Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Heb een vriend van mij de motor na laten kijken, die is monteur. En die zei dat!
Hij was niet mee met ophalen en kijken van de motor, heb hem daarna naar hem gebracht.

Maak eens een scherpe foto van het kettingwiel achter, zodat je er zoals de afbeelding hier onder tegen aan kijkt.

PeOH3LS.jpg
 
Ik kan helaas de foto van het ronde voortandwiel, ter illustratie van versleten, van de CB van mijn broer niet meer vinden...
 
Ik kan helaas de foto van het ronde voortandwiel, ter illustratie van versleten, van de CB van mijn broer niet meer vinden...
Bij het voorste kettingwiel is de slijtage inderdaad veel gemakkelijker te zien dan bij het achterste. Door de slijtage lijken het wel kromme tanden te zijn, itt het achterste, dat er dan nog wat redelijker uit ziet.
 
Is een versleten ketting een gevaarlijk probleem? Ik rijd nu 15000 km met mijn fiets en de ketting die er op licht was natuurlijk niet nieuw toen ik de motor kocht. Misschien inspecteren als ik hem weer uit de stalling haal.
 
Anders heb je er een mooi klusje aan. Na 15000 + onbekend zal het wel ver klaar zijn. Met een klein beetje doorrijden was het bij mij na 25000 echt helemaal klaar.
 

Bijlagen

  • 65F53972-6245-425D-9ECB-EC2D22455C3E.jpeg
    65F53972-6245-425D-9ECB-EC2D22455C3E.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 41
  • 63B28BD8-D5D6-4E2F-93AD-FFA374F1CC51.jpeg
    63B28BD8-D5D6-4E2F-93AD-FFA374F1CC51.jpeg
    936,4 KB · Weergaven: 39
Strakker kan ook niet. Zou er voor je eigen veiligheid gewoon een andere ketting (+ beide tandwielen!) op zetten.
 
Ik word gewoon zenuwachtig van een achteras die zo ver naar achteren staat. :P
 
hoe verder die naar achteren staat hoe minder zenuwachtig de motor wordt.. :p
 
Ikzelf heb een zwak voor sterk versleten onderdelen dus vind het ook moeilijk om dit in te schatten.
Mijn BMW had ooit een distributieriem waarbij tandjes misten en de buitenkant krokant was, geweldig. Of mijn achterwiellager laatst, mmmm. Haha. Laatst heb ik ook de kettingset van mijn mountainbike vervangen omdat de tanden toch daadwerkelijk scherp waren (alleen is het wel zo dat bij de MTB het niet zoveel uitmaakt als je ketting dan toch echt breekt).

Misschien kan iemand even wat uitleg geven over de specifieke foto, want de voorbeelden op de thread waar ik een link naar poste zijn toch wel wat ernstiger dan dit. In mijn ogen staan de tanden ook een beetje de andere kant op dan bij de voorbeelden.
 
Ikzelf heb een zwak voor sterk versleten onderdelen dus vind het ook moeilijk om dit in te schatten.
Mijn BMW had ooit een distributieriem waarbij tandjes misten en de buitenkant krokant was, geweldig. Of mijn achterwiellager laatst, mmmm. Haha. Laatst heb ik ook de kettingset van mijn mountainbike vervangen omdat de tanden toch daadwerkelijk scherp waren (alleen is het wel zo dat bij de MTB het niet zoveel uitmaakt als je ketting dan toch echt breekt).

Misschien kan iemand even wat uitleg geven over de specifieke foto, want de voorbeelden op de thread waar ik een link naar poste zijn toch wel wat ernstiger dan dit. In mijn ogen staan de tanden ook een beetje de andere kant op dan bij de voorbeelden.

Precies! Ik heb daar ook gekeken, die zien er inderdaad een stuk slechter uit. Ik heb er nog niet zoveel verstand van, dus probeer het allemaal nog te begrijpen.

Als iemand het kan uitleggen dan graag! 😊
 
Ketting is maximaal uitgerekt door slijtage, kijk maar naar stelmogelijkheid op achterste stand. Iets wat uitrekt wordt alleen maar dunner, dus grotere kans op breuk. Kettingwielen kunnen er soms nog goed uitzien, maar de ketting kan dan bijv al wel op zijn. Op het oog kan alles er dus nog goed uitzien, maar in werkelijkheid soms al levensgevaarlijk.
 
Ketting is maximaal uitgerekt door slijtage, kijk maar naar stelmogelijkheid op achterste stand.
Dat merkte ik eerder ook al op, maar toen reageerde iemand (zie een paar pagina's terug) dat het mogelijk een andere tandwielverhouding is. En dat is natuurlijk ook waar.
 
Met een andere kettingwielverhouding pas je ook de lengte van de ketting aan. Anders kan je bij de eerste stelbeurt de ketting vervangen, aangezien je niet meer kan stellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan