Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Ik rij alleen maar in het zand.

Als de ketting en tandwielen op zijn, zet ik er nieuwe op.

Werkt perfect.
 
Morgen mijn Superduke 1290R inruilen voor een normale 890 adventure uit 2021. Heeft alle softwarematige opties (MSR, Quickshifter, CC, Rally pack, MSR), in de toekomst nog eens handvat verwarming op zetten.

Ik twijfel even over de manier van opbokken. Voor mijn Superduke heb ik een verrijdbare paddockstand, dit werkt wel fijn. Ik bok de motor op in de garage en duw hem zo in een hoekje zodat ik zo veel mogelijk ruimte bespaar. Voor de 890 twijfel ik over een vaste middenbok i.c.m. met zo'n verrijdbaar plateau of een verrijdbare paddockstand. Verder dan een gravelpad gaat de adventure waarschijnlijk met mij er op nooit komen. De middenbok lijkt mij wel handig omdat je hem overal even kan opbokken indien nodig, al lijkt het opbokken op zijn plateau mij dan weer heel erg onhandig.

Wat zijn jullie ervaringen en/of advies?
 
Ik heb mijn 890 op een Ace Bikes U Turn staan. Geweldig ding vind ik, tweedehands gekocht via marktplaats. Even puzzelen om goed in te stellen maar de motor kan alle kanten op.
Voor het sleutelen heb ik sowieso een hefbrug….

er staat er eentje op marktplaats voor 150 vraagprijs. Zoek op Uturn….
 
  • Leuk
Waarderingen: R0y.
Ik zou wel graag het achterwiel van de grond willen. Heb zelf geen brug en met onderhoud of iets simpels als de ketting even insprayen is dat wel fijn.
 
Ik zou wel graag het achterwiel van de grond willen. Heb zelf geen brug en met onderhoud of iets simpels als de ketting even insprayen is dat wel fijn.
Zelf zit ik ook al even te denken hierover. Ik gebruik nu een krik met dikke plaat erop in het midden van de motor om m'n wielen te vervangen, en de krik onder de rechterkant van de achterbrug om het achterwiel even snel van de grond te krijgen om de ketting te smeren. Een middenbok is net als een paddock-stand alleen handig voor puur het achterwiel. Wil je de voorkant ook van de grond hebben, zul je nog altijd een extra krik of voor-paddock-stand moeten hebben. Het enige voordeel van een middenbok is dat je deze altijd bij je hebt, mocht je ergens onderweg je ketting makkelijk willen smeren of je achterband willen plakken/vervangen. Qua kosten blijven alle opties onder de €200.

Wat ik denk, nu ik er weer even over heb nagedacht:
- Ben je veel onderweg/reis je veel: middenbok en trailstand voor de voorkant.
-Ben je weinig onderweg: Paddock voor achterwiel en een krik voor de voorkant.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: R0y.
Zelf zit ik ook al even te denken hierover. Ik gebruik nu een krik met dikke plaat erop in het midden van de motor om m'n wielen te vervangen, en de krik onder de rechterkant van de achterbrug om het achterwiel even snel van de grond te krijgen om de ketting te smeren. Een middenbok is net als een paddock-stand alleen handig voor puur het achterwiel. Wil je de voorkant ook van de grond hebben, zul je nog altijd een extra krik of voor-paddock-stand moeten hebben. Het enige voordeel van een middenbok is dat je deze altijd bij je hebt, mocht je ergens onderweg je ketting makkelijk willen smeren of je achterband willen plakken/vervangen. Qua kosten blijven alle opties onder de €200.

Wat ik denk, nu ik er weer even over heb nagedacht:
- Ben je veel onderweg/reis je veel: middenbok en trailstand voor de voorkant.
-Ben je weinig onderweg: Paddock voor achterwiel en een krik voor de voorkant.

Ik heb een bok voor de voorkant (balhoofd), ik weet alleen nog niet zeker of deze gaat passen. Dat zie ik dit weekend.
 
Ik heb een KTM paddockstand; werkt prima in de garage. Je kunt de motor hiermee goed in een hoekje zetten.
69329955000_e2d8.jpg
 
Afgelopen vrijdag de motorlift van Constands (motea) besteld. Nu de zoektocht naar handvatverwarming. Ik kwam uit op Koso en Tecno globe enkel als ik filmpjes kijk zie ik dat er aan de gashendel een ruimte overblijft bij de 890/Norden. De gashendel is conisch en de handvaten zelf vlak. Klopt het dat enkel die van KTM compleet aansluit?

WhatsApp Image 2023-10-15 at 12.53.51.jpeg
 
Waarom neem je geen Oxford (bewezen kwaliteit) of de originele KTM. Laatste wel een stuk duurder maar geen lossen kabels links en rechts.
 
Geen idee of die originele KTM dingen weer leverbaar zijn. Die stonden een tijdje terug nog in minimaal 4 maanden backorder. Ik heb ze van mijn TL 890 naar mijn nieuwe laten overzetten, om die reden.
 
Afgelopen vrijdag de motorlift van Constands (motea) besteld. Nu de zoektocht naar handvatverwarming. Ik kwam uit op Koso en Tecno globe enkel als ik filmpjes kijk zie ik dat er aan de gashendel een ruimte overblijft bij de 890/Norden. De gashendel is conisch en de handvaten zelf vlak. Klopt het dat enkel die van KTM compleet aansluit?

Bekijk bijlage 1935688
Mijn tecno globe, sluit gewoon aan hoor. Wel de 130mm versie nemen (voor sneeuwscooter bedoeld ;)
 
Waarom neem je geen Oxford (bewezen kwaliteit) of de originele KTM. Laatste wel een stuk duurder maar geen lossen kabels links en rechts.

Helaas heb ik nog geen Oxford gevonden waarbij dit niet is. Ook daar (als ik zo snel even zoek) lijkt de gaskant vlak te zijn waardoor deze niet netjes aansluit.

Als het voor de helft van de prijs kan kies ik daarvoor. Kan dat niet gaat het uiteindelijk gewoon een KTM setje worden.

Mijn tecno globe, sluit gewoon aan hoor. Wel de 130mm versie nemen (voor sneeuwscooter bedoeld ;)
Klopt het dat jij een 790 hebt? Daar is het volgens mij vlak dus dan heb je dat probleem niet. Dat is echt iets bij de 890.

Mocht je een 890 hebben ontvang ik graag het linkje van het setje zodat ik deze ook kan bestellen :)
 
Morgen zandsurfen in België (Lommel) met de 890. Video volgt snel, maar of die video lang gaat zijn is maar de vraag (GoPro werkt niet echt mee de laatste tijd) 🫣.
 
Klopt het dat jij een 790 hebt? Daar is het volgens mij vlak dus dan heb je dat probleem niet. Dat is echt iets bij de 890.

Mocht je een 890 hebben ontvang ik graag het linkje van het setje zodat ik deze ook kan bestellen :)
klopt ik heb de 790, wis niet dat dit verschilde met de 890.
 
klopt ik heb de 790, wis niet dat dit verschilde met de 890.
Even een screenshot van een filmpje van een Norden (was de eerste link die ik zo snel vond) maar onderstaande is bij de 890 volgens mij dus ook het geval. Hierdoor sluiten de meeste handvaten niet netjes aan tegen de unit met de knoppen.
Scherm­afbeelding 2023-10-17 om 15.53.58.png
 
Nou, ben weer levend thuis. Op een highsider na was het een geslaagd dagje (uitlaatbevestiging een deze dagen even terug buigen). Gelukkig is de baan is niet zo zwaar als men beweert. Nederweert is erger 🫣. Het enige wat Lommel heftig maakt is dat je met alles en iedereen tegelijk rijdt.

Dus mocht iemand hier net zo'n gek idee hebben: Ga zo vroeg mogelijk en rij dan zoveel mogelijk rondjes. Rond 14:45u begon het aardig vol te raken op de baan.
 

Het is niet veel, maar het is iets. Blijkbaar moet ik m'n camera niet aanzetten bij het weggaan van het rennerskwartier, want dan zet ik em uit als ik op de baan kom en ga rijden 🫣 .
 
Mooie baan om met een adventure te klooien, wil ik ook wel eens heen.

Tip (kun je negeren als je er niet van gediend bent): probeer op het gas te blijven en zo min mogelijk gas te lossen of te coasten.
 
Mooie baan om met een adventure te klooien, wil ik ook wel eens heen.

Tip (kun je negeren als je er niet van gediend bent): probeer op het gas te blijven en zo min mogelijk gas te lossen of te coasten.
Ik zeg doen!

Die tip heb ik geprobeerd, en blijf ik mee oefenen (wordt ook gewaardeerd hoor 😉 ). Mede daardoor gingen de rechte stukken wat beter dan bijv. in Alphen (ook door klemmen van de motor). Maar door de fout te maken het gas niet genoeg open te draaien ging ik na de eerste bult over het stuur heen omdat m'n voorwiel begon te zoeken.

Verschil tussen Nederweert en Lommel is dat de binnenkant van de bocht, wanneer er veel gereden is, juist in Lommel veel makkelijker wordt. Nederweert heeft echt flink diepe harde sporen/geulen maatje MX-bandje breed, terwijl Lommel gewoon een mooie kom met flink wat loopvlak wordt waar makkelijk 3 140-achterbanden naast elkaar in passen. Maar ondanks zo'n brede sporen, blijven bochten gewoon oefenen tot ik een ons weeg.

Kortom: het zand in Lommel is misschien heftig als je net te weinig snelheid hebt om momentum te houden, maar dat (zachte) zand rijdt vele malen prettiger dan het (harde) zand in Nederweert.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan