Hoeveel km gaat een fireblade mee

stefan252

Rookie
9 jun 2005
1
0
Hoeveel km gaat normaal gesproken een honda cbr900 ongeveer mee?
Ik overweeg om een fireblade te kopen maar heb geen idee bij wat voor kilometer stand zo'n motor afgeschreven is.
 
Volledig afhankelijk van gebruik, mits netjes behandelt gaan ze technisch gesproken zo 100K mee.
Alleen economisch worden ze moeilijk verkoopbaar boven de 50K...
 
De 92-er van mij ging de deur uit met 130dkm en was motorisch in top conditie. Olie verbruik nihil. Wanneer er goed mee omgegaan wordt (rustig warm laten worden, goede olie gebruiken) kan een blade makkelijk 3 ton mee.
Voornaamste problemen bij mij: gecorrodeerde bedrading en versleten schokdemper - incl linksysteem - achter.
De gecorrodeerde bedrading ben ik btw bij meer honda's tegengekomen.
Ik heb de motor door weer en wind, incl sneeuwstormen, gebruikt.
 
eeeuuh, welkom op MF stefan,

mooie motor hoor de fireblade.
hoewel met de huidige stand van de techniek ( jaja 8-) ) hoge kilometrage's geen probleem zouden moeten zijn, hangen er meer onderdelen aan een motor als alleen het blok.
tenzij je een motor met een jaar garantie koopt of iets dergelijk, zou ik altijd een goede 1000 euro reserveren voor het geval er iets stuk gaat.

(alsof er iets echt stuk zou gaan in die paar maanden garantie die je soms krijgt.. dan kunnen ze gewoon niet goed nakijken voor aflevering |(

En neem iemand mee , als je gaat kijken/proefrijden, die het verschil weet tussen een bougie en een achterbrug, zodat hij/zij je kan attenderen op eventuele probleem punten.

Aangezien je zelf alleen bezig zal zijn met het :9~ over hoe mooi zo'n apparaat is ;)

p.s de 92-96 modellen zijn het mooist :9 ( en betaalbaarst)
 
Ik denk dat dat sterk van het onderhoud en gebruik afhangt. Ik kan een motor in 25.000 km compleet oproken terwijl ik ook fatsoenlijk gebruikte machines ken die een paar ton weg hebben. Preventief onderhoud is het sleutelwoord. Goede olie veel schoonhouden en 'binnen slapen' doen wonderen. Mocht je een gebrukt exemplaar willen kopen dan zou ik in ieder geval compressie willen meten. Dat leert je veel over de toestand van het blok. Da's toch wel het belangrijkste.
 
oma zegt deze is oud! des te leuker hem nieuw leven in te blazen.

mijn sc33 blade heeft nu 36814 km gereden..

ik ben benieuwd wat voor standen er zoal rond rijden....

tnx!
 
ik heb een paar blade's in onderhoud met tussen de 80000 en 90000 kilometers zonder grote noemenswaardige problemen.

Balhoofdlagers zijn bij de meeste wel al een keer vervangen, net als de voorremschijven. Zwakker punt bij Honda blijft natuurlijk wel de spanningsregelaar/dynamo combi, al is daar dan weer geen kilometer indicatie bij te geven......
 
Na 30.000 km zijn ze niet meer betrouwbaar en kunnen ze rare dingen gaan vertonen. Om je een beetje tegemoet te komen, mag je ze dan gratis bij mij deponeren. Dan zorg ik dat ze juist behandeld wordt zodat je niet met sloopkosten ed wordt geconfronteerd ;)

PM me maar voor een adres :]
 
Laatst bewerkt:
De beste blades en de spannendste zijn de eerste types. (de echte old skool power)
Zwakke punten is de spanningsregelaar maar dat is op te lossen door er een met koelribben te plaatsen .Ook de dynamo steker onder het zadel goed in de gaten houden opdat deze niet gebakken is door slecht contact. Verders nokkenasspanner maar daar hebben de meeste CBR`s last van.
Ook wiellagers en balhoofdlager (komt meestal van de wheelies) gaan eerder kapot dan de meeste sport motorfietsen.

Verders zijn het bere goede motoren en km standen van meer dan 100.000 zijn geen uitzondering. Het ligt eraan hoe ze behandelt zijn door de eigenaren.
Bij een proefrit let op dat de motor mechanisch zeer stil moet zijn , ook als deze koud is.
Iets koppelingsgeluiden kan maar moeten met ingetrokken koppelingshendel weg zijn.
Motor moet zeer vlot starten en zeer rap wezen in z`n twee even flink doortrekken (volledig opgewarmd blok uiteraard) en kijken of deze niet uit z`n versnelling klapt .
Zo ja lekker laten staan die fiets want dat zijn dure kostenposten.
 
Laatst bewerkt:
Blade gaat mist normaal onderhouden hartstikke lang mee... TOPkwaliteit motor!
 
Dat is nog niet bekend :+ :]
Ik denk dat we dat bij "Tussen kunst en Kitsch" in 2212 misschien pas te weten komen.

A.Aardewerk:
"Deze blade uit 1992 heeft geen echte waarde omdat we ze nog erg vaak tegenkomen. Deze werkt niet omdat de spanningsregelaar stuk is.
En die hele hoge korte achterkant met de verticale uitlaat, het brede stuur en het kleine koplampje wat er uit ziet als een boos kijkend mannetje lijkt normaal te zijn, hoewel er ook wel sommige bekend zijn met heel veel plastic, maar die komen we eigenlijk alleen in de documentatie tegen.. Als u er zo een zou kunnen vinden dan zou die erg veel geld waard zijn"

:+
 
De 92-er van mij ging de deur uit met 130dkm en was motorisch in top conditie. Olie verbruik nihil. Wanneer er goed mee omgegaan wordt (rustig warm laten worden, goede olie gebruiken) kan een blade makkelijk 3 ton mee.
Voornaamste problemen bij mij: gecorrodeerde bedrading en versleten schokdemper - incl linksysteem - achter.
De gecorrodeerde bedrading ben ik btw bij meer honda's tegengekomen.
Ik heb de motor door weer en wind, incl sneeuwstormen, gebruikt.


wel ver weggeweest dan, Ik moet de eerste sneeuwstom in Nederland nog meemaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan