Het MF NT(V)650(GT) Revere/Hawk/Bros Topic deel 12

Vooralsnog blijft de nieuwe zekering heel. Kan nog niet verklaren waarom die doorgebrand was. Misschien na 28 jaar rammelen er een keer klaar mee?
 
Dat valt nog tegen, de NTV heeft een relatief breed zadel, waardoor je onder de ca. 1.65m al in de knoei komt. Mijn ex-vriendin ging ook van de NTV snel over op de Hawk, omdat de NTV relatief log is en voeten bij de grond niet makkelijk ging. Bij de Hawk ging dit door het smalle zadel veel makkelijker.
Ben zelf rond de 1.80 dus kan natuurlijk moeilijk beoordelen hoe een NTV is als je wat korter bent. Maar als je stil gaat staan kun je toch gewoon wat meer schuin staan zodat je voet wel goed bij de grond staat? Als dat te zwaar is moet je gewoon meer beenspieren kweken. :+

Heb overigens nog niks gelezen over sag volgens mij, kan ook nog schelen als dat nog niet juist staat.
 
Ben zelf rond de 1.80 dus kan natuurlijk moeilijk beoordelen hoe een NTV is als je wat korter bent. Maar als je stil gaat staan kun je toch gewoon wat meer schuin staan zodat je voet wel goed bij de grond staat? Als dat te zwaar is moet je gewoon meer beenspieren kweken. :+

Heb overigens nog niks gelezen over sag volgens mij, kan ook nog schelen als dat nog niet juist staat.
Wat is sag?
 
Hoeveel de motor in veert met gewicht erop. Rider sag moet zo'n 30 á 40mm zijn (beetje afhankelijk van voorkeur), static sag zo'n 10mm.

No sag: Motor op de bok en dan meten wat het is volledig uitgeveerd (bijv. 600mm)
Static sag: motor rechtop op de grond zetten (niet inveren) en meten wat dat is, dan aftrekken van volledig uitgeveerd ( 600 - 590 = 10mm)
Rider sag: rechtop op de motor zitten met kloffie aan, paar keer veer indrukken en dan meten en aftrekken van volledig uitgeveerd (600 - 560 = 40mm)

Je bent dus wel een hulpje nodig. Of in het geval van de NTV en als je onder 75kg bent gewoon bij 1 beginnen en kijken wat je fijn vindt. :9

1591464612565.png
 
Hoeveel de motor in veert met gewicht erop. Rider sag moet zo'n 30 á 40mm zijn (beetje afhankelijk van voorkeur), static sag zo'n 10mm.

No sag: Motor op de bok en dan meten wat het is volledig uitgeveerd (bijv. 600mm)
Static sag: motor rechtop op de grond zetten (niet inveren) en meten wat dat is, dan aftrekken van volledig uitgeveerd ( 600 - 590 = 10mm)
Rider sag: rechtop op de motor zitten met kloffie aan, paar keer veer indrukken en dan meten en aftrekken van volledig uitgeveerd (600 - 560 = 40mm)

Je bent dus wel een hulpje nodig. Of in het geval van de NTV en als je onder 75kg bent gewoon bij 1 beginnen en kijken wat je fijn vindt. :9

Bekijk bijlage 1509291
Weet ik eerlijk gezegt niet eens waar die opstaat. Morgen maar eens kijken.

EDIT: ik ben 76 kilo...xD
 
Oke, zojuist toch nog maar wezen rommelen. Hij stond op standje 10 pillen viagra of zo. Dus, heb hem zo slap mogelijk gemaakt door wel 12x naar low te draaien. Nu staat hij echt voorbij de rode stippen op low. En merk wel dat ik gewoon 2 a 3 cm speling gekregen heb..... :+ Vraag me alleen af hoe hij de hobbels nu gaat nemen. Omdat ik het extreem stijve gewend ben. Ik zag dat je de veer zelf ook nog kon afstellen......... maar daar heb ik eerst maar even niks mee gedaan.
 
Hoeveel de motor in veert met gewicht erop. Rider sag moet zo'n 30 á 40mm zijn (beetje afhankelijk van voorkeur), static sag zo'n 10mm.

No sag: Motor op de bok en dan meten wat het is volledig uitgeveerd (bijv. 600mm)
Static sag: motor rechtop op de grond zetten (niet inveren) en meten wat dat is, dan aftrekken van volledig uitgeveerd ( 600 - 590 = 10mm)
Rider sag: rechtop op de motor zitten met kloffie aan, paar keer veer indrukken en dan meten en aftrekken van volledig uitgeveerd (600 - 560 = 40mm)

Je bent dus wel een hulpje nodig. Of in het geval van de NTV en als je onder 75kg bent gewoon bij 1 beginnen en kijken wat je fijn vindt. :9

Bekijk bijlage 1509291
Bij mij staat dat altijd op 4 of 5 maakt niet uit of ik alleen rij of met passagier.
Als ik het slapper zet vind ik het niet fijn rijden dat geeft een raar slap gevoel in de bochten en de motor reageert dan raar.
Vind het dan net of het achterwiel weg slipt terwijl dat niet gebeurt.
Alleen als we volgepakt op vakantie gaan gaat hij naar 6.
 
Oke, zojuist toch nog maar wezen rommelen. Hij stond op standje 10 pillen viagra of zo. Dus, heb hem zo slap mogelijk gemaakt door wel 12x naar low te draaien. Nu staat hij echt voorbij de rode stippen op low. En merk wel dat ik gewoon 2 a 3 cm speling gekregen heb..... :+ Vraag me alleen af hoe hij de hobbels nu gaat nemen. Omdat ik het extreem stijve gewend ben. Ik zag dat je de veer zelf ook nog kon afstellen......... maar daar heb ik eerst maar even niks mee gedaan.
Wat je nu hebt ingesteld is de veer de andere instelling die je met een schroevendraaier moet doen is de demping.
Deze instelling zit niet op iedere NTV, die van mij heeft het niet en mijn vorige NTV en Deauville ook niet.
 
Bij mij staat dat altijd op 4 of 5 maakt niet uit of ik alleen rij of met passagier.
Als ik het slapper zet vind ik het niet fijn rijden dat geeft een raar slap gevoel in de bochten en de motor reageert dan raar.
Vind het dan net of het achterwiel weg slipt terwijl dat niet gebeurt.
Alleen als we volgepakt op vakantie gaan gaat hij naar 6.
Maar hij staat ook wel erg slap hoor nu. heb er nog niet meegereden maar heb volgensmij ( voor mijn gevoel ) zo'n 5 cm speling en daarna zit ik een soort van op de grond.
 
Wat je nu hebt ingesteld is de veer de andere instelling die je met een schroevendraaier moet doen is de demping.
Deze instelling zit niet op iedere NTV, die van mij heeft het niet en mijn vorige NTV en Deauville ook niet.

Ja en die zit in het midden van die knop... Ga daar vandaag maar even naar kijken. Dacht al dat je ze alle twee moest afstellen.

Maar, merk wel dat ik beter aan de grond komt nu die helemaal slap hangt. Ga proberen er een middenweg in te vinden.
 
Die knop blijkt van t zelfde te zijn. maar je kan hem ook met de hand draaien.

Heb de veren zie foto. Helemaal naar low gedraaid tot die niet meer verder kon. vanmiddag ff testen.
15915236407818926105146124270257.jpg
15915236791311294902135890685193.jpg
 
Oke, zojuist toch nog maar wezen rommelen. Hij stond op standje 10 pillen viagra of zo. Dus, heb hem zo slap mogelijk gemaakt door wel 12x naar low te draaien. Nu staat hij echt voorbij de rode stippen op low. En merk wel dat ik gewoon 2 a 3 cm speling gekregen heb..... :+ Vraag me alleen af hoe hij de hobbels nu gaat nemen. Omdat ik het extreem stijve gewend ben. Ik zag dat je de veer zelf ook nog kon afstellen......... maar daar heb ik eerst maar even niks mee gedaan.
Als je veervoorspanning eerst te zwaar stond neemt hij hobbels/oneffenheden nu beter op, als je veerspanning te hoog staat veert hij te langzaam in en te snel uit.
Kan wel meer beweging in de motor komen, daarvoor is het meten ook zodat je niet teveel beweging krijgt op straat.
 
Als je veervoorspanning eerst te zwaar stond neemt hij hobbels/oneffenheden nu beter op, als je veerspanning te hoog staat veert hij te langzaam in en te snel uit.
Kan wel meer beweging in de motor komen, daarvoor is het meten ook zodat je niet teveel beweging krijgt op straat.

Dus, hoe lower alles staat, hoe meer je gaat voelen?
Het is wel zo dat hij nu meer inveert en ik wel beter bij de grond kom. Moet nog even testen hoe de motor nu reageert in bochten en hobbels en shit wegen. Kan hem tussendoor natuurlijk makkelijk aanpassen.

Maargoed proberen tussenweg te vinden en we weet hoef ik het zadel dan niet meer te verlagen.
 
Welke kabels ben ik eigenlijk allemaal nodig bij het verhogen van mijn stuur ? Rem en koppeling, maar welke nog meer ? heb het idee dat ik alle kabels moet vervangen dan. En waar kan ik die weghalen ? Beste was van Deauville te gebruiken toch?
 
Electra en choke moet je ook checken. Geen idee of ze allemaal te kort zijn. En of ze überhaupt te kort zijn
 
Ik laat er wel even iemand naar kijken. Dan weet ik het gelijk en dat het goed komt. Ookal kost dat wel iets meer, maar dat neem ik voor lief. Kabels zelf plaatsen wordt hem toch nog niet..
 
Dus, hoe lower alles staat, hoe meer je gaat voelen?
Het is wel zo dat hij nu meer inveert en ik wel beter bij de grond kom. Moet nog even testen hoe de motor nu reageert in bochten en hobbels en shit wegen. Kan hem tussendoor natuurlijk makkelijk aanpassen.

Maargoed proberen tussenweg te vinden en we weet hoef ik het zadel dan niet meer te verlagen.
Je voelt minder van de ondergrond, maar de motor zelf gaat wel meer bewegen. De veer zet je tenslotte zachter, hij kan dan meer in en uit veren
 
Goed heb zo'n 40 km gereden. Over hobbel wegen en bulten. Vind hem nu nog meer invallen dan dat hij al deed in bochten, als je langzaam gaat. Maar daar wen je wel aan.
Verder veer hij wel meer in en uit als je over een hobbel geweest bent, het is bijna een soort van vrachtwagen cabine idee (gevoel).
Heb hem nu geloof ik op 3 staan en de veer heb ik helemaal naar links gedraaid ( low ).
Ohja, en heb het gevoel dat ik beter aan de grond kom nu, omdat hij natuurlijk meer in de veer valt zodra mijn 76 kilo erop komt.

Nog niet het idee gehad dat hij zo erg in de veer stuitert dat hij met een klap terug komt, dus voor nu staat hij goed afgesteld. Zo niet, dan doe ik de veer wel een tikkeltje strakker en de dat andere op 4 of zo.

Moet er wel even om denken, dat als ik snelweg rijdt en daar zit een flauwe bocht in met veel grote hobbels, dat ik dan niet teveel veer natuurlijk..... weet niet of dat een gevaar kan vormen.

Had nog foto gemaakt op een mini brug, maar vond het jammer dat ik hem niet schuiner kon plaatsen.
Ohja en ik reed blijkbaar op den duur op een fietspad. Want het werd einde zone 30, dus denk nouja gewoon door karren ja.. Uiteindelijk keken me mensen heel raar aan, dacht ik ga wel gewoon 20 km per uur rijden, want volgensmij rij ik niet meer op de weg. _O- Dat was dus ook niet zo.

Borgeswold foto.jpeg
 
Goed heb zo'n 40 km gereden. Over hobbel wegen en bulten. Vind hem nu nog meer invallen dan dat hij al deed in bochten, als je langzaam gaat. Maar daar wen je wel aan.
Verder veer hij wel meer in en uit als je over een hobbel geweest bent, het is bijna een soort van vrachtwagen cabine idee (gevoel).
Heb hem nu geloof ik op 3 staan en de veer heb ik helemaal naar links gedraaid ( low ).
Ohja, en heb het gevoel dat ik beter aan de grond kom nu, omdat hij natuurlijk meer in de veer valt zodra mijn 76 kilo erop komt.

Nog niet het idee gehad dat hij zo erg in de veer stuitert dat hij met een klap terug komt, dus voor nu staat hij goed afgesteld. Zo niet, dan doe ik de veer wel een tikkeltje strakker en de dat andere op 4 of zo.

Moet er wel even om denken, dat als ik snelweg rijdt en daar zit een flauwe bocht in met veel grote hobbels, dat ik dan niet teveel veer natuurlijk..... weet niet of dat een gevaar kan vormen.

Had nog foto gemaakt op een mini brug, maar vond het jammer dat ik hem niet schuiner kon plaatsen.
Ohja en ik reed blijkbaar op den duur op een fietspad. Want het werd einde zone 30, dus denk nouja gewoon door karren ja.. Uiteindelijk keken me mensen heel raar aan, dacht ik ga wel gewoon 20 km per uur rijden, want volgensmij rij ik niet meer op de weg. _O- Dat was dus ook niet zo.

Bekijk bijlage 1509803
Je hebt de fout gemaakt om aan alles te gelijk te gaan draaien zonder te weten wat je aan het doen bent of wat er gebeurt.
De grote knop is de instelling van de veer en hiermee stel je eigenlijk de hoogte van de motor in naar gelang de belasting die er op de motor komt en deze heeft ook invloed op de veerweg al naar gelang de belasting is.
De andere is de instelling van de demping, deze heeft niets met de veerweg te maken maar alleen met de snelheid waarmee wordt in geveert en/of uit geveert.
Je hebt nu aan allebei gedraaid en kan dus niet zeggen hoe het resultaat is.
Als je het nog weet zet dan alles terug in de stand zoals het stond en probeer dan alleen de grote knop beetje bij beetje te verdraaien en rij daar steeds een tijdje mee.
 
Je hebt de fout gemaakt om aan alles te gelijk te gaan draaien zonder te weten wat je aan het doen bent of wat er gebeurt.
De grote knop is de instelling van de veer en hiermee stel je eigenlijk de hoogte van de motor in naar gelang de belasting die er op de motor komt en deze heeft ook invloed op de veerweg al naar gelang de belasting is.
De andere is de instelling van de demping, deze heeft niets met de veerweg te maken maar alleen met de snelheid waarmee wordt in geveert en/of uit geveert.
Je hebt nu aan allebei gedraaid en kan dus niet zeggen hoe het resultaat is.
Als je het nog weet zet dan alles terug in de stand zoals het stond en probeer dan alleen de grote knop beetje bij beetje te verdraaien en rij daar steeds een tijdje mee.

De veer, bij ''tension''. Dus de demping heb ik maar een kwartslag naar links ( low ) hoeven draaien, dus het is niet zo dat ik die helemaal van uiterst rechts naar links heb gedraaid.

De spring preload staat op 3 nu. ( die stond ver over de 6 )Maar, ik kom nu wel een stuk fijner bij de grond en hij heeft nog genoeg veerweg over.

Maar ik zal het wel verkeerd zien of zo denk ik dan. Hij rijdt iniedergeval fijn, vind ik.

Bedankt iniedergeval voor de informatie, weet nu iniedergeval wel wat het doet.
 
Malissa,
De schroef onder aan de schokdemper is voor de rebound. Dus de uitgaande veerdemping. Als je die op soft zet, gaat de motor sneller terug naar de oude stand na het inveren. Dat maakt hem soepeler bij hobbelige wegen. maar zorgt er bij langere bochten juist voor dat hij gaat 'deinen'. Ik zou daar ongeveer het midden aanhouden en dan gaan kijken wat fijn voelt voor je.

De schokdemper op mijn NTV was lek. Die heb ik nu vervangen en dat is echt een wereld van verschil. Dan merk je pas hoe belangrijk de demping is. Rijd meteen veel strakker en kan er weer lekker mee gooien en smijten.

Dan het verhogen van je stuur. De remleiding komt al snel te kort dus die zul je moeten vervangen. Dan zou je meteen kunnen overwegen om er een teflon/staal leiding op te zetten. Die zijn relatief goedkoper en je hebt een betere remresponse.
De gaskabel is afhankelijk van hoe hoog je het stuur zet. Ik heb nu een behoorlijk hoger en breder stuur en heb geen nieuwe gas of choke kabel gebruikt, maar de kabels voor de kroonplaat laten lopen ipv er achterlangs. Dus voor de vorkpoten langs.
Dat dien je ook met de choke kabel te doen. De elektra is lang genoeg en die kun je ook op dezelfde manier plaatsen.

Al met al, je zult wel even de tank moeten lichten en alle kabels opnieuw routeren. is een half uurtje werk.
 
Malissa,
De schroef onder aan de schokdemper is voor de rebound. Dus de uitgaande veerdemping. Als je die op soft zet, gaat de motor sneller terug naar de oude stand na het inveren. Dat maakt hem soepeler bij hobbelige wegen. maar zorgt er bij langere bochten juist voor dat hij gaat 'deinen'. Ik zou daar ongeveer het midden aanhouden en dan gaan kijken wat fijn voelt voor je.

De schokdemper op mijn NTV was lek. Die heb ik nu vervangen en dat is echt een wereld van verschil. Dan merk je pas hoe belangrijk de demping is. Rijd meteen veel strakker en kan er weer lekker mee gooien en smijten.

Dan het verhogen van je stuur. De remleiding komt al snel te kort dus die zul je moeten vervangen. Dan zou je meteen kunnen overwegen om er een teflon/staal leiding op te zetten. Die zijn relatief goedkoper en je hebt een betere remresponse.
De gaskabel is afhankelijk van hoe hoog je het stuur zet. Ik heb nu een behoorlijk hoger en breder stuur en heb geen nieuwe gas of choke kabel gebruikt, maar de kabels voor de kroonplaat laten lopen ipv er achterlangs. Dus voor de vorkpoten langs.
Dat dien je ook met de choke kabel te doen. De elektra is lang genoeg en die kun je ook op dezelfde manier plaatsen.

Al met al, je zult wel even de tank moeten lichten en alle kabels opnieuw routeren. is een half uurtje werk.

Aanvullend daarop:
- De koppelingskabel van de Honda VT600C Shadow van jaren 80&90 (alle modeljaren) werkt als langere versie voor de NTV
- De gaskabels van de Honda CB500 van dezelfde periode zijn een mooie langere variant
De heb ik gebruikt op mijn NTV650 en Hawk 650 projecten, werkt prima en zonder aanpassingen :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan