jaja, maar er moet eerst warmte in.
voor andere vragen ga ik wel naar het topic hoe isoleer ik mijn schuur?
Ik denk dat niet, ik weet dat zeker. Maar ik zal het toch even proberen uit te leggen.Degenen die denken dat een plafondventilator in een verwarmde ruimte ook koude lucht naar beneden blaast moeten toch even uitleggen waar die koude lucht dan vandaan komt.
Dan ga je er al van uit dat de werking van die fan sterker is dan de convectiestroming, die tegengesteld werkt.Ik denk dat niet, ik weet dat zeker. Maar ik zal het toch even proberen uit te leggen.
Als je lucht met een ventilator naar benden blaast ontstaat er onder die ventilator een overdruk en boven de ventilator een onderdruk. De lucht boven de vloer is (relatief) koud en zal deels boven de ventilator terecht komen waardoor er koude lucht naar beneden wordt geblazen.
van de opties die Monkey noemde zou je in jouw situatie denk ik het beste uit zijn met de Lucht/Lucht warmtepomp installatie, eventueel aangevuld met elektrische kachel(s) of een gasheater voor de vorstperiodes.
Voordeel is de beperkte investering / complexiteit.
Nadelen zijn dat het altijd zodra het draait een hoop geruis geeft, en dat je niet met 1 systeem alles kunt doen (L/L warmtepomp doet niks bij te lage buitentemps)
Het alternatief met lage investeringskosten is de 'klassieke' oplossing nl. een CV ketel met radiatoren. Maar dan zit je wel aan aardgas vast en MOET het 24/7/365 vorstvrij blijven.
Het meest duurzame (en op lange termijn dus goedkoopste) is een W/W warmtepomp met aardwarmte, maar daar zit je tegen hele hoge kosten voor de aanleg van de put en aanschaf van de pomp aan te kijken. De kosten daarvan zijn weer erg afhankelijk van de capaciteit die je nodig hebt. Het begint dus toch echt bij het optimaliseren van de isolatie om je warmtevraag zo klein mogelijk te maken. Daar zitten best wat belangrijke keuzes weer aan vast.
Degenen die denken dat een plafondventilator in een verwarmde ruimte ook koude lucht naar beneden blaast moeten toch even uitleggen waar die koude lucht dan vandaan komt.
Als je geen ventilator gebruikt wordt het tegen het plafond aan warmer dan aan de vloer. OM de eenvoudige reden dat warme lucht stijgt. In een hoge ruimte betekent dat het in de nok misschien wel 25 graden wordt als je het 20 graden aan de grond wilt hebben. Dat is zonde van de energie.
Met een ventilator gebeurt er niets anders dan dat de ventilator de lucht omlaag blaast. Daardoor ontstaat er onderdruk tegen het plafond. Die onderdruk wordt gecompenseerd doordat langs de muren er weer lucht omhoog gaat. Die luchtstroom onstaat zodra de ventilator ontstaat, ongeacht of je de ruimte nu aan het verwarmen bent.
Ga je de ruimte verwarmen dan wordt de lucht egaal verwarmd en komt er een stroom van lucht op gang, er gaat warme lucht omlaag, maar er gaat ook warme lucht omhoog. Met als gevolg dat het in de nok ongeveer net zo warm wordt als aan de grond. Om een comfortabele temperatuur aan de grond te krijgen kost dat minder energie dan zonder ventilator, maar het heeft niets te maken met warme lucht die omlaag wordt geblazen, maar alles met het creëren van luchtcirculatie.
Vooor mij niet.Kijk duidelijke uitleg voor de MEESTEN
Voor mijn schoonmoeder ook niet en die probeer ik dan ook niks meer uit te leggen.Vooor mij niet.
Mike, je kunt plafondventilatoren ook de andere kant op laten draaien zodat ze richting plafond blazen. Ik deed dat in de winter en daarmee krijg je een warme luchtstroom langs de wanden naar beneden. Ik vond dat prettig.
Ik vermoed dat die geen kennis heeft van stromingsleer.Voor mijn schoonmoeder ook niet en die probeer ik dan ook niks meer uit te leggen.
O.a van stromingsleer.Ik vermoed dat die geen kennis heeft van stromingsleer.
Zot in "hoe verwarm jij je hobbyruimte?"Mike, je kunt plafondventilatoren ook de andere kant op laten draaien zodat ze richting plafond blazen. Ik deed dat in de winter en daarmee krijg je een warme luchtstroom langs de wanden naar beneden. Ik vond dat prettig.
direct is er een rendement van max 100%, waarschijnlijk in de werkelijkheid iets minder.
een HR ketel heeft de potentie om op 114% rendement te komen, in de werkelijkheid echter is 107% realistischer. het daadwerkelijke rendement is afhankelijk van de retourtemperatuur. hoe kouder het water wat de ketel in gaat hoe meer het water warmte uit de rookgassen onttrekt. hoe je kunt bereiken dat dit zo koud mogelijk is word een beetje een lang en off topic verhaal maar ik denk dus dat je hiermee mis zit, verwarmen met CV is wel zuiniger onder de juiste omstandigheden.
even gezocht en inderdaad! linkVolgens mij vergelijk jij nu een oude (simpele) industriele gasheater met een moderne HR cv ketel. Bij mijn weten heb je ook industriele HR gasheaters die van de condensatiewarmte gebruik maken. Maar dan zonder tussenkomst van water dus.
Of ze dan echt zoveel rendement halen dan een HR cv ketel dat weet ik niet, daarvoor weet ik er inhoudelijk te weinig van.
even gezocht en inderdaad! link
dit is dan 109%, nog maar iets lager dan de CV ketel.
Ik had IR lampen.
Die zijn erg vergelijkbaar met terrasverwarming, zoals bij cafés of tuin.
Maar dan een stuk efficienter.
ze verwarmen in beginsel het lijf wat er onder staat, en niet de lucht of gereedschap.
wel 2x 1500 watt, want ik had er twee.
Pas opgehangen in de uitbouw van ons clubhuis, ivm feestje. En daar werden ze erg gewaardeerd.
termijn, hiermee bedoel je terug verdien tijd?schatting vd termijn?
de leveranciers van dat soort spul geven meestal folderpraat
ja, dat bestaat.te laat voor vloerverwarming tenzij dat er in opbouw is
termijn, hiermee bedoel je terug verdien tijd?
als er nu niet verwarmt word bestaat die eigenlijk niet maar ik ga een gooi doen.
ik ga hem afzetten tegen de kosten van een CV installatie.
ketel 750 euro
aansluitset (exp vat enz) 55 euro
per radiator type 33, 140 X 60, 400 euro incl kraan
nu zit je op, als ik uit ga van 4 radiatoren (4kW per stuk) ongeveer 2500 euro. hier komt nog een stuk leidingen bij, zowel voor gas als voor de radiatoren. en dan moet het nog aangesloten worden, als je dit zelf doet zitten daar de kosten niet, laten doen kost nog best wat.
dan de airco, de aanschaf is sterk afhankelijk van je merk keuze maar laat ik hoog inzetten, je koopt er 1 met een zeer hoge efficiency (1:6, bij -10 1:3)
kosten aanschaf 2000 euro
arbeid plaatsen is grofweg 25 to 30%, 2600 euro dus. dit betekend dat de airco incl plaatsen al goedkoper is dan de CV zonder plaatsen en klein materiaal.
bij -10 heb je van 3 kWh stroom 9 kWh aan warmte met deze WP. de CV haalt in de beste situatie ook 9 kWh met 1 Kuub.
kosten per 9 kWh warmte, gas: 60 cent
kosten per 9 kWh warmte, stroom: 60 cent
echter, zodra het warmer is dan -10 gaat de WP efficienter werken met dus als uiterste dan de WP maar 30 cent per 9 kWh warmte kost.
dus naast een hogere aanschafprijs voor de CV kost deze ook nog eens meer in het stookverbruik.
als dit niet het antwoord is wat je zoekt of verwacht, vraag maar raak. ik vind dit soort jip en janneke berekeningen niet erg om te doen. Jip en Janneke omdat ik veel dingen nu niet uitzoek welke wel effect hebben, zoals kosten klein materiaal bij de CV en wat zelf airco montage voorbereiden kan schelen. je kunt misschien zelf de muursteun voor de buitenunit wel plaatsen.
wil je dat niet doen publiek, PB of mail maar, doen we het zo.
de cijfers van de WP zijn overigens geen folder cijfers maar getest door gebruikers.
Nu een 3,5 kw electrokachel, gebruikt aardig wat stroom (blij met mn zonnecellen hehe) maar verwarmt vrij aardig, hoeft niet warm te zijn maar de kou te breken.
Trouwens bij de praxis gekocht voor een tientje of 7.
Dit is ook een beetje zoals ik het doe. Mijn geïsoleerde schuur is 5x5m. Ik zet de electrokachel op de laagste stand (650W), maar dan moet ik de kachel wel een etmaal van tevoren aan zetten en dus het klussen wel inplannen. Na een etmaal is de ruimte in deze winterse periode van ca. 8 graden naar 13 graden gestegen, een prima klustemperatuur. Dat heeft me dan ca. 0,65KW * 24 uur * 25cent = 4 Euro gekost. Zeg dat ik 25 dagen per jaar stook dan kost dit feestje me jaarlijks 100 Euro plus zeg een tientje afschrijving op de kachel maakt 110 Euro totaal per jaar.
En geen open vuur, geen kans op CO, geen leidingen graven etc. Voor mijn situatie is dat een goede oplossing.