Het honda Africa Twin topic deel *O*

Wanneer gaan we toeren?

  • za of zo 20-21 aug

    Stemmen: 2 22,2%
  • zo of zo 3 - 4 sept

    Stemmen: 7 77,8%
  • za of zo 17-18 sept

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    9
Status
Reageren niet meer mogelijk.
21 jan 2009
16
0
59
Antwerpen
Yep, als je slim bent soldeer je gelijk een paar nieuwe condensatoren, dan hoef je hem voorlopig maar 1 keer open te maken.
Ik kan je via je mail adres een pdf sturen, en de benodigde onderdelen kan ik je toesturen voor 5 euro?
Stuur maar een mailtje!

Groet,

Gerben
hoi, ik heb ook wel belangstelling om de speed op de trip te kunnen aflezen.
Welke weerstand precies dient gesoldeerd te worden?

Prettig te lezen dat er nog @-fanaten zijn.
Ik rij met een RD07 van 1995.
Dit is mijn tweede @, de eerste verkocht ik maar had er zoveel spijt van dat ik een jaar later terug dezelfde kocht.
Omdat mijn @ in mijn garage omgevallen was en daarbij lichte verwondingen opliep aan tank en koetswerk heb ik hem maar gans in het zwart gespoten, spatborden incluis.
De vlammen zou ik er nog eens op zetten met airbrush maar tot hiertoe kwam het er nog niet van.

grtj, Frank

 

Sounddragon

MF veteraan
12 sep 2007
2.040
0
jep
Al sla je me deaud :+

Ik vond hem ook erg stoer, lekker robuust, maakt er meteen een dikke plof van vind ik..

Het zou zomaar SW motech kunnen zijn, maar ben ik allesbehalve zeker van..

Op Ebee zit een duitsert die er nogal wat verkoopt.. ik heb hem ook wel op een NL site gezien, maar dan ben je wel een paar tientjes duurder uit.. ik heb er dacht ik 129€ voor betaald ;)
 

Sounddragon

MF veteraan
12 sep 2007
2.040
0
jep
hoi, ik heb ook wel belangstelling om de speed op de trip te kunnen aflezen.
Welke weerstand precies dient gesoldeerd te worden?

Prettig te lezen dat er nog @-fanaten zijn.
Ik rij met een RD07 van 1995.
Dit is mijn tweede @, de eerste verkocht ik maar had er zoveel spijt van dat ik een jaar later terug dezelfde kocht.
Omdat mijn @ in mijn garage omgevallen was en daarbij lichte verwondingen opliep aan tank en koetswerk heb ik hem maar gans in het zwart gespoten, spatborden incluis.
De vlammen zou ik er nog eens op zetten met airbrush maar tot hiertoe kwam het er nog niet van.

grtj, Frank

[afbeelding]
Die stickersets zijn voor niet overdreven veel te koop in duitsland, op het oude TCN forum kun je nog wel links vinden denk ik, en misschien kom je er met G00gle ook wel ;)
 

Bulletsmith

MF veteraan
8 jan 2006
1.410
4
Vlakbij Groningen
Al sla je me deaud :+

Ik vond hem ook erg stoer, lekker robuust, maakt er meteen een dikke plof van vind ik..

Het zou zomaar SW motech kunnen zijn, maar ben ik allesbehalve zeker van..

Op Ebee zit een duitsert die er nogal wat verkoopt.. ik heb hem ook wel op een NL site gezien, maar dan ben je wel een paar tientjes duurder uit.. ik heb er dacht ik 129€ voor betaald ;)
Ok ik zal even zoeken op ebeej.
Dank voor de snelle reactie.
 
As requested; fotow's van de verlaagde steppies.

[afbeelding]

[afbeelding]
Vanmiddag voor het eerst mee gereden, en ik vond de rem en schakelhevels nog wat te hoog staan (die moet je ook mee omlaag stellen natuurlijk), de remhevel moest ik íetsie verbouwen om de hevel laag genoeg te krijgen, maar het past psies... de schakelhevel kon ver genoeg van zichzelf, maar de afstand tussen het pedaal en de hevel wordt wel wat krapper, ik vind het licht irritant, maar kan een kwestie van wennen zijn; alles zit nét FF ergens anders als je gewend bent..

Het rijdt wel heel erg prettig; je kunt je benen heel goed kwijt, je zit iets wijder en als je moet staan heb je echt het gevoel op je dat uren vol kunt houden, echt heerlijk :P

Ik heb ook meteen mijn spraakgestuurde alarm FF bijgesteld; kijkt nu weer goed boos en ligt dichterbij :+

[afbeelding]

Van de week als de Chevy me FF met rust laat ga ik een poging wagen om de tripmeter modden; het weerstandje is binnen, en dat solderen moet ook wel lukken... de tripmeter heb ik al vaker losgehad dus dat lijkt me ook geen probleem.

Pics will be posted..
Mooie steppies! :)

Moet er vroeg of laat bij mij natuurlijk ook op... shit weer iets wat móet!

8-) 8-) 8-) 8-)
 
hoi, ik heb ook wel belangstelling om de speed op de trip te kunnen aflezen.
Welke weerstand precies dient gesoldeerd te worden?

Prettig te lezen dat er nog @-fanaten zijn.
Ik rij met een RD07 van 1995.
Dit is mijn tweede @, de eerste verkocht ik maar had er zoveel spijt van dat ik een jaar later terug dezelfde kocht.
Omdat mijn @ in mijn garage omgevallen was en daarbij lichte verwondingen opliep aan tank en koetswerk heb ik hem maar gans in het zwart gespoten, spatborden incluis.
De vlammen zou ik er nog eens op zetten met airbrush maar tot hiertoe kwam het er nog niet van.

grtj, Frank

[afbeelding]
Hoe meer twins hoe beter! Je moet de twee contactjes waar SPD bij staat met elkaar verbinden door middel van de 1k ohm weerstand... Een stukje terug in dit topic staan hier mooie fotootjes van...

Gr. Sam. 8-)
 

Sounddragon

MF veteraan
12 sep 2007
2.040
0
jep
Vanavond FF de trip gemodificeerd, en werkt perfekt :}

Ik snap er geen drol van dat dat weerstandje van een duppie niet gewoon in de fabriek wordt gemonteerd, het is gewoon een standaard funktie.

De how-to is heel simpol; voorruitje demonteren, stekkertje FF loswurmen en losmaken,



Dan kun je bij de 2 boutjes dopmoertjes (doppie-verlengstukje-rateltje of T-sleutel 10), en als die los zijn dan kun je de tripmeter eruithalen.



Ding openschroeven en delen, dan kijk je op de displaykant, je moet aan de andere kant zijn, dus verder demonteren.. aan de ene kant 2 schroefjes naast het display, aan de andere kant eentje, onderaan de print zitten op de langszijde ook nog 2 dezefde schroefjes, 5 in totaal.
Nu is de print los, je kunt hem er voorzichtig tussenuit wurmen, je moet aan de ene kant even de kabel inclusief thule (de U vormige) uit de behuizing losmaken, dan heb je daarna de ruimte om de print te draaien zodat je kunt werken.

Zoek op de print de afkorting 'SPD' op; daarnaast op de 2 soldeerpuntjes moet je 1 kOhm weerstandje komen.



Ik heb ervoor gekozen om de weerstand rechtop te zetten, omdat de puntjes dichter bij elkaar zitten als het weerstandje lang is, en dan zou het een heel gepriegel worden om hem mooi kort op de print te krijgen.



Weerstandje netjes op maat maken, pootjes afknippen op dezelfde lengte en prutsen maar; eerst het korte pootje van het weerstandje vastgezet;



de soldeerpuntjes zijn erg zwak en eigenlijk niet gemaakt voor dit soort 'lomp' spul, heeel voorzichtig het 2e pootje erbij buigen en vastzetten.. daarna heb ik ze allebei nog 1 keertje nagevloeid en toen zaten ze best netjes vast vond ik zelf.



Ik heb het spul gefixeerd en afgeschermd met een stukkie krimpkous zodat het spul wat extra steun heeft, en geen sluiting maakt als het om zou zakken (met de tripmeter gemonteerd op de Twin zit het weerstandje horizontaal)



Alles teruggebouwd en het werkt als de spreekwoordelijke brandweer; het is volgens mij zelfs nauwkeuriger als je analoge teller.



Ik heb maar tot 50 km/u geprobeerd hier in de buurt, maar op de TT heb ik niet meer als 1 km verschil gezien, en da's een goed teken 8-)

Ik ben er erg blij mee, want op de TT is de snelheid vaak slecht af te lezen onderweg (cijfertjes worden rood bij meer als 8 km te snel :( ), en mijn TT zit met de originele zuignap op mijn KM teller geplakt, dus die is buiten gebruik *D

PS: je hebt wel een redelijk fijne soldeerboutstift nodig, want veel ruimte heb je niet..

Veul plezier met prutsen ;)
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk, altijd leuk, een beetje prutsen!
idd, blijft leuk! Ik weet niet welke nauwkeuriger is; de analoge of de digi... bij mij geeft de digitale een fractie minder aan als de analoge... dit zit er standaard niet in vanwege de aansprakelijkheid, heb ik ergens op het www gelezen....

8-)

Hup dan, nog eentje:

(Ik kan het niet laten....)
 

Sounddragon

MF veteraan
12 sep 2007
2.040
0
jep
Ik ga het veel, lees: altijd gebruiken, want ik gebruik mijn TT met de plakker op de KM teller; lekker cheapass en in no time eraf te halen.
Het nadeel van die construktie is dat als je meer dan 8 km te hard rijdt de cijfertjes rood worden, en dan zijn ze niet meer af te lezen..
Dit is dus een ernstige improvement voor mij; ik ben er ernstig blij mee :)

Overigens wijkt hij bij hogere snelheden (100 - 120) wel een km of 2 a 3 af, maar dat is altijd nog een heel stuk beter als de analoge teller.
 

DJ.Verhulst

MF veteraan
16 mrt 2004
35.713
1
46
Almelo
www.verhulst.biz
Ik ga het veel, lees: altijd gebruiken, want ik gebruik mijn TT met de plakker op de KM teller; lekker cheapass en in no time eraf te halen.
Het nadeel van die construktie is dat als je meer dan 8 km te hard rijdt de cijfertjes rood worden, en dan zijn ze niet meer af te lezen..
Dit is dus een ernstige improvement voor mij; ik ben er ernstig blij mee :)

Overigens wijkt hij bij hogere snelheden (100 - 120) wel een km of 2 a 3 af, maar dat is altijd nog een heel stuk beter als de analoge teller.

voor alle duidelijkheid de afwijking van een analoge teller zit niet alleen in de veer die de juiste weerstand heeft, maar ook in de rek en torsie van teller kabel......

ik heb ook tomtom,, en draai dit op een pda/smartphone,, er zijn progies te download freeware waar je een soort logging van GPS punten en o.a snelheid kan doen,,
het lijkt me wel een idee om eens wat testen te gaan doen , weet wel dat de teller redelijk correct is 85 op de teller is bon bij een flitser en die gaat pas af op 83 echte km
 

hornet_900

MF veteraan
27 nov 2007
1.686
1
36
leiden
ik ben momenteel in het bezit van een xr 600. over een jaar of wat wil ik leuke allroad reis gaan maken. nu twijvel ik. bij de xr heb ik erg veelr eserve onderdelen en ben bezig om een 2e blok helemaal te reviseren. dan een grotere tank op de xr en gaan. maar aan de andere kant wil ik misschien over een tijdje een africa twin kopen want deze is misschien toch meer geschikt voor een lange reis.
er is een gevarieerd aanbod in de ze motoren met uit een lopende km standen van 40000 toot 100000+. zijn er nog specifieke dingen/zwakke punten bij de AT? big end lagers of weet ik veel wat?
met de xr heb ik genoeg mee gemaakt vandaar dat ik twijvel
 

DJ.Verhulst

MF veteraan
16 mrt 2004
35.713
1
46
Almelo
www.verhulst.biz
ik ben momenteel in het bezit van een xr 600. over een jaar of wat wil ik leuke allroad reis gaan maken. nu twijvel ik. bij de xr heb ik erg veelr eserve onderdelen en ben bezig om een 2e blok helemaal te reviseren. dan een grotere tank op de xr en gaan. maar aan de andere kant wil ik misschien over een tijdje een africa twin kopen want deze is misschien toch meer geschikt voor een lange reis.
er is een gevarieerd aanbod in de ze motoren met uit een lopende km standen van 40000 toot 100000+. zijn er nog specifieke dingen/zwakke punten bij de AT? big end lagers of weet ik veel wat?
met de xr heb ik genoeg mee gemaakt vandaar dat ik twijvel

Een At blok met olie en water waar het hoord gaat niet kapot.
No matter wat je voor een slecht benzine je gebruikt en of het koud is of 60 C is eerder voor jou vervelend.

Het enige wat echt kwetsbaar is de benzine pomp, die gaat na een aantal jaar stuk , is niet echt aan te geven of het puur een km issue is of tijd ,, ik hou het op een combinatie.
De rest eigenlijk niet , zou wel voor een dubbel schijf AT met 750 cc blok

Het voordeel is een AT vs XR ,, watergekoeld kan beter tegen hoge temperaturen. meer vermogen, rijd veel rustiger op snelheid , wat vriendelijker dan een 1 cilinder. heeft ook een oliekoeler, bij dubbel schijf remt beter, kan veel gewicht meenemen

nadeel , is een stuk zwaarder , kan bij belasting meer verbruiken, minder lange veerwegen,

AT kunnen vanaf 100 K wat olie gebruiken , en soms kan de spanner van de nokkenas ketting wat geluid maken ,, vervangen en het is weer stil.
Er zijn AT die overal geweest zijn en fluitend 150 K a 175 K hebben gehaald.

Maar zuiger en kleppen shit komen eigen nooit voor , de bak ook niet,, het enige wat er soms gebeurt dat door de ketting die te strak staat het uitgaande as lager kapot gaat.
maar dan moet iemand langer tijd te strakke ketting hebben en diep inveren.
 
Laatst bewerkt:

Insane Bane

MF veteraan
14 apr 2005
2.161
0
40
Zaanstad
AT kunnen vanaf 100 K wat olie gebruiken , en soms kan de spanner van de nokkenas ketting wat geluid maken ,, vervangen en het is weer stil.
Er zijn AT die overal geweest zijn en fluitend 150 K a 175 K hebben gehaald.

Mijn rij-instructeur reed op een AT met 350.000K met maar 1 revisie.
Hij had ook een Cagiva elefant en die was al 3x helemaal uit elkaar geweest met slechts een kleine 40.000K

You got to love it :Y
 

hornet_900

MF veteraan
27 nov 2007
1.686
1
36
leiden
bedankt voor de reactie,s. wel oerdegelijke motoren dus. had ik ook eigelijk wel verwacht.
met de xr heb ik nu al een kapotte distibutieketting, glij lager in de kop, versnellings bak gehad, vandaar dat ik niet helemaal een lange reis durf te maken met de xr. en op de snelweg rijdt het ook niet super relaxed.
geen zin om in verwegigstan met een tikend blok te staan ofzoiets.
wat kost een nieuwe benzine pomp? anders wel handig om mee te nemen op reis
 

DJ.Verhulst

MF veteraan
16 mrt 2004
35.713
1
46
Almelo
www.verhulst.biz
bedankt voor de reactie,s. wel oerdegelijke motoren dus. had ik ook eigelijk wel verwacht.
met de xr heb ik nu al een kapotte distibutieketting, glij lager in de kop, versnellings bak gehad, vandaar dat ik niet helemaal een lange reis durf te maken met de xr. en op de snelweg rijdt het ook niet super relaxed.
geen zin om in verwegigstan met een tikend blok te staan ofzoiets.
wat kost een nieuwe benzine pomp? anders wel handig om mee te nemen op reis

een originele honda 250 ,, maar er is een levendige handel in 2e hands , maar er zijn ook die alternatieve pompen ,,, vacuümpomp ,, of elektrische pompen.
maar dit type pomp zit ook op andere motoren ,,, eerste generatie fireblade ,, varadero ,, zzr1100 , en ktm 950 , en nog wat modellen

de constructie met een XR is niet vergelijkbaar ,, is veel zwaarder ,, heb wel foto's gezien de binnen kant ,, de tandwielen en lager zijn auto kwaliteit ,, en dan niet een suzuki alto maar meer een bestelwagen.......
 
Ik wil hier toch ff wat aan toevoegen... De brandstofpompen op zichzelf zijn niet slecht. Er is echter 1 ding waar ze niet tegen kunnen en dat is 'drooglopen'... Wanneer je tank bijna leeg is (op weg naar de reserve) krijgt de pomp om de haverklap een kolom lucht voor z'n kiezen i.p.v benzine... Dit is erger bij stadsverkeer dan bij snelwegverkeer (dan is de benzine 'rustiger'). Die 'kolom lucht' is iets waar de pomp niet tegen kan en op dat moment maakt ie overtoeren (is ook voelbaar). Deze 'overtoeren' is het giga snel inbrandden van de contactpuntjes. Remedie is op tijd op reserve zetten, niet wachten tot ie begint te haperen. Als een pomp kapot is, is het ook bijna altijd ingebrandde contactpuntjes, meer niet! Deze contactpuntjes zijn zelfs los te verkrijgen! Je kunt het hierboven beschrevene zelf ondervinden door de Twin verhoogd stationair te laten draaien met de benzine kraan dicht. In het begin voel je een 'hartslag'; om de 3 seconden (ofzo) een 'tik'. Als de benzine bijna op is (de kraan staat tenslotte dicht) begint ie te 'miterailleuren' .... dit niet te lang laten doen, nu is ie kapot aan het lopen! Als je ver weg gaat met je Twin is het zowiezo handig op een 'verbindpijpje' bij te hebben. Op het moment dat de pomp het toch begeeft kun je de twee slangen van het pompje eraf trekken en met elkaar door verbinden, vervolgens de tank vullen en nu zal ie ook gewoon lopen omdat de benzine hoger zit dan de carb. Ja, idd, in deze situatie is een pomp idd overbodig! Zo, dat wou ik ff kwijt!
Gegroet, Sam.....


ik blijf van mening dat er te weinig fotootjes gepost worden..... ;) 8-)
 

hornet_900

MF veteraan
27 nov 2007
1.686
1
36
leiden
ben alleen bang dat een AT niet in mijn box past beneden(ik woon in een flat) de xr pas er net in. en om nou een mooie AT zo op straat te zetten s nachts zie ik ook niet zitten. iemand ervaring met een kleine box en een AT?
gebruik de xr ook voor woon werk verkeer. wel lekker binnendoor raggen.
 

DJ.Verhulst

MF veteraan
16 mrt 2004
35.713
1
46
Almelo
www.verhulst.biz
Ik wil hier toch ff wat aan toevoegen... De brandstofpompen op zichzelf zijn niet slecht. Er is echter 1 ding waar ze niet tegen kunnen en dat is 'drooglopen'... Wanneer je tank bijna leeg is (op weg naar de reserve) krijgt de pomp om de haverklap een kolom lucht voor z'n kiezen i.p.v benzine... Dit is erger bij stadsverkeer dan bij snelwegverkeer (dan is de benzine 'rustiger'). Die 'kolom lucht' is iets waar de pomp niet tegen kan en op dat moment maakt ie overtoeren (is ook voelbaar). Deze 'overtoeren' is het giga snel inbrandden van de contactpuntjes. Remedie is op tijd op reserve zetten, niet wachten tot ie begint te haperen. Als een pomp kapot is, is het ook bijna altijd ingebrandde contactpuntjes, meer niet! Deze contactpuntjes zijn zelfs los te verkrijgen! Je kunt het hierboven beschrevene zelf ondervinden door de Twin verhoogd stationair te laten draaien met de benzine kraan dicht. In het begin voel je een 'hartslag'; om de 3 seconden (ofzo) een 'tik'. Als de benzine bijna op is (de kraan staat tenslotte dicht) begint ie te 'miterailleuren' .... dit niet te lang laten doen, nu is ie kapot aan het lopen! Als je ver weg gaat met je Twin is het zowiezo handig op een 'verbindpijpje' bij te hebben. Op het moment dat de pomp het toch begeeft kun je de twee slangen van het pompje eraf trekken en met elkaar door verbinden, vervolgens de tank vullen en nu zal ie ook gewoon lopen omdat de benzine hoger zit dan de carb. Ja, idd, in deze situatie is een pomp idd overbodig! Zo, dat wou ik ff kwijt!
Gegroet, Sam.....


ik blijf van mening dat er te weinig fotootjes gepost worden..... ;) 8-) [afbeelding]

Wat ik zo raar vind ,, de punten branden inderdaad in , de rest is niet stuk , maar men vraag voor de punten behoorlijk wat geld...
en bij de at gaan ze hard maar bij een varadero minder hard ,, en een zzr1100 heeft de zelfde pomp en daar staat ie niet bekend als een problemen maken ,, ik heb er eentje met 50 k op de klok ,, als nieuw gewoon ,, en een verbindinding buisje hebben de meeste hard core wel bij zich ,, ik heb een oud benzinefilter mee voor dit doel.
nadeel is wel dat je de tank niet zo heel leeg kan rijden......
maarwaarom er geen enorme condensator over de punten heen zit snap ik niet ,, en waarom niet elektronisch dikke power transitor


je heb heb gelijk er mogen wel meer plaatjes erop
 
Status
Reageren niet meer mogelijk.