Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Vandaag was het dan zover! Begin februari een Kawasaki Versys-X 300 aangeschaft als eerste motor. Toen afgesproken dat ik hem kwam ophalen zodra ik af moest rijden.

Daarna ben ik hier op het forum beland en heb stil meegenoten van de verhalen hier op het forum terwijl ik nog een paar maanden kon wachten.

6 juni was het dan zover, de dag dat ik mocht afrijden. Dus ik twee weken van te voren de dealer gebeld en verteld dat ik mijn motor graag vandaag op wilde halen, zo hadden hun genoeg tijd om de motor in orde te maken.

Toen dinsdag mijn examen, alles ging goed tot ik op een gegeven één hele auto tegen kwam op een 60 weg. Ik gaf hem op dezelfde manier ruimte als ik deed tijdens mijn rijlessen en heb hier nooit commentaar op gehad, maar je raad het al.. Volgens de examinator was dat toch niet helemaal hoe hij het hebben wilde.. Niet goed en bij deze ben je gezakt.. Kak! Maar één troost, de volgende keer zou ik het halen want ik reed verder super strak?

Hoe rot de uitslag ook was, toch maar besloten om de motor op te laten halen door een ander (niet precies hoe ik het hebben wilde). Hij had nu lang genoeg bij de dealer gestaan en mijn herexamen kan wel pas in september plaatsvinden (leuk die wachttijden bij het CBR).

Nu kwamen we thuis met de motor en vertelde de persoon die hem voor mij naar huis heeft gereden (eigenaar van een Kawasaki Versys 1000) dat ie positief verrast was, beter! Hij had het alleen over een trilling in het stuur boven de 100 km/u… Dit voelde hij na een half uur van de motor af te zijn nog in zijn handen, wat kan dit probleem zijn?

Ik hoop in de toekomst meer over mijn Kawasaki te kunnen vertellen, maar voor nu moet het hier nog even bij laten..
 
Vandaag was het dan zover! Begin februari een Kawasaki Versys-X 300 aangeschaft als eerste motor. Toen afgesproken dat ik hem kwam ophalen zodra ik af moest rijden.

Daarna ben ik hier op het forum beland en heb stil meegenoten van de verhalen hier op het forum terwijl ik nog een paar maanden kon wachten.

6 juni was het dan zover, de dag dat ik mocht afrijden. Dus ik twee weken van te voren de dealer gebeld en verteld dat ik mijn motor graag vandaag op wilde halen, zo hadden hun genoeg tijd om de motor in orde te maken.

Toen dinsdag mijn examen, alles ging goed tot ik op een gegeven één hele auto tegen kwam op een 60 weg. Ik gaf hem op dezelfde manier ruimte als ik deed tijdens mijn rijlessen en heb hier nooit commentaar op gehad, maar je raad het al.. Volgens de examinator was dat toch niet helemaal hoe hij het hebben wilde.. Niet goed en bij deze ben je gezakt.. Kak! Maar één troost, de volgende keer zou ik het halen want ik reed verder super strak?

Hoe rot de uitslag ook was, toch maar besloten om de motor op te laten halen door een ander (niet precies hoe ik het hebben wilde). Hij had nu lang genoeg bij de dealer gestaan en mijn herexamen kan wel pas in september plaatsvinden (leuk die wachttijden bij het CBR).

Nu kwamen we thuis met de motor en vertelde de persoon die hem voor mij naar huis heeft gereden (eigenaar van een Kawasaki Versys 1000) dat ie positief verrast was, beter! Hij had het alleen over een trilling in het stuur boven de 100 km/u… Dit voelde hij na een half uur van de motor af te zijn nog in zijn handen, wat kan dit probleem zijn?

Ik hoop in de toekomst meer over mijn Kawasaki te kunnen vertellen, maar voor nu moet het hier nog even bij laten..
Een klein blokje vibreert iets meer. Sommige elitaire 1000 rijders zijn ook wel een ster in aanstellen hoor.
 
Nu heb ik best wel wat ervaring op andere motoren en ik vind de 300 juist een verbazingwekkend soepele loopcultuur hebben voor een parallel twin.

Welkom op het forum!

Hier is het trouwens aftellen. Volgende week vertrekken we richting de Noordkaap. :)
 
Welkom en gefeliciteerd met je nieuwe fiets! Balen van je examen... en wat een gel*l dat je pas in september opnieuw kan. 3 fukking maanden?? Pffff...
 
Welkom en gefeliciteerd met je nieuwe fiets! Balen van je examen... en wat een gel*l dat je pas in september opnieuw kan. 3 fukking maanden?? Pffff...
Dankjulliewel allemaal!

En ja tegenwoordig is het drama bij het CBR, maarja niks aan te doen en we wachten geduldig af.. Ondertussen kijken of we al een beetje bezig kunnen aan mijn motortje!

@Dennis97 veel plezier met je reis richting de Noordkaap, zien de foto’s vast wel tegemoetkomen.🙂
 
Groeten vanuit het noorden!

Eerst rondgereden op de Zweedse TET:
2023_0623_13353300 (2).jpg

En nu aan het genieten van de midnachtzon op de Lofoten eilanden!
2023_0625_23193100.jpg
 
bij de Valkenier in Barneveld staat stond een goed verzorgde, liefdevol gekoesterde Versys 300 te koop met veel accessoires 🙂🙂
 
Laatst bewerkt:
Terug van een geweldige trip in het noorden en de Versys is gelijk doorgegaan naar de garage.

Hij begon koud steeds ongelukkiger te klinken. Diagnose: na 124.000 km is de distributieketting versleten.

Om deze te vervangen zou het hele blok opgesplitst moeten worden? Dat is mij net iets te kostbaar en daarom zit ik naar alternatieven te kijken.

Is het niet mogelijk om enkel de koppelingsdeksel en koppeling te verwijderen en op deze manier de ketting om de krukas te pielen? De geleiders moeten er op deze manier misschien ook uit te krijgen zijn?

Andere opties zijn een geklonken ketting of een donor motorblok. Of natuurlijk de stevige rekening slikken en gelijk voor een revisie gaan. De motor is immers nog vrij jong.

Lastig lastig... iemand tips?
 
Geklonken is natuurlijk de kortste klap. Als dat leverbaar is is het bij het kleppen stellen een minuten klusje extra.
Achter de koppeling deksel ben ik nog niet geweest, maar het lijkt er op dat je er vanaf daar wel bij zou moeten kunnen.

Jammer, ik heb m net weer dicht van t kleppen stellen, anders had ik even beter voor je gekeken.

Wij zitten op 51001 km en er zijn tot op heden 4 kleppen gesteld. 3 uit en 1 inlaatklep.

Edit:
Random plaatje van interwebs, maar je kunt de ketting zien. Eenmaal de koppeling er af verwacht ik weinig moeilijkheden om m met een ijzerdraad omhoog te trekken.
1689457861426.png
 
Helaas blijkt het toch niet mogelijk om de ketting om de krukas te krijgen zonder het blok op te splitsen. Er is niet genoeg ruimte tussen het carter en tandwiel om de ketting tussendoor te drukken. Het blok opsplitsen is iets wat ik niet zie zitten gezien de bijkomende kosten, daarom besloten om voor een geklonken ketting te gaan. Geleiders waren trouwens ook vergaand versleten dus die worden ook meegenomen.

Blok ziet er verder nog uitstekend uit. Schoon van binnen en geen slijtage zichtbaar aan de nokkenassen. Ook de koppeling verkeert nog in uitzonderlijk goede staat volgens de garage (waarschijnlijk door de lange afstanden).

Ik zelf ben sinds vorige week een trede omhoog gestapt op de Versys ladder door een ambassadeurschap aan te gaan met Kawasaki. De komende tijd bouw ik de 650 om zodat hij beter om kan gaan met het onverharde.

De Versys-X gaat zeker niet weg! Ik beleef er zelf veel te veel lol mee en bovendien heeft mijn vriendin vorige maand haar rijbewijs gehaald. Zij kanbinnenkort mooi met de jong gebruikte Versys-X op pad. In september samen een weekje sturen in de Italiaanse Dolomieten als Versys koppeltje. ;)

DSCF8963_1-min.jpg
 
Helaas blijkt het toch niet mogelijk om de ketting om de krukas te krijgen zonder het blok op te splitsen. Er is niet genoeg ruimte tussen het carter en tandwiel om de ketting tussendoor te drukken. Het blok opsplitsen is iets wat ik niet zie zitten gezien de bijkomende kosten, daarom besloten om voor een geklonken ketting te gaan. Geleiders waren trouwens ook vergaand versleten dus die worden ook meegenomen.

Blok ziet er verder nog uitstekend uit. Schoon van binnen en geen slijtage zichtbaar aan de nokkenassen. Ook de koppeling verkeert nog in uitzonderlijk goede staat volgens de garage (waarschijnlijk door de lange afstanden).

Ik zelf ben sinds vorige week een trede omhoog gestapt op de Versys ladder door een ambassadeurschap aan te gaan met Kawasaki. De komende tijd bouw ik de 650 om zodat hij beter om kan gaan met het onverharde.

De Versys-X gaat zeker niet weg! Ik beleef er zelf veel te veel lol mee en bovendien heeft mijn vriendin vorige maand haar rijbewijs gehaald. Zij kanbinnenkort mooi met de jong gebruikte Versys-X op pad. In september samen een weekje sturen in de Italiaanse Dolomieten als Versys koppeltje. ;)

Bekijk bijlage 1908695
Lekker bezig man. :Y
Verder weinig mis met een netjes geklonken ketting. ;)
 
Gisteren de 125.000 km gepasseerd met de kleine X!

Na lang afwegen toch besloten om fors te investeren in dit motortje. Op papier misschien niet de meest logische keuze, maar ik ben mijn motoravontuur op de Versys-X begonnen en heb er ontzettend veel herinneringen mee. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om hem af te schrijven.

Het blok overigens niet opgesplitst maar met de slijptol e.a. weggehaald wat in de weg zat. De oude ketting was ruim een schakel verder uitgerekt als de nieuwe.

Nieuwe gesloten ketting en geleiders gemonteerd en de boel loopt weer als een zonnetje!

De nieuwe berijdster is er blij mee ;)

IMG_20231002_191217_326.jpg
 
Vandaag Versys opgehaald na grote beurt met alles erbij Banden, kettingset, remblokken, vloeistoffen, filters, kleppen en syncen.
Loopt en stuurt weer als nieuw.

Alleen een klein debakel erbij.
Ik had carter beschermkap en valbeugels eraf. En bij het opzetten net het volgende probleem.
Bovenste bout voor valbeugels is de lange bout die door het carter gaat.
Die moet er dus helemaal uit voor die beugel. En dat heb k ook een paar keer los gehad eerder.
Maar nu wil de bout er niet terug in.
Het gat zit voor de helft scheef. Blijkbaar is er iets niet goed uitgelijnd. :?

Ik ga maandag de motorzaak wel bellen voor advies. Er moet vast even iets anders een slagje los ofzo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan