DOT5 olie mag je alleen weer niet in DOT4 systemen gooien.... daar is DOT5.1 voor gemaakt
Klinkt als: Remvloeistof die niet meer helemaal jofel is en/óf remblokken die aan 't verglazen zijn doordat je je remmen te heet laat worden.
Remmen doe je zo laat en hard mogelijk .... en niet door je remmen te laten slepen.
[edit]En uiteraard rem je zoveel mogelijk op de motor af zoals MGG hierboven al zei.[/edit]
DOT5.1 is óók hygroscopisch (DOT5 is dat ook) alleen ligt 't kookpunt hoger dan dat dat bij een DOT4 olie ligt. Met het laten slepen van je remmen breng je onnodig temperatuur in de remvloeistof én in je blokken die daardoor kunnen verglazen.
Ik neem aan dat je niet met gesinterde blokken rijdt, die moet je op temperatuur remmen voordat ze d'r volledige remkracht krijgen.
Ok, eigenlijk doe ik best vaak dat laten slepen, dus niet verstandig om te doen in de bergen? Aangezien ik volgende week richting Frankrijk ga waarschijnlijk
DOT5.1 is óók hygroscopisch (DOT5 is dat ook) alleen ligt 't kookpunt hoger dan dat dat bij een DOT4 olie ligt. Met het laten slepen van je remmen breng je onnodig temperatuur in de remvloeistof én in je blokken die daardoor kunnen verglazen.
Ik neem aan dat je niet met gesinterde blokken rijdt, die moet je op temperatuur remmen voordat ze d'r volledige remkracht krijgen.
Ok, eigenlijk doe ik best vaak dat laten slepen, dus niet verstandig om te doen in de bergen? Aangezien ik volgende week richting Frankrijk ga waarschijnlijk
Behalve als je tweetakt rijdtProbeer in de bergen sowieso zo veel mogelijk op je motor te remmen.
Behalve als je tweetakt rijdt
Nee, dat is niet verstandig.
Als je hem kapot wilt rijden moet je vooral veel op de motor remmen.
Maar nou denk ik dat de meesten met een 4takter in de bergen gaan rijden.
Of als een echte tinus tussengas de bergen in.
Ik denk dat ie bedoelt,dat een 2tact,van zichzelf, totaal geen motorrem heeft
Je voorrem daar moet je zuinig op zijn, dus die moet is inderdaad niet slepend gebruiken, maar de achterrem is een ander verhaal; met name in de bergen zijn de haarspeldbochten echt makkelijker met een slepende achterrem omdat je dan je motor door de bocht kunt laten trekken zodat je, en zeker bij de hele strakke haarspeldbochten heb je dat, geen last hebt van het aan/uit effect, dat je motor met een schok inkomt als je weer op het gas gaat en da's gewoon niet fijn. (en kan gevaarlijk zijn)
)
Je hebt helemaal gelijk maar toch even een klein puntje, de achterrem gebruiken op een steile bocht naar beneden heeft weinig nut. Er zit zo weinig druk op de achterband dat hij zelfs heel makkelijk blokkeert.
Daar moet je wel mee oppassen.
ook maar effe een duit in het zakkie wbt slepend remmen...
Je voorrem daar moet je zuinig op zijn, dus die moet is inderdaad niet slepend gebruiken, maar de achterrem is een ander verhaal; met name in de bergen zijn de haarspeldbochten echt makkelijker met een slepende achterrem omdat je dan je motor door de bocht kunt laten trekken zodat je, en zeker bij de hele strakke haarspeldbochten heb je dat, geen last hebt van het aan/uit effect, dat je motor met een schok inkomt als je weer op het gas gaat en da's gewoon niet fijn. (en kan gevaarlijk zijn)
dus: in de (krappe)bocht, "puntje" gas houden en snelheid doseren met je voetrem. Effe wennen maar werkt echt. Snelle bochten is ander verhaal.
Wat betreft remvloeistof; als je de bergen ingaat vetrek je best met nieuwe remvloeistof, en dan liefst die dot5.1 omdat die wat beter tegen hoge temperaturen kan.
En rij je 'm tóch aan de kook (stinken, wegvallen remdruk) dan moet je het even wat rustiger aan gaan doen. De voorrem heb je gespaard als het goed is dus de veiligheid is niet in het geding.
Ik neem aan dat je de combinatie voor/achterrem bedoelt?
Aanremmen voor/achter,door de haarspelt, achter icm met het gas,bocht uit rem los en gas erop.
Zoals IK het doe:
- als een dolle op de bocht af, vol in voor én achterrem, tegelijk met terugschakelen; leukste vind ik dan als ik de abs voel ingrijpen en de motor een beetje gaat kwispelen
- dan de motor in de bocht leggen, puntje gas, voorrem los, achterrem slepend om snelheid te doseren
- dan als je min of meer de bocht door bent (voorbij de Apex?) achterrem los, en zoveel gasgeven als je denkt aan vermogen kwijt te kunnen op dat moment
- en dan zijn we weer bij puntje 1, liefst 30x achter elkaar ofzo
nee hoor, je kan het toch nog steeds proberen?Ik denk dat ie bedoelt,dat een 2tact,van zichzelf, totaal geen motorrem heeft