Ander blok is geen probleem voor het kenteken, zeker niet als het aantal cilinders (een dus) en de cilinder inhoud gelijk blijft.
Of het past; geen idee. Je maakt inderdaad de meeste kans bij een handgeschakelde tweetakt maar dat wist je zelf al. Misschien weten de brikkers het.
Gobert, op het scooter-forum zitten vooral berijders van 4-takt Vespa's. Bij de brikkers heb je meer kans, daar heb ik al eens eerder een topic gevolgd over oude Vespa's.
van een 150cc een 200 maken is ook geen probleem hoor ik heb met de RDW gemaild 60cc meer valt nog binnen de marge schreven ze
Ik denk dat (forumgebruiker) "Ohjajoh" je wel kan adviseren, hij is Vespaliefhebber en heeft een nieuwe Vespa, een jaren '80 Vespa en een paar hele oude projectjes. Als ik het me goed herinner in ieder geval.
Als opwarmertje voor Mrs:
Nieuw project uit de oude doos
Heb nog wel een ducati blokje liggen, 49cc
[afbeelding]
De Mrs. heeft wel veel noten op haar zang de laatste tijd, eerst kippen, nu een vespa, geef je ze wel genoeg aandacht?
Daar ben ik al..
Als je een viertaktmotorblok in een klassieker wil stoppen, dan zul je goed moeten kunnen lassen of iemand kennen die dat kan. Sowieso moet je een sub-frame maken, want de huidige scooters hebben een motorblok wat aan het frame vast zit. Een klassieke Vespa heeft geen buizenframe, maar het motorblok zit vast in de body.
Als je voor makkelijk gaat, dan kan je het beste het motorblok kopen uit DEZE scooter. De scooter is nagenoeg gelijk aan de oldtimers uit de 70-er jaren, en met een kleine aanpassing aan de motorophanging past het 4-takt-blok er zo in. De scooter heet overigens LML Star.
Wat VEEL makkelijker is, is een Vespa PX-motorblok kopen bij bijvoorbeeld Sip-scootershop of Scooter Center Keulen. Dit motorblok is een zgn. largeframe-blok en is qua ophanging ongewijzigd sinds de jaren '60. Als harder wilt dan 100, dan moet je de PX200 kiezen. Harder dan 120 is met een standaard-motorblok nagenoeg onmogelijk..
Ik heb zelf ook rondgereden met een PX200-blok onder een klassieke scooter uit de 60-er jaren en het rijd heerlijk. Als je van toeren houd, want boven de 90 zijn 10-inch wielen wat wiebeliger..
De Mrs heeft de gedachte gekregen om met een Vespa woon-werk verkeer te gaan doen. Ik ben vervolgens al een paar zaterdagen op pad geweest met haar voor een fraaie Vespa.
Alleen, ze valt op klassieke Vespa's uit de jaren 60/70......
Nu rijden die dingen voor geen meter, dus ik heb het idee om daar een moderner LX200 blok onder te hangen (vanaf 1985).
Zijn er hier mensen met ervaring en/of tips?
Ik heb nog wel wat electroscooters ergens zien staan. Wellicht een hybride fabriceren? Rob T heeft er verstand van.
Mensen zonder kinderen mogen gewoon benzine verstokenIk rij toch ook geen hybride automobiel en de Mrs toch ook niet. Jij moet beter weten!