Ik heb in ruim 2500km twee blokken laten overlijden. Wel twee verschillende motors, een begon zoveel olie te zuipen dat het carter in 20km leeg was. De andere begon te ratelen in de kop en extreem te trillen, waarschijnlijk klepgeleider te ruim aangezien er ook olie langs de uitlaat uit de kop kwam.
Ik hou van gas geven dus dat doe ik ook, wel netjes een km of 15-20 warmrijden maar daarna gaat het gas er lekker op. Mijn vader vind dat ik rustiger moet rijden, oud spul moet je voorzichtig mee zijn ed. Ik zit nog met mijn 25kw dus een beetje snelheid is er pas boven de 6000 toeren.
Ik ben van mening dat motors gemaakt zijn om toeren te maken, maar onderhand begin ik nu toch wel wat te twijfelen daarover. Heb ik nu gewoon pech of kan ik beter wat rustiger aan gaan doen?
Hij is niet vastgelopen, maar als je na 50km geen gevoel meer in je handen hebt en de kop zo hard ratelt dat je die op de snelweg nog hoort isie niet goed meer. Ben nu uit voorzorg dus met een ander blok bezig.Waarop was dat 350 blok vastgelopen? klepgeleider?
Aan de andere kant is het natuurlijk oud spul wat al de nodige kilometertjes heeft gemaakt, waarvan je niet kan verwachten dat het net zo hard rijdt als 30 jaar geleden. Uitzonderingen daar gelaten
Eerbied voor de oudjes, net als ik altijd doe
Na een km of 50 (naar school) was me carter leeg, bijgevuld en een stukje gaan rijden. Na iets van 15km trok ik hem even vol open om daarna te remmen voor een stoplicht, toen het vervolgens plaatselijk wel erg mistig werdt besefte ik dat er iets niet klopte.Maarre, als je in 20km je carter met olie hebt leeggereden, dan noem ik dat geen pech :D Dan moet je namelijk wel zulke blauwe rook uitstoken dat het je wel moet opvallen.. Het zou mij in ieder geval niet overkomen
bij mij moeten ze ook alijd flink werken
Met mijn 350 blok moest ik steeds olie bijvullen dus verversen hoefde imho ook niet, gooi er trouwens half syntheet omdat mijn dealer geen mineraal heeft.
Nu met mijn "nieuwe" blok ben ik van plan om nog wat voorzichtiger te zijn, om de hoeveel km kan ik het beste de olie vervangen?
Ik heb nu in krap 3 maanden tijd 9000 probleemloze km met mn cb350tje gereden. Met lidl olie van 7euronogwat voor 5 liter 15w40
In de stikhitte voor de duizendmiljoen stoplichten in parijs, met het ontstekingstijdstip veels te laat, geen probleemWel een beetje warm aan je benen..
met mn (viertakt)brommertje ook, zeker zo´n 50.000 km mee gereden, blokje is in mijn bezit nog nooit open geweest, en doet het nog altijd prima.
Waar ik van overtuigd ben is dat toeren maken niet het probleem is, dan zouden mijn apparaten het al meerdere malen moeten hebben begeven. Waar ik wel heilig in geloof is tijdig olie verversen, en eventjes kalm aan bij een koude start.
En als je merkt dat je apparaat na een tijdje volaan rijden erg warm wordt, daar rekening mee houden. Beetje kalmer aandoen.
Door met half synthetische olie te rijden gaan de heek kleine olieleidingen na een tijdje dichtslippen en krijgt je brikje een hartinfarct.
Ik heb die goeie raad gekregen van de broertjes Menkel en die zijn al 30 jaar CB specialist.
Sinds ik met minerale olie rijd zijn alle problemen opgelost
Groetjes Luke
Met mijn 350 blok moest ik steeds olie bijvullen dus verversen hoefde imho ook niet, gooi er trouwens half syntheet omdat mijn dealer geen mineraal heeft.
Nu met mijn "nieuwe" blok ben ik van plan om nog wat voorzichtiger te zijn, om de hoeveel km kan ik het beste de olie vervangen?Na een km of 50 (naar school) was me carter leeg, bijgevuld en een stukje gaan rijden. Na iets van 15km trok ik hem even vol open om daarna te remmen voor een stoplicht, toen het vervolgens plaatselijk wel erg mistig werdt besefte ik dat er iets niet klopte.
Dat van die leidingen dicht slippen door half-syntheet vinnik maar moeilijk om te geloven, lijkt mij eerder dat die misschien wat dunner blijft en daardoor op plekken kan komen waar het niet hoort. Of dat de oliepomp minder druk op kan bouwen oid.
Maar er zit nu half-syntheet in, kijk dat wel even aan en beslis tegen de tijd van een oliewissel wel of ik mineraal probeer.
Half syntheet is geen probleem als je maar een schoon blok hebt. De half syntheet lost ouwe aangeplakte rotzooi op en neemt deze mee, dan kan je problemen krijgen met de kleine aanvoerleidingen. Het devies, eerst blok spoelen en dan half syntheet.Dat van die leidingen dicht slippen door half-syntheet vinnik maar moeilijk om te geloven, lijkt mij eerder dat die misschien wat dunner blijft en daardoor op plekken kan komen waar het niet hoort. Of dat de oliepomp minder druk op kan bouwen oid.
Maar er zit nu half-syntheet in, kijk dat wel even aan en beslis tegen de tijd van een oliewissel wel of ik mineraal probeer.