Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Hier zie je iets meer detail van mijn bagagerek. Overigens rij ik met deze topkoffer alleen lokaal (dagelijks ww-verkeer: mijn helm gaat erin bij het NS-station en handig voor snelle boodschap in de stad op zaterdag...). Ik ga nog wel de originele knipperlichten achterzijde, ca 15cm meer naar achteren verplaatsen, dan kunnen de zadeltassen (oxford) er beter op. Tijdens een kampeertrip naar Sauerland is de koffer eraf.
Het stuur is, zoals eerder gezegd, 25mm verhoogd. (KVS en remolie moet ik ook nog een keer verversen....).


20180713 honda cb500.jpg
 
@ James Bond
Ja. al vele afbeeldingen via Google bekeken, maar geen bruikbare die inzicht in de montage geven.
99% is daarnaast van nieuwere versie van het montageset. Het gaat om een CB500T uit 1996.

Edit:
Het gaat bij mij om de zijkoffers. Een topkoffer heb ik niet. Wel een bagage rekje maar dat is vbt montage eenvoudig.
 
Beste CB(F) rijders,
Komende vrijdagavond ga ik naar een CBF500 uit 2004 kijken, met ongeveer 36000 op de teller.
Ik vraag me af of er nog bepaalde dingen zijn waar ik op moet letten, oftewel, wat zijn de bekende kwaaltjes?
Alvast bedankt!
 
Bij 36k? Die moet nog ingereden worden.

Spanningsregelaar zou ik even checken voor de zekerheid. En bij een motor van die leeftijd even goed op de banden letten, zeker ook de productiedatum (DOT code) niet vergeten.

Als je hem koopt even de vloeistoffen vervangen.

Of vergeet ik iets?
 
Bedankt HCx! Banden zal ik idd voor de zekerheid even bekijken, maar verkoper zegt dat ze nieuw zijn. Hoe check ik die spanningsregelaar?
 
Met een multimeter. Als de motor uit staat moet de accuspanning ergens rond de 12,5 volt staan, bij starten zal dat instorten, dat is normaal, en zodra de motor loopt weer 12,5v. Ga je naar 4000rpm zal hij ergens rond de 14v zijn. Komt dat echt boven de 15, dan is dat teveel.

Ik ben al aan de derde spanningsregelaar met m'n CB, het is echt een zwak punt. Die dingen van een tientje op eBay voldoen ook, kapot gaan ze toch wel. Heb denk ik 40.000 km plezier gehad van zo'n Chinese regelaar.
 
Ook mijn cb bouwsel maar eens posten.

Deze cb had ik nog in het archief staan, stond al tijdje stil maar na reiniging van de carbs en wat verse vloeistoffen loopt hij weer als een zonnetje.

Achtervork van een gt-hawk past er redelijk in. Nu nog een uitlaat lassen, voetsteunen erop en een setje nw Heidenau banden eronder. Dan in de verkoop omdat ik nog wat meer projecten heb staan. Voorwiel van een gt-hakw zit er inmiddels ook al in.
 

Bijlagen

  • IMG_20180605_133706.jpg
    IMG_20180605_133706.jpg
    601,7 KB · Weergaven: 24
Als nieuweling is mijn technische kennis toegegeven vooralsnog beperkt. Alhoewel ik daar de komende tijd verandering in hoop te brengen, vroeg ik mij af of ondertussen jullie mij wat uitleg kunnen geven over de "reserve" van de CBF500.

Ik dacht ik raadpleeg even een handleiding - www.honda-montesa.es/manuales/CBF500A-05.pdf - maar alsnog heb ik een paar vragen.

Klopt het dat er bij de CBF500 geen sprake is van een reserve waarvoor je bewust de stand "reserve" moet activeren? In de handleiding hebben ze het wel over een "reserve capacity" van 3,5 l; ik neem aan dat dit de 3,5 liter die je nog (ongeveer) over hebt wanneer de waarschuwingslamp laag brandstofpeil brandt?
 
Voor zover ik begrijp uit de handleiding die je mee stuurt, is er inderdaad geen fysieke reserve die je zelf 'aan' moet zetten. Dus vanaf dat het lampje brandt heb je nog +/-3,5 liter om een tankstation te zoeken. ]
 
In ander nieuws, ik heb de CBF 500 waar ik eerder over sprak gekocht. Vanaf nu lees ik dus lekker mee met dit forum! 💪
Rijden laat nog even op zich wachten, omdat ik nog geen rijbewijs heb...
 

Bijlagen

  • 20180914_202554.jpg
    20180914_202554.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 16
Zo weer even m'n post naar voren halen en updaten:+

Laatst ook nog op Zandvoort wezen rijden, met een ronde tijd van 2:12 doet de CB het echt niet slecht en kan je veel mensen aardig voorbij rijden!

Omdat de winter te lang duurt een foto van m’n CB500 en mod list

bID8DjE.jpg

full



Modificaties:
Wilbers voorveren: Dit is echt een aanrader, hierdoor stuurt de motor echt 10x beter en wordt de remweg ook een stuk korter en is een stuk comfortabeler geworden
SKF voorvorkkeerring: deze hebben minder stickslip waardoor de motor kleine oneffenheden van het wegdek wegfilterd en comfortabeler is
Bitubo schokdempers: omdat mijn oude shocks op waren dweilde hij ook achter over de weg, met deze schokdemper rijdt hij beter dan nieuw, lekker strak op de weg/in de bocht en lekker comfi
CNC vorkbracket: deze zit tussen de vorkpoten in thv de keerringen en zorgt ervoor dat er minder flex in de vork zit waardoor de motor scherper instuurt en minder zwabbert
Breed aluminium stuur: hierdoor lekker veel controle over de fiets
Verhoogd zadel: omdat ik lang ben 188 zit dit een stuk beter en het stuurt ook nog eens lekkerder
R6 gasrol: waardoor je snelgas hebt/kortere slag op de gashendel
Verhoogde en naar achter geplaatste voetsteunen, om meer grondspeling te krijgen en comfortabeleren te zitten

Gesuperfinishde tandwielen in het blok: dit is een andere benaming voor polijsten en zorgt er voor dat je 5% meer vermogen hebt, super soepel schakeldt ,trillingen uit het blok nagenoeg verdwenen zijn en alles een veel langere levensduur heeft
Penbobines: hierdoor start de cb een stuk beter en is lekker crispie op het gas/betere gasrespons
428 ketting en tandwielen (vergelijkbaar met een bromfietsketting): gewicht ven de ketting en tandwielen in van 3,4kg naar 1,9 kg gegaan, hierdoor is de motor makkelijker om te gooien en is sneller op het gas en staat eerder stil met remmen
Circuit uitlaat systeem met de demper links en hoog gemonteerd Met Akra demper, superdik geluid!!
Dynojet kit met K&N luchtfilter, gaat goed samen met de uitlaat en heeft een positief effect op het vermogen!


Voorrem setup:
310 braking remschijf
CNC Brembo remklauw radiaal met een custom CNC Bracket om het te laten passen
16x16 Accosato rempomp
Stalen remleiding
Dit is omdat het kan!! en het remt beter dan menig circuit fiets

De roze knijptoeter en de +5pk sticker zijn toch wel de beste modificatie’s die erop zitten :+

Dingen op de planning:
Racetech Gold Valve cartridge emulators
Remschakel set voor een betere positie van de voeten
Duimrem maken voor de achterrem
En veel rijden uiteraard!!

Nieuwe ideeen:
Ohlins voorvork cartridges van een CBR250R
Programmeerbare ECU
Big Bore hoge compressie zuiger
Blok balanceren/blueprinten
Fireblade carburateurs
Quickshifter
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal!

Ik ga me ook even voorstellen. Mijn naam is Katherine, 24 jaar en heb afgelopen dinsdag mijn rijbewijs gehaald.

Vandaag gelijk wezen kijken bij een aantal Honda CBF’s en ben gelijk verliefd geworden. Ik ben helaas te klein voor de hornet, maar dit past toch veel beter bij me ben ik erachter gekomen tijdens het proefrijden.

Ik heb er vandaag eentje aangeschaft uit 2007 met ABS. Die gaan ze nog heel iets lager voor me maken en er komt nog een windschermpje op. Zaterdag mag ik hem ophalen! Genoeg geluld, hieronder een foto 😊

P.s. Als jullie nog tips hebben voor snelweg rijden dan hoor ik dat graag!

E5104DC2-C1AF-4C80-B13D-6B608640475A.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan