Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

@Dennis97 en @roestendoenze beetje laat, maar bedankt voor de reacties! Ondanks dat ik niet zo’n fan ben van het ‘crampbuster’ apparaat (aantal slechte verhalen over gelezen mbt ongelukken) ga ik er misschien toch even naar kijken, voor het geld is het het proberen waard.
 
@Dennis97 en @roestendoenze beetje laat, maar bedankt voor de reacties! Ondanks dat ik niet zo’n fan ben van het ‘crampbuster’ apparaat (aantal slechte verhalen over gelezen mbt ongelukken) ga ik er misschien toch even naar kijken, voor het geld is het het proberen waard.
Hoe krijg je dat voor elkaar om daardoor een ongeluk te krijgen? Ben ik oprecht benieuwd naar.
Ik denk dan aan pure onervarenheid en controle over voertuig verliezen en dan de schuld geven aan dat flapje, dat je daardoor 'ineens' gas gaf.

Zo'n klik systeem om de gas hendel te fixeren lijkt me eerder een bron van problemen. Dat je die op het verkeerde moment aantikt en dat hij dan fixeert wanneer je het niet wilt.
 
Zo, hèhè, nounou, zo'n twee jaar na mijn eerste vraag over banden, zit er wat nieuws onder!
Ziet er toch wel stoer uit haha, Michelin Anakee.
PXL_20230428_142652981.jpg


Weggebracht voor de 12K beurt. Ja je ketting en banden zijn toch wel echt aan vervanging toe. Ja... ik weet het... doe maar.
Nat wegdek en nieuwe banden, dus erg rustig aan gedaan op weg naar huis. Maar man! Ze geven nu al veel meer vertrouwen! :t
 
Hoe krijg je dat voor elkaar om daardoor een ongeluk te krijgen? Ben ik oprecht benieuwd naar.
Ik denk dan aan pure onervarenheid en controle over voertuig verliezen en dan de schuld geven aan dat flapje, dat je daardoor 'ineens' gas gaf.

Ja, wat ik las was wel iets in die richting, maar kan me wel voorstellen dat in een onverwachte situatie het makkelijk is om zoiets perongeluk aan te tikken.

Ik heb de compromis gevonden in dit ding: Booster Easy. Ziet eruit als een redelijk fool-proof ding, ben benieuwd of het wat is.

Even volledig op een andere lijn, ik meen meerdere berichten te hebben gezien van mensen met een werkplaatshandboek. Mocht iemand bereid zijn die met mij te willen delen wordt dat gewaardeerd! Dan kan ik misschien wat gecompliceerdere sleutelacties gaan uitvoeren binnenkort…
 
Ben ik weer. Die Akra blijft een twijfelgevalletje, nu het volgende:
Iemand bekend met een after-market zadel dat na drie uur niet aanvoelt als een betonnen bank?
Ik weet dat er wel wat bedrijven zijn die het originele zadel opvullen met traagschuim e.d., alleen moet je dan je eigen zadel naar hen opsturen. Weet niet zo goed wat ik er van moet vinden dat ik dan een x tijd geen zadel heb :)

Bedankt weer!
 
Ik gebruikte (op jouw Versys) vaak een airhawk zadel. Dat is een opblaasbaar kussen waarop je telkens een beetje kunt verzitten. Werkte prima.

Kijk eens.. uit de oude doos
20200827_124910.jpg
20200315_084227.jpg
20190812_125639.jpg
 
De TRK 702X komt helaas te laat voor de Noordkaap reis. Dus de oude dame mag van stal! Voordat we vertrekken in juni moeten er nog een aantal dingen opgelapt worden.

De Michelin Anakee Adventures maken binnenkort plaats voor een setje Mitas E-07's waarbij de wiellagers preventief vervangen worden. De originele vertonen na 115.000 km nog geen speling maar ik neem het zekere voor het onzekere.

Ik heb de knoop doorgehakt om binnenkort zelf de binnenste chromen veerpoten te vervangen inclusief glijbussen en keerringen. Een flinke investering maar de speling is momenteel dusdanig dat de motor niet meer solide en zeker aanvoelt.

Verder nog een oliebeurtje uitvoeren en de remblokjes vervangen.

Ik heb de kettingspanner losgehaald en deze had nog zo'n 4/5 zetten over. Toch hoor ik wel degelijk een ratel in de motor. Zie video. Iemand een idee?

 
Vreemde ratel, is ook niet constant. Is er geen tandje op een nokkenastandwiel versleten oid?

Blijft de ratel als je de koppeling in knijpt en de motor in de 1 zet?
 
Vreemde ratel, is ook niet constant. Is er geen tandje op een nokkenastandwiel versleten oid?

Blijft de ratel als je de koppeling in knijpt en de motor in de 1 zet?
Met of zonder koppeling, belasting of versnelling geeft geen verschil. Koud doet hij het niet vanwege de verhoogde stationair loop.

Maar enkel stationair hoorbaar. Zodra je hem ook maar iets verhoogd is het weg.
 
Laatst bewerkt:
Oke dan kun je inderdaad overbrenging uitsluiten. Het zit in de delen die met de krukas mee draaien. Je zou de eerste niet zijn die de cilinders dr af haalt om dr achter te komen dat het voortandwiel oid rammelt.
 
Ik heb het idee dat het die spanner zelf is. Dat die door schiet en dan weer terug klikt naar de goeie stand.
Is dat te inspecteren of daar ergens iets van los of afgesleten is?
 
Ik heb de voorpoten open liggen en ben aan het wachten tot de nieuwe glijbussen en keerringen binnen komen. Kan iemand mij vertellen welke viscositeit olie er in de poten gaat? Of welke je de beste resultaten mee behaald?
 
15W it is!

Ik ben er nog niet achter wat de speling in de poten precies veroorzaakt. De binnenpoten zijn naar mijn idee nog best oke. Niet nieuw.. maar hé, ze hebben al wat ervaring.

20230521_171832.jpg

De onderste glijbus aan de remzijde vertoond opvallend meer slijtage als de andere 3.

20230521_171726.jpg

Waarschijnlijk is het de som der delen die in totaal de speling geeft. Dus we doen het er maar mee.

17 juni vertrekken we naar de Noordkaap.
 
De hyperpro veren set voorin wordt ook geleverd met 15 ipv 10w, dus die vinden ietsje dikker ook beter. Wel dat je dan natuurlijk twee dingen samen verandert die samen beiden invloed hebben.

Als je trouwens toch al geld ah uitgeven bent. En al olie gaat kopen is die verenset waar de olie al bij zit ook best het overwegen waard. Steeds bij een scherpe kuil daar in het noorden dacht ik van 'whoopwhoop hyperpro!'. Oftewel verschil is echt voelbaar.
 
Dat Hyperpro dikkere olie levert is ook wel logisch. Hun veren zijn sterker en daarmee ook de rebound dus veel sneller. Dikkere olie heeft vooral veel effect op de rebound demping en wat minder op de compressie demping.
De compressie is juist waar de Versys op "tekort schiet".
Ik heb zelf hele mooie resultaten gehaald in dit type conventionele vorken door 5 a 10 mm extra olie toe te voegen. Hierdoor wordt de "luchtveer" sterker en duikt hij minder.

Hyperpro veren hebben wij ook en zijn een erg makkelijk te monteren en redelijke upgrade.
Voor hetzelfde geld, maar wat meer werk, heb je ook de YSS PD valves. Deze geven een veel groter effect op de compressie demping waardoor vooral op hoge snelheid over slecht wegdek de voorkant veel stabieler blijft.
Ik denk dat dat tot dusver onze beste upgrade aan de Versys is geweest.
 
Nou, bougies vervangen. :?
Gelukt maar het is zoals hier eerder genoemd nogal een k-klusje.

De linker gaat wel. Als eenmaal de valbeugels, zijkappen, tank eraf zijn heb je bovenlangs een klein piepgaat recht er boven. En aan de zijkant wat ruimte om er met je hand bij te komen.
Rechts zit er nog vanalles in de weg wat je haast niet weg kunt halen. Kabelboom en vaste remleidingen.
Dus bovenlangs niks recht er boven en zijkant kun je nauwelijks je vingers erbij krijgen.

Met de gele bougies sleutel kun je niks. Verleng stukken en een scharnierpunt is het gelukt. Wel alles invoeren via de opening boven linker bougie. Dus ook om bij de rechter te komen. En de kleine bougiesleutel kon ik dan weer de oude bougie van rechts ermee uit vissen. Ook weer via links.

Typisch modern engineering. Er lang over nadenken kost tijd en dus veel geld. Maar om de bougies als klusje op een hoop te gooien met kleppen stellen is maar één regeltje tekst in het werkplaats handboek. *O*
 

Bijlagen

  • 20230526_235324.jpg
    20230526_235324.jpg
    114,1 KB · Weergaven: 14
  • 20230526_235201.jpg
    20230526_235201.jpg
    143,7 KB · Weergaven: 17
Het valt ook samen met kleppen stellen, mooi tegelijk doen dus.
Als de kleppendeksel er af is kun je er ook redelijk bij. Maar daarvoor moet ook eerst de koelvloeistof er uit.
 
na een proefrit op V-Strom 650 en een goede inruilprijs is de Versys verkocht, ik heb nog wat onderdelenin de aanbieding
- een verhoogd windscherm helemaal nieuw
-een achterdemper
- en een CO2 sensor
liefehebbers? ik vraag er geen wereldschokkend bedag voor
 
Terug
Bovenaan Onderaan