Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Wat waren jullie kwijt voor de 24K beurt?

Ons synchronisatie tool past niet en er moet een ziekelijke hoeveelheid ringetjes en dingetjes vervangen worden die we niet hebben.

Edit:
Inmiddels:
Ligt de kleppendeksel er af en zijn de klepspelingen gemeten: Inlaat keurig, uitlaat 3x randje en 1x afkeur
Is het brandstoffilter er uit (matige staat).
Liggen die bougies er naast. Beetje zwartig, ik maar denken dat moderne motoren altijd arm stonden.
Luchtfilter is schoongemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Eindstatus voor vandaag:
d3c2d96b-8ec9-4f58-b9f1-944f725ee7bd.jpg

Bevriend forumlid had toevallig nog een doos shims liggen in deze maten, nu zit alles ipv net binnen de marges echt perfect.
Jammer dat we geen aansluiting hebben voor het synchroniseren, maar verder gaan we alles op dit lijstje gewoon uitvoeren. Zal me benieuwen of de dealers het ook zo gedetailleerd doen...
 
Laatst bewerkt:
Helaas had de dealer geen brandstof filter op voorraad dus wordt we bouwen m pas eind van de week dicht.
Gelukkig hebben we nog wat redundantieO-)
 
Eindstatus voor vandaag:
Bekijk bijlage 1636185
Bevriend forumlid had toevallig nog een doos shims liggen in deze maten, nu zit alles ipv net binnen de marges echt perfect.
Jammer dat we geen aansluiting hebben voor het synchroniseren, maar verder gaan we alles op dit lijstje gewoon uitvoeren. Zal me benieuwen of de dealers het ook zo gedetailleerd doen...
Als je iets goed gedaan wilt hebben en het zeker weten moet je het zelf doe.
Petje af dat je het doet.👍
Ik begin te merken dat ik het steeds moeilijker zelf kan.
Wat valt er te synchroniseren?
Alles wordt toch door een ecu geregeld?
 
Opzich is er bar weinig verschil tussen deze in 2017 geïntroduceerde fiets en de 20 jaar eerder geïntroduceerde ER5.
Oke het is allemaal wat compacter, voller met kleine milieudingetjes en ja hij heeft injectie, maar daarmee is het ook wel gezegd kwa groot onderhoud uitvoeren.
Gewoon niet op contact zetten terwijl de halve kabelboom los gestekkerd ligt en er is niks aan de hand. Alle stekkers etc passen maar op 1 plek op 1 manier. Dat is dan wel weer een stuk simpeler dan oude techniek.

Injectie moet/kun je nog steeds synchroniseren. De injectie zelf wordt natuurlijk aangestuurd door de ECU, maar de gaskleppen gaan nog 100% met de gashendel. De 2 throttle bodys zitten tegen elkaar aan, dus de kans dat het verloopt is natuurlijk minuscuul, maar er zit nog steeds 1 stelschroef.
Probleem is voor ons nu even dat we de juiste aansluiting voor ons synchroniseer apparaat wel hebben, maar dat de aansluiting daarvan op de motor verzonken zit in de throttle body, we krijgen hem er dus niet op. Ik verwacht er geen problemen mee, vooral gezien het natuurlijk geen complexe vacuüm carburateurs zijn.

Wat ik nog wel echt wil hebben is apparatuur om deze motor uit te lezen en foutcodes te resetten.
Laatst hadden we de verkeerde ABS zekering er uit. Moet je dus voor naar de dealer om te resetten. Bij m'n KTM kan ik alles zelf met Tune-Ecu.
Mocht iemand zulke apparatuur te koop weten houd ik me zeker aanbevolen.
 
Ik zie het al.. dat gaat net zo efficiënt als het vervangen van een lampje aan de voorzijde!

Even een vraag aan allen trouwens, het lijkt mij best leuk om een keer een Versys-X meeting/tour te organiseren. Is daar een beetje animo voor?

Zat zelf te denken aan volgende maand (juni)?
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het al.. dat gaat net zo efficiënt als het vervangen van een lampje aan de voorzijde!

Even een vraag aan allen trouwens, het lijkt mij best leuk om een keer een Versys-X meeting/tour te organiseren. Is daar een beetje animo voor?

Zat zelf te denken aan volgende maand (juni)?
Ja hoor zeker animo voor! Alleen heb ik juni niet echt tijd
 
Interesse wel. In juni zijn wij 2 weken op vakantie. Maar hey, de ervaring leert: roep gewoon een datum en plaats, dan komen er vanzelf wat mensen aan. :)
 
Ben ooit eens een pagina tegen gekomen met allerlei dingen voor de Versys-X, waaronder andere vorkpoten. Staat volgens mij ergens in dit topic.

Dit is wat ik zo snel kon vinden, een Vx die pittig is aangepast, o.a. met andere vorkpoten:
 
Daar hebben ze andere cartridges in gedaan voor de demping en andere veren. Wij hebben dat van Hyperpro, maar dan enkel de veren.
Deze heeft nog steeds niks verstelbaars aan de voorvork.

Wat ik van plan ben te gaan maken is een verstelling voor de pré-load voorop die je dan doormiddel van een bout in de voorvorkpootdop kunt stellen. Handig voor de grote/zwaardere bestuurder en/of als er met passagier/zware bagage gereden wordt.
Als ik t zou maken zou het alsnog op ca €100 verkoopprijs uitkomen.
 
€100,- valt me nog wel mee, lijkt me geen gekke upgrade als het goed werkt.
Ik ga eerst de veren maar eens (laten) vervangen tzt.
 
Voorvork veren vervangen is simpeler dan de pré-load aan de achterkant bijstellen _O-
Als je de originele olie laat zitten (die van Hyperpro is iets dikker meen ik) dan kan de vork gewoon blijven zitten. Ik meen dat het stuur er wel af moet. Stuurclamps losdraaien en wegkantelen is voldoende.

Ik heb nu een draai/freesbankje dus moet natuurlijk wel projectjes zoeken :9
De helft daarvan zit zo ongeveer in dat setje doppen dus met inruil van de originele doppen kan het nog goedkoper zelfs :t
 
Nee dat project is stil komen te vallen.
Die hebben we toen wel 3D laten printen naar eigen ontwerp. Was wat zwak, maar concept was mooi.

Echter zit er zo onnoemelijk veel in de weg op de Versys dat het eigenlijk geen doen is. De achterkant van geen enkel spatbord was laag genoeg om mooi weg te komen. Dan zou je met het spatbord dusdanig omlaag moeten dat het een half hoge wordt en dat wordt niks.

Ik heb destijds op internet iemand gevonden die dat had, maar die had enkel de voorkant van het spatbord er op zitten. Resultaat is dat je radiateur een dikke modderlaag krijgt.
 
Misschien dat iemand van jullie het een keer gelezen heeft.
Welke voorvork heeft de Versys 300?
Het is een 41mm, maar welk merk heeft deze gefabriceerd? KYB?
 
Zou er behoefte zijn aan een verstelbare pré-load voor de voorvorken?
Ik ben bezig met een ontwerpje hiervoor.


Zoiets bedoel je gewoon?
Is ook in iets andere varianten verkrijgbaar, zijn vrij universeel alles juiste diameter vering kiezen.
 

Zoiets bedoel je gewoon?
Is ook in iets andere varianten verkrijgbaar, zijn vrij universeel alles juiste diameter vering kiezen.
Ik zat ook al te loeren naar de doppies die op m'n cbf600 zitten. Op het oog gaat dat ook gewoon passen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan