Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

oeps lees het nu pas Gsuk. maar nu had ik sowieso dit (en volgend) weekend helemaal vol staan.
Stuur me anders een PB kunnen we makkelijker contact houden / afspreken / datum prikken (S913 wilt denk ik ook wel)
Maakt niet uit
Uiteindelijk heb ik toch niet gereden!
Zo geweldig was het weer toch niet!
Heb maar een sportief dagje voor de tv gehouden🤣

Ik zal je een pm sturen
Effe gegevens uitwisselen en inderdaad als @S913
Zijn nieuwe Brommer binnen heeft kan die zich ook toevoegen👍
 
Langzaamaan stijgt de km stand bij mijn 890 en is er wat meer ervaring mee.
Omdat ik eerst een 790 had wordt daar al gauw mee vergeleken.
Voorrem lijkt wat krachtiger, beetje doorremmen hoor je de band fluiten.
Niet dat het nou zoveel zegt, maar het voelt goed aan.
Misschien grijpt het ABS ook wat later in?
De voorvork merk ik geen verschil aan, grote bewegingen OK maar bij kleine snelle bewegingen is het zeer matig.
Achterdemper voelt een stuk soepeler aan, geen wensen meer voorlopig.

Een RAW achter was er mee opgehouden.
Schijnt dat het bijbehorende printje vrij snel breekt.
Dus ik nam al aan dat het gesneuveld was bij inbouw van de TPMS zender door mij.
Bleek echter een fabricagefoutje, 2 korte draden vanaf printje naar de connector met verschillende lengte.
Door de kortste werd het pennetje uit de connector getrokken, heb het maar zelf gerepareerd.

Het motorblok ben ik zeer tevreden over.
Het lijkt minder fel, maar intussen denk ik dat het meer een kwestie van gevoel is
Het eerste felle sprongetje van 790 is er niet, maar het trekt wel degelijk stevig door van onderuit.
Inmiddels heeft mijn gashandle 0 speling en dat maakt alles nog fijner doseerbaar.

Per ongeluk ook onverwachts een vrij pittig stukje offroad gereden.
Zat net nog in een puntje van België en reed een afkorting ri NL
Het eerste stuk asfalt, daarna een zanderig karrenspoor.
Maar het pad werd steeds smaller en steiler met weerszijden hoge opstaande kanten.
Omkeren zonder hulp onmogelijk.
Dikke stenen, wortels, gaten het werd steeds slechter en je kunt niet weten wat nog komt.
Dan is een rustig lopend blok, dat goed blijft doortrekken toch erg prettig.
Als het goed afloopt, dan zijn dit achteraf natuurlijk de betere ervaringen.

Het R zadel bevalt erg goed.
Kom nog behoorlijk goed aan de grond.
En op de snelweg even naar achter schuiven, geeft nog wat meer afstand naar de steunen en een prettige zithouding.
Het wordt nu wel weer tijd voor de langere toertochten.

Update
Met Hyperpro contact opgenomen, ze hebben een 890 onderhanden om de vering te bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Howly crap wat een weer gisteren ... ene moment rij je in het zonnetje, andere moment in een sneeuwstorm. Maar uiteindelijk blij dat ik hem gisteren ben gaan halen, want vandaag is nog extremer met (meer) kans op pekel.
snow.jpg


Wel een passend afscheid .. 13 jaar geleden de GS in de sneeuw/ijskoude gereden in zijn eerste winter tijdens een weekendje Zuid-Limburg/Ardennen en nu in de sneeuw weggebracht naar Hedel.Verder kan ik bevestigen dat het "Ice Warning" alert op mijn TFT scherm ook werkt ... hieronder vertrok ik met @gsuk nog met een waterig blauwe hemel, maar uiteindelijk ook in de sneeuw thuisgekomen 🥶

IMG_3890.jpg
 
Het weer kan hier na alleen maar beter worden 😉
Maar holy crap wat had ik koude handen😱

Martijn het was gezellig en veel plezier met je
nieuwe brommer👍
 
  • Leuk
Waarderingen: S913
Merken jullie ook dat de aandrijfketting best wel luidruchtig langs de kettinggeleider rammelt? Volgens mij is de kettingspanning goed. De handleiding zegt dat als je 2,5 cm achter het glijblok de ketting naar boven drukt de afstand tot de achtervork 2-5 mm moet zijn. Als dat geluid normaal is zal ik ermee moeten leren leven maar het zit me niet lekker.
 
In mijn ervaring als je ketting niet te strak( te los is beter)is
Dan moet die waarschijnlijk gesmeerd worden
Van de 3 ktm's (2x1290 en nu 790) die ik gehad heb is de ketting van de 790 het minst luidruchtig
En in het algemeen maken ze herrie als ze gesmeerd moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook. Vooral als je langzaam rijd, of m met de hand in je garage duwt hoor je de ketting goed.
 
motor weer in elkaar nadat de heated grips zijn gemonteerd
is bij de 890 een leuke klus en ze doen het*O*
dan in het menu aan zetten
en als je rijd kan je ze via het menu aan zetten
ik heb ze op de onderste knop gezet zodat ik snel kan selecteren voor de warme handjes
jammer is wel dat als de motor uitgezet is deze selectie ook uit gaat
en bij aanzetten dus opnieuw geactiveerd zal moeten worden
is zoals bij de 790, who cares
 
Al mensen die de terugroep actie hebben ontvangen voor vervangen veertje in de masterremcilinder (voor).

Een paar maanden geleden had ik dat mijn slag van de remhendel "langzaam" wegviel (alsof de cilinder niet terug kwam).
Dealer heeft toen mijn pomp vervangen en ging de oude onderzoeken naar wat er mis kon zijn. Ik had de dubieuze eer om als eerste (bij mijn dealer) met dit issue te komen ;-)
Vandaag vertelde de dealer dat er vanuit KTM een terugroep actie is gestart om er een veertje te vervangen.
hij had de onderdelen al besteld, dus eerdaags zal het vervangen beginnen.

(PS. heb het issue later ook wel op buitenlandse forums gezien, maar kwam het in NL eigenlijk niet tegen! uberhaupt iemand die het issue ook heeft ervaren!)
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210421-182815_Chrome.jpg
    Screenshot_20210421-182815_Chrome.jpg
    75,9 KB · Weergaven: 5
  • Screenshot_20210421-155633_Chrome.jpg
    Screenshot_20210421-155633_Chrome.jpg
    48,9 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Nou heb ik mijn motor pas net gehaald, maar wat is dat "Delivery certificate" waar dat 2de nummer op zou moeten staan?
 
S913 document krijg je bij de aankoop (maar hij wordt verzonden, zal wel nog onderweg zijn.

Maar ik zag de recall ook nog niet op de RDW staan, en bij KTM moet ik ook mijn papieren / inlog weer opzoeken *D
Uiteindelijk krijg je natuurlijk wel zelf een brief van KTM, maar zo te horen is het dus vers van de pers.
 
Laatst bewerkt:
S913 document krijg je bij de aankoop (maar hij wordt verzonden, zal wel nog onderweg zijn.

Maar ik zag de recall ook nog niet op de RDW staan, en bij KTM moet ik ook mijn papieren / inlog weer opzoeken *D
Uiteindelijk krijg je natuurlijk wel zelf een brief van KTM, maar zo te horen is het dus vers van de pers.
Ik heb hem nooit gehad
Ooit ktm gebeld en kreeg het nummer telefonisch door.

Sinds gisteren staat het op de Duitse ktm forum
 
Vervangings set heeft wel een ander nummer dan op de ktm parts finder!
"63 7 13008000 is an extra repair kit with a stronger spring.

63 5 13008000 is simply the standard replacement with the standard weaker spring."
 
Terug
Bovenaan Onderaan