Wat belangrijk is voor alledag? Ik heb vanmorgen boodschappen gedaan voor de hele week bij de supermarkt hier op 400 meter afstand en omdat ik twee kratten boodschappen meeneem, een koelbox en een paar kratten bier ga ik met de auto want dat kan ik niet sjouwen.
In dit geval de Peugeot 206 van 16 jaar oud die ik al 14 jaar heb en het altijd probleemloos heeft gedaan. Maar morgen ga ik met de hond naar het bos en dan gaan we met de Mazda MX5 en met het dak open, want dat is veel leuker, heeft een hogere genotsfactor zeg maar.
En idd is zo'n stoomlocomotief niet handig en voordat je rijdt ben je uren bezig. Maar ga er maar eens mee rijden en bedien dat monster maar eens, dan praten we verder.
Dit topic gaat over de toekomst van motorrijden. Een stoommachine mag dan machtig zijn, je hebt er niets aan voor het motorrijden behalve dat er technieken van zijn geleend.
Jij hebt een elektrische motor en je bent er heel tevreden mee en dat vind ik oprecht heel fijn voor je. Maar je hebt niet in de gaten dat je ons, wij die jouw mening niet delen, min of meer neerzet als onbenullig, nietweters. En ik ben overtuigd van je goede bedoelingen hoor, maar meningen verschillen heel simpelweg gewoon en ik geniet van een 62 jaar oude Norton, waar ik samen met mijn prachtige freule 53 jaar geleden mooie reizen mee maakte. Dat geeft een heel goed gevoel en ik voel haar in gedachte achter me zitten.
Wat jij beschrijft is nostalgie. Prima, ik gun het je van harte en ik leef met je mee waar het om je freule gaat.
Ik ben ook wel eens te vinden op historische festivals, oude techniek vind ik ook mooi.
Maar we hebben het over de toekomst van het motorrijden.
Zie de beginpost, het gaat meteen over “Moulinex ding” en over “motoren die we gewend zijn”.
Alsof er met andere niet te rijden is...
Dat heeft verder niks met de techniek te maken hoor, maar ik weet tot in detail hoe die motor functioneert, hoe de dynamo werkt in samenwerking met de mechanische/elektrische spanningregelaar, hoe de magneetontsteking werkt, hoe de carburateur werkt en ik kan alles zelf doen aan zo'n motor.
Dat fascineert mij en met alle respect: een elektrische motor vind ik net zo interessant als de stofzuiger en de wasdroger, maar dat is mijn strikt persoonlijke mening.
Ik dring jou die mening niet op, sterker: ik raad je dringend af om zo'n klassieke Engelse twin te gaan rijden want hij is net iets moderner dan die stoomlocomotief, maar niet erg handig voor het dagelijkse van A naar B geneuzel.
Wat ik wel bespeur bij de fans van de elektrische voertuigen is dat ze die min of meer aan ons proberen te 'verkopen' en ik krijg het gevoel dat wij, die daar geen fan van zijn een beetje als achterlijk worden beschouwd.
Jij vindt dat ik jou als achterlijk neerzet ?
Dit hele topic is doorspekt met vooroordelen en onkunde over elektrisch vervoer. Van alles wordt er bij gehaald om elektrisch maar af te kraken en zwart te maken. Lees maar terug....
Ik krijg zelfs de indruk dat dit normaal gevonden wordt, elektrisch hoort te worden afgekraakt anders is het niet echt.
Lees die posts ook eens !
Slechts een paar mensen gaan daar tegenin, niet door terug te schelden maar door uit te leggen hoe het dan wél zit. Ik hoor bij die paar.
En dan komen we natuurlijk bij het klimaat. Welnu, de elektrische auto was er 100 jaar geleden al en als je nu met een elektrische auto/ motor gaat rijden om het milieu te plezieren, vergeet het maar. Het is niet eens een druppel op de gloeiende plaat, het is een molucuul op de gloeinde plaat want je rijdt langs een bedrijf dat per uur vele kilo's bende de lucht in blaast, je rijdt langs een vliegveld die tonnen troep de lucht ik blaast en je komt langs een paar kolencentrales die....enfin.
De elektrische auto was er al meer dan 100 jaar geleden, maar net als met de brandstofauto moest er nog veel gebeuren om er een heden ten dage goed bruikbaar ding van te maken.
Nu met de ontwikkeling in de batterijtechniek en zeker ook de vermogenselektronica zijn het heel bruikbare voertuigen geworden die de benzine concurrenten niet alleen evenaren maar ook op veel punten verslaan. Niet op alles maar dat hoeft ook niet direct. Je moet ergens beginnen.
Je hebt mijn eerste post in dit topic blijkbaar niet gelezen....
Ook al zou de elektrische aandrijving niets doen voor duurzaamheid dan nog zou ik elektrisch willen rijden. Het rijdt namelijk een hele klasse beter dan benzine ooit zal kunnen. Dat moet je blijkbaar ervaren.
Ik lees zo vaak van mensen die zich dat niet kunnen voorstellen, dat komt omdat ze het niet hebben meegemaakt.
En in die eerste post schreef ik ook al dat alleen mijn motor geen zoden aan de dijk zet, een miljoen zulke motoren ook nauwelijks. Wat wél zoden aan de dijk zet is de ontwikkeling van de benodigde techniek.
Als niemand ooit een elektrische auto of motor koopt zal er ook nooit iets nieuws op dat gebied worden bedacht, gemaakt en verbeterd.
Als we ze wél kopen ontstaat er vraag en springen er meer partijen in dat gat in de markt, zo ontstaat concurrentie en krijgen we uiteindelijk betere en goedkopere produkten. Er komt nu eindelijk concurrentie voor mijn motor van alweer bijna 5 jaar oud.
Jouw auto’s zijn ook niet ontwikkeld voor mensen die liever met een paard blijven rijden.
En die kolencentrale hebben we het over gehad, als de elektriciteit gebruikt wordt voor elektrisch vervoer is het nog steeds winst boven elk zijn eigen laag rendement koud stationair draaiende benzinemotor in de file. En ook voor gunstiger onstandigheden. Liever natuurlijk schonere energie en daar gaan we langzaam naar toe, alhans hier.
En ik zal alleen dan weinig invloed hebben, als iedereen zo denkt en doet gebeurt er nooit iets.
En het kan niet meer zeg je? Nee hoor, het lukt mij prima om die zuigers op en neer te krijgen en als ik vanavond besluit om even naar Parijs te rijden, dan stap ik in de Peugeot, tank hem vol om de hoek in drie minuten en rijd in een keer naar Parijs en als ik onderweg stop hoef ik niet te wachten bij de laadpaal, maar ga ik ff pissen, neem een bakkie leut en een stuk dood dier en rijd vrolijk weer verder, de kachel op lekker warm en ik hoef geen jas aan om stroom te besparen.
Wat je leuk en mooi vindt mag je helemaal zelf weten.
O, het kán wel, maar dat bedoel ik er ook niet mee.
Waar het om gaat is de toekomst van het motorrijden, wat rijden we over 25 en over 50 jaar... (en inderdaad, dan ben ik al lang dood)
Maar ik ben niet de laatste op deze wereld.
Eigenlijk vind ik de hele vraagstelling vreemd “kunnen we straks nog motorrijden”. Het antwoord is volmondig ja, ik doe het nu al.