Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Ik ben niet zo'n ervaren zandrijder, maar waar zit het voordeel van volledig uitschakelen van de abs dan in? Ik bedoel dan specifiek het voorwiel.
Blokkeren van het voorwiel is toch altijd stuurcontrole verliezen?
 
Ik heb toch altijd geleerd (maar dat ik alweer een tijdje terug) om onverhard/zand altijd alleen maar je achterrem (zonder ABS) te gebruiken. In welke gevallen zou je bij een afdaling je voorkant willen blokkeren (ipv de achterkant)?
 
Ik kan me voorstellen dat, en dat doe ik ook, je in een afdaling je voorrem zeker gebruikt, alleen achterwiel zou bij een beetje gladde helling alleen maar gaan glijden en dus weinig remvermogen geven.
Gewicht zit bijna allemaal voorop dus die rem voor doet wel degelijk goed werk voor je, maar als die blokkeert ben je toch meteen je vermogen om te sturen en vertragingspotentie kwijt?
 
Ik heb toch altijd geleerd (maar dat ik alweer een tijdje terug) om onverhard/zand altijd alleen maar je achterrem (zonder ABS) te gebruiken. In welke gevallen zou je bij een afdaling je voorkant willen blokkeren (ipv de achterkant)?
Steil technisch stukje
 
Ik gebruik ,ook vroeger op cross circuit , altijd ook de voorrem , scheelt zomaar 10 meter of meer afhankelijk vd snelheid, later remmen.

Bij een echt steile afdaling is abs op de voorrem gewoon klote.
 
Ik dacht altijd dat bij zanderige ondergrond het fijn kan zijn als het achterwiel wel blokkeert. Hiermee maak je een hoopje zand voor je achterwiel waardoor je juist wel remt.
 
Zo heb ik het idd ook uitgelegd gekregen toen ik mijn eerste zandmeters maakte met de GS in een zandgroeve.
Sowieso wil je het gewicht zoveel mogelijk op je achterwiel hebben, dus lijkt me remmen met datzelfde wiel ook nuttiger. Ik heb heel wat mensen tijdens de training onderuit zien gaan omdat een blokkerend voorwiel in het zand gewoon onder je wegklapt.

Motocross is m.i. een heel ander verhaal, maar dat kan ik ook niet :) ABS is ongeacht op welk wiel, altijd ruk in het onverhard.
 
Het spel is dan om knieën goed tegen de motor te drukken, als voorwiel blokkeert dan druk je hem niet direct naar de grond omdat je hele lichaam eerst in beweging gebracht moet worden, hierdoor heb je net die paar tiende van een seconden om je voorrem weer iets te lossen, waardoor je er (net) niet onderuit gaat. (tijdens lessen wordt het voorbeeld van een Boeing(knieen) vs F16 (druk op de stepjes)) vaak genoemd gaat om de vertraging door de massa)
 
Kijk, dan kan je zien dat ik niet voorbij de beginnerscursus gekomen ben :P Met de GS ging het in ieder geval al die jaren in de Ardennen (toen het nog mocht) altijd goed met alleen achter (en laatste jaren met de de R80 die geen ABS had :P)
Dat zeggende, is al veel te lang geleden en is het toch mijn bedoeling om dit jaar met de 890 weer eens wat onverhard te pakken (al dan niet een refresh-cursus) ... misschien in juni wat stukjes in Zweden.
 
Heb gisteren de aankoop van m'n leven gedaan :+


ktmtrekhaakdop.jpg



Kijkje genomen bij Hannamax, veel en leuk KTM spul daar :)
 
Gisteren nog een paar uurtjes door de bossen gegaan in NB, van alles wat: mul zand, harde padden, knippen technische stukken in het bos. Perfect!
Dat heb ik gisteren ook gedaan in de bossen rondom Lieshout , eerst met de 149 kg zware guzzi op tkc80, daarna zelfde route met de ktm op avon trailmaster.
Met de ktm was ik sneller en comfortabeler.
Het verschil is de balans en vooral de vering.

Tja die ouwe marzochi maar eens vervangen of moderniseren.
 

Bijlagen

  • PXL_20220201_124547512.jpg
    PXL_20220201_124547512.jpg
    428 KB · Weergaven: 19
Gisteren gevorde off-road training gedaan via Mootorcursussen.nl op Eiland van Maurik.
Was zwaar maar wel supergaaf om te doen en heel veel geleerd, heb het idee dat ik mijn 890R nu wel aardig ken.

Wat ik wel weet is dat ik kortere rem en koppelingshendel wil monteren, heeft iemand daar een lead voor toevallig?
 
Zo heb ik het idd ook uitgelegd gekregen toen ik mijn eerste zandmeters maakte met de GS in een zandgroeve.
Sowieso wil je het gewicht zoveel mogelijk op je achterwiel hebben, dus lijkt me remmen met datzelfde wiel ook nuttiger. Ik heb heel wat mensen tijdens de training onderuit zien gaan omdat een blokkerend voorwiel in het zand gewoon onder je wegklapt.

Motocross is m.i. een heel ander verhaal, maar dat kan ik ook niet :) ABS is ongeacht op welk wiel, altijd ruk in het onverhard.

Bij elke vertraging, ongeacht of het via de voor- of achterrem is, verschuift de massa naar voren. Er komt dus altijd meer druk op het voorwiel te staan.
 
Gisteren gevorde off-road training gedaan via Mootorcursussen.nl op Eiland van Maurik.
Was zwaar maar wel supergaaf om te doen en heel veel geleerd, heb het idee dat ik mijn 890R nu wel aardig ken.

Wat ik wel weet is dat ik kortere rem en koppelingshendel wil monteren, heeft iemand daar een lead voor toevallig?
Ik heb ze van Wild at heart, zijn gefreesd en erg goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan