honda cb 500 x

De 500x heeft echt zat power, dat komt mede door de korte gearing.
De top licht zo rond de 160Km/u (het blok trekt dan nog wel, maar de shift indicator knippert dan al dat je moet schakelen, maar dat kan niet want je zit al in z'n 6), maar in de sprint van 0 naar 110 is hij een stuk sneller dan je zou verwachten van een 35Kw.
Er zijn mensen die de kettingwielen aanpassen om een "langere" versnellingsbak te krijgen, maar dan klopt de snelheid op je meter niet meer.
Omdat het koppel mooi verdeeld is hoef je de motor ook niet hoog in de toeren te jagen om lekker vooruit te komen. Zelf rijd ik als ik "gewoon" aan het rijden ben in de toeren tussen de 4.000 en 6.000, en als ik iets "sportiever" rij dan is het vaker tussen de 6.000 en 8.000, maar als je rustig binnen de bebouwde kom aan het pruttelen bent kom ik niet boven de 4.500 uit. het blokje loopt al gewoon lekker vanaf 2.000 met meer dan genoeg koppel om tot in de 3e versnelling niet terug te hoeven schakelen onder de 2.000 toeren (tenzij je ineens weg wilt spurten uiteraard).

P.S. Niet om je een kant op te duwen, want je moet gewoon lekker gaan proefrijden, maar de Versys is volgens mij ook een flink stuk zwaarder (en duurder?) dan de 500x dus dat extra vermogen (en benzineverbruik ! ) heeft hij ook nodig om zijn eigen extra gewicht vooruit te krijgen.
 
Dank jullie voor jullie berichten. Hier kan ik zeker wat mee. Op dit moment heeft de cb500x ook absoluut mijn voorkeur.
Het rauwe lopen van de versys zou idd iets zijn wat mij mateloos zou gaan irriteren.
Maar ik ga ze beide huren dit voorjaar en dan zal ik het hier ook melden wat er uit gekomen is.
 
Rij zelf een Versys 650 2019 en m'n vriendin een CB500X 2016. Ik vind de Honda niet onder doen voor de Kawa. Met echt enthousiast inhalen mis ik misschien net iets vermogen in vergelijking met m'n Kawa. Maar ik denk dat de Honda in 90% van de gevallen voldoende is. Met veel bagage ook goed te doen. Afgelopen zomer zijn we met z'n tweeën 6500km in 3 weken door de Balkan gereden. Beiden ook zeer betrouwbaar. Qua range gelijk (Honda zuiniger maar kleinere tank).
Ik heb nog getwijfeld om de Honda te kopen, maar uiteindelijk wilde ik een andere motor dan m'n vriendin ook (wil geen Anwb stel zijn). Bovendien ben ik vrij lang en de Versys paste me beter.

Ik denk dat je inderdaad moet proefrijden. Het is uiteindelijk beide een goede keus!
 
De CB500X is een prima motor. Ben er mee naar de Noordkaap geweest en inmiddels zo'n 92k km op de teller. Ik had verwacht dat ik na mijn 24ste verjaardag gelijk naar de dealer zou rennen voor meer vermogen, maar ben er achter dat het inderdaad voor 90% van de gevallen voldoende is.

Al blijf ik stiekem toch wel kijken naar een T7, maar eerst de 100k km aantikken. Komend voorjaar staat Marokko op de planning *D
 
Hallo,

Het idee is om volgend jaar woon-werkverkeer met de motor te doen. Hiervoor heb ik de CB500X (model 2022) op het oog. Een mooie motor om te zien en niet onbelangrijk zuinig wanneer het gaat om verbruik. Ik weet niet of hier mensen actief zijn die ervaring hebben met het 2022 model, maar ik heb een paar vragen:

- Is het opgegeven verbruik van 1 op 28/29 haalbaar in de praktijk?
- Ik overweeg de handvatverwarming van Honda (erg duur:X). Is it any good?
- Welke accessoires kunnen jullie aanbevelen? Ik ga in ieder geval voor de middenbok en de handkappen.

Vanaf januari komt de levering weer op gang heb ik begrepen.

Alvast bedankt!
een late reactie. met het 2019 model over ongeveer 80.000 Km ruim 1/30 gereden, maar daar zit wel veel file rijden bij en dan is hij extreem zuinig. De handvatverwarming van Honda bevalt erg goed, de hoogste stand is standje broodrooster. Op mijn vorige motoren had ik Oxford, ook goed, alleen bij de recente modellen werkt het instellen van de standen met knopjes, die gaan na veel kilometers slecht reageren , ook waren de oxford grips op de den duur glad gesleten, maar moet ik wel bij zeggen dat ik er 240.000 Km mee gereden heb(Honda Cbf 600 sa). de oude variant met de draaiknop was beter, gaat niet kapot en is net wat makkelijker met dikke winter handschoenen. De middenbok is heel handig en zou eigenlijk standaard moeten zijn. De standaard handkappen zijn wat minder, ze zijn wat iel en houden niet heel veel wind tegen daardoor. Ook zit er de Honda valbeugel en mistlampen op, de mistlampen geven ontzettend veel licht, als je die aanzet in de file dan gaat iedereen zeker aan de kant O-), was wel een dure accessoire, maar erg mooi, een aanrader.
 
Laatst bewerkt:
een late reactie. met het 2019 model over ongeveer 80.000 Km ruim 1/30 gereden, maar daar zit wel veel file rijden bij en dan is hij extreem zuinig. De handvatverwarming van Honda bevalt erg goed, de hoogste stand is standje broodrooster. Op mijn vorige motoren had ik Oxford, ook goed, alleen bij de recente modellen werkt het instellen van de standen met knopjes, die gaan na veel kilometers slecht reageren , ook waren de oxford grips op de den duur glad gesleten, maar moet ik wel bij zeggen dat ik er 240.000 Km mee gereden heb(Honda Cbf 600 sa). de oude variant met de draaiknop was beter, gaat niet kapot en is net wat makkelijker met dikke winter handschoenen. De middenbok is heel handig en zou eigenlijk standaard moeten zijn. De standaard handkappen zijn wat minder, ze zijn wat iel en houden niet heel veel wind tegen daardoor. Ook zit er de Honda valbeugel en mistlampen op, de mistlampen geven ontzettend veel licht, als je die aanzet in de file dan gaat iedereen zeker aan de kant O-), was wel een dure accessoire, maar erg mooi, een aanrader.
Je hebt het over standaard handkappen, waren die er voor een 2019 versie? Ik kan er niets van vinden, Honda heeft alleen artikel nummers voor de oudere modellen en voor het 2022 model.
Niks van origineel Honda :N
 
Ik begreep vd dealer dat het nog niet eens bekend is wanneer ze de CBX weer kunnen bestellen :?
Wist niet dat er een "bestelling-stop" is/was bij Honda.
In ieder geval balen en hoop in het voorjaar toch wel een keer mijn motor te hebben.
Ik zie net op motoroccasion.nl dat er een aantal motorzaken zijn die de CB500X op voorraad hebben. Misschien geeft dit hoop;).
 
Ik zie net op motoroccasion.nl dat er een aantal motorzaken zijn die de CB500X op voorraad hebben. Misschien geeft dit hoop;).
Thanks.
Morgen even bellen naar Benjan Motoren, die hebben een groene maar ik er staat niet bij dat ze 'm op voorraad hebben.
Er staat ook een witte uit 2022 staat er maar die kleur is bij mij weten ( en ook op de Honda site zie ik ) toch niet beschikbaar? Is dit dan een 2021/2020 versie?
Is ook goedkoper nml €7.950,- terwijl de nieuwprijs €8.449,- is
 
Thanks.
Morgen even bellen naar Benjan Motoren, die hebben een groene maar ik er staat niet bij dat ze 'm op voorraad hebben.
Er staat ook een witte uit 2022 staat er maar die kleur is bij mij weten ( en ook op de Honda site zie ik ) toch niet beschikbaar? Is dit dan een 2021/2020 versie?
Is ook goedkoper nml €7.950,- terwijl de nieuwprijs €8.449,- is
Ik ben het met je eens, volgens mij moet dit ook een 2020/21 model zijn. Dan is € 500 korting wel karig, bij inruil, later, krijg je er ook minder voor dus die korting lever je dan weer in.
 
Thanks.
Morgen even bellen naar Benjan Motoren, die hebben een groene maar ik er staat niet bij dat ze 'm op voorraad hebben.
Er staat ook een witte uit 2022 staat er maar die kleur is bij mij weten ( en ook op de Honda site zie ik ) toch niet beschikbaar? Is dit dan een 2021/2020 versie?
Is ook goedkoper nml €7.950,- terwijl de nieuwprijs €8.449,- is
Bij de advertentie van Benjan motoren staat " deze motor is uit voorraad leverbaar met vijf jaar Honda fabrieksgarantie".

Het zal wel een overjarig model zijn die witte CB500X.
 
Je hebt het over standaard handkappen, waren die er voor een 2019 versie? Ik kan er niets van vinden, Honda heeft alleen artikel nummers voor de oudere modellen en voor het 2022 model.
Niks van origineel Honda :N
het was het comfortpakket met nummer 21-08hme-mkp-cx19 . Bijna alle accessoires gekozen die er te krijgen waren, alleen een beetje spijt van het tanktasje, is wel erg klein en als je de bevestiging riemen laat zitten krijg je krassen. De topkoffer is wel erg fijn, ook handig dat de sleutel van de motor daar op past.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren een vers setje Dunlop Mutant banden laten monteren, en vandaag even een stuk gereden om ze wat op te ruwen voor de komende werkweek. Eerste indruk: gevoelsmatig meer grip tijdens deze omstandigheden (nat,koud,pekel) Ik ben benieuwd hoe ze zich de komende tijd gaan gedragen en hoe het zit met het slijtageverloop.

Het is wel een gaaf profiel om te zien onder de CB500X 😊

Voor de oplettende lezer: voor en achter profiel hoort contra te lopen, de draairichting klopt.
 

Bijlagen

  • 20221216_101011.jpg
    20221216_101011.jpg
    282,9 KB · Weergaven: 34
  • 20221216_113901.jpg
    20221216_113901.jpg
    284 KB · Weergaven: 34
Thanks.
Morgen even bellen naar Benjan Motoren, die hebben een groene maar ik er staat niet bij dat ze 'm op voorraad hebben.
Er staat ook een witte uit 2022 staat er maar die kleur is bij mij weten ( en ook op de Honda site zie ik ) toch niet beschikbaar? Is dit dan een 2021/2020 versie?
Is ook goedkoper nml €7.950,- terwijl de nieuwprijs €8.449,- is
2022 model heeft sowieso 2 schijven voor en een upsd voorvork
 
Nog de beste wensen allemaal voor het nieuwe jaar *O*
Rijkelijk laat, maar nog steeds de eerste :P
 
Thanks.
Morgen even bellen naar Benjan Motoren, die hebben een groene maar ik er staat niet bij dat ze 'm op voorraad hebben.
Er staat ook een witte uit 2022 staat er maar die kleur is bij mij weten ( en ook op de Honda site zie ik ) toch niet beschikbaar? Is dit dan een 2021/2020 versie?
Is ook goedkoper nml €7.950,- terwijl de nieuwprijs €8.449,- is
Heb je uiteindelijk nog gebeld? Volgens mij zijn er nu een aantal zaken die een CB500X (22) op voorraad hebben.
 
Het enige wat me dwars zit aan de 500 op dit moment (nog niet mee gereden) is de relatief kleine motor en het vermogen. Ik ben niet de lichtste rijder (100kg) en zal er een kofferset aan hangen voor de meerdaagse ritten. Nu ben ik niet de snelste rijder. ik rij voor al om te genieten van de omgeving en vaak is de max snelheid voor mij genoeg. Maar rij dan wel ongeveer 300 km op 1 dag.
🫣 Oeiiiii, tjonge 100k 🤣 nou troost je
Ben ikke ook, helaas nog 🥲 en een ding kan ik je zeggen daar merk die motor (op de achtervering na) niks van, ook met mijne geliefde ega achterop, dus ondertussen meer als die 100k pufff, arme vering, neen machientje rijd prima, ik heb geen spijt van mijn 2022 aanschaf,
iets te grote topkoffer er tegenwoordig op, een 48 L kappa in alu, maar zoals hier eerder gezegd praktisch voor woon en werk, en als ik off-road ga zet ik achterop altijd een oude tanktas 🥳
en bij meerdaagse ritten zijtassen.

Maar ik moet eerlijk zijn, heb je een groter budget 🤷🏼‍♂️ lijkt mijn de XL750 toch ook wel wat
en als alternatief vind ik de CL500 wel stoer ogen
 
Maar bedenk ik me net,
Mijn droommotor zou een NC750X zijn
met voor een 19inch, het nwe blok erin
en niet zwaarder als 250k. 🥳
Zo dat zou wat zijn zeg, uiteraard wel met CC 😎
 
Ik heb laatst ook op de nieuwe nc750x proef gezeten en die zat voor mij toch minder goed dan de cb500x en de versys 650. Over de nieuwe transalp.. Ik vind hem op de plaatjes niet echt wat. ik vind hem er gruwelijk saai uitzien. Misschien dat dat in het echt anders is maar voorals nog is het geen optie voor mij.
De CL500 kende ik nog niet, heb hem net opgezocht. En dat is totaal niet mijn type motor.
Maar dit voorjaar ga ik een aantal motoren huren om te kijken welke goed bevalt. Of juist niet.
 
Ik heb laatst ook op de nieuwe nc750x proef gezeten en die zat voor mij toch minder goed dan de cb500x en de versys 650. Over de nieuwe transalp.. Ik vind hem op de plaatjes niet echt wat. ik vind hem er gruwelijk saai uitzien. Misschien dat dat in het echt anders is maar voorals nog is het geen optie voor mij.
De CL500 kende ik nog niet, heb hem net opgezocht. En dat is totaal niet mijn type motor.
Maar dit voorjaar ga ik een aantal motoren huren om te kijken welke goed bevalt. Of juist niet.
Klopt, de CB500x heeft een betere zit dan de NC750x. ik heb ze beide gereden en ik zou zo weer voor de CB500x gaan.
 
Heb je uiteindelijk nog gebeld? Volgens mij zijn er nu een aantal zaken die een CB500X (22) op voorraad hebben.
Ja, ik had gebeld.
En ze hebben 'm staan. Maar ik heb 'm bij Molenaar besteld en daar wisten ze nog niets over een aflever datum gek genoeg.

Ik ben inmiddels wel erg benieuwd naar de nieuwe Alp en die zou er in Maart moeten zijn dus ik wacht die 2 maandjes extra nog even af, dat maakt ook niet meer uit.
Anders had ik afgelopen weken iedere week wel even gebeld waar die blijft :) maar met de Alp als onverwachte serieuze kandidaat erbij ben ik eigenlijk wel een beetje opgelucht dat ie er nog niet is gek genoeg!

Heb nml het idee dat de Alp wel een betere optie voor mij is, we gaan het zien..
 
Gisteren helaas net mis gegrepen op een CB500x uit 2022 bij Ten Kate op een half uur :'). Mocht het iemand van hier zijn; gefeliciteerd! Mooie motor, haha. Ik zoek weer verder ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan