Het Grote XJ / XS Topic deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste ls,

Over een niet al te lange tijd[lees: als momentsleutel binnen is], ga ik mijn nokkenasketting vervangen.Aangezien ik het idee heb dat mijn xs-je wat olie verbruikt, wil ik hier iets aan gaan doen.

Toevallig...[niet geheel natuurlijk], heb ik nog een kop liggen met opnieuw ingeslepen zittingen/kleppen+ nieuwe klepseals. Nu wilde ik deze kop gaan gebruiken icm mijn huidige nokkenassen.

Kan ik de nokkenassen die ik nu in mijn "kop"zitten zomaar overzetten in de donorkop?
[ervan uitgaand dat de lagerschalen vd donorkop nog goed zijn?]

Ik snap dat het eventueel ook de zuigerveren zouden kunnen zijn[olieverbruik]
Maar een compressiemeting geeft volgens mij nog geen betrouwbare uitslag...dit ivm een eventuele klep dat niet goed sluit....toch?
 
quote:
kwast22 schreef op 28 februari 2012 @ 12:15:
Mijn Yamaha XJ 600 uit 1990 heef werk aan de achterrem. Ik moet waarschijnlijk de remklauw achter reviseren. Nu kan ik nergens een revisie setje voor de achterrem vinden...

http://www.japparts.nl/in...9&sort=20a&page=2

Hier staan alleen setjes voor de voorrem, zijn die ook te gebruiken? Zo ja welke moet ik hebben.

Ook moet ik de pakking van de kleppendeksel vervangen. Is dit makkelijk zelf te doen? En moet hiervoor het blok worden uitgebouwd?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Kleppendekselpakking is redelijk makkelijk zelf te doen. Hij zweet zeker een beetje? Zelf zou ik dan gewoon mn oliepeil in de gaten houden en kleppendeksel vervangen als je toch kleppen moet stellen. Dan moet de klepdeksel toch eraf, kun je het meteen meepakken.

Het was eerst zweten, nu komen er ook belletjes uit. Tijd voor een nieuwe dus!

@JPi Het gaat om het oude model XJ600, heb je een setje te koop voor de achterrem?

Wie weet een fijne webwinkel waar ze nog onderdelen hebben voor deze fiets?!

Langs de Duitse snelweg deze zomer... op weg naar Rugen.

Uploaded with ImageShack.us

Machtig mooi, supersnel!!... :+


Uploaded with ImageShack.us
 
Laatst bewerkt:
@ kwast: jahoor hebben exact dezelfde uitvoering gehad als op de foto alleen dan als fj maar dat maakt verder nix uit. Wat dacht je van een komplete remklauw?
Zal es kijken hoe de toestand van de klauw is.

updat: net even gekeken en is denk ik alleen kwestie van schoonmaken en gaan.
 
Laatst bewerkt:
Als het niet op de site van japparts staat gewoon effe mailen. Ze kunnen meer leveren dan er op de site staat.......
 
Heb sinds kort ook een XJ 600 51J uit 89 met 27000 km op de teller (maar waarschijnlijk moet ik er 100000 bij op tellen) Had tijd stilgestaan. Startte met nieuwe accu direct! Beetje carbclean in de tank voor de zekerheid.

Helaas nieuwe balhoofdlagers nodig en een nieuwe voorband. Nokkenas ketting ratel was vervelend, maar dat was echt in 10 minuten opgelost door hem te spannen.

Anyway, er zat een topkoffer op, maar die wil ik niet (ben eerder op zoek naar een zijkoffer set zoals op de motor van kwast 22) dus ik heb een Hepco &Becker topkoffer inclusief sleutel en montagebeugels over voor wie interesse heeft...

@ kwast 22. Op de Duitse versie van ebay staat onnoemelijk veel voor de 51j, daar is bijna alles nog te vinden.

Revisie set achter± http://www.ebay.de/itm/Bremszangen-...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3a6cd859c9

Maar voor dat geld heb je zeker ook een goede complete klauw tweedehands.
 
Laatst bewerkt:
@Braggus: zo te zien moet er nog de nodige $$ besteed worden wil dit weer een veilige rijdbare fiets worden.
Remmen goed reviseren, eventueel nieuwe (RVS) remzuigers, en de rest lekker op je gemak doen.
Als je remleidingen vernieuwen moet, monteer dan goeie (RVS omvlochten).
Kost wat, heb je ook wat.
Succes

Valt wel mee denk ik. Voor het bedrag wat ik betaald heb mag er nog wel wat geinvesteerd worden.

Banden zijn goed, remmen pak ik wel aan. Ik heb al wat lampjes vervangen alleen die van de cockpit moeten nog gedaan worden. Nieuwe bougies, keerringen in de voorvork, carbs schoonmaken en dan kan hij veilig de weg op.

Vanaf de remhandle zit al een staal(RVS)omvlochten leiding, de rest moet ik even bekijken.

Qua uiterlijk beslis ik later pas wat ik ga doen.
 
Ik heb een vraagje,

Ivm restauratie van mijn xj400 ben ik op zoek naar oplossingen/onderdelen. Nu rest er nog 1 taak: ik heb de motorblokophanging van de achterkant van het motorblok stukgeflext omdat het vastgeroest zat, nu ben ik dus op zoek naar een passende oplossing.
Het gaat vooral om de rubbers/moer/bout, die zijn niet meer de gebruiken.
Zijn jullie ooit tegen dit probleem aangekomen en zo ja, hoe heb je dit opgelost?

Alvast bedankt voor de hulp, dit is mijn laatste struikel(motor)blok.
 
Laatst bewerkt:
Ik mag hier nu ook officieel posten :W
OiDx2Rzh

JWfI8EjF


2,5 jaar stil gestaan, dus heb er gelijk wat plezier sleutel uurjes aan :)
Voorvork is lek, en lekt erg veel olie aan de rechterkant van het blok.
Ik denk dat de pakking niet goed is.
 
Laatst bewerkt:
Een lang stuk draadeind kopen met twee moeren...?

ik vermoed dat de kwaliteit van de originele bout hoger ligt dan die van een draadeind.
Zomaar een draadeind monteren kon wel eens niet goed gaan.
Ik zou er een nieuwe bout in zetten, als die nog te krijgen is.
Anders zelf iets maken.
 
Woesthoff in Brummen of Muts in soest hebben misschien nog wel een slopertje staan ?
 
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets gepost heb. Inmiddels heb ik er wat meer mee gereden en heeft hij me niet meer laten staan. Nog even resumerend de verrichtte werkzaamheden tot ongeveer m'n laatste post:
- werkend laadsysteem door vervangen binnenspoel en nieuw reg/rec kastje
- zekeringenkastje omgebouwd naar een model met vlakke zekeringen
- na benzinekraan revisieset blijft hij echt gesloten als de motor uit staat
- vlotternaald vervangen in 1 carb, sindsdien niet meer overgelopen
- carbs doorgespoten met compressor en vlotterniveaus gelijk gezet
- luchtfilters geinstalleerd (hiervoor waren de luchtfilterhuizen praktisch leeg)

Sindskort ook deze dingen gedaan:
- diverse originele rubbertjes, ringetjes en boutjes besteld en ontvangen:
- kickstart stang blijft nu op z'n plek door origineel Yamaha veertje en balletje a €2,22 :)
- nieuwe koppelingshendel en kabel
- voorste tandwieldeksel zit nu met alle 5 de bouten vast ipv. 3. Tevens koppelings indruk mechanisme gesmeerd

Todo / wishlist, aflopend in prioriteit:
- rempomp en leiding vervangen. Zal van een moderne motor komen
- andere uitlaatdempers, deze maken teveel herrie
- passagiers voetsteunen. Originele ophangpunt ontbreekt, moet waarschijnlijk iets gelast worden. Icm. met andere dempers
- nieuwe banden
- nieuw schakelpookje
- eventueel opzoek naar linker voorvorkpoot met ophangpunt voor remklauw en ombouwen naar dubbele remschijf

full

full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de verkeerde diagnose gesteld, op de terugweg deed hij het weer goed :?
Dat betekend dat de bougie dit keer niet kapot is. Het zou vocht kunnen zijn want op de heenweg regende het wel.
bougiedoppen zijn 20.000 km oud, maar kabels + doppen vernnieuwen zal geen kwaad kunnen lijkt me.compressie nooit gemeten, maar dat zou ik eens kunnen doen. Bougie na 30km had ik al gedaan en die zag er goed uit.Vlotterniveau's staan allemaal goed/gelijk. Synchroniseren heb ik nog niet gedaan, dat moet ik sowieso een keer gaan doen.


Een update:
ik heb de bobine van 1-4 vervangen voor een bobine die ik nog had liggen. (van een kawa)
Dat gaat nu alweer 300 km goed.
Ik heb nog niet echt in de regen gereden deze week dus zeker weten dat het nu goed is doe ik niet. Maar ik heb er wel vertrouwen in :)
 
Bol D'or Albert, Daf400 en TriplesXS, bedankt voor de suggesties.

Ik heb nu al wel een passende bout + moer gevonden, past perfect! alleen moeten er dus alleen nog rubbers tussen de bout en het frame.

Enig idee hoe ik daar aan kan komen? Alvast bedankt.


full
 
weet iemand of nokkenassen van 2 identieke motorblokken van een xs400 zomaar uitgewisseld kunnen worden? of loop je dan ook weer tegen het glijlagerschaal probleem aan?

graag een reactie.
 
Dat gaat prima en zal geen problemen opleveren zolang de nokkenaskappen niet ingevreten zijn.
 
@TripleXS ,

Bedankt voor je antwoord.

Ik had het ook nog nagevraagd bij de plaatselijke motorzaak.
Deze kwam met het antwoord: daar zijn plastic lipjes voor te verkrijgen om te kijken hoe het dan zit met de eventuele pasbaarheid van de Na in een andere glijlager/kop.

Weet eigenlijk niet wat hij bedoelde, iemand een idee?
 
@TripleXS ,

Bedankt voor je antwoord.

Ik had het ook nog nagevraagd bij de plaatselijke motorzaak.
Deze kwam met het antwoord: daar zijn plastic lipjes voor te verkrijgen om te kijken hoe het dan zit met de eventuele pasbaarheid van de Na in een andere glijlager/kop.

Weet eigenlijk niet wat hij bedoelde, iemand een idee?


Ik heb wel eens horen zeggen dat dat van het fabricage proces afhangt, maar weet er het fijne niet van. Ik zou het wel allemaal rustig in laten lopen op elkaar en monteren met een flinke scheut olie.
 
@Bol d'or Albert,

Flinke scheut olie?

Komt helemaal goed, denk dat ik mijn bougietjes een paar x moet schoonmaken alvorens de vonken tevoorschijn gaan komen. Cilinder is er nl ook afgeweest, en het ziet er allemaal zeer goed uit. Wat lichte hoonsporen zijn nog zichtbaar, en de rechter zuiger had zwarte koolafzetting op de kop. De bougie zag ook altijd wat zwart. Zou dat aan het mengsel liggen, of wellicht wat olieverbruik door bijv een lekke klepseal? Of kan beiden?
 
@Basman: wat de dealer bedoeld is plastigauge: een hulpmiddel om te bepalen of de speling tussen nokkenas en (op moment aangehaalde) lagerkap de juiste is.
Te verkrijgen bij bijna elke ijzerwarentoko of motordealer of Iebeej..
 
Ik meld me maar aan bij dit topic, ik heb vandaag een XS400 uit 1989 gekocht. Uiteindelijk bedoelt als pekelfietsje naast de volvo 440 (die nu stuk is) en de CB sevenfifty (die verspreid over 150 km in reparatie ligt). De xs is nu dus tijdelijk hoofdvervoer.

Meteen een leuke, heeft er iemand een digitaal werkplaatshandboek, en een gewone handleiding? Misschien dat die nog onder het zadel ligt maar daar kom ik op het moment nog eventjes niet in...

Heeft iemand hier een tip voor misschien?

mvg

db
 
voor een seca model?

Heb hier een pdf met onderdelenlijst[+ artikelnummers], en een wphb. Duits/spaans en nog iets.Staan wel wat gedetailleerde dingen die best handig kunnen zijn.
Bestand is bijna 100mb. Kan het wel ff uploaden...stuur ik je een link waar je het op kunt halen. Laat maar weten.

Ik meld me maar aan bij dit topic, ik heb vandaag een XS400 uit 1989 gekocht. Uiteindelijk bedoelt als pekelfietsje naast de volvo 440 (die nu stuk is) en de CB sevenfifty (die verspreid over 150 km in reparatie ligt). De xs is nu dus tijdelijk hoofdvervoer.

Meteen een leuke, heeft er iemand een digitaal werkplaatshandboek, en een gewone handleiding? Misschien dat die nog onder het zadel ligt maar daar kom ik op het moment nog eventjes niet in...

Heeft iemand hier een tip voor misschien?

mvg

db
 
voor een seca model?

Heb hier een pdf met onderdelenlijst[+ artikelnummers], en een wphb. Duits/spaans en nog iets.Staan wel wat gedetailleerde dingen die best handig kunnen zijn.
Bestand is bijna 100mb. Kan het wel ff uploaden...stuur ik je een link waar je het op kunt halen. Laat maar weten.

Als het zou kunnen, duits\spaans is beter dan niks. :)

Ik heb het zadel inmiddels open, jammer genoeg geen handleiding gevonden. Wel een gereedschapssetje. :)

mvg

db
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan