hoe verwarm jij je hobbyruimte?

Leyhon

Die hard MF'er
29 jan 2014
303
1
Mijn garage is nu onverwarmd, het is wel prettig wanneer ik in deze maanden wat wil frotten het er ook een beetje aangenaam is qua temperatuur.

Maar waarmee verwarmen jullie je hobbyruimte?

Zelf heb ik een steens garage met electra, maar zit te denken om iets met gasfles
en een buitendoorvoer van rookgas.

Wil wel graag een buitenafvoer anders heb je met co co2 en waterdamp te maken
En vanwege gereedschap is het extra vocht inbreng niet handig.
 
Laatst bewerkt:
Er is niets mis om voor 1 radiator gewoon een ouderwetsche thermostaatkraan te pakken.


Dat slimme gebeuren is leuk maar duur, zeker als je nog helemaal niets hebt.

Heb hier ook 3 slimme radiatorkranen, maar die heb ik ooot gekregen.

Inmiddels staan er ook al 3 gateways en een Google Home, tijd om daar eens 1 eigen gateway via mijn server op te gaan bouwen.

Da's echter een hele andere discussie en voor nog geen 20 euro heb je een uitstekende kraan zonder poespas.
 
in mijn garage staat een pelletketel , niet te verwarren met een pelletkachel , die pelletketel verwarmt de huis cv , en ook eventueel de garage .
Het heeft 2 voordelen ,goedkoop het huis warm EN meteen ook ,indien gewenst, de garage !
 
Klopt, tis zeker niet zaligmakend. Het probleem is meestal waar hangt/staat de thermostaat. Dit is toch waar de cv ketel op reageert.
Ben deze situatie nu voor mezelf thuis aan het onderzoeken ivm thuiswerken van mijn vrouw en ik niet het hele huis wil verwarmen.
 
Geen aandelen bij,
Wat mij gelijk opvalt dat het niet duidelijk is wat er in de woonkamer moet gebeuren, het hoofdverblijf.

1,5 maand geleden lag de cv ketel in storing, en die wilde er ook niet meer uit :?
De installateur had het met een half uur opgelost, de thermostaatknoppen in de woonkamer stonden op 3 omdat mijn vrouw dat wéér eens had gedaan_O-
Thermostaatkranen moeten vol los, en eigenlijk was het in de woonkamer helemaal niet nodig, want op standje 3 gaat de afsluiter te snel dicht en gaat het water in de ketel koken. Het kan de warmte dan niet kwijt.
In de keuken en andere vertrekken mag de thermostaatkraan wel op 3.

Nu even een anekdote wat mij niet helemaal duidelijk is aan die website:

Thermostaatknoppen - verwarming per kamer

Slimme thermostaatknoppen regelen de verwarming in elke kamer afzonderlijk en sturen draadloos de warmtebron aan.
  • Thermostaatknoppen kunnen zelfstandig werken of aangestuurd worden door een thermostaat of sensor aan de wand.
  • De CV-ketel, stadsverwarming of warmtepomp wordt aangestuurd via een warmtebron module.
  • De basis voor slimme verwarming is het Access Point, de hub van het Homematic IP Smart Home systeem met gratis app.

Draadloze thermostaten en temperatuursensoren

Een thermostaat of sensor meet de temperatuur en luchtvochtigheid en toont de meetwaarden in de Homematic IP app.
In ruimtes waar langer verbleven wordt, zoals woonkamer of thuiskantoor, raden we aan om thermostaatknoppen aan te sturen met een thermostaat of sensor aan de wand.


Is niet lief dus, want nu weet ik nog niets.
En net zoals Sanscorp zegt, het voegt niets toe aan mijn huis uit 1974. Behalve misschien fijntuning.

Het is dus een huis uit 74 met een cv ketel uit 2006, en de spouwmuren en vloer is geïsoleerd.
Behalve dan de vloer in de garage, da's kaal beton.
En nog een groot nadeel, de ouderwetse stalen garagedeur zit er nog in. >koud ijzer.
De garage heeft wel
spouwmuren die ook geïsoleerd zijn.
En er is een grote radiator en een kleintje.
 
Laatst bewerkt:
Kleine oppervlakken kan je zelf saneren. Onlangs nog gedaan bij iemand. Wel ff tyfex, juiste maskers, spuitlijm en speciale zakken + stofzuiger gebruiken. Laten doen is vele malen duurder kan ik je vertellen.
 
Tyfex pakken als je gaat saneren haha.
En nee niet volgens google, volgens gemeente. Wel toestemming vragen en folie om in te pakken is bij grofvuil / stort te halen.

9 van de 10 keer zijn er vaste platen gebruikt en geen losse vezels dus zolang je dan niets breekt en netjes werkt is er niets aan de hand.
 
Het platte dak is net 2 jaar geleden vernieuwd en het plafond binnen is nog van asbest.
Daarin gaan zagen kan echt niet meer van de milieumaffia :)

Je kunt ook door de muur...
Ik vind voor mij een houtkachel te langzaam.
Als ik besluit om in de schuur aan de gang te gaan dan wil ik meteen warmte.
Daarom heb ik een grote gasheater hangen
 
Je kunt ook door de muur...
Ik vind voor mij een houtkachel te langzaam.
Als ik besluit om in de schuur aan de gang te gaan dan wil ik meteen warmte.
Daarom heb ik een grote gasheater hangen
Ik heb geen gas in de garage maar het idee is goed.
Ik denk dat ik binnenkort zo'n elektrische haal. Die heeft mijn zus ook onder het zitje, lekker🥵
 
Tyfex pakken als je gaat saneren haha.
En nee niet volgens google, volgens gemeente. Wel toestemming vragen en folie om in te pakken is bij grofvuil / stort te halen.

9 van de 10 keer zijn er vaste platen gebruikt en geen losse vezels dus zolang je dan niets breekt en netjes werkt is er niets aan de hand.
Het is inderdaad dat keiharde van een mm of 2-3 dik.
Ik wist niet dat je folie kon krijgen bij de stort. Da's nieuw voor mij.

5 jaar geleden heb ik mij rotgezocht naar dik transparant folie voor de asbest schoorsteenpijp die in het huis zat.
Even later had mijn zwager opeens nog een baal met zakken van 2 meter die van de vrachtwagen waren gevallen, pfff.
 
Ik heb een combi van spullen.

Een oldskool petroleum hittekanon. Maakt vreselijk veel herrie maar gooit in een mum van tijd een hoop warmte de garage in. Daarna kan hij uit en gaat de oude DK28 petroleumkachel aan. Die kan het dan op temperatuur houden. Petroleum is in Belgie (vlakbij) nog steeds te koop voor ongeveer 1 euro de liter en in een gemiddelde winter (die we tegenwoordig eigenlijk niet meer hebben) kost het me dan een 30-40 liter petroleum.

groeten,

Benno
 
Heb zelf een grotere cv element staan staat eigenlijk niet echt aan ja op 1 om het vocht er een beetje uit te houden maar zodra je bezig bent word het gouw al te warm hetzij met wasbenzine of spuitbusje gaat toch weer de deur open voor de broodnodige frisse lucht .

Nu is mijn garage wel geïsoleerd dat scheeld wel weer :)
 
Wat mij gelijk opvalt dat het niet duidelijk is wat er in de woonkamer moet gebeuren, het hoofdverblijf.

1,5 maand geleden lag de cv ketel in storing, en die wilde er ook niet meer uit :?
De installateur had het met een half uur opgelost, de thermostaatknoppen in de woonkamer stonden op 3 omdat mijn vrouw dat wéér eens had gedaan_O-
Thermostaatkranen moeten vol los, en eigenlijk was het in de woonkamer helemaal niet nodig, want op standje 3 gaat de afsluiter te snel dicht en gaat het water in de ketel koken. Het kan de warmte dan niet kwijt.
In de keuken en andere vertrekken mag de thermostaatkraan wel op 3.

Nu even een anekdote wat mij niet helemaal duidelijk is aan die website:

Thermostaatknoppen - verwarming per kamer

Slimme thermostaatknoppen regelen de verwarming in elke kamer afzonderlijk en sturen draadloos de warmtebron aan.
  • Thermostaatknoppen kunnen zelfstandig werken of aangestuurd worden door een thermostaat of sensor aan de wand.
  • De CV-ketel, stadsverwarming of warmtepomp wordt aangestuurd via een warmtebron module.
  • De basis voor slimme verwarming is het Access Point, de hub van het Homematic IP Smart Home systeem met gratis app.

Draadloze thermostaten en temperatuursensoren

Een thermostaat of sensor meet de temperatuur en luchtvochtigheid en toont de meetwaarden in de Homematic IP app.
In ruimtes waar langer verbleven wordt, zoals woonkamer of thuiskantoor, raden we aan om thermostaatknoppen aan te sturen met een thermostaat of sensor aan de wand.


Is niet lief dus, want nu weet ik nog niets.
En net zoals Sanscorp zegt, het voegt niets toe aan mijn huis uit 1974. Behalve misschien fijntuning.

Het is dus een huis uit 74 met een cv ketel uit 2006, en de spouwmuren en vloer is geïsoleerd.
Behalve dan de vloer in de garage, da's kaal beton.
En nog een groot nadeel, de ouderwetse stalen garagedeur zit er nog in. >koud ijzer.
De garage heeft wel
spouwmuren die ook geïsoleerd zijn.
En er is een grote radiator en een kleintje.
Leuk hoor dat hele verhaal, maar korter is makkelijker. Ruimte waar de thermostaat (aansturing van de kachel) hangt moet altijd kunnen opwarmen als de ketel warmte levert. Dus geen thermostaat kranen! En normale kranen mogen nooit allemaal dicht. Als de warmteverdeling niet goed is hoor je dit ‘waterzijdig’ in te regelen, liefst met voetventielen.
 
Kleine oppervlakken kan je zelf saneren. Onlangs nog gedaan bij iemand. Wel ff tyfex, juiste maskers, spuitlijm en speciale zakken + stofzuiger gebruiken. Laten doen is vele malen duurder kan ik je vertellen.

In zijn geheel verwijderen​

U mag een asbestplaat alleen in zijn geheel verwijderen. Het is niet de bedoeling dat u van een groot dak eerst 35 m2 zelf verwijderd en de rest door een gecertificeerd bedrijf laat doen. U mag asbestplaten niet breken of zagen omdat dit vezelemissie veroorzaakt. Deze vezelemissie veroorzaakt dan weer blootstelling aan asbest. Zaag of breek de asbestplaten dus niet, ook niet omdat ze dan makkelijker te verpakken zijn.

Geschroefde platen​

De asbestplaten moeten met schroeven vastzitten aan de draagconstructie. Soms zijn asbestplaten bevestigd met spijkers, nieten of zelfs gelijmd. In die gevallen mag u de platen niet zelf verwijderen. Het risico op het vrijkomen van vezels is bij deze bevestigingsmethoden te groot..

Waarin de asbestvezels hechtgebonden zijn​

Bij verweerde of kapotte asbestplaten zijn de asbestvezels niet meer hechtgebonden. Het risico op emissie van vezels bij het verwijderen is dan te groot. Een particulier mag platen waarin de vezels niet meer hechtgebonden zijn niet verwijderen. In deze gevallen mag alleen een gecertificeerd bedrijf de asbestplaten verwijderen. Een asbestinventarisatiebureau kan bepalen of vezels hechtgebonden zijn.

Niet zijnde dakleien​

Een particulier mag dakleien niet zelf verwijderen. Omdat dakleien aan de bovenkant vaak zijn vastgespijkerd is de kans op breuk te groot.

Uit een woning of uit een bijgebouw dat staat op het erf van die woning​

Er moet sprake zijn van een particuliere woonfunctie. Ook bij een nevenfunctie, zoals een tuinhuisje, mag een particulier zelf asbest verwijderen.

Niet in het kader van de uitoefening van beroep of bedrijf gebruikt wordt of bedoeld is voor dat gebruik​

Is een bijgebouw in gebruik voor bedrijfsmatige activiteiten zoals een schoonheidssalon of een administratiekantoor? Dan is er geen sprake meer van een woonfunctie. In dat geval mag de verwijdering niet particulier plaatsvinden.

De oppervlakte van de te verwijderen platen maximaal 35 m2 per kadastraal perceel bedraagt​

Een particulier mag maximaal 35m2 per kadastraal perceel verwijderden. Wilt u meer verwijderen dan moet een gecertificeerd bedrijf dit doen.

Voor het zelf veilig verwijderen van asbest bestaat geen blauwdruk. Denk aan uw eigen veiligheid! Niet alleen voor het asbestgevaar. Maar ook omdat u wellicht op hoogte werkt of misschien op een oud dak dat kan instorten. U moet zelf bepalen of u in staat bent het werk uit te voeren. Milieucentraal heeft hier een voorlichtingsfilmpje over gemaakt.
 
Ik heb helemaal géén verwarming in mijn garage, en heb niet het gevoel dat dat ooit nodig gaat zijn hier. De garage ligt in de kelder, aan de ene zijde ligt het huis van de buren, erboven de living, aan de andere zijde het oude kolenkot, en achteraan de rest van de kelder. Dus enkel de garagepoort maakt contact met buiten, en dat is een goede en degelijk isolerende sectionale poort. Ja, ik ben wel een beetje gezegend met de garage onder mijn huis ... behalve ... mijn auto kan er niet in 🤪 (inrit is te steil, waardoor een SUV met het dak tegen de bovendorpel komt bij het binnenrijden, maar ja, in 1962 hadden ze nog geen SUV's).
Laatst toen het hier -4°C was buiten, was het in de midden kelder ruimtes nog vlotjes 17 a 18 graden, in de garage ook nog steeds 14 a 15 graden. Dan heb ik geen nood aan een verwarming.

Moest het ooit nodig zijn, kan er wel een gewone klassieke radiator geplaatst worden. Veel werk is er niet aan. De leidingen naar de radiator in de living lopen onder het plafond van de garage (die wil ik later wel vervangen en meer gestructureerd plaatsen ipv schuin door de garage).
Ik ben wel een beetje van plan dit huis weer te verkopen, maar dat moet nog minstens 2,5 jaar wachten. En zal alleen verkocht worden als ik een vrijstaand en VER AFGELEGEN huis kan vinden, wil geen rijhuis meer, absoluut niet, en ook niet in een drukke buurt wonen.

In dat geval zou ik mij een houten vrijstaande garage zetten van 6x6 meter met plat dak, en dan zou ik wel rondom isolatie willen voorzien, en elektrische verwarming, zo van die straalpanelen aan het plafond, zoals iemand al aanhaalde, zodat het niet in de weg hangt. Zouden standaard op standje antivries staan, en enkel hoger zetten als ik er wil werken.
 
klopt..... en de pakkans is nihil tenzij een slimmert bij de stort wat intensiever naar je doorzichtige zak met asbest gaat kijken......

Ik had geen zin om mijn platen stuk voor stuk in te pakken.
Dus ik heb de hele pallet ingepakt en hier in de buurt bij een particuliere milieustraat ingeleverd.
Wordt met de heftruck van de aanhanger afgehaald en verder geen vragen. Is wel duurder want ik moest per kilo betalen, maar het is me dat wel waard. Nog steeds een schijntje vergeleken met laten saneren.
 
heb je geluk gehad, de pakkans is dan wel laag maar de boetes best hoog en de milieustraat kan er heel veel gezeik mee krijgen..... Als je het netjes doet is er niet veel aan de hand maar voor mijn werk ben ik ook al een paar keer een "sanering" van een particulier tegengekomen waarbij er A. heel veel meer dan 35M2 werd weggehaald, B. ze de platen ter plekke maar even overmidden braken en ze gewoon in de container gooide vanaf het dak, C. er kinderen gezellig tussen door banjerden en D. er hele brokken achter waren gebleven......
 
Terug
Bovenaan Onderaan