hoe ketting spannen ??

YAMAHA FZR

MF veteraan
22 sep 2002
3.993
0
Hendrik ido ambacht
Hallo Heren en dames

uiteraard weet ik hoe je een ketting moet spannen
moer los en bijstellen

echter is vandaag mijn ketting gebroken

gellukig geen schade maar tien seconde vroeger reedt ik op de A16 en wil niet weten wat er gebeurt als hij daar gebroken was

nu heb ik een nieuwe besteld
maar wat is nou de juiste manier van spannen

op de middenbok, of eraf
met iemand erop of juist niet

graag reactie
 
gebroken ? wat heb je uitgevreten met dat ding. :? ketting breekt niet zomaar !


iemand erop laten zitten die qua gewicht hetzelfde is , afstellen op 3cm 1.5 omhoog en 1.5 cm omlaag .

Op de bok 4cm speling .

zo doe ik het , nooit problemen gehad (knock on wood )

yammie FZ750 530 ketting
 
Laatst bewerkt:
gebroken ? wat heb je uitgevreten met dat ding. :? ketting breekt niet zomaar !


iemand erop laten zitten die qua gewicht hetzelfde is , afstellen op 2cm 1 omhoog en 1cm omlaag .

Op de bok 4cm speling .

zo doe ik het , nooit problemen gehad (knock on wood )

yammie FZ750 530 ketting


toch is hij echt geknapt
kan achterstallig onderhoudvan de vorige eigenaar zijn
maar bij mij na elk ritje lekker in het vet en

just info

als ik het op de bok doe 4 cm 2 naar boven en 2 naar benden
is als ik hem er dan vanaf haal 1 om 1 ??

ik wordt al veel meer wijzer dank
 
als ik het op de bok doe 4 cm 2 naar boven en 2 naar benden
is als ik hem er dan vanaf haal 1 om 1 ??

Draai bij het spannen ook je achterwiel elke keer een stukje. Je zult dan zien (zeker bij een oudere kettingset) dat de ketting niet altijd even strak staat. Stel de speling af op het punt waar je ketting het strakst staat. Dat bedoelde d@ve met "op het strakste punt"
 
Draai bij het spannen ook je achterwiel elke keer een stukje. Je zult dan zien (zeker bij een oudere kettingset) dat de ketting niet altijd even strak staat. Stel de speling af op het punt waar je ketting het strakst staat. Dat bedoelde d@ve met "op het strakste punt"

Volgens mij is als je hem op het strakstepunt moet gaan stellen de tijd gekomen dat je afscheid moet nemen van je ouwe ketting
Ik heb de mijne vandaag vervangen (na 23000km trouwe dienst) en dat was nodig ook
Had de laatste weken ook dat hij op het ene moment straker stond dan op het andere
En dan rijdt het met een nieuwe een stuk soepeler
 
Deze week gezien dat dealers ook niet altijd een ketting kunnen spannen.
Ging voor een moto kijken bij een particulier en ik was wat aan 't keuren, dus ook de ketting. Die had niet veel over. Ik ging op de moto zitten en toen stond die zo strak als een snaar.
Ik zei de man dat hij die losser moet zetten. Dat doet mijn dealer altijd zei hij, dat kon hij niet zelf...
Aiaiai... als je je moto nog niet meer uit handen kunt geven om een ketting te spannen ;(
 
Ik zei de man dat hij die losser moet zetten. Dat doet mijn dealer altijd zei hij, dat kon hij niet zelf...
Aiaiai... als je je moto nog niet meer uit handen kunt geven om een ketting te spannen ;(

Dan moet de beste man niet alleen onhandig zijn, maar ook erg weinig rijden.

Ik ben zelf onhandig, maar ben blij dat ik zelf het achterwiel scheef naar achter kan schuiven. ;)
De spelling van 2 tot 3 cm is toch onduidelijk, want hoeveel kracht moet/mag je zetten om tot die uitslag te komen? En volgens mijn instructieboekje moet het gemeten worden op de zijstandaard.
 
Laatst bewerkt:
Mijn gpz 900 span ik altijd op de bok volgens wph op 3,5 tot 4 cm speling. Als die dan wordt belast is er nog een cm speling over. Maar goed dat is per motor verschillend, sla even de gebruikershandleiding en/of wph er op na. In de gebruikershandleiding staat ook wel hoe er gespannen moet worden.

Verder hoeveel kracht, ik meet altijd met een lichte vingerdruk dus niet vol kracht er op zetten om de maximale uitwijking te krijgen. Tot op heden gaat dat goed want de ketting zit nu al over de 10.000 en heb nog maar één keer hoeven te spannen. De tandwielen zien er ook nog goed uit.
 
Dan moet de beste man niet alleen onhandig zijn, maar ook erg weinig rijden.

Ik ben zelf onhandig, maar ben blij dat ik zelf het achterwiel scheef naar achter kan schuiven. ;)
De spelling van 2 tot 3 cm is toch onduidelijk, want hoeveel kracht moet/mag je zetten om tot die uitslag te komen? En volgens mijn instructieboekje moet het gemeten worden op de zijstandaard.



:? wat is er onduidelijk??

Bij vrijwel iedere motor gaat de ketting strakker staan bij het inveren!!
Dus afstellen in een niet belaste toestand,...kán in belaste toestand kwalijk uitpakken ....(Let wel,.....als je de speling té kort houdt! ), m.a.w. ketting komt dan tijdens het inveren, zodanig strak te staan dat de uitgaande as (vóórtandwiel) op z'n kálote krijgt.....

En dit gebeurd helaas vaker dat je denkt!

Ga er voor de gein is met twee man opzitten,.....en laat de speling door een derde man controleren....
Als je ketting géén speling heeft, is het dus al foute boel!
 
Als die 3 cm speling volgens het boekje onbelast gemeten moet worden, dan hoef ik 'm niet in belaste toestand te meten.

Da's dus het enige juiste antwoord.
In de gebruiksaanwijzing/handboek staat op welke manier de speling gemeten moet worden, belast of onbelast. Niet gewoon ff aannemen dat het belast gemeten moet worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan