Het Grote XJ / XS Topic deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.
@DAF400

Heb dit ook 2x meegemaakt.
De oplossing heb ik niet direct voor handen.
Wel weet ik dat 1 van mijn 2 bougies [altijd links] vaak vet sloeg. Dit was tevens de cilinder die vaak niet mee deed bij een koude start. Naar een paar minuten sloeg deze dan wel aan.
Maar dan ook niet altijd.

Uiteindelijk heb ik nieuwe bougiekabels en nieuwe kaarsen&bougie doppen gestoken.
Ook heb ik beide bobines losgehad om de bedrading ertussen te controleren.Ook de stekkerverbindingen heb ik losgehad, en wat corrosie weggehaald.

Hierna heb ik er nooit meer last van gehad.

Weet niet of je er iets aan hebt, maar voor de paar centen kan vernieuwen geen kwaad.
 
Die xj blokken, lijken nogal op die van de xs400 seca/dohc. In hoeverre deze blokken hetzelfde zijn weet ik niet. Heb er wel een wphb van :)

@Y0ur1, NICE, meer xj400'ers, ik heb er ook ééntje

Heb je al een WPH? Ik heb er eentje voor een xj500 en nog wat meer verzameldingetjes voor de xj400.

Veel rijplezier!
 
ik heb nieuwe vaccuumrubbers op mijn gasschuiven gezet en hij loopt weer zoals het moet.
Totdat ik 60km gereden heb, dan doet de meest rechtse cilinder niet meer mee.
Dit heb ik al 2 keer hiervoor gehad (aansluitend)
Een nieuwe bougie erin en hij gaat weer c.a.60km mee.

Heeft iemand suggesties wat er aan de hand kan zijn? Bobine lijkt me niet aangezien cilinder 1 goed blijft lopen?

Ik zou eens compressie meten. Als dat in orde is moet je je bougie er eens na 30km uitdraaien en kijken wat voor kleur die is.
 
@] Bol d'or Albert

U denkt aan een mengsel-probleem?
(probeert mee te denken om er wijzer van te worden ;)
 
Vanmiddag de XJ voorzien van verse sapjes. Kwam erachter dat hij sinds 2010 toch wel 500 km had gereden :(. Olie was dan ook nog mooi schoon maar toch preventief vervangen. Moest hem wel effe op gang helpen want het startrelais had wat kuren. Nu staat hij als 2e motor in de rij dan mag hij wat vaker mee naar buiten.
 
Startrelais had wat kuren?

Toevallig vandaag gezien dat die xj-tjes min of meer hetzelfde blok hebben.
Was de accu gewoon niet volledig opgeladen?
Of de startmotor vervuild bijvoorbeeld?

Toen ik mijn xs aangschafte, had hij soms ook niet de kracht om te starten.
Nu dat ding veel vaker rijdt, heb ik er totaal geen last meer van.

Overigens ook nog aan bendix problemen gedacht..maar waar dat dat ding zit...geen flauw idee


Vanmiddag de XJ voorzien van verse sapjes. Kwam erachter dat hij sinds 2010 toch wel 500 km had gereden :(. Olie was dan ook nog mooi schoon maar toch preventief vervangen. Moest hem wel effe op gang helpen want het startrelais had wat kuren. Nu staat hij als 2e motor in de rij dan mag hij wat vaker mee naar buiten.
 
Ik werd ewn tijdje terug hier al attent gemaakt op een site met wat materiaal, maar kom al knutselend wel een eind :)
Alleen even kijken wat er niu aan de hand is, het lijkt voor de hand liggend; reed prima en heeft daarna een nacht in de regen gestaan (voor zover ik weet is dat in lange tijd voor het eerst geweest) en daarna wqs het uit met de pret. Nu draait ie soms, maar alstie draait klinkt het 2cilinder-ish, en dat horen er 4 te zijn :) morgen maar eens aan de klus!
 
@] Bol d'or Albert

U denkt aan een mengsel-probleem?
(probeert mee te denken om er wijzer van te worden ;)


IK denk in 1e instantie aan lage compressie en dus olie in je cilinder. Waardoor de bougie uiteindelijk toch zo vet wordt dat ie niet meer vonkt.

Als er geen olie bij komt is een te rijk mengsel mijn volgende optie. Kan door verkeerd vlotterniveau komen, of door verkeerde synchronisatie of of of of...
 
Startrelais had wat kuren?

Toevallig vandaag gezien dat die xj-tjes min of meer hetzelfde blok hebben.
Was de accu gewoon niet volledig opgeladen?
Of de startmotor vervuild bijvoorbeeld?

Toen ik mijn xs aangschafte, had hij soms ook niet de kracht om te starten.
Nu dat ding veel vaker rijdt, heb ik er totaal geen last meer van.

Overigens ook nog aan bendix problemen gedacht..maar waar dat dat ding zit...geen flauw idee
Nee was echt het relais. De accu was net van de lader gekomen en de startmotor heb ik in 2010 nog vervangen. Je hoorde ook een tik en dan niets. Maar ik heb alles schoongemaakt en hij was weer als vanouds.
 
@DAF400

Heb dit ook 2x meegemaakt.
De oplossing heb ik niet direct voor handen.
Wel weet ik dat 1 van mijn 2 bougies [altijd links] vaak vet sloeg. Dit was tevens de cilinder die vaak niet mee deed bij een koude start. Naar een paar minuten sloeg deze dan wel aan.
Maar dan ook niet altijd.

Uiteindelijk heb ik nieuwe bougiekabels en nieuwe kaarsen&bougie doppen gestoken.
Ook heb ik beide bobines losgehad om de bedrading ertussen te controleren.Ook de stekkerverbindingen heb ik losgehad, en wat corrosie weggehaald.

Hierna heb ik er nooit meer last van gehad.

Weet niet of je er iets aan hebt, maar voor de paar centen kan vernieuwen geen kwaad.

Ik heb de verkeerde diagnose gesteld, op de terugweg deed hij het weer goed :?
Dat betekend dat de bougie dit keer niet kapot is. Het zou vocht kunnen zijn want op de heenweg regende het wel.
bougiedoppen zijn 20.000 km oud, maar kabels + doppen vernnieuwen zal geen kwaad kunnen lijkt me.



Ik zou eens compressie meten. Als dat in orde is moet je je bougie er eens na 30km uitdraaien en kijken wat voor kleur die is.

compressie nooit gemeten, maar dat zou ik eens kunnen doen. Bougie na 30km had ik al gedaan en die zag er goed uit.

IK denk in 1e instantie aan lage compressie en dus olie in je cilinder. Waardoor de bougie uiteindelijk toch zo vet wordt dat ie niet meer vonkt.

Als er geen olie bij komt is een te rijk mengsel mijn volgende optie. Kan door verkeerd vlotterniveau komen, of door verkeerde synchronisatie of of of of...

Vlotterniveau's staan allemaal goed/gelijk. Synchroniseren heb ik nog niet gedaan, dat moet ik sowieso een keer gaan doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik óf een gare verdelerkap heb, óf 2 kapotte bougiekabels. Bougies zelf vonken allemaal, de een enthousiaster dan de ander, maar vooruit; ze doen het. Morgen maar even uitelkaar trekken, klopt mijn vermoeden dat de verdelerkap onder de tank zit? Ik heb dus een xj400, 4pitter en er staat ook ergens YICS, wat het ook inhouden mag :p ('t is een echte ratbike, dus doe er verder het liefst zo min mogelijk aan, haha)
 
Ik denk dat ik óf een gare verdelerkap heb, óf 2 kapotte bougiekabels. Bougies zelf vonken allemaal, de een enthousiaster dan de ander, maar vooruit; ze doen het. Morgen maar even uitelkaar trekken, klopt mijn vermoeden dat de verdelerkap onder de tank zit? Ik heb dus een xj400, 4pitter en er staat ook ergens YICS, wat het ook inhouden mag :p ('t is een echte ratbike, dus doe er verder het liefst zo min mogelijk aan, haha)


Ik geloof niet dat je motor een verdelerkap heeft maar 2 bobines. En wat YICS is kun je hier lezen :
Yamaha XJ900 - Wikipedia
 
Ah, bedankt; wat een ontzettend mooie techniek eigenlijk, voor een blok uit '83, nooit verwacht! Zou het normaal gesproken zelf wel even opzoeken, maar sleutel bij mijn ouwelui thuis, dus forummen etc gaat even via m'n mobiel, haha :)
Morgen bij daglicht even de tank eraf wippen en de bougiekabels volgen, hoop dat ik ergens een duidelijke breuk ofzo ga vinden, kan ik het meteen fixen of nieuw gaan bestellen.
 
Het YICS systeem bestaat uit een in de cilinderkop geïntegreerd secundair stuurkanaal, dat de hoofdinductieleidingen verbindt. Hierdoor kan een secundaire mengselstroom onder een hoek in de hoofdleiding worden gevoerd. Door deze secundaire mengselstroom met het hoofdmengsel te vermengen ontstaat een volledige werveling in de verbrandingskamer waardoor een betere verdeling over de verbrandingskamer. Dit leidt uiteindelijk tot meer vermogen en minder brandstofgebruik

Aha, dus hier is mijn vermogen gebleven,

verder tuft op mijn Dohc-fietsje
 
Als er liefhebbers zijn voor Fj600 spullen.. veel gratis op te halen voordat het de stort opgaat.
 
Ik ben voor mijn xs400 nog opzoek naar goede voetsteun-rubbers. Deze zijn toch wat versleten bij mijn fietsje. ... u Heeft nog wat liggen?

Als er liefhebbers zijn voor Fj600 spullen.. veel gratis op te halen voordat het de stort opgaat.
 
Sinds zaterdag is deze XJ 750 Seca uit '82 mijn bike. Het is mijn eerste fiets, rijbewijs is aanstaande.

XJ750_ontransport.jpg


De XJ is rijdend weggezet maar start moeilijk en loopt alleen met de choke een beetje open.
Alleerst de bougies, oliefilter en vloeistoffen maar vervangen. Remblokken/voeringen moet ik checken maar de banden zien er nog top uit.

Verder zit er behoorlijk wat werk aan qua looks. Ik heb gelukkig nog alle tijd om hem aan te pakken.

XJ750_backyard.jpg


Zowiezo mag de buddy een nieuwe overtrek of geheel vervangen worden. Tevens denk ik dat de voorvork nieuwe seals kan gebruiken.

Verder zit er een "miles" km-teller op. Betekent dit dat het een import-fiets is???

Zodra er updates zijn zal ik ze plaatsen.
 
Sinds zaterdag is deze XJ 750 Seca uit '82 mijn bike. Het is mijn eerste fiets, rijbewijs is aanstaande.

De XJ is rijdend weggezet maar start moeilijk en loopt alleen met de choke een beetje open.
Alleerst de bougies, oliefilter en vloeistoffen maar vervangen. Remblokken/voeringen moet ik checken maar de banden zien er nog top uit.

Verder zit er behoorlijk wat werk aan qua looks. Ik heb gelukkig nog alle tijd om hem aan te pakken.



Zowiezo mag de buddy een nieuwe overtrek of geheel vervangen worden. Tevens denk ik dat de voorvork nieuwe seals kan gebruiken.

Verder zit er een "miles" km-teller op. Betekent dit dat het een import-fiets is???

Zodra er updates zijn zal ik ze plaatsen.

Mooie fiets en geluidje!! Heb er altijd veel plezier van gehad.
 
Mijn Yamaha XJ 600 uit 1990 heef werk aan de achterrem. Ik moet waarschijnlijk de remklauw achter reviseren. Nu kan ik nergens een revisie setje voor de achterrem vinden...

YAMAHA XJ600(FJ)(51J)84-91 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

Hier staan alleen setjes voor de voorrem, zijn die ook te gebruiken? Zo ja welke moet ik hebben.

Ook moet ik de pakking van de kleppendeksel vervangen. Is dit makkelijk zelf te doen? En moet hiervoor het blok worden uitgebouwd?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Mijn Yamaha XJ 600 uit 1990 heef werk aan de achterrem. Ik moet waarschijnlijk de remklauw achter reviseren. Nu kan ik nergens een revisie setje voor de achterrem vinden...

YAMAHA XJ600(FJ)(51J)84-91 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

Hier staan alleen setjes voor de voorrem, zijn die ook te gebruiken? Zo ja welke moet ik hebben.

Ook moet ik de pakking van de kleppendeksel vervangen. Is dit makkelijk zelf te doen? En moet hiervoor het blok worden uitgebouwd?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Kleppendekselpakking is redelijk makkelijk zelf te doen. Hij zweet zeker een beetje? Zelf zou ik dan gewoon mn oliepeil in de gaten houden en kleppendeksel vervangen als je toch kleppen moet stellen. Dan moet de klepdeksel toch eraf, kun je het meteen meepakken.
 
@thedutchtickler: een '80-er heeft alle kinderziektes er wel uit, maar is niet meer de mooiste van het stel...daar kun je dus zelf iets leuks van maken.. ;)

@Braggus: zo te zien moet er nog de nodige $$ besteed worden wil dit weer een veilige rijdbare fiets worden.
Remmen goed reviseren, eventueel nieuwe (RVS) remzuigers, en de rest lekker op je gemak doen.
Als je remleidingen vernieuwen moet, monteer dan goeie (RVS omvlochten).
Kost wat, heb je ook wat.
Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan