Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Inderdaad pre 23 modellen 890/790
Als je de oem R/S scherm er af haalt
Heb je de hoog en laag positie bout gaten dat zijn er 2 bevestiging punten
En de soort van rechthoekig buis waar de scherm aan vast zit heeft ook 2 gaten aan de zijkant daar zit het mra scherm ook vast
Maakt totaal 4 bevestiging punten👍
 
Ik ga hier even aandachtig meelezen en dan is even voorstellen misschien wel zo netjes.
Theo, uit de kop van noord Holland en sinds 18 april in het bezit van een 890 Adv R (2024).
Reed hiervoor 3 jaar op een SuperDuke GT en daarvoor 6 jaar een 990 SMR.
Voorlopig zullen de ritten bijna alleen over verharde wegen gaan maar wie weet in de toekomst......
Nu eerst maar wennen aan de motor en kijken hoe dat bevalt.
 
Er is zelfs al een FB groep voor slachtoffers van nokkenasschade, ik laat bij de laatste beurt voor ie uit de garantie gaat even naar de nokkenassen kijken.
Bizar dat ktm er niks/weinig mee doet. Tenminste, dat is wat ik uit de paar gelezen verhalen haal. Wat is hiervan de oorzaak? Verkeerd materiaal? Verkeerde afstelling?
 
Het is blijkbaar ook al bij de 690 een bekend fenomeen. Pirate Racing, een duitse youtuber heeft al eens zo'n nokkenas laten onderzoeken door een ingenieursbureau. Daaruit bleek dat het materiaal gewoon te zacht is. Te triest voor woorden dat KTM dit niet gewoon oplost door een recall.
 
Ik maak een oplossing voor het continue aanspringen van de ABS/traction control. Voor half geld van de dongels installeer ik het voor je :9

Je rijdt wel met een storingslampje, maar lekker belangrijk. Demonteren is ongeveer 2 minuten werk.
 
Bizar dat ktm er niks/weinig mee doet. Tenminste, dat is wat ik uit de paar gelezen verhalen haal. Wat is hiervan de oorzaak? Verkeerd materiaal? Verkeerde afstelling?
Buiten dat het eigenlijk helemaal mag gebeuren zeker bij zulke lage km standen,
Mag je er toch vanuit gaan dat het zonder gezeur vanuit ktm opgelost wordt als je het overkomt

Er worden meerdere (mogelijke) oorzaken gegeven
Verkeerde hardheid nokken assen.
Nok volgers(is dit de goeie term?), Verkeerde vorm zijn inmiddels aangepast.
Teveel stof doorlating door luchtfilter kast.
Te weinig olie druk. (Waardoor er te weinig olie bij de nokken assen komen.

Er zijn mensen die het onder garantie gerepareerd krijgen

Maar ook mensen die het zelf moeten betalen

Maar schijnbaar ook schaarste van onderdelen met als vervolg lange wacht tijden

Heb ook ergens gelezen dat de cilinder kop ook aangepast is,
Maar dat kan ook zijn voor euro 5+

Wel valt me op dat de meeste gevallen in de VS en Australië voorkomen.

En als laaste (nogmaals het mag eigenlijk helemaal niet gebeuren)
Dat als je kijkt hoeveel dukes en adventure zijn verkocht 790/890 wereld wijd

Is het volgens mij een klein aantal op het totaal gebouwde motoren
 
Het is blijkbaar ook al bij de 690 een bekend fenomeen. Pirate Racing, een duitse youtuber heeft al eens zo'n nokkenas laten onderzoeken door een ingenieursbureau. Daaruit bleek dat het materiaal gewoon te zacht is. Te triest voor woorden dat KTM dit niet gewoon oplost door een recall.
Helemaal mee eens
 
Buiten dat het eigenlijk helemaal mag gebeuren zeker bij zulke lage km standen,
Mag je er toch vanuit gaan dat het zonder gezeur vanuit ktm opgelost wordt als je het overkomt

Er worden meerdere (mogelijke) oorzaken gegeven
Verkeerde hardheid nokken assen.
Nok volgers(is dit de goeie term?), Verkeerde vorm zijn inmiddels aangepast.
Teveel stof doorlating door luchtfilter kast.
Te weinig olie druk. (Waardoor er te weinig olie bij de nokken assen komen.

Er zijn mensen die het onder garantie gerepareerd krijgen

Maar ook mensen die het zelf moeten betalen

Maar schijnbaar ook schaarste van onderdelen met als vervolg lange wacht tijden

Heb ook ergens gelezen dat de cilinder kop ook aangepast is,
Maar dat kan ook zijn voor euro 5+

Wel valt me op dat de meeste gevallen in de VS en Australië voorkomen.

En als laaste (nogmaals het mag eigenlijk helemaal niet gebeuren)
Dat als je kijkt hoeveel dukes en adventure zijn verkocht 790/890 wereld wijd

Is het volgens mij een klein aantal op het totaal gebouwde motoren
Die FB groep heeft een groot aantal gebruikers (5000+), maar daar zitten ook sensatiemakers tussen, mensen die het probleem (nog) niet hebben, of de motor niet hebben. Laten we hopen dat het toch een beetje meevalt.
 
Die FB groep heeft een groot aantal gebruikers (5000+), maar daar zitten ook sensatiemakers tussen, mensen die het probleem (nog) niet hebben, of de motor niet hebben. Laten we hopen dat het toch een beetje meevalt.
Dat aantal gebruikers heb ik inderdaad gezien

In mijn direkte nabijheid
Ken ik redelijk wat 790/890 eigenaren,

Tot nu toe heb ik er geen een gehoord
Dat dit ze is overkomen.
ook mijn ex 790 adv R volgens mij op nu op 46000km inmiddels Geen centje pijn
En mijn huidige 890 adv R nu op 33000km ook niks aan de hand

Allebei inmiddels een kleppen stel beurt gehad.
 
Bij omgerekend 27000 km de nokkenassen+ volgers ram versleten, is ook wel enorm snel.
Zal waarschijnlijk ook wel iets te maken hebben hoe er met de motor omgegaan werd.
 
Ik zie in recentelijke video's in de FB groep beelden voorbij komen van olie wat langs de cam gesprayed wordt, of niet. Die wat sprayen hebben geen last, die waarbij het net eruit druppelt wel.


Lijkt met de smering met olie te maken hebben.

Ondanks dat, zie ik een aantal mensen die de 790/890 al verkocht hebben voor een T7 of DesertX. Die kiezen dus voor de "niet meer mijn probleem" aanpak 🤣.

KTM zou inmiddels de productnummers aangepast hebben van de camshafts. Mocht het alleen met het materiaal te maken hebben, dan kan dat natuurlijk de fix zijn. Heeft het toch met de olie(pomp) te maken, dan moet nog gewacht worden op de fix.

In ieder geval zijn er wel wat mensen die de 0.3mm oil-jet buitboren of vervangen naar/met een 0.5mm exemplaar. Maar dat lijkt me niks met de cams te maken te hebben, maar met het doorbranden van de koppelingsplaten. Iets waar ook velen over klagen.
 
Er is bij de meeste motoren niet alleen ktm maar ook ander merken een bepaalde olie druk bij stationair en een bepaalde olie druk (lees veel hoger) bij hogere toerental

Nu schijnt het zo te zijn dat bij de 790/890/901 de hogere olie druk nog steeds redelijk laag te zijn,
Nu is er iemand die uitgezocht heeft dat de veer die bepaald welk olie druk je maximaal mag hebben van de ktm 950/990 ook past bij de 790/890

En dan zou die met een hogere olie druk kunnen werken


 

Bijlagen

  • Screenshot_20240412_133632_Facebook.jpg
    Screenshot_20240412_133632_Facebook.jpg
    193,9 KB · Weergaven: 0
Ik zie in recentelijke video's in de FB groep beelden voorbij komen van olie wat langs de cam gesprayed wordt, of niet. Die wat sprayen hebben geen last, die waarbij het net eruit druppelt wel.


Lijkt met de smering met olie te maken hebben.

Ondanks dat, zie ik een aantal mensen die de 790/890 al verkocht hebben voor een T7 of DesertX. Die kiezen dus voor de "niet meer mijn probleem" aanpak 🤣.

KTM zou inmiddels de productnummers aangepast hebben van de camshafts. Mocht het alleen met het materiaal te maken hebben, dan kan dat natuurlijk de fix zijn. Heeft het toch met de olie(pomp) te maken, dan moet nog gewacht worden op de fix.

In ieder geval zijn er wel wat mensen die de 0.3mm oil-jet buitboren of vervangen naar/met een 0.5mm exemplaar. Maar dat lijkt me niks met de cams te maken te hebben, maar met het doorbranden van de koppelingsplaten. Iets waar ook velen over klagen.
Die 0.3 of 0.5 oil jet speelde in de begin jaren met de 790
Vaak was het een kwestie van locktight die vanuit montage in het fabriek die het gaatje verstopt waardoor de koppeling geen of niet genoeg smering kreeg.
Eigenlijk lees je er bijna nooit meer wat over (wel is het een advies punt bij de 10000km beurt om het te checken)


Maar als ik het goed begrijp heeft de 790/890 op meerdere plekken in de cylinder kop soortgelijke oil jets
 
Terug
Bovenaan Onderaan