Hoe radiator ontluchten?

FalcoBas

MF veteraan
1 jul 2005
1.035
5
Ik heb een Tuono uit 2008 en heb de radiator vervangen. Ik heb op een halve liter na net zoveel koelvloeistof er weer in gedaan als ik afgetapt had. Het vloeistofniveau van het expansietankje staat bij de 'full' markering. Ik dacht dat als de motor loopt en de koelwaterpomp gaat draaien, dat het systeem automatisch ontlucht wordt. Dus ik ga een blokkie om maar na 1 km slaat de motor af en bleek de koelwatertemp. al opgelopen tot bijna 130 graden! De radiator zelf voelde nog koud aan maar de aanvoerpijp aan de rechterkant was behoorlijk heet. Blijkbaar zit er een luchtbel in de radiator die er niet vanzelf uit komt. Weet iemand de juiste procedure om de radiator te ontluchten? Aan de rechterbovenkant zit een boutje, ik denk dat dit om te ontluchten is, maar hoe doe je het? Met draaiende motor boutje losdraaien en weer dicht als er vloeistof uit komt? Of moet het op een andere manier?

full
 
Dat imbusboutje moet je open draaien en dan je radiator opvullen, gewoon met de motor uit, in koude toestand.
Omdat je Tuono over een zgn gesloten koelcircuit beschikt zou ik in geen geval dat boutje opendraaien eens de motor op temperatuur is, er kan dan aardig wat druk op het systeem zitten. :Y

Met de radiator helemaal vol en het overloopvatje op zijn max, de motor rustig laten warm draaien tot de thermostaat open gaat en de fan begint te blazen. Als de fan stopt de motor uitzetten en laten afkoelen.
Als er nu nog een tekort aan koelvloeistof in het blok en de radiator zou zijn dan wordt dit automatisch uit het overlooptankje getrokken, het zou dus kunnen dat je het tankje even terug tot het maximum moet bijvullen.

Voor alle zekerheid kan je na de eerste rit nog even de stand van het overlooptankje checken bij koude motor, in de praktijk heb ik bij mijn Caponord nog nooit hoeven bij te vullen.
 
Radiatordop er afdraaien en de motor warm laten draaien.
Terwijl de zaak opwarmt links en rechts in de slangen knijpen om eventuele lucht in beweging te krijgen. Kijk wel uit als het warmer wordt. De lucht kan er soms in één keer uit komen ploppen... samen met heet water....
 
Laatst bewerkt:
ik zie op de foto een dop met overdruk ventiel, dus ik denk dat je inderdaad moet ontluchten via de schroef, als zoals je al aangeeft de motor het teveel aan lucht niet zelf afvoert

mocht na het ontluchten via de schroef het water alsnog niet door de radiator lopen, kan je m laten lopen zonder de dop op de radiator. dan moet de luchtbel er wel uitkomen.

rijden zonder de dop lijkt me niet verstandig, dan heb je de kans dat het water eruit komt. en alles onder kliedert
 
Radiatordop er afdraaien en de motor warm laten draaien.
Terwijl de zaak opwarmt links en rechts in de slangen knijpen om eventuele lucht in beweging te krijgen. Kijk wel uit als het warmer wordt. De lucht kan er soms in één keer uit komen ploppen... samen met heet water....

Vullen terwijl de motor draait is niet nodig hoor, als je de nippel vd radiator en eventueel op het blok hebt laten overlopen verdwijnt het laatste restje lucht vanzelf tijdens het opwarmen via de radiatordop. Tijdens het afkoelen trekt het koelcircuit door het ontstane vacum weer koelvloeistof bij uit het overlooptankje zodat eventuele luchtresten vervangen worden door koelvloeistof.

Het plotseling uitgutsen van de koelvloeistof komt trouwens meestal niet door een luchtbel maar gewoon door het openen vd thermostaat waardoor plots warme vloeistof in de koude radiator wordt gestuwd.
 
Dank u allen hartelijk voor de vlotte reacties. Ik ga het eerst maar op Lummelke's manier proberen. Als dat niet werkt kan ik altijd nog met de dop eraf warmdraaien.

Ik laat wel weten hoe het gegaan is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan