Hoe moet je je motor overspuiten

UPDATE

MF veteraan
6 mei 2002
1.453
0
Zwolle
Zoals dit topic titel doen vermoeden, heb ik enkele vragen over het spuiten van de motor en motor onderdelen.

Mijn vriendin heeft sinds kort een Yamaha FZR600 die in de pekel heeft gereden en een paar keer is gevallen.

Ik heb ondertussen de kappen gerepareerd doormiddel van ABS Lassen / solderen, en na het lassen en soderen heb ik de kappen geschuurd en geplamuurd. Na het nodige schuurwerk heb ik de kappen zelf gespoten met een paar spuitbussen van Motip.

Tot zover gaat alles goed en is het resultaat ruimvoldoende tot goed *D *D

Maar nu ben ik bezig met de achterbrug: (metaal)
Moet ik deze voorzien van grondverf voordat ik hem in de juiste kleur ga spuiten

Ook wil ik de verlgen spuiten (bijspuiten)
is alleen schuren voldoende of moet hier ook grondverf onder

Verder zijn er ook een aantal aluminium onderdelen die beschadigd zijn waaronder de carter deksel, deze wil ik plamuren en bij spuiten......


Nog een laatste vraag omtrend het gebruik van grondverf
Is het altijd noodzakelijk om grondverf te gebruiken, of kun je de oude laklaag gebruiken als ondergrond (na het opschuren natuurlijk)

full

zo staat de FZR er nu bij
 
Altijd goede grondverf gebruiken, hecht gewoon beter...tevens krijg je minder snel zakkers met een goede poreuze gronlak. Gebruik je Zinkspray ofzo is het nog roestwerend ook, want verf uit spuitbussen is meestal wat minder roestwerend door de kleinere laagdikte, vind ik...

Edit: Oja...alu, roest misschien wel niet, maar oxideerd wel... hiervoor weet ik dus niet wat voor grondverf je het beste kunt nemen, je hebt kans dat zinkspray juist averechts werkt...
 
Altijd goede grondverf gebruiken, hecht gewoon beter...tevens krijg je minder snel zakkers met een goede poreuze gronlak. Gebruik je Zinkspray ofzo is het nog roestwerend ook, want verf uit spuitbussen is meestal wat minder roestwerend door de kleinere laagdikte, vind ik...

Edit: Oja...alu, roest misschien wel niet, maar oxideerd wel... hiervoor weet ik dus niet wat voor grondverf je het beste kunt nemen, je hebt kans dat zinkspray juist averechts werkt...


Bedankt voor je uitleg, ik ga de achterbrug in derdaad eerst in de grondverf spuiten, tja en dat aluminium, miischien dat ik maandag effe bel met een schade herstel bedrijf................

hoe worden auto's die lakschade hebben gespoten, wordt er dan ook grondverf gebruikt????, of alleen ligt opschuren en dan spuiten!!!

thanks
 
mooi werk,heb je alles ook afgelakt?


Zeker.........er zit net zoveel blanke lak op als metallic lak *D *D *D
glimmen dat ie doet *D *D *D

en dat uit een spuitbus.......questie van de tijd nemen en zorgen voor een warme stofvrije ruimte.........en wanneer je dunne lagen spuit heb je ook geen last van stof, want de verf is binnen 3 min droog (maar nog niet hard)
 
Zeker.........er zit net zoveel blanke lak op als metallic lak *D *D *D
glimmen dat ie doet *D *D *D

en dat uit een spuitbus.......questie van de tijd nemen en zorgen voor een warme stofvrije ruimte.........en wanneer je dunne lagen spuit heb je ook geen last van stof, want de verf is binnen 3 min droog (maar nog niet hard)
wat ik altijd doe als ik iets gespoten heb met motip,de volgende dag nat sproeien met de tuinslang dan schrikt alware de lak en wordt het keihard.(gehoord van een autospuiter)
 
Ik ga ervan uit dat de velgen van aluminium zijn, dus voordat ik ze kan spuiten moet er dus een grond/primer op??? toch of is ligt opschuren voldoende ?

moet je aluminium altijd behandelen met een grond/primer laag, of zijn er ook verf soorten die ditect op aluminium kunnen....



Nog een vraag
op het frame zitten schuurplekken, en die wil ik bij spuiten, hoe gaat dat precies in zijn werking???

Eerst schuren, maar tot hoe ver, ik wil namelijk niet alles spuiten.
ik zou alleen de schuurplek in de grondverf kunnen spuiten, maar dan ben ik bang dat je veel kleur verschil krijgt.

moet je aluminium altijd behandelen met een grond/primer laag, of zijn er ook verf soorten die ditect op aluminium kunnen....

full



De achterbrug is die van aluminium of metaal??
 
Laatst bewerkt:
alu delen altijd in de grondverf zetten,anders valt het er gewoon vanaf,dus schuren grondlak,schuren,kleurtje en aflakken.en jouw achterbrug is zo te zien van metaal.velgen goed schoon maken dan schuren en in de grondverf spuiten en kleurtje geven en dan goed aflakken,poedercoaten is natuurlijk beter voor je velg want daar vreet niet zo gauw ketting vet in omdat de laklaag harder is.
 
Laatst bewerkt:
Zoals dit topic titel doen vermoeden, heb ik enkele vragen over het spuiten van de motor en motor onderdelen.

Mijn vriendin heeft sinds kort een Yamaha FZR600 die in de pekel heeft gereden en een paar keer is gevallen.

Ik heb ondertussen de kappen gerepareerd doormiddel van ABS Lassen / solderen, en na het lassen en soderen heb ik de kappen geschuurd en geplamuurd. Na het nodige schuurwerk heb ik de kappen zelf gespoten met een paar spuitbussen van Motip.

Tot zover gaat alles goed en is het resultaat ruimvoldoende tot goed *D *D

Maar nu ben ik bezig met de achterbrug: (metaal)
Moet ik deze voorzien van grondverf voordat ik hem in de juiste kleur ga spuiten

Ook wil ik de verlgen spuiten (bijspuiten)
is alleen schuren voldoende of moet hier ook grondverf onder

Verder zijn er ook een aantal aluminium onderdelen die beschadigd zijn waaronder de carter deksel, deze wil ik plamuren en bij spuiten......


Nog een laatste vraag omtrend het gebruik van grondverf
Is het altijd noodzakelijk om grondverf te gebruiken, of kun je de oude laklaag gebruiken als ondergrond (na het opschuren natuurlijk)

(Afbeelding)
zo staat de FZR er nu bij

:} Damn dat spuiten heb je netjes gedaan :}


Als je niks te doen heb, hier staat nog een gixxer te trappelen voor een nieuwe lak laag ;)
 
alu delen altijd in de grondverf zetten,anders valt het er gewoon vanaf,dus schuren grondlak,schuren,kleurtje en aflakken.en jouw achterbrug is zo te zien van metaal.velgen goed schoon maken dan schuren en in de grondverf spuiten en kleurtje geven en dan goed aflakken,poedercoaten is natuurlijk beter voor je velg want daar vreet niet zo gauw ketting vet in omdat de laklaag harder is.

bedankt,
Weer schuren bah.... :( :( , aan poedercoaten had ik ook al gedacht, maar dat is mij te kostbaar (coaten 50 euro, nieuwe lagers???, banden monteren demonteren??, en nog meet tijd kwijt, en ik heb geen motorbok dus ik kan geen 2 verlgen missen *D *D *D )

maar hoe zit het met bijspuiten??
zoals dat gedeelte op het frame (zie foto)

schuren grondlak en dan opschuren kleurtje geven en dan.........eerst blenke lak of eert commandant gebruiken???
 
:} Damn dat spuiten heb je netjes gedaan :}


Als je niks te doen heb, hier staat nog een gixxer te trappelen voor een nieuwe lak laag ;)


Dat spuiten meot je gewoon eens proberen, het valt namelijk echt 100% mee.
als je maar goeie spuitbussen en een goede grondverf gebruikt, en er voor zorgt dat de tempratuur van zowel de lak als de omgeving lekker warm is (20+C)
en niet te dik spuiten

thats all.............(en zo blijft de budget bike een budget bike)

als dadelijk de rest ook klaar is, dan ga ik misschien mijn eigen Gixxer eens onder handen nemen *D *D *D
 
Dat spuiten meot je gewoon eens proberen, het valt namelijk echt 100% mee.
als je maar goeie spuitbussen en een goede grondverf gebruikt, en er voor zorgt dat de tempratuur van zowel de lak als de omgeving lekker warm is (20+C)
en niet te dik spuiten

thats all.............(en zo blijft de budget bike een budget bike)

als dadelijk de rest ook klaar is, dan ga ik misschien mijn eigen Gixxer eens onder handen nemen *D *D *D
wat zijn dan goeie spuitbussen?van welk merk?
heb je detailfoto's van die kuip?
 
als je heel je motor wil spuiten kun je beter een spuitpistool voor op de compressor aanschaffen.. dingen zijn niet zo duur, hoeft namelijk geen profesioneel spul te zijn.
Die kosten heb je er na 1x spuiten al uit, want spuitbussen zijn niet echt goedkoop vindt ik, en dan ga je ook niet meer lopen miepen om een laagje meer of minder..

edit: das een goeie MrHawkeye, was ik bijna vergeten... als je dus een tank spuit met je spuitbusje kun je het wel vergeten.. hoewel er tegenwoordig ook veel 2K lak in spuitbus te krijgen is, maar daar heb ik nog nooit iets mee gedaan, dus kan er nix over zeggen..
 
wil ook niet lullig doen maar heb een tank-zit combi van een minibike gespoten met motip en afgelakt,er was al tig keer met bezine gemorst,lak bleef gewoon zitten.mits je het goed spuit natuurlijk.en uit laat harden.


Geen vlekken overgehouden?

En hoe heb jij dat dan exact gedaan? Hoeveel lagen etc.. :? Hardings tijd?

Serieuze vraag!
 
hey, heb toevallig ook een zelfbouw minibike, tankzitje ook gespoten met spuitbus.. probeer er ook altijd een halve liter meer in te kiepen dan erin past... en heb bijna geen lak meer over :9 en was intussen echt wel lang en breed uitgehard, en zo heb ik nog wel meer voorbeelden..

denk dat je dan toch 2k lak hebt gehad, die kan er namelijk wel tegen..
 
Wat de tank betreft, Bij de FZR is het een kunstof kap die over de tank zit.... verder heb ik Ruimvoldoende verf gebruikt en nog veel meer blanke lak *D *D *D

Tja en wat die benine betreft, je moet ook benzine in de tank doen ipv erop |( |( |(


*D *D



In al die keren dat ik heb getankt (om de 190km) heb ik misschien een paar keer gemorst, en dat ditect schoon gemaakt........zaols iedere motorrijder dat doet *D *D

Ik heb alles gebruikt van Motip...
* Spuitplamuur
* Grondlaag
* Verf
* Blanke lak

ach en stel dat het mis zou gaan...... :( :( :( dan zijn we in ieder geval een ervaring rijker |( |(

full


effe nog een foto'tje
ik heb helaas een veel te kleine schuur (1,5m bij 2,2M) en daar moet ik dus in prutsen schuren e.d. dus de motor zit een beetje onder het stof, zodra de achtervelg weer op z'n plaats zit zal ik buiten wat meer foto's maken, zodat ik de flitser niet hoef gebruiken (zal dan ook effe de motor afstoffen *D *D )
 
Ach ja dan blijf je hobby'en he *D wat moet je anders..
Wist niet dat je al reed met je FZR, jouw blijft blijft in ieder geval wel goed zitten zie ik...

Hoop iig voor je dat het stof is op de foto, want het lijkt wel of de lak op tank niet dekt..?
maar dat zal wel meevallen, want je zei al dat de foto niet echt handig genomen is..
 
Terug
Bovenaan Onderaan