Hoe worden motoren gejat..??

Paulusssttt

Die hard MF'er
12 jun 2008
722
178
Zeeland
Deze vraag is niet bedoeld om het dievengilde op ideeën te brengen. Ik wil weten hoe, wat, waar motoren worden gejat om zelf te bedenken hoe ik dit tegen kan gaan. Hoe pijnlijk dit onderwerp ook is, het moet maar eens bespreekbaar worden..

-Waar gaan gestolen motoren naartoe. Worden deze gedemonteerd en in onderdelen verkocht? Zo nee waar blijven ze dan. Hier in NL doorverkocht of in vrachtwagen/busje/container naar andere landen? Welke landen zijn dat dan?

-Motoren worden op bestelling gejat is ook een veelgehoord item. Welke motoren lopen dan het grootste risico's. Zijn hier statistieken van?

-Motoren worden OVERAL (uit) gejat. Garage boxen, van straat, op parkeer terreintjes, onder de ogen van menigte, tijdens een rustpauze.. Noem maar op. Maar wordt de garagebox/schuur opengebroken? Grof geweld of subtiel slot gefrunnik..??

-Hoe was de motor "beveiligd"? Stond de motor op slot zo ja hoe en wat? Stuurslot, ART4 slot, ketting, beugel, grondanker, schijfslot en hoe gaan ze om met een alarm..?? Worden sloten doorgeknipt, doorgeslepen of laten ze die zitten..??

-Hoe verplaatst met een motor?? Motor mover eronder, optillen, karretje, hijskraantje..??

Is er dan (n)iets tegen te doen..??

Dit, en misschien nog wel meer, zijn dus de zaken die mij bezig houden. Nee ik ben niet van de verzekering. Ik moet er vooral niet aan denken dat er 1 van de 3 die hier staan gejat wordt. Alles is verzekerd en staat met ART4 op slot maar de emotionele waarden is gewoon veel hoger dan het beetje geld dat je van de verzekering terug krijgt.. En het blijft gewoon een schimmig gebied. Voorkomen is beter dan genezen, kennisdelen is dan denk ik het wapen..

Spui maar en ik kijk wel of ik het een beetje kan ordenen tot een overzichtelijk geheel.

Alvast bedankt!
 
Volgens mij zijn er weinig cijfers/data maar heel veel onderbuikgevoelens.
 
er is hier ooit een link voorbij gekomen van een amerikaanse motordief, die zijn leven had gebeterd en tot in detail vertelde hoe alles te werk ging

was erg vermakelijk leesvoer, maar geen idee meer waar het stond
 
Cijfers ken ik niet, maar ik heb wel verhalen gehoord van ongeveer alle situaties die je beschrijft. Ik denk niet dat er een specifieke methode is voor het stelen van een motorfiets. Stallingen worden subtiel opengebroken (nauwelijks zichtbare breukschade), stallingen worden met geweld open gebroken, ervoor geparkeerde auto's worden zwaar beschadigd of er is geen krasje op te zien (raar maar waar), etc.

Ik probeer het het dievengilde in ieder geval zo goed als mogelijk te ontmoedigen om onze fietsen mee te nemen (minimale verzekeringseisen + wat nog verder mogelijk is). Daarnaast zijn ze allemaal goed verzekerd.
 
Ze rijden een busje voor met schuifdeur, tillen de motor met 2 man op en duwen hem zsm in het busje.. Weleens paar filmpjes gezien van beveiligingscameras.
 
Daarnaast ook nog een interview met een ex-crimineel die zij dat je de grootste kans had om een motor niet te laten jatten door hem aan een aardevast object te verankeren. Omdat ze niet sloten doorzagen op klaarlichte dag.. Het liefst zijn ze er binnen 10 seconden mee weg. Een schijfremslot maakt helemaal niets uit volgens hem..
 
Ik ken verhalen dat motoren met hele palen eraan vast meegenomen worden :+ ze gaan op zoveel manieren te werk dat alles wat je noemt kan. Het enige is je motor goed verzekeren en bijv. een alarm op je schuur/garage. Dat is ook het eerste wat ik gedaan hebt. En dan ook gelijk een goed alarm. Dus niet zo'n dingetje van de gamma wat gaat piepen als de deur open gaat want dat kan je zo uitzetten :+
 
Mooi, de eerste reacties stromen binnen. Ik ga deze rubriceren en in de OT zetten.

Even kijken of we dingen wat specifieker kunnen maken. Zo lees ik al dingen als pomp karretjes, optillen en inladen, opbokbeugel eronder en gaan en meer van dat soort dingen.

Ik ga het "Gestolen Topic" ook wat meer doorspitten om info boven water te krijgen.
maar eerlijk gezegd draait mijn buik er een beetje van om. Niets is nergens meer veilig..

Maar het MOET stoppen, afblijven wat niet van jou is...

Wat mij nog het meest bezighoudt is waar gaan ze naartoe..??

Afijn, spuien en dan ga ik het wel ordenen...!!
 
Magnetische contacten overal ! Niet te zien en te omzeilen.
Deur open en dan mayhem ! Overal flitslampen en verborgen geluidsbronnen.
Zelfs de meeste kalme en berekende outlaw zal binnen 4 seconden het hazepad kiezen !
Er valt niet aan te prutsen en daag iedere schurk uit om het een keer te proberen !
 
Als ze hem willen, dan is hij weg.

Daarnaast: Gelegenheid maakt de dief. Als je motor op de hoek van de straat staat zonder slot aan iets wat aarde vast is, dan tillen ze hem in de bus.

Bij andere gevallen dan is er echt sprake van observatie en planning. (hoe steel je anders iets uit een afgesloten garage onder een appartementencomplex? )

Tijd is de grootste valkuil voor een dief. Als het te veel tijd kost dan is het niet de moeite. Dus een slot moet je zo bevestigen dat het niet door te knippen is met een betonschaar. Daarnaast moet de omgeving ook zo zijn dat het opvalt als iemand met z'n gasbrander aan de gang gaat.

Of ze zorgen dat ze de motor verplaatsen naar een plek waar wel tijd is en waar niemand er naar om kijkt, bijv een afgesloten garagebox.

Uiteindelijk blijft het een kat en muis spel.. bedenk nu iets geniaals, en over een maand is er weer een manier gevonden om het onklaar te maken.
 
Magnetische contacten overal ! Niet te zien en te omzeilen.
Deur open en dan mayhem ! Overal flitslampen en verborgen geluidsbronnen.
Zelfs de meeste kalme en berekende outlaw zal binnen 4 seconden het hazepad kiezen !
Er valt niet aan te prutsen en daag iedere schurk uit om het een keer te proberen !
na 5 keer achter elkaar "vals alarm" veroorzaakt door de aanhoudende dief, schakel jij het alarm uit om te kunnen slapen :')
 
het beste advies wat ik je kan geven is verlies de emotionele waarde. een motorfiets is niks meer als een verzameling metale en kunststoffe onderdelen die bij elkaar verpakt een rijdend voertuig opleveren. je kan alle informatie verzamelen die je kan krijgen en er zo veel beveiliging aanbrengen als je kan bedenken er zijn manieren omheen om die beveiligingen. en door al het zorgen maken stop je jezelf in een gevangenis van angst en gaat heel snel de lol uit je leven.
geniet van de tijd die je samen hebt met je motor en bedenk je dat die tijd eindig is. er komt een tijd dat je afscheid moet nemen van je geprijsde bezit. of het nu is bij de geboorte van je kinderen of wanneer de motor van ellende uit elkaar valt of op een ander moment dat je nu nog niet kan voorzien het is eindig. en op het moment de je je dat realiseert en er naar handelt wordt je leven een stuk leuker. van zorgen maken krijg je alleen maar hoofdpijn.
ik zeg niet dat je je motor niet moet beveiligen maar maak je niet te veel zorgen. als ze de motor willen hebben krijgen ze hem wat je ook doet. desnoods komen ze 's nachts gewapend je huis binnen en zorgen er onder bedreiging voor dat jij alle beveiligingen weg haalt en nemen hem dan mee. en persoonlijk heb ik veel liever dat ik ze niet tegenkom als ze mijn motor meenemen als dat ze mij of mijn familie er bij nodig hebben.
 
Laatst bewerkt:
Zot doe is niet zo zot !
Massieve deuren met 4 puntsluiting ! Je moet serieus geweld gebruiken om binnen te komen en wat te triggeren.
Even een paar keer een vals alarm zit er niet in !
Heb het zelf ontworpen .
 
Magnetische contacten overal ! Niet te zien en te omzeilen.
Deur open en dan mayhem ! Overal flitslampen en verborgen geluidsbronnen.
Zelfs de meeste kalme en berekende outlaw zal binnen 4 seconden het hazepad kiezen !
Er valt niet aan te prutsen en daag iedere schurk uit om het een keer te proberen !

Ik heb in mijn huis een alarmsysteem, en als dat afgaat kun je gewoon niet in huis zijn, dat geluid is zo aller verschrikkelijkst hard, je kunt gewoon niet meer normaal nadenken.

Ik had dat dus een keer per ongeluk geactiveerd, maar denk maar niet dat er iemand een kijkje komt nemen...
 
het beste advies wat ik je kan geven is verlies de emotionele waarde. een motorfiets is niks meer als een verzameling metale en kunststoffe onderdelen die bij elkaar verpakt een rijdend voertuig opleveren. je kan alle informatie verzamelen die je kan krijgen en er zo veel beveiliging aanbrengen als je kan bedenken er zijn manieren omheen om die beveiligingen. en door al het zorgen maken stop je jezelf in een gevangenis van angst en gaat heel snel de lol uit je leven.
geniet van de tijd die je samen hebt met je motor en bedenk je dat die tijd eindig is. er komt een tijd dat je afscheid moet nemen van je geprijsde bezit. of het nu is bij de geboorte van je kinderen of wanneer de motor van ellende uit elkaar valt of op een ander moment dat je nu nog niet kan voorzien het is eindig. en op het moment de je je dat realiseert en er naar handelt wordt je leven een stuk leuker. van zorgen maken krijg je alleen maar hoofdpijn.
ik zeg niet dat je je motor niet moet beveiligen maar maak je niet te veel zorgen. als ze de motor willen hebben krijgen ze hem wat je ook doet. desnoods komen ze 's nachts gewapend je huis binnen en zorgen er onder bedreiging voor dat jij alle beveiligingen weg haalt en nemen hem dan mee. en persoonlijk heb ik veel liever dat ik ze niet tegenkom als ze mijn motor meenemen als dat ze mij of mijn familie er bij nodig hebben.

En` zo is het maar net , als het vizier gericht is :? ...doe je er niet veel meer aan.. :N :N
 
Woon in een doodlopende straat, als hier iemand rijdt die hier niet woont staat de halve straat al te kijken en krijg natuurlijk een melding op mn phone ;)
 
Zot doe is niet zo zot !
Massieve deuren met 4 puntsluiting ! Je moet serieus geweld gebruiken om binnen te komen en wat te triggeren.
Even een paar keer een vals alarm zit er niet in !
Heb het zelf ontworpen .

Wie es hier zot...?

Hoe neem je zo'n massieve deur mee als je gaat rijden?
En dan; 2 massieve deuren met 4 pinnen krijg ik wel mee op m'n motor.

Maar als ik die voor m'n motor zet, dan loopt de boef heel gemakkelijk er omheen.

Ik zie in jouw suggestie wel een of twee beperkingen...
 
Woon in een doodlopende straat, als hier iemand rijdt die hier niet woont staat de halve straat al te kijken en krijg natuurlijk een melding op mn phone ;)
Beetje zo?

Godfather-House.jpg


Of meer zo?

screenshot-med-12.jpg


_O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan