Hoe lekvrij moeten kleppen afdichten?

TijnOnlijn

MF veteraan
7 mei 2007
1.324
9
Sittard
Ik ben op dit moment aan een cilinderkop van een cb400 tweecilinder bezig. Alle kleppen op een na dichten perfect af als ik wasbenzine via de in- en uitlaatkanalen er in doe. Maar dan die ene. Het duurt een halve minuut, maar dan sijpelt er een minieme hoeveelheid benzine doorheen.

Het is echt heel weinig, maar toch wel iets. Ik heb al geprobeerd het bij te slijpen maar tot nu toe zonder al te veel resultaat. Het is de eerste keer dat ik aan een kop werk dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

De klep is trouwens in orde, er zitten een paar minuscule pits in de zitting.

1) Valt een dergelijke kleine hoeveelheid brandstof binnen de tolerantie?
2) Ik heb in totaal een maar paar minuten geslepen, ook al omdat ik gewaarschuwd was dat je vooral niet te lang moet slijpen. Kan het zijn dat ik domweg te kort geslepen heb? Wat is een richttijd voor kleine lekkages?
 
Via (alweer) het ziekenhuis ben ik er nu weer helemaal bij,hopenlijk wat langer nu :) hierbij dus die foto...


Ik zie op de klepzetel boven die met Pruisisch blauw een donkerder grijs gedeelte zitten. Hier sluit de klepzetel niet volledig op af.
In de rand van het Pruisisch blauw gedeelte waar de klepzetel op af zou moeten sluiten meen ik donkere putjes te zien. Ook daar dicht een klepzetel niet op af
 
Ik verkoop nu 11 jaar klepslijpertjes, pasta, zitting slijpers en zelfs heel even de beroemde Neway frees sets. Dan heb je alles wel op je balie zien liggen denk ik:

Versleten kleppen slijpen:
Hobbyist met te laag budget wil een moe blokje 'opknappen'. Dan kan het wel eens zo zijn dat het pasvlak v.d klepschotel gewoon te dun is. Mes-scherp heb ik ze gezien. En maar slijpen, en slijpen.. Om alleen maar een klep met gevaarlijk dunne schotel terug te zetten, die dan weer aan de uitlaatkant roodgloeiend of in stukken kan eindigen.
Geleiders:
En dan heb je de hobbyist situatie waarin een klep wordt ingeslepen terwijl de klepgeleider er uit ziet als de Gotthard tunnel. Vooral als er machinaal geslepen wordt, waardoor de hele contacthoek van de klep van geen kant meer klopt.
Klep verzonken:
Zeker ook het proberen weg te slijpen van een "versleten klepzitting" (dat kan niet) is er een die ik vaak heb gezien. Dan hangt de klep gewoon met een soort stap verzonken in de kop / zitting. Ademt voor geen meter en als dat dan gaat uitliteren komt er nog een verrassing boven water.
Polijsten:

Nog leuker: Als men op basis van een Youtube filmje de hele kleppen bende gaat polijsten tot hoogglans. En ja, ook de klepstelen een paar uur haaks op je polijstschijf drukken, dan blijven ze mooi rond..

Je zou bijna denken dat motorrevisie een vak is..
 
Ik verkoop nu 11 jaar klepslijpertjes, pasta, zitting slijpers en zelfs heel even de beroemde Neway frees sets. Dan heb je alles wel op je balie zien liggen denk ik:

Versleten kleppen slijpen:
Hobbyist met te laag budget wil een moe blokje 'opknappen'. Dan kan het wel eens zo zijn dat het pasvlak v.d klepschotel gewoon te dun is. Mes-scherp heb ik ze ////
Nog leuker: Als men op basis van een Youtube filmje de hele kleppen bende gaat polijsten tot hoogglans. En ja, ook de klepstelen een paar uur haaks op je polijstschijf drukken, dan blijven ze mooi rond..

Je zou bijna denken dat motorrevisie een vak is..

ja , je hebt gelijk, ik ben inmiddels meer dan 10000 kleppen verder , en heb alles langs zien komen, het minste is , als ze het zelf allemaal proberen, gelukkig
doen de meeste dat niet, en gaan direct naar de vakman
 
Ik zie op de klepzetel boven die met Pruisisch blauw een donkerder grijs gedeelte zitten. Hier sluit de klepzetel niet volledig op af.
In de rand van het Pruisisch blauw gedeelte waar de klepzetel op af zou moeten sluiten meen ik donkere putjes te zien. Ook daar dicht een klepzetel niet op af

Op de blauwgrijze dikkepijlrand draagt de klep, de 2 blauwe randen aan weerszijden van die blauwgrijze baan is de weggedrukte Pruisischblauwe prut. De klep lekt intussen niet meer.Ik kan geen donkere putjes (meer) zien. De klep(inlaat)speling is wel minder geworden doordat de klep dieper is komen te liggen.(van eerst speling 0.12 naar 0.09) Hopelijk niet te lang zitten slijpen/schuren...8)7
 

Bijlagen

  • foto klepzetel (3).jpg
    foto klepzetel (3).jpg
    214,7 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Ik verkoop nu 11 jaar klepslijpertjes, pasta, zitting slijpers en zelfs heel even de beroemde Neway frees sets. Dan heb je alles wel op je balie zien liggen denk ik:

Versleten kleppen slijpen:
Hobbyist met te laag budget wil een moe blokje 'opknappen'. Dan kan het wel eens zo zijn dat het pasvlak v.d klepschotel gewoon te dun is. Mes-scherp heb ik ze gezien. En maar slijpen, en slijpen.. Om alleen maar een klep met gevaarlijk dunne schotel terug te zetten, die dan weer aan de uitlaatkant roodgloeiend of in stukken kan eindigen.
Geleiders:
En dan heb je de hobbyist situatie waarin een klep wordt ingeslepen terwijl de klepgeleider er uit ziet als de Gotthard tunnel. Vooral als er machinaal geslepen wordt, waardoor de hele contacthoek van de klep van geen kant meer klopt.
Klep verzonken:
Zeker ook het proberen weg te slijpen van een "versleten klepzitting" (dat kan niet) is er een die ik vaak heb gezien. Dan hangt de klep gewoon met een soort stap verzonken in de kop / zitting. Ademt voor geen meter en als dat dan gaat uitliteren komt er nog een verrassing boven water.
Polijsten:
Nog leuker: Als men op basis van een Youtube filmje de hele kleppen bende gaat polijsten tot hoogglans. En ja, ook de klepstelen een paar uur haaks op je polijstschijf drukken, dan blijven ze mooi rond..

Je zou bijna denken dat motorrevisie een vak is..

De één z'n dood(blokje/kop) is de ander z'n brood(de vakman).;) Houwe zo.Toch?
 
Gewoon even een beetje loodadditief in je tank mikken dat helpt ook vast een beetje als het zich afzet op je kleppen en daar de putjes of krasjes wat opvult
Als je deze methode wil gebruikem kun je beter epoxy mer glasbubbles er in gooien, dan is alles gelijk opgevuld, en doet t ook niks meer.
Beschadigingen opvullen door er meer terinzooi in te stoppen is nooit een oplossing
 
Terug
Bovenaan Onderaan