Hoe belangrijk is een testrit bij de keuze v helm?

gertjeeee

MF'er
7 jan 2003
189
0
Jabbeke
Blijkbaar doen vele motorzaken moeilijk als het om een testritje gaat.
Zeker als er al weinig dealers (Shuberth) in de buurt zitten. Dus hoe zit het: als ie goed op mn kop zit, is dat dan goed genoeg?
Ik rijd wel op een naked bike, dus vol in de wind, minder last van turbulenties!
 
Als je met gehoorbescherming rijdt: niet.

Wel strak om de kop zonder knelpunten. (na een week of drie gaat hij lekker zitten.)

[me]Baba-san heeft dat proces versnelt door elke avond met helm op tv te kijken.[/me]
 
Ook met gehoorbescherming is het wél belangrijk. Ik heb eens bij een dealer hier in de buurt geïnformeerd en die had zoiets van 'als je serieus bent over het kopen van de helm dan is een testrit geen probleem'.
 
Mijn helm komt van Leen Post in Naaldwijk. Testritje was geen probleem, sterker nog; Het werd aangeraden! :}
 
Zelfs een testrit is niet zaligmakend. Ik had eerst een Nolan helm, als ik deze op had, had ik na enkele uren rijden knallende koppijn boven me ogen. Schijnbaar zat ie daar iets te strak. Bij mijn huidige Suomy is dit niet het geval. De helm moet zich ook na verloop van tijd gaan zetten. Ik vind de aankoop van een helm erg moeilijk. Advies is dus een zeer belangrijke zaak. Bij Termaat in Nijmegen geven ze erg goed en neutraal advies. Ik vroeg naar Suomy, hadden ze toen niet, maar probeerde geen ander merk aan te smeren. Ze gaven een adres die dit wel konden leveren.

De Kale
 
Ik heb jullie nog steeds geen argumenten horen roepen om wel een ritje te maken. TS rijdt naked, who cares.
Een after market-ruitje, dáár hoor je een testrit mee te maken om achter de turbulentie eigenschappen te komen.

Helm; zorg gewoon datie pást!

Gr,

B.
 
Argumenten? Ik heb twee jaar terug 350 euro verspilt door een perfect zittende arai te kopen die in de praktijk geen gierend lawaai bleek te maken, ook zonder ruitje. En daarbij bleek de wind er precies zo onder te waaien dat ik konstant tocht op m'n ogen had. Héél irritant als je contactlenzen hebt.

Mét ruitje op m'n huidige motor zorgde voor hoofdpijn, zonder ruitje was ook niet alles, dus snel naar een motorzaak, blokje om met een shubert speed van 169 euro en ontdekt dat dat een stuk beter was.

Een testritje had me dus omgerekend bijna 800 gulden gescheeld en daar kan je toch een leuke pekefiets voor kopen. of iets van 300 liter benzine.
 
Vind ik niet belangrijk, ik heb mijn doppen altijd in de helm moet goed zitten
 
Als je zo`n testritje met een helm maakt...en hij blijft er bij 120 kmh goed opzitten, kan je er dan vanuitgaan dat hij bij hogere snelheden ook goed zit, of kan dat nog steeds tegenvallen?
 
Effe een voorbeeldje: mijn Quantum/e is zo ongeveer aan vervanging toe. Ik wil een stille helm, dus een Schuberth S1 leek me wel wat. Ben bij MotoPort Uithoorn, waar ze zelfs adverteren met proefritten (zeker als je adverteert met stille helm is een proefrit vrijwel noodzakelijk). Nou, stil was ie wel. Maar bij snelheden over de 100 km per uur kreeg ik zijwaartse druk op mijn kaak, alsof de helm te ver naar voren stak en heen en weer zwiebelde [voor MFAers, ik reed op dat weggetje waar we de Amstel afgingen en een tijdje stonden te dralen]. Bij 130 werd het ondragelijk (niet te dragen, dus). Ik heb een XL en een L opgehad, bij de L werden mijn oren bijna van mijn bolle kop getrokken bij het afzetten, dus de maat was goed.
Dus, het wordt geen S1.
Ik reed erna weer met mijn Arai en dat was een hele opluchting. Je koopt een helm toch voor een jaar of 5, dus als je proefrijdt moet je dat wel in je achterhoofd houden - 'Wil ik deze helm vijf jaar lang op mijn hoofd?'.

Morgen proefrit met Shoei XR1000 - afspraak voor gemaakt bij Bruggeman, die een L en een XL hebben geleend van de vertegenwoordiger. Met en zonder Whisperkit.

Het is natuurlijk wel zo dat je niet zo een zaak moet inwaggelen en een BMW Carbon SportIntegral van 1600 eurie uit een rek moet plukken om een proefrit mee te maken, maar ik weet dat winkels als Termaat in Nijmegen geen problemen hebben met een proefrit.

En maak een proefrit op je eigen motor - ik denk dat een proefrit op een FJR1300 weinig zin heeft als helmtest als je normaliter op een BMW RGS rijdt.
 
Hmmm,

verdeelde reacties dus.
Het probleem is:
1. er zijn weinig Shuberth dealers hier
2. dan mag je er alleen naar kijken (bij wijze van spreken)
3. veel advies was er niet bij
 
Wou vorig jaar heel graag de Shoei XR1000. Maar na een
proefrit bleek dat deze helm totaal niet zat. Bij stilstand
en gewoon passen leek er niets aan de hand......

Zo'n Whisper-kit heb ik overigens nu onder mijn Aria gezet
en is super !! Alleen het op en afzetten wordt wat moeilijker.
 
Dinsdag 3 mei heb ik een Shoei XR1000 met whisper-kit getest bij Bruggeman in Nieuw-Vennep. Mooie helm, zat lekker, goed stil [behoorlijk wat stiller dan mijn Quantum/e] en geen gewiebel bij 140, dus een goede kandidaat.
Daarnaast een goed vizier-verwijder-systeem (ik was mijn vizier na elke rit, dus da's wel belangrijk). Ventilatie was goed, maar het openen en sluiten is zo-zo, vooral die op het voorhoofd.
Ik moet nog andere helmen testen, maar de XR1000 maakt een goede kans.
In wit, met whisperkit voor 408 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan