Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Fabeltje. Er zijn ca. 930.000 zeugen in Nederland. Het aantal biggen per jaar is ca. 25 miljoen. Da's dus wat anders. Voordat de ene geboren wordt is de ander al een heerlijke schnitzel of karbonade.
Die 930.000 zijn dan fokzeugen? En hoeveel mestvarkens? Hoe oud worden die biggen totdat ze naar de slacht gaan?
 
Sinds 1 januari 2017 is dat 40 km.

Alleen voor trekkers met een kenteken, en er zijn er nog heel veel die dat niet hebben. Zie onderstaande foto van het Malieveld vandaag. Je ziet er geen één met een kenteken.

1569949394705.png
 
Ik was een lang weekend op de motor in Normandië en kwam vandaag terug. Ging perfect, lekker door kunnen rijden, het was droog en soms zelfs een zonnetje, niks aan de hand dus. Tot ik weer voet band op Nederlandse bodem had. Eerst bij Bergen op Zoom een mega stortbui en dus file, daarna file bij de Benelux vast. Toen op de A4 een paar auto's op elkaar gekletst en net voor me gooide RWS de auto dwars over de weg en ging de hele weg een kwartier dicht
IMG_20191001_163734.jpg


Toen de weg weer open ging hadden zich uiteraard inmiddels wat motorrijders vooraan verzameld. Een agent kwam ons waarschuwen dat er kort verderop nog een aanrijding was, die zag al gebeuren dat er een massastart met motoren die kant op zou denderen. En inderdaad, kort verderop was het weer raak, weer een paar op elkaar. Toen naderde ik Den Haag, dus dan weet je het wel. De rest van de rit kon ik tractoren ontwijken. Het gevaarlijkste was de A4 bij Hoofddorp, daar reden ze op de middelste van 5 rijstroken, terwijl het overige verkeer er met 100+ links en rechts voorbij ging. Hoop dat alles daar goed is afgelopen. Er stond wel veel politie maar die deden niet heel veel.

Daarna op de A9 weer een enorme stortbui, heel rustig door de file want ik zag geen reet. Over de fly-over van de A22 kwam een colonne met ik denk wel 30 of 40 trekkers met politiebegeleiding, was best een gaaf gezicht. Effe bij de pomp gestopt voor een foto.

Onderaan mijn afrit wederom vast door een aanrijding, Ambu kwam net achter me aan. Over de 150km door NL bijna net zolang gedaan als de 500km door Frankrijk en België. Weinig meegemaakt dus... En toch ben ik het volledig eens met de boeren, prima dat ze deze actie houden!

IMG_20191001_174845.jpg
 
Goh, nog geen verhalen van mensen die onderweg ineens een heleboel trekkers tegen kwamen ?!
Van werk naar huis:
Amersfoort West rijdt ik de straat uit, wat rijdt er op de A1, trekkers.
Twee afslagen verder zit ik op de A28, trekkers.
Ik nader Utrecht, ik draai de A12 op, trekkers.
A2 was (uiteraard) vrij van trekkers.

Echt een heeeel bijzonder fenomeen om zo ontzettend veel trekkers op de snelweg te zien. Bij de A28 Utrecht aan het begin was het 't drukste met trekkers, daar reden ook vier arrestatiebussen (reguliere anti-hufter bussen, geen donkerblauw ME) met blauwe zwaailicht, geen idee of die de voorkant van de trekkers probeerde te bereiken. Op de A12 zag ik op een gegeven moment ook een interventieauto met zwaailicht.

Ik vind het prima wat de boeren doen, eenieder heeft tenslotte het recht om te demonstreren en staken in Nederland, maar eerlijk gezegd vind ik het niet verantwoord dat je dan maar met de trekker op de snelweg rijdt. Ik zag trekkers rijden waarbij volbeladen vrachtwagens met een snelheid van twee keer zo hoog voorbij razen. Zet lekker je navigatie op de telefoon aan en kies een snelwegen vermijden route of iets dergelijks. Dan kom je alsnog op 80 en 100 wegen waar je niet mag rijden maar dan heb je in ieder geval íets gedaan om het nog zo netjes mogelijk te doen.

Het scheelt, ze hebben wel allemaal een zwaailichtje.
 
Voor die ene keer... Als het iedere dag zo zou zijn was het anders
Elk ongeval is er een te veel en er zijn vandaag volgens mij toch enkele extra ongelukken gebeurd op de grote wegen. Mensen in tegenovergestelde richting zijn afgeleid en kijken naar de andere richting, mensen in dezelfde richting maken fouten (zoals invoegen tussen trekkers en dan met 30 km/h moeten voegen naar een andere strook)... Een actie zoals dit is niet veilig.

Wel heel vet om te zien. :9

En volgens mij focussen veel mensen zich op het verkeerde. Heel Nederland is het zo'n beetje met de boeren eens, maar toch staan ze te schreeuwen dat vlees en groente te duur is en dat het allemaal goedkoper moet. Het gaat niet alleen over politieke beslissingen, dat was slechts de druppel die de emmer deed overlopen. Er zit heel veel nare oorzaken in die emmer. Maar goed, dat is niet iets voor MF.
 
Fabeltje. Er zijn ca. 930.000 zeugen in Nederland. Het aantal biggen per jaar is ca. 25 miljoen. Da's dus wat anders. Voordat de ene geboren wordt is de ander al een heerlijke schnitzel of karbonade.
Nu kan ik niet zo goed rekenen. Maar twee keer per jaar minstens 10 biggen per zeug dan denk ik dat je iets te conservatief bent. De biggen worden een half jaar dus er is een constante voorraad van elf miljoen. Maar er wordt gemikt op drie worpen per jaar en meer dan tien biggen, dan kom je dus snel aan de 15 miljoen.
.
En inderdaad, daar eten de Chinezen goed van en wij Nederlanders ook een beetje met 75% export.
 
Van werk naar huis:
Amersfoort West rijdt ik de straat uit, wat rijdt er op de A1, trekkers.
Twee afslagen verder zit ik op de A28, trekkers.
Ik nader Utrecht, ik draai de A12 op, trekkers.

Ik vind het prima wat de boeren doen, eenieder heeft tenslotte het recht om te demonstreren en staken in Nederland,

maar eerlijk gezegd vind ik het niet verantwoord dat je dan maar met de trekker op de snelweg rijdt.

Ik zag trekkers rijden waarbij volbeladen vrachtwagens met een snelheid van twee keer zo hoog voorbij razen. Zet lekker je navigatie op de telefoon aan en kies een snelwegen vermijden route of iets dergelijks.

Het scheelt, ze hebben wel allemaal een zwaailichtje.
Dat was nou juist ook een onderdeel van de demonstratie, hoe kan je de aandacht trekken met vele “aandachttrekkers” waar de media volop duikt...door langszaam op de autosnelweg te rijden, richting Den Haag :Y op tussendoor wegen werkt dat niet, val je niet op, want daar rijden trekkers altijd al.

En heeft het aandachttrekkerij gewerkt ? ;)
 
Er is een studie naar het waarom van ongevallen met motorrijders:

‘Tijdens de simulaties confronteerden we autorijders met verschillende naderende voertuigen. Het bleek dat het brein in no-time de situatie scande en inkleurde. Het brein doet dan beroep op eerdere ervaringen met dergelijke situaties die waren opgeslagen in het geheugen. Onze méést opvallende bevinding was niet de subtiele vertekening tussen waarneming en geheugen, maar het feit dat er in sommige gevallen een volledig gebrek aan geheugen was. De waarneming van een naderende motor bleek nooit te zijn opgeslagen in het geheugen.’

Dat betekent dus dat de meeste automobilisten niet zijn verdacht op een naderende motor. Als je op een gewone dag met de auto langs de A zoveel weg rijdt en je let er op, dan zie je relatief heel weinig motoren en dat is het probleem, we zitten niet in het systeem.

 
En volgens mij focussen veel mensen zich op het verkeerde. Heel Nederland is het zo'n beetje met de boeren eens, maar toch staan ze te schreeuwen dat vlees en groente te duur is en dat het allemaal goedkoper moet. Het gaat niet alleen over politieke beslissingen, dat was slechts de druppel die de emmer deed overlopen. Er zit heel veel nare oorzaken in die emmer. Maar goed, dat is niet iets voor MF.
Die demonstratie ging over investeringsklimaat - dat door populistisch, wispelturig en visieloos beleid, en typische NL onverschilligheid - zo'n beetje om zeep geholpen is/wordt. Dat treft niet alleen boeren, maar ook huizenbezitters, niet-huizenbezitters, auto-eigenaren, motorrijders, pensioenspaarders, etc. Maar die groepen zitten nog een klein beetje te slapen. Dus je hebt volstrekt gelijk: heel veel nare oorzaken, en een klein beetje off-topic ;)
 
Van werk naar huis:
Amersfoort West rijdt ik de straat uit, wat rijdt er op de A1, trekkers.
Twee afslagen verder zit ik op de A28, trekkers.
Ik nader Utrecht, ik draai de A12 op, trekkers.
A2 was (uiteraard) vrij van trekkers.

Echt een heeeel bijzonder fenomeen om zo ontzettend veel trekkers op de snelweg te zien. Bij de A28 Utrecht aan het begin was het 't drukste met trekkers, daar reden ook vier arrestatiebussen (reguliere anti-hufter bussen, geen donkerblauw ME) met blauwe zwaailicht, geen idee of die de voorkant van de trekkers probeerde te bereiken. Op de A12 zag ik op een gegeven moment ook een interventieauto met zwaailicht.

Ik vind het prima wat de boeren doen, eenieder heeft tenslotte het recht om te demonstreren en staken in Nederland, maar eerlijk gezegd vind ik het niet verantwoord dat je dan maar met de trekker op de snelweg rijdt. Ik zag trekkers rijden waarbij volbeladen vrachtwagens met een snelheid van twee keer zo hoog voorbij razen. Zet lekker je navigatie op de telefoon aan en kies een snelwegen vermijden route of iets dergelijks. Dan kom je alsnog op 80 en 100 wegen waar je niet mag rijden maar dan heb je in ieder geval íets gedaan om het nog zo netjes mogelijk te doen.

Het scheelt, ze hebben wel allemaal een zwaailichtje.
Rijkswaterstaat en politie hebben besloten om de trekkers toch de snelweg op te laten gaan. Er waren er zoveel dat de veiligheid op de N wegen niet meer kon worden gewaarborgd.
 
Ik snap de frustratie en de boosheid wel. Maar inderdaad, dit is niet de meest handige actie om de sympathie van het grote publiek te winnen.
Toch was de sympathie bij het grote publiek zeer groot.
Ze zijn tenminste opgestaan en niet als het merendeel van de mensen hun gal gespuwd op internet.
 
Leuk toch dat rijden op een gemotoriseerde tweewieler!

Afgelopen zaterdag waren er vele landelijke evenementen afgelast vanwege een slechte weervoorspelling. Toch op de motor gestapt en op weg naar Bodegraven voor de actiedagen bij Goedhart. Na ca anderhalf uur snelweg werden er weinig motoren gespot. Het was winderig en bij tijden een beetje “nat”.

Op het industrieterrein stonden al vele motoren geparkeerd en de regen zette door. Geen nood, het waterdichte pak is immers.. waterdicht.

De acties bij Goedhart goed bekeken, koffie gedronken, meer rondgelopen, muziek geluisterd, wat kleding aangeschaft en daarna gelukkig weer opgestegen en met alle gedachten in het eigen potje op weg naar huis. Meer regen.. nog meer regen.. en nog meer regen. De voorgenomen kronkelroute werd vervangen door een snelwegrit naar huis. Wat een bult water kwam er naar beneden!

Thuisgekomen van het natte pak ontdaan, soep tot mij genomen en daarna de nieuwe aanwinsten uitgepakt. Bleek ik met het suffe hoofd niet goed naar de maten gekeken te hebben. Het aangeschafte paste voor geen meter.

Yes!!! Dan mag ik nog een keer naar Bodegraven rijden.

Vanmorgen dus, ochtendje vrij, de weervoorspellingen waren best goed, slechts af en toe een bui. Een hele leuke rit gemaakt heen en weer door het groene hart. Grappige kronkelweggetjes door weilanden en kleine dorpjes. De natte wegen in combinatie met modder, mest en heule, heule grote tegemoetkomende tractoren maakte het nog een beetje spannend. De heenweg nam ruim twee uur in beslag. Bij Goedhart zonder problemen kunnen ruilen en daarna via meerdere alternatieve routes (wegafsluitingen) weer terug richting het werk. Bij elkaar vijf uur gestuurd om kleding van een paar tientjes te ruilen.

Het was het waard!
 
Leuk toch dat rijden op een gemotoriseerde tweewieler!

Afgelopen zaterdag waren er vele landelijke evenementen afgelast vanwege een slechte weervoorspelling. Toch op de motor gestapt en op weg naar Bodegraven voor de actiedagen bij Goedhart. Na ca anderhalf uur snelweg werden er weinig motoren gespot. Het was winderig en bij tijden een beetje “nat”.

Op het industrieterrein stonden al vele motoren geparkeerd en de regen zette door. Geen nood, het waterdichte pak is immers.. waterdicht.

De acties bij Goedhart goed bekeken, koffie gedronken, meer rondgelopen, muziek geluisterd, wat kleding aangeschaft en daarna gelukkig weer opgestegen en met alle gedachten in het eigen potje op weg naar huis. Meer regen.. nog meer regen.. en nog meer regen. De voorgenomen kronkelroute werd vervangen door een snelwegrit naar huis. Wat een bult water kwam er naar beneden!

Thuisgekomen van het natte pak ontdaan, soep tot mij genomen en daarna de nieuwe aanwinsten uitgepakt. Bleek ik met het suffe hoofd niet goed naar de maten gekeken te hebben. Het aangeschafte paste voor geen meter.

Yes!!! Dan mag ik nog een keer naar Bodegraven rijden.

Vanmorgen dus, ochtendje vrij, de weervoorspellingen waren best goed, slechts af en toe een bui. Een hele leuke rit gemaakt heen en weer door het groene hart. Grappige kronkelweggetjes door weilanden en kleine dorpjes. De natte wegen in combinatie met modder, mest en heule, heule grote tegemoetkomende tractoren maakte het nog een beetje spannend. De heenweg nam ruim twee uur in beslag. Bij Goedhart zonder problemen kunnen ruilen en daarna via meerdere alternatieve routes (wegafsluitingen) weer terug richting het werk. Bij elkaar vijf uur gestuurd om kleding van een paar tientjes te ruilen.

Het was het waard!
Kijk...dat zijn de ritten :t

Was er zondag ook even, tussen de kronkelroute door, ik en m’n :] zouden met dat weer, van het weekend, kronkelroutes niet anders willen. Maar ik zag alleen maar auto’s staan, en mocht van de begeleiders aan de zijkant van het gebouw staan, er stonden welgeteld, 5 motoren. Hoefde alleen maar over een hekje te stappen om binnen te komen, langs het podium, waar een zangeres begeleid door een gitarist, soort van gospels aan het zingen was, zal wel voor de zondag geweest zijn. Zag veel kinderwagens en oudere met rollator of stok, het bleek inderdaad een zondags familie uitje te zijn. Ben maar weer snel opgestapt en m’n kronkelroute hervat:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan