Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Ik rijd liever niet boven 110, dan zit je al tegen de 10.000rpm en redelijk vatbaar voor wind.
Met elke motor die geen dikke toerbak is zit bij 110kmu een omslagpunt.

Maar de toeren bij bijvoorbeeld 130 op de teller merk ik eigenlijk niks van. En heb ook niet het idee dat het blok dan te zwaar belast wordt om dat lang te doen.

Wind gevoeligheid zal ook met je zijkoffers te maken hebben.
Los van dat het natuurlijk een lichte en hoge fiets is.
 
Mooi hoor!

Hoe doet die 300 het nu met een bak bagage? Bochtengedrag, acceleratie en stabiliteit op snelheid (120 km/h +)?
Tot 130 is het allemaal prima, volle koffers (bij ons ca 25 kg voor 2 stuks) doen hier minder aan af dan lege windvangers.

Acceleratie wordt uiteraard iets minder, maar niet zoveel minder dan het ineens aanvoelt als een 250 oid.
Bochten om wordt wat zwaarder, een beetje alsof je een kale 650/1000 rijdt.
Zolang je de topkofferplaats leeg laat valt het hard mee. 5kg op de topkofferplaats voelt t zelfde als 20kg aan de zijkanten.
 
Gave foto!

Je koplamp is wel geknapt :9
Of kun je die los uitzetten op dat nieuwere model?

Edit: Wel pech man dat jij constant de klos bent.
Op het plaatwerk na is die van Madame heel degelijk en betrouwbaar gebleken, ook onder omstandigheden waar hij mogelijk niet voor gemaakt was...
Klopt inderdaad. Het was nog de originele. Geen schande na 45k. Inmiddels zit er weer een nieuwe in.. ;)

Ik vraag mij wel eens af of dat het pech is, of dat mijn gebruik wellicht een use case is die Kawasaki niet voorzien heeft tijdens het ontwerpen van de Versys-X.

Het is geen zware toermotor. Terwijl ik hem wel zo gebruik. Ding heeft afgelopen jaar denk ik maar een paar dagen stil gestaan (toen het sneeuwde). Verder reed/rijd ik ermee door weer en wind, pekel, vriestemperaturen, 2-up en noem het verder maar op.

Eigenlijk geef ik de Versys-X een soort duurtest. Ik wil er nog minstens 2 jaar mee vooruit. Als ik dan zo door blijf rijden gaan we richting de 150.000 km. Wie weet nog wel meer aangezien er nog een aantal grote trips op de planning staan waaronder de Noordkaap.

Wie rijdt dat nou op een 300cc motortje. Ik moet die persoon in ieder geval nog tegen komen. 8)7

Stiekem vind ik dat ook het leuke.. Er zijn zat mensen op dikke GS'en inclusief TFT kleurendisplay, cruisecontrol, adaptive vering, 101 rijdmodi etc. waar men flinke afstanden mee aflegt. Maar weinig die het op een lichte motor doen.

Daarin weet ik mij dan toch een beetje te onderscheiden.. ;)
 
Nouja het beste gebruik voor een motor is lange afstanden. De problemen die jij hebt (gehad) zijn geen slijtage of overbelasting dingen. Hooguit dat je teveel elektrisch vermogen trekt.
 
Gaaf hoor om te lezen hoe goed die 300s het doen. Vraag over stabiliteit op hoge snelheid is omdat mijn huidige motor bagage niet leuk vindt op snelheid.

De V-Strom 650 kon ik helemaal volstouwen, maar afgezien van wat minder acceleratie voelde je er eigenlijk vrijwel niks van. Bij mijn huidige motor wordt het voorwiel licht op snelheid (ook met lege koffers). Comfortabel met 120 op de snelweg met bagage rijden is toch eigenlijk wel een must voor mij (en met comfortabel bedoel ik: geen stabiliteitsissues of erg veel moeite moeten doen om een auto die 110 rijdt in te halen).
 
Gaaf hoor om te lezen hoe goed die 300s het doen. Vraag over stabiliteit op hoge snelheid is omdat mijn huidige motor bagage niet leuk vindt op snelheid.

De V-Strom 650 kon ik helemaal volstouwen, maar afgezien van wat minder acceleratie voelde je er eigenlijk vrijwel niks van. Bij mijn huidige motor wordt het voorwiel licht op snelheid (ook met lege koffers). Comfortabel met 120 op de snelweg met bagage rijden is toch eigenlijk wel een must voor mij (en met comfortabel bedoel ik: geen stabiliteitsissues of erg veel moeite moeten doen om een auto die 110 rijdt in te halen).
Geen last van licht voorwiel of inhaal issues. De Versys trekt nog best snel door tot de 140 (op de teller), met uiteindelijk max 150 op de GPS.
Hoewel ik wel vertrouw dat de motor 10k rpm prima vindt, is het hysterische geluid wel een beetje irritant
 
Dat hysterische geluid herken ik wel. Dat was voor mij uiteindelijk een van de belangrijkste redenen om niet voor de 300 te kiezen.

Blijf het wel een fascinerende motor vinden 👌
 
Hij wordt wel wat licht op de voorkant tov bijvoorbeeld een 990. Maar minder dan de 650 Funduro.

Ach je hebt ook een RS50 gehad. Je moet m dan maar rijden als een snelle brommer :9
 
Tot nu toe heel blij met mijn nieuwe fiets maar.... ik vind dat de koppeling erg laat pakt, valt dit nog in te stellen?
Gewoon standaard manier. Net als bij een motor van 1975. *D

Staat op pagina's 121 en 122 vh boekje. :Y

20210922_194643.jpg
20210922_194700.jpg
 
Hij wordt wel wat licht op de voorkant tov bijvoorbeeld een 990. Maar minder dan de 650 Funduro.

Ach je hebt ook een RS50 gehad. Je moet m dan maar rijden als een snelle brommer :9
Was een heerlijk ding met meer motorbeleving dan de DL650 :P

Wel continu geklooi mee, maar wat een gaaf ding om op te rijden (van thuis moest ik eerst maar eens een tijdje een schakelbrommer rijden voor ik ging motorrijlessen). Nog een paar toerritjes gereden met een vriend van me die destijds een transalp had. Standaard 50cc blokkie met een raceuitlaat. Heerlijk geluid, de tweetakt geur en een lekker rookpluimpje bij het starten. Dan als 'ie eenmaal op temperatuur was flink in de toeren jagen en met een licht ontbijt, wind in de rug en de neus op de tank de 100 aantikken.

Alleen zo jammer dat je de hele tijd over je schouder moest kijken omdat dat ding natuurlijk maar 45 mocht :+
 
Hij wordt wel wat licht op de voorkant tov bijvoorbeeld een 990. Maar minder dan de 650 Funduro.

Ach je hebt ook een RS50 gehad. Je moet m dan maar rijden als een snelle brommer :9
Vergeleken met de Bmw Funduro rijd de VX300 stabiel bij 130 km. Vond het zelfs soms eng worden op de Funduro, dat zwabberen van de voorkant.
Tot nu blij verrast met de VX300 zijn rijeigenschappen.
 
Dat zwabberen was nog redelijk op te lossen met de pré-load en rebound. Bij de Versys ben je dan gewoon fucked als jouw gewicht/windvang niet uit komt _O-

Edit: Welke RS50 was dat? Nog de AM6 (voor 2006)? Ik heb nl zoeen staan als klusser, maar ook mijn eerste brommer de RX50 uit 2002 (z'n enduro broertje). Eigenlijk nog even een mooie opmaat uitlaat en omkeuren dan kan hij op top mee met de Versys:]
 
Laatst bewerkt:
Eerste inschrijving januari 2006, volgens mij was het wel nog een AM6 inderdaad.

Huidige motor kan ik alleen preload aanpassen en dat ga ik ook nog wel proberen. Aftermarket qua vering is voor mijn motor 0,0. Zou eventueel de zachtere vering uit de Terra uitvoering kunnen proberen, maar dat wordt gelijk een vrij dure (zonder gegarandeerde resultaten). Het stoort me best wel want ik moet gewoon 120 met koffers kunnen rijden anders dan zie ik mezelf niet meer al te lang op die motor rondrijden. Het is bij mijn bike voornamelijk een wind issue vermoed ik. Probleem ontstaat pas als de koffers er op komen (leeg). Als het windstil is, is het geen issue.

Wat betreft de Versys-X: ik ben benieuwd wat volgend jaar brengt. Begin oktober "6 new vehicles launch" van Kawasaki. 5 Motoren zo te zien, minimaal 2 met spaakwielen, eentje met 21 voorwiel en wat grovere noppen, eentje met (volgens mij) met 19 inch voorwiel en een wat minder grove allroad band. Heel benieuwd. Als er een 400 komt (of een vermogensupgrade op de 300), dan ga ik zeker proefrijden! Je weet niet of alles ook naar Europa komt natuurlijk. Maar de KLR staat al op de website dus die zal in ieder geval geen onderdeel zijn van de reveal lijkt me.
 
Heeft iemand hier ervaring met het verwijderen van het kleppendeksel? Ik heb het idee dat ik er met mn vingers niet echt bij kom tenzij de ABS-pomp verwijderd wordt. kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?:N
 
Hallo iedereen:W

In maart mijn VX300 opgehaald met 3700km. Momenteel over de 12K km dus binnenkort lekker kleppen stellen:P. Nog geen enkele problemen gehad en alweer twee vakanties rijker. Ondertussen alweer een DIY skidplate en valbeugels eronder gemonteerd.

Bekijk bijlage 1681195
Een extra groot ruitje en een verhoging er op, hoe lang ben jij? 2,20 _O-
Ik ben jaloers in elk geval. Buigt het niet verschikkelijk door bij 100+?
 
Terug
Bovenaan Onderaan