachtwagens, links een sliert auto's die inhalen. Ik rijdt links, snelheid ~110 km/h. Ik heb 3 seconden afstand tot mijn voorligger. Bij die snelheid is dat ca. 90 meter. Er valt rechts een gat van ca. 150 meter lengte. Iedereen die links rijdt blijft links rijden. Ik ook. De meneer in de Audi achter me niet. Die gaat naar rechts en stampt op het gas om mij rechts in te halen met de kennelijke intentie om voor mij weer naar links te gaan.

Maken jullie dit vaak mee? Als beginnende motorrijder vind ik dit scary gedrag. Net als 'bumperkleven' (wat ik ook veel meemaak op de snelweg als het druk is).
Als het gat groot genoeg is kun je toch zelf naar rechts gaan?
 
Als je je focust op de remlichten van je voorganger is 100 meter bij 50 kmh nog te weinig... al zoveel over gezegd... als je ver vooruit kunt kijken, en dat kan op de motor, is 10 mtr bij 100 kmh zat.. meer dan genoeg
Dat is het voordeel wat ik heb op mijn R1200RT. Je zit wat hoger en kan makkelijk daardoor verder vooruit kijken. Anticiperen doe ik op rijdrag van automobilisten die 3 4 5 auto's voor me rijden, door de hoge zit zie je al veel aankomen.
 
@MotorZeeRob,,

Ik breng mijzelf niet bewust in direct gevaar, maar om voor elke tussenkruiper weer op de remmen te moeten rijdt veel te onrustig en juist brengt dat jou meer in gevaar, jouw achterligger moet weer op jou reageren en als die dat te lat doet of niet zit op te letten.... Als ik iedere keer een Euro zou krijgen voor die situaties waarbij mijn achterligger stijf in de remmen moet gaan hangen om een aanrijding met mij (op de motor) te moeten voorkomen, dan zou ik in de loop van jaren dat ik en auto rij en motor rij nu al miljonair moeten zijn. Liever wat dichter op mijn voorganger om tussen te kruipen te voorkomen dan wat ruimte te laten en voor elke tussenrkuiper op de remmen te moeten die geen afstand en snelheid kan inschatten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan