Het grote Yamaha Diversion topic deel 19

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ter vergelijking enkele foto's zoals de motor was.
Het lijkt de Flair wel met voor en na...
full

full


Zoals blijkt uit de plaatjes ziet zag de motor er nog zeer goed uit.
En aangezien enkel kunststof werd beschadigd lijkt mij herstellen zinvol.

Wat mijn knie betreft: werd nagekeken in ziekenhuis. Is nu één week geleden en al stukken beter. Ik kan stappen, fietsen, heb zelfs al met de motor gereden. Tegen de avond wordt de knie moe en leg ik een poos ijs alvorens te gaan slapen. Knie is niet opgezet, zit geen vocht op, is niet geschaafd noch verkleurd. Geluk gehad en lang leve de motorkledij met protectoren op de juiste plaats.

Alvast bedankt voor de reeds ontvangen antwoorden, de blijken van medeleven, etc
 
Topkuip kan je wel herstellen met legoblokjes en mek! Staat in de op een keurige how to!
 
Ik heb nu me kleppe opgemeten. Hoe ga ik de shims eruit krijgen? Eentje staat te krap. In de how to staat dat je met de schroevendraaier het dingetje waar dd shim in ligt naar beneden kan drukken, maar dat lukt echt niet?
 
Gisteren iets aparts gehad, bij volgas leek de motor wel een off the road, gas iets dicht, geen probleem, weer volgas weer offtheroad geluid, tank zit vol maar toch even op reserve en probleem was weg. Zou dat aan de benzine toevoer gelegen kunnen hebben, net alsof je met de auto 30 km in zijn 5 rijdt en gaf heeft.

Motor had wel net pas 5 km gereden en was nog redelijk koud, choke was er wel al af, normaal gaat hij pas later eraf.
 
Ik heb nu me kleppe opgemeten. Hoe ga ik de shims eruit krijgen? Eentje staat te krap. In de how to staat dat je met de schroevendraaier het dingetje waar dd shim in ligt naar beneden kan drukken, maar dat lukt echt niet?

Het dingetje waar de shim in ligt, noemt men de bucket.
Zoals ik eerder aangaf was het handig geweest eerst een klepstelsleutel aan te schaffen, voor een paar euro had dat veel ongemak gescheelt.
Aan de zijkant van de bucket, zit een kleine opening, daar kun je een smalle schroevendraaier tussen zetten, neem een magneetpen en je haalt de shim er ook op deze manier eruit.
 
Gisteren iets aparts gehad, bij volgas leek de motor wel een off the road, gas iets dicht, geen probleem, weer volgas weer offtheroad geluid, tank zit vol maar toch even op reserve en probleem was weg. Zou dat aan de benzine toevoer gelegen kunnen hebben, net alsof je met de auto 30 km in zijn 5 rijdt en gaf heeft.

Motor had wel net pas 5 km gereden en was nog redelijk koud, choke was er wel al af, normaal gaat hij pas later eraf.

Tank misschien vacuüm gezogen?
Met dit weer heb je toch geen choke nodig.
 
Het dingetje waar de shim in ligt, noemt men de bucket.
Zoals ik eerder aangaf was het handig geweest eerst een klepstelsleutel aan te schaffen, voor een paar euro had dat veel ongemak gescheelt.
Aan de zijkant van de bucket, zit een kleine opening, daar kun je een smalle schroevendraaier tussen zetten, neem een magneetpen en je haalt de shim er ook op deze manier eruit.

Ik heb nog niks besteld;p

Vandaag even de momentsleutel en de klepstelsleutel bestellen.

Ik heb ook nog een honda staan dus ik kan wel een paar dagen zonder de yamaha haha.

Bellen jullie voor de shims de lokale motorzaak of bestellen jullie deze online?
 
@motormuisje, ik moet altijd choken om mijn diversion 900 te starten en dan duurt het even voor ik kan wegrijden, behalve bij een warme motor niet. Bij een koude start is het net of ze te weinig benzine krijgt en klinkt het of ze dan heel even op 3 poten loopt.
 
Ik ben er weer!
Super weer gehad, voor het mooi eigenlijk te warm op de heenreis en terugreis (>30 graden).
Heerlijk gereden met als hoogte punten:
- B500
- Oberalppass, Oude (!) St. Gotthardpass, Nufenenpass, Grimselpass, Sustenpass, Klausenpass, Appenzell
- Hochtannbergpass, Lechtal, Hahntennjoch, Namlos Tal, Tannheimer Tal, Oberjoch, Riedbergpass

Heb diverse mooie filmpjes van de Gopro op de passen :D

Met een Diversion 900 kan je nog aardig meekomen als je hem flink doortrekt... Maar tegen een KTM1190 of BMW 1200GS red je het niet, voornamelijk op bocht uit, berg op, acceleren... tjonge wat geven die KTMs of BMWs klappen!

We hebben ons prima vermaakt. Nu eens de mail bijlezen en wat foto's en video's ordenen.

Rearhugger heeft de tocht niet overleefd, verder heb ik ineens een slag in mijn achterwiel :S en kan de motor wel een schoonmaakbeurt gebruiken
 
Laatst bewerkt:
@Jaap

Hoe krijg je in hemelsnaam een slag in je achterwiel? Iets geraakt dat op de weg lag?
@Kees
Ik heb werkelijkwaar geen idee. Voor zover ik weet heb ik niets hard geraakt. Wel aan 'redelijke' snelheid over slechte wegen gereden, maar daar moet die toch tegen kunnen?
Wiel is gegoten, dus daar heb je ook niet ineens een slag in. Het is echt een deukje, je ziet het ook als je hem op de bok zet en in z'n 1 laat draaien. Het gekke is, tijdens het rijden merk je er niets van? Dus toch maar eens kijken voor een tweedehands achterwiel ;)

Oja, met bepakking gaat de motor bij 180 km/h pendelen, nog iets verder doortrekken levert echt een gevaarlijk slingerende motor op, die pas weer stabiliseert bij hard remmen. En als je met bepakking hard door de bochten rijdt dat voel je de achter kan wel zoeken (misschien dat ik daar een sla opgelopen heb?).
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie, tja ik denk ook in die trant. Van de week maar even kijken of het niet vaker gebeurd, kan het mss ook aan de bougies liggen? Eentje die niet lekker vonkt?

Choke moet ik altijd gebruiken behalve als hij warm is.
Als de motor weer zo vreemd reageert, gewoon even de tankdop los draaien, als je dan een duidelijk pffffff hoort en de motor loopt weer goed dan weet je dat het is wat motormuissie zegt, de tank ontluchting werkt dan niet goed, verstopt waarschijnlijk.
 
Hallo,

Ik krijg mijn zadel niet meer ontgrendeld. De sleutel draait wel maar het zadel zit muurvast.
bekend probleem? Tips?
Dank.

Caspar

Opgelost.

Er loopt een kabel van midden onder het zadel op ong. 1/4 van de achterkant naar links tot in het metalen huisje waar de sleutel in gaat. De kabel met metalen huls aan het eind was uit het huisje geraakt en had geen weerstand meer. Door de zijkap los te trekken aan de voorkant en een beetje naar buiten te trekken kon ik via via bij de kabel onder het zadel en door er aan te trekken schoot de vergrendeling los en kwam het zadel eraf.
De metalen huls moet IN het huisje en niet zoals ik dacht met de uitsparing in de sleuf in het het huisje want dan komt de vergrendeling niet ver genoeg door het oog van het zadel en zit ie los.
Ik denk dat het gereedschaptasje de kabel heeft ;losgetrokken. Moet ie niet meer doen. :+
Toch fijn als je het zelf doet. :)

Nou nog even mijn dure en gevoelige Neumann microfoon repareren.....dat wordt lastiger en duurder vrees ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk aan 2 mogelijke oorzaken,of eigenlijk 3.
Als het echt heel veel minder is als je de koppeling intrekt zou het:
1 - een kapot druklagertje kunnen zijn in je koppeling.
2 - een behoorlijke speling van de koppelingskorf,of het koppelingshuis, hoe je ook noemen wilt, die zit op een as en met een stalen spie. De korf zelf is van aluminium, in de loop der jaren vreet de spiebaan dus uit en komt er speling op en dat hoor je ook zo. Is wel op te lossen maar een behoorlijke ingreep en niet goedkoop.

3 - zou ook de nokkenas ketting kunnen zijn, hebben ze allemaal wel wat, de 1 meer dan de ander. Mogelijk kan dat minder worden als je de NAKS er even uit haalt, goed schoonmaakt invet en weer monteert, zodat de NAKS weer soepel een tandje verder springt en de nokkenasketting weer iets meer onder spanning komt te staan. Die NAKS er uit halen is een simpel klusje.

Om hier nog even op te reageren, nu ik de Diversion stationair iets hoger heb gezet (1500rpm ipv 1000rpm) hoor ik het met ingeknepen koppeling vrijwel niet meer.

Ik heb inderdaad gehoord dat optie 2 die je noemt een vaker voorkomend probleem is bij de Div600 en dat het in principe geen kwaad kan. Dan laat ik het maar zo, al wil ik komende winter wel wat nader onderzoek doen om zeker te zijn dat het niet iets is waar ik het blok (of mezelf, bij een evt. opvolgende schuiver) mee beschadig/vermoord :P
 
Laatst bewerkt:
~
1500 lijkt mij erg veel, of was het alleen om te testen? Schakelen lijkt me niet best gaan bij 1500 toeren.


Als de motor weer zo vreemd reageert, gewoon even de tankdop los draaien, als je dan een duidelijk pffffff hoort en de motor loopt weer goed dan weet je dat het is wat motormuissie zegt, de tank ontluchting werkt dan niet goed, verstopt waarschijnlijk.

Vanochtend geen probleem meer....ik ga uit van een eenmalig probleem.
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar rijd ik meer bochten dan rechtdoor. Nouja, in ieder geval zijn de wangen van mijn achterband versleten en het loopvlak zelf nog niet. En dat voor een woon-werk motor.
 
\
1500 lijkt mij erg veel, of was het alleen om te testen? Schakelen lijkt me niet best gaan bij 1500 toeren.

Hij lijkt het er zelfs een stuk beter op te doen. Ik ben het gelijk met je eens dat 1500rpm wat aan de hoge kant is, maar dit bevalt het gekke ding blijkbaar beter.

Zoals gezegd, komende winterstop komt er wat gro(o)t(er) onderhoud, dan wil ik 100% zeker weten waar de rammel vandaan komt, ga ik de uitlaatpakkingen vervangen (1 is beginnend lek) en wil ik de carbs ook eens open trekken/synchroniseren omdat-ie nog wel eens wat schommelt in stationair toerental. Dit laatste is bij de vorige eigenaar ook gebeurd, maar die heeft er maar weinig mee gereden (2.000km in 3 jaar). Ik rijd er in dit tempo bijna 1000km per maand mee :P
 
Ga binnenkort de carbs synchroniseren en zoek een synchronisatie set. Iemand van wie ik het kan lenen?
 
Ga binnenkort de carbs synchroniseren en zoek een synchronisatie set. Iemand van wie ik het kan lenen?

Wat dacht je nou? Tuurlijk, bij jouw om de hoek.
Ligt klaar voor je, kom hem maar halen.
Zie maar wanneer je hem terugbrengt, heb er geen haast mee.
Ik ga eerst nog een weekje met :] vakantie naar La Douce France.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan