honda cb 500 x

De dealer heeft al een claim richting Honda gedaan en een nieuw tellerglas en afdichting besteld. Ze gaan er vanuit dat het daarmee is opgelost. Nu afwachten tot het binnen is.
 
Weet iemand toevallig wat er allemaal bij de 12k onderhoudsbeurt gedaan wordt?
 
Valt nog binnen de garantieperiode (nieuw gekocht in 2022) maar nu pas toe aan 12k beurt. Maar zit op 14k nu dus betwijfel of betwijfel of de garantie nog geldt. Zal eens informeren.
 
Heeft de CB500X een geschakelde accesoire aansluiting onder het zadel? Ik kan het zo 1-2-3 niet vinden. De 12v aansluiting bij het dashboard is te ver weg. Iemand die het weet?
Ik kan natuurlijk ook van een verlichtingdraad pakken, maar apart heeft de voorkeur.
 
Had hem elders al gepost maar hier nog niet👍🏻🙉

20240309_142747.jpg
 
Heeft de CB500X een geschakelde accesoire aansluiting onder het zadel? Ik kan het zo 1-2-3 niet vinden. De 12v aansluiting bij het dashboard is te ver weg. Iemand die het weet?
Ik kan natuurlijk ook van een verlichtingdraad pakken, maar apart heeft de voorkeur.
Screenshot_20221119-155004_Chrome.jpg
 
Vraagje
Mijn bonusdochter heeft een 500x uit 2019.
Rijdt er nu 2jr op naar volle tevredenheid.
Aangezien zij in deze 2 jr geen onderhoud heeft laten plegen, wil ik de olie en filter wel voor haar verversen.
Via internet lees ik dat de voorgeschreven olie 5w30 is maar due is lastig te krijgen..
Welke olie zou de honda nog meer mogen hebben of wat doen de hobbyisten hier ??
 
In de US versie van de Owners Manual staat SAE 10W-30.
1 belletje naar de dealer om te vragen wat hun gebruiken kost niets.
Hoeveel Km heeft het blok er op zitten/ hoeveel Km heeft jouw bonusdochter gereden sinds haar aankoop? En is de olie bij aankoop vervangen?
2 Jaar zegt niet veel.
Moderne olie verouderd niet meer zo snel, en de olie hoeft volgens Honda pas na 12.000 Km vervangen te worden.
 
Zowel mijn nc 750x als transalp 750 zouden volgens het boekje moeten 10w30 krijgen maar mijn officiele dealer doet er altijd 10w40 in en zegt dat het geen rol speelt. Ik heb er geen verstand van maar daar zullen ze het wel beter weten (hoop ik)
 
Mijne staat in de werkplaats voor onderhoud. Zal eens vragen wat er in zat de afgelopen 84000 km, ik heb geen idee stom genoeg.:$ Nog niet hoeveel bijvullen, vandaar denk ik.
 
Het is ook bijna onmogelijk om te zien of je olie zou moeten bijvullen of niet.
Want je moet met een warme motor, een bepaalde tijd wachten en DAN in het pijl-glaasje kijken hoe hij staat.
De dealer vult ook niet bij (want dit blok zit zo goed in elkaar dat deze geen olieverbruik heeft), maar gooit de hoeveelheid er in die Honda voorschrijft, en klaar ! (Hij meet wel na of er ook dezelfde hoeveelheid uit gekomen is.)
Er zijn voorbeelden van dit blok met meer dan 200.000 Km, en die verbruiken ook geen olie.
Dit komt gedeeltelijk omdat dit blok zo "under-stressed" is (als je dit blok helemaal zou tunen zou je er met gemak het dubbele aantak PK uit kunnen halen), en dat als er al iets mis zou gaan waardoor er wel olieverbruik op zou treden, dan zou dit naar voren komen binnen de garantie (meestal bij 1e oliewissel na 1.000 Km ofzo).
 
Het is ook bijna onmogelijk om te zien of je olie zou moeten bijvullen of niet.
Want je moet met een warme motor, een bepaalde tijd wachten en DAN in het pijl-glaasje kijken hoe hij staat.
De dealer vult ook niet bij (want dit blok zit zo goed in elkaar dat deze geen olieverbruik heeft), maar gooit de hoeveelheid er in die Honda voorschrijft, en klaar ! (Hij meet wel na of er ook dezelfde hoeveelheid uit gekomen is.)
Er zijn voorbeelden van dit blok met meer dan 200.000 Km, en die verbruiken ook geen olie.
Dit komt gedeeltelijk omdat dit blok zo "under-stressed" is (als je dit blok helemaal zou tunen zou je er met gemak het dubbele aantak PK uit kunnen halen), en dat als er al iets mis zou gaan waardoor er wel olieverbruik op zou treden, dan zou dit naar voren komen binnen de garantie (meestal bij 1e oliewissel na 1.000 Km ofzo).
Ik heb geen probleem met het controleren van het oliepeil, gaat prima met het glaasje. Het boeit niet zoveel of het peil een millimeter hoger of lager is, ergens halverwege is goed genoeg.
Hoe goed het blok is gaan we zien, tot nu toe geen probleem, al heb ik het idee dat de koppeling wat minder wordt.
 
Vandaag de 500x van dochter onder handen genomen..
Oliewissel was een fluitje van een cent. Kon alleen niet met een momentsleutel de aftapbout vastzetten...bok zat in de weg...remvloeistof wissel ging ook prima. Achter even het potje loshalen want dat zit achter het frame..
Uurtje op het gemak en klaar
 
Vandaag de 500x van dochter onder handen genomen..
Oliewissel was een fluitje van een cent. Kon alleen niet met een momentsleutel de aftapbout vastzetten...bok zat in de weg...remvloeistof wissel ging ook prima. Achter even het potje loshalen want dat zit achter het frame..
Uurtje op het gemak en klaar
Veel van het benodigde onderhoud bij de CB500X is makkelijk zelf te doen, alleen voor de klepspeling controle en bougies vervangen ben je even aan het sleutelen.
 
Mijne staat in de werkplaats voor onderhoud. Zal eens vragen wat er in zat de afgelopen 84000 km, ik heb geen idee stom genoeg.:$ Nog niet hoeveel bijvullen, vandaar denk ik.
We zijn er uit, mijne doet het al 84000 km met Putoline 10W30 N Tech pro. *O*
Geen klachten over, loopt als een zonnetje :Y
 
Vraagje voor andere - vanaf model 2019- cb500x rijders.
Bij mijn motor (2019) inschakelen 1e versnelling; AAAAAARGGGGGH!!!*KLONK*
Inschakelen 1e versnelling 2015 cb500x van mijn vriendin; *klik*
Nou heeft de 500X vanaf 2019 een slipperclutch, maar dat zou niet zoveel uit moeten maken lijkt mij.
Het is vooral met koude motor nogal erg.
Herkent iemand dit, of wordt het tijd voor een nieuwe koppeling?
 
Terug
Bovenaan Onderaan