Hoeveel zuipt jouw motor? AKA Onderzoek naar het brandstofverbruik van motoren.

Ik durf mijn motor van €2700 al niet het cirquit op te nemen ivm potentele valschade :o
De BMW maakte een aardige klapper, heeft alle zijden gezien.
En mijn carbon helm was gewoon ingedeukt.
Twee, drie weken later (augustus) ging ik op Zandvoort met mijn 2023 Yamaha full down in de regen bij een veel lager tempo dan mijn P1 in 2022 met de BMW. .
Waren ze beiden stuk.
Op het circuit moet je daar niet bang voor zijn. :)
(Maar het stemt weer tot enige nederigheid)
 
Op de snelweg reed ik vaak zo hard als de motor kon. 120 op secundaire wegen kraaide ook geen haan naar.
Snelheid in de bocht werd beperkt door het minder werken van de carburateurs bij grote hellingshoek. Daardoor bleef de topsnelheid bij kneedown op mijn CB750 beperkt tot 175. Misschien overdreven de tellers toen wel enorm, want tegenwoordig durf ik minder hard in die bocht.
 
Snelheid in de bocht werd beperkt door het minder werken van de carburateurs bij grote hellingshoek. Daardoor bleef de topsnelheid bij kneedown op mijn CB750 beperkt tot 175. Misschien overdreven de tellers toen wel enorm, want tegenwoordig durf ik minder hard in die bocht.
Ik denk dat jij vooral overdrijft. “Topsnelheid beperkt tot 175 bij kneedown”. Op de openbare weg. Sure.
 
Ik denk dat jij vooral overdrijft. “Topsnelheid beperkt tot 175 bij kneedown”. Op de openbare weg. Sure.
En op een moderne motor zijn de wegligging en banden superieur.
Dus dat zou alleen maar makkelijker moeten worden.
 
Als de bocht maar flauw genoeg is
Bos Uit/Arie Luyendijk op Zandvoort. :9
IMG_20240214_110924.png

Maar de bocht op de openbare weg bleef gelijk, alleen de motor niet meer vintage. ;)
 
Laatst bewerkt:
Snelheid in de bocht werd beperkt door het minder werken van de carburateurs bij grote hellingshoek. Daardoor bleef de topsnelheid bij kneedown op mijn CB750 beperkt tot 175. Misschien overdreven de tellers toen wel enorm, want tegenwoordig durf ik minder hard in die bocht.
Ik denk dat het vooral de centripetaalkracht was.
 
Toen was het tellerafwijking, tegenwoordig is het je eigen afwijking :P

Verbruik van zx10r op straat, circuit en alles er tussen in ; Prima.
Zx9r, iets minder.

Hoe de fack wil je ooit het verbruik bijhouden van een sportfiets ? Tankje leeg rijden al toerend is misschien 1:20 terwijl het op het circuit misschien wel 1: 8 is.. kan daar wel het gemiddelde van nemen als mensen er blij van worden ;)

Owja en hoogste snelheid kneedown, 205kmh
 
Ja mooi verhaal, op de baan is er geen kunst aan.
Op de openbare weg met een hok van een eeuw oud is een ander verhaal.
Ik heb mezelf altijd afgevraagd waarom rijders op circuit zo snel door een bocht kunnen.
Ben ik dan zo'n angsthaas of kan ik gewoon niet sturen? (mss is dat ook wel waar)

Totdat ik een paar jaar terug een keer op Assen heb gereden.
Viel me op dat wegdek was veel stroever dan de gewone straat.
Gebruik daarbij dan ook nog eens (opgewarmde) circuit-banden, dan is duidelijk dat je daar veel sneller kan.

Maar dan heb ik nog steeds niet de illusie dat ik goede tijden kan rijden op het circuit.
Ook zie ik het niet zitten om mogelijk met hoge snelheid van de motor te stappen. (angsthaas of gezond verstand?)
Snelle tijden zijn afhankelijk van werkelijk goede stuurmanskunst!
 
Vaak ben je te bang. Alhoewel racebanden op temperatuur en een gecontroleerde omgeving waar je geen tegenliggers of afslaande idioten van links hoef te verwachten ook helpt, denk ik.
Rookies rijden racebanden niet op temperatuur.
Een goede start voor vaak de eerste tijd (kan jaren zijn) is een sportieve straatband.
Eerst maar eens letterlijk 20-45 seconden worden.

En één bier circuitdag is geen.
Beter is het om er drie in een maand te boeken om er een beetje in te komen. :)
 
Ik heb mezelf altijd afgevraagd waarom rijders op circuit zo snel door een bocht kunnen.
Ben ik dan zo'n angsthaas of kan ik gewoon niet sturen? (mss is dat ook wel waar)

Totdat ik een paar jaar terug een keer op Assen heb gereden.
Viel me op dat wegdek was veel stroever dan de gewone straat.
Gebruik daarbij dan ook nog eens (opgewarmde) circuit-banden, dan is duidelijk dat je daar veel sneller kan.

Maar dan heb ik nog steeds niet de illusie dat ik goede tijden kan rijden op het circuit.
Ook zie ik het niet zitten om mogelijk met hoge snelheid van de motor te stappen. (angsthaas of gezond verstand?)
Snelle tijden zijn afhankelijk van werkelijk goede stuurmanskunst!
Vind de gedachte dat ik geen appende bestuurders, tegenliggers, fietsers of slecht wegdek om me heen heb ook altijd wel meewerken aan grote hellingshoeken en hoge snelheden.
 
Ik klik na een hele tijd toch maar eens dit verbruikstopic aan, gaat het over de theorie van kneedowns, leuk. :}
Mijn hoogste kneedownsnelheid is echt vol in 6 door de bocht voor de Busstop-chicane op Spa, 220+ of zo?
 
Iedereen heeft weekend.
Als je ergens goed in wilt worden, zul je er veel tijd in moeten stoppen.
Dan zul je andere dingen aan de kant moeten zetten.
Keuzes maken.

Maar het is te makkelijk om ons te verschuilen achter de 'verstandigheid' van het niet hard willen rijden op de openbare weg. Alsof je ineens wel gruwelijk hard gaat als de boel veilig is met valkussens, gekregen motor etc. Dat is jezelf voor de gek houden. Natuurlijk gaat het wel ietsje harder dan op de openbare weg. Maar je zult er simpelweg voor moeten trainen, het gaat niet vanzelf hard.

Feit is, de meesten kunnen het simpelweg niet. Dan kan je nog op circuitrubber staan of stroef asfalt hebben.
Ook dingen als 'durf, vertrouwen, lef' zijn elementen van het 'hard kunnen rijden': je kunt ze namelijk allemaal trainen.
 
Ik deed ooit knie, bovenbeen, elleboog en zelfs schouder down met 20kmh, in het gras ook nog! Telt dat ook?

Geen idee wat het verbruik op dat moment was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan