Betreft de modificaties...bedankt voor de verbetering hans
ik dacht dat dit voor alle bolletjes was.
Uit de oude doos, misschien wordt het nu wat duidelijker
Dit is misschien ook wel leuk, dit had ik voor het clubblad geschreven:
Overzicht Bol d’Or modellen 750 en 900 cc;
(Europese)
model Framenummer data
750 F-A Rc04-2116241 tot 2123630 Febr. 1980 tot maart 1981
750 F-B Rc04-2200007 tot 2212095 Maart 1981 tot 1982
750 (F2)-C Rc04-4000150 > February 1982 tot 1983
750 (F2)-D Rc04-2400001 > February 1983 tot 1984
Algemeen; Bij elk nieuw model zijn de kleuren en sierstrepen anders, overjarige modellen worden uiteraard later op kenteken gezet als hierboven aangegeven.
Verschillen en verbeteringen ten opzichte van het ‘’basismodel’’ 750 F-A:
Globaal
F-B; er wordt een onderdrukgeregelde benzinekraan (vacuümkraan) boven de rechter carburateur toegepast naast de gewone kraan, verder wordt er een andere hoofdremcilinder met een rechthoekig deksel, dat met 2 schroeven is bevestigd gebruikt.
Verder is er een anti piep plaat tussen voorste remschijven en de wielnaaf.
750 (F2)-C; deze uitvoering heeft de bekende F2 kuip (als het een F2 is) met daarin een klokje en een voltmeter, verder zitten er in de kuip 2 tasjes.
De wielen zijn nu goudkleurig (waren zwart) en er zijn nu dubbel zuiger remklauwen aanwezig voor en achter (waren enkel)verder heeft dit type alle verbeteringen die het voorgaande model ook heeft.
750 (F2)-D;Dit type is gelijk aan de C maar heeft (vooral geïmporteerde typen uit Italië) opengewerkte voetsteunplaten (andere dicht) afwijkende spiegelsteunen op de kuip (F2)
Europese;
model Frame nummer data
900 F-Z Sc01-2000042 tot 2015598 Jan 1979 tot febr. 1980
900 F-A Sc01-2100001 tot 2113937 febr. 1980 tot febr. 1981
900 F-B Sc01-22000028 tot 2203237 febr. 1981 tot febr. 1982
900F2-B Sc01-4000342 tot 4011049 Maart 1981 tot febr. 1982
900F-C Sc09-200007 > febr 1982 tot febr 1983
900F2-C Sc09-4000424 > febr. 1982 tot maart 1983
900F-D Sc09-4100001 > febr. 1983 tot 1984
900F2-D Sc09-4100811 > maart 1983 tot eind 1984
Algemeen; Bij elk nieuw model zijn de kleuren en sierstrepen anders, overjarige modellen worden uiteraard later op kenteken gezet als hierboven aangegeven.
Verschillen en verbeteringen ten opzichte van het ‘’basismodel’’ 900 F-Z:
Globaal
900 F-A;andere voorvork nu op lucht, achtervork is nu gelagerd in naaldlagers, de comstar wielen zijn nu zwart (was grijs) en zijn verbetert, verder is er na een hoop kinderziektes het blok verbetert (betere nokkenas kettingen/spanners, lekkages aan de voetpakking enz)
900F(2)-B; deze uitvoering heeft de bekende F2 kuip (als het een F2 is) met daarin een klokje en een voltmeter, verder zitten er in de kuip 2 tasjes.
Er wordt een onderdrukgeregelde benzinekraan (vacuümkraan) boven de rechter carburateur toegepast naast de gewone kraan, de wielen zijn nu goudkleurig (waren zwart) en er zijn nu dubbel zuiger remklauwen aanwezig voor en achter (waren enkel) de voor vork is nu 37 mm (was 35) en heeft nu gekoppelde luchtkamers, verder heeft dit type alle verbeteringen die het voorgaande model ook heeft.
900F(2)-C;Deze modellen hebben andere hoofdremcilinders dan het voorgaande model(2 boutjes), ook de remklauw bevestigingssteunen, remschijven en wielen zijn anders, de motorsteunen zijn gewijzigd; er worden rubber bussen aan de achterkant gebruikt die door stangen aan de voorkant worden geregeld om trillingen te verminderen, het blok is nu zwart gespoten (was grijs)
De nieuwe voorvork is nu gegroeid naar 39 mm en heeft nu een anti duik systeem terwijl de (FVQ) achter schrokbrekers een los reservoir hebben.
De uitlaat heeft nu een balans systeem, het vermogen is gegroeid, de voetsteunen zijn gewijzigd.
900F(2)D; opengewerkte voetsteunplaten (andere dicht) afwijkende spiegelsteunen op de kuip (F2)de versnellingsbak is verbeterd.
De beugeltjes onder de buddy zijn verdwenen, in de plaats daarvan zit er nu een beugel op de buddy verder zijn de uitlaten nu zwart
Dit type is niet officieel door de importeur gevoerd maar is vooral door safe ingevoerd en verkocht.
_______________