Honda CB200 Twin... mini projectje

je hebt een oud systeem, niet te vergelijken met de "moderne 3 fasen dynamo".
dus uitmeten volgens service manual.

daytime = toen moest je nog niet met lichten op rijden, en zijn er apparte spoel(en) voor boordspanning en verlichting, die laatste worden bij licht uit afgeleid via een weerstand naar de massa.
 
je hebt een oud systeem, niet te vergelijken met de "moderne 3 fasen dynamo".
dus uitmeten volgens service manual.

daytime = toen moest je nog niet met lichten op rijden, en zijn er apparte spoel(en) voor boordspanning en verlichting, die laatste worden bij licht uit afgeleid via een weerstand naar de massa.
 
Laatst bewerkt:
En hoe staat 't ermee met de CB200 van @Speedphreax ?
Mooi werk. Nog nieuws @Speedphreax?
Ik heb de 200 verkocht in mei 2019.. Ik heb alleen de 350 nog. De nieuwe eigenaar zit ook hier op mf... Ik kreeg een maand of wat geleden wat pb's van hem dus vandaar dat ik weet dat hij hier zit.
@Speedphreax Heb je nog wat gedaan aan de binnenkant van de tank na het ontroesten, qua coating? Of alleen de WD40 en daarna gewoon bezine erin?
Ik heb er toen verder niks aan gedaan. Dat is ook noet nodig als je hem snel en goed droogt. Een nieuwe tank is ook niet gecoast of verzinkt oid dus als je geen ethanol tankt en hem op een droge plek hebt staan dan zal roest geen probleem zijn. Waar je wel op moet letten is dat je meteen al het vocht er uit haalt en hem dan voltankt. Misschien ook meteen de tank een keer leegrijden en weer vullen of een scheut tweetakt bij de eerste vulling.
 
Laatst bewerkt:
Update over de CB200!

Ik ben redelijk tevreden over mijn zelfgebouwde luchtfilters en de aanpassingen die ik aan de carburateurs heb gedaan. Ik denk dat hij met half gas nog iets te rijk is. Vooral als je het gas dicht draait. Maar ik denk dat ik dat nog wel iets kan corrigeren door minder filterolie of de naald iets lager te zetten. Topsnelheid ben ik nu ook tevreden over: 125 op de teller en niet eens plat op de tank. Best okay met mijn gewicht er op. Ik denk dat ze niet veel harder horen te lopen. De toerenteller zit ook aardig richting rood.

De voorvork was het volgende projectje. Die was lek en dempte niet echt meer. Voorvork er dus uit!

full


Grr... Natuurlijk weer een gebroken kroonplaat gevonden. Die dus ook maar vervangen.

full


Toen ik de binnenveren verwijderde kwam ik ook nog een modificatie tegen voor het verhogen van de veer voorspanning. Ach ja, je moet toch wat als je het gebrek aan demping een beetje weg wil moffelen in plaats van het op te lossen.

full


De seals waren echt behoorlijk verrot, geroest en gebubbeld. Geen wonder dat die lekten. Het nadeel van die vork rubbers is natuurlijk ook dat er vrij makkelijk vocht kan blijven staan, met alle gevolgen van dien. Gelukkig waren de buitenpoten nog goed schoon te krijgen met wat skotch brite.

full


Om bij de seals te komen moest ik ook de chromen covers er af halen waar de vorkrubbers op gemonteerd zitten. Die covers waren natuurlijk ook compleet vastgerot. Eerst heb ik er nog lang tegenaan zitten tikken en heb ik hem een paar keer ingespoten met kruipolie. Uiteindelijk heb ik er met de Dremel maar een klein sleufje in geslepen. Daardoor kon ik wat beter wrikken waardoor de kruipolie zijn werk kon doen. Ik heb het sleufje aan de binnenkant geplaatst zodat je het niet ziet als het spatbord gemonteerd is. Het leuke is dat de covers nog steeds genoeg lijken te klemmen. Als ze toch gaan bewegen dan doe ik er nog wat siliconenkit tussen.

full


Nieuwe kroonplaat had ik inmiddels ook via de post ontvangen. Dus die maar meteen ook kaal geschuurd en opnieuw in de VHT lak gezet. Daarna even in de oven uit laten harden zodat het ook benzine bestendig is.

full


Toen ook nog even van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle onderdelen (boutjes etc) rondom de tellers op te frissen of te polijsten. De tellers zelf zaten ook behoorlijk los waardoor ze bewogen als je remde. Door wat extra rubbers in de chromen houders zitten ze nu weer zoals het hoort.

full
Ik heb mijn covers van de vorkpoten er met een houtbeitel af kunnen tikken. Beiteltje er voorzichtig tussen tikken en dan stuk per stuk de cover omhoog tikken.
 

Bijlagen

  • 20201008_125407.jpg
    20201008_125407.jpg
    184,5 KB · Weergaven: 10
  • 20201008_125348.jpg
    20201008_125348.jpg
    683,4 KB · Weergaven: 8
Mooi dat het zo gelukt is. Die van mij sloeg ik uiteindelijk stuk dus heb ik ze maar ingezaagd. Het is maar net hoe vast ze zitten geoxideerd
 
Vandaag aan de volgende fase begonnen en het motorblok uit de motor gehaald en gedemonteerd. Ik moet zeggen dat ik op zich wel blij ben met wat ik heb kunnen zien. Bij mijn 350 viel destijds echt elk onderdeel tegen en werd ik steeds dieper het bos in getrokken maar hier is veel sneller resultaat te boeken. Nokkenas, lagering en nokvolgers was niets op aan te merken. Nergens pitting of iets dergelijks. Uit de compressietest was al gebleken dat de kleppen dicht waren dus die heb ik laten zitten.
full


Daarna de cilinder er af gehaald. Dat viel ook erg mee. Het enige wat er mis mee is, is dat hij nogal geglazuurd is en dat is zo te zien ook de reden waarom hij compressie verliest. De zuigerveren + slots zijn qua maat eigenlijk allemaal nog binnen de specificaties maar net als de cilinderwand zijn de veren nogal glad. De ruimte tussen de zuiger en de wand ziet er ook nog goed uit en verder is de krukas ook nog mooi strak. Dat valt me alles mee! Ik ga alleen de cilinder met de hoon even opruwen en dan met een setje nieuwe zuigerveren het zaakje weer monteren. Meer is echt niet nodig.

full


Schoogemaakte zuiger naast de nog vuile zuiger. Blowby is goed te zien rondom de pistonpen.
full


Ik heb ook nog naar de koppeling gekeken. Die slipt onder belasting. Vooral bij koude of half warme motor. Met warme motor is er wel normaal mee te rijden. Ik had voorheen de kabel en het mechanisme al een paar keer afgesteld maar dat maakte niets uit. Ik heb hem zelfs een keer helemaal los gezet zodat ik zeker weet dat hij niet stiekem de koppeling aanraakt en hem laat slippen. Maar geen resultaat dus. Daarom dus ook maar het koppelingsdeksel geopend. Volgens mij was die nog nooit los geweest, getuige de maagdelijke origineel Honda schroeven. Verder zat het centrifugaalfilter ook best vol dus dat lijkt ook te stroken met die gedachte.

Vreemd alleen wel dat zowel de koppelingsveren en koppelingsplaten allemaal heel dicht bij de fabrieks opgave zitten. Alles zit dus nog ruim boven de slijtagegrens. Het enige wat ik heb kunnen zien is dat daar het zaakje ook een beetje geglazuurd lijkt. Niet verbrand maar gewoon net iets te glimmend-glad. Dus ik heb het nu maar lichtjes dof geschuurd met wat schuurpapier. Voor de zekerheid vervang ik de koppelingsveren maar wel want dat zijn de kosten niet. En tevens weet ik niet of ze te slap zijn. Qua maat zijn ze nog goed maar of de veerdruk goed genoeg is, kan ik niet zeggen. Geen idee hoe ik dat makkelijk kan meten dus dan bestel ik maar gewoon een setje nieuwe.

Nu heb ik, zoals je aan het begin van dit topic kunt lezen, de motor gekocht van een aardige prutser. Het kan dus zijn dat die man er auto-olie in heeft gehad. Ik heb dat natuurlijk wel meteen vervangen maar zou het kunnen zijn dat de platen hierdoor toch blijvend zijn verpest? Of zou het toch kunnen zijn dat het wordt veroorzaakt door het geglazuurde oppervlak? Of kunnen koppelingsplaten door de jaren heen verharden en hun grip verliezen?
IK heb vandaag geprobeerd om de cilinder van de motor af te nemen maar het lukt niet. Het werkplaatshandboek meldt gewoon dat je één bout aan de achterzijde van het blok moet losdraaien (de acht kopbouten zijn al af) en de cilinder er moet afnemen. Mijn cilinder zit echter knoer vast. Ik heb er zelfs al met de hamer horizontaal en vertikaal tegen getikt maar er komt geen beweging in. Natuurlijk wil ik het blok niet stukslaan. Is de positie van de zuigers belangrijk? is de plaats waar je tikt belangrijk. Zijn er ander methodes? Proberen met een mesje er tussen te geraken (heb al voorzichtig met een beiteltje geprobeerd maar ik durfde niet verder te gaan)? Produkt? Op youtube vind je vooral filmpjes over cilinders die er simpel met een tikje afkomen.
Op de foto's zie je dat alle bouten los zijn.

Alvast bedankt voor jullie tijd.
20201009_175845.jpg
20201009_175852.jpg
20201009_175856.jpg
20201009_175903.jpg
20201009_175907.jpg
 
IK heb vandaag geprobeerd om de cilinder van de motor af te nemen maar het lukt niet. Het werkplaatshandboek meldt gewoon dat je één bout aan de achterzijde van het blok moet losdraaien (de acht kopbouten zijn al af) en de cilinder er moet afnemen. Mijn cilinder zit echter knoer vast. Ik heb er zelfs al met de hamer horizontaal en vertikaal tegen getikt maar er komt geen beweging in. Natuurlijk wil ik het blok niet stukslaan. Is de positie van de zuigers belangrijk? is de plaats waar je tikt belangrijk. Zijn er ander methodes? Proberen met een mesje er tussen te geraken (heb al voorzichtig met een beiteltje geprobeerd maar ik durfde niet verder te gaan)? Produkt? Op youtube vind je vooral filmpjes over cilinders die er simpel met een tikje afkomen.
Op de foto's zie je dat alle bouten los zijn.

Alvast bedankt voor jullie tijd.Bekijk bijlage 1551804Bekijk bijlage 1551805Bekijk bijlage 1551806Bekijk bijlage 1551807Bekijk bijlage 1551808
Ik heb de cilinder losgekregen. Met een houtbeiteltje aan de achterzijde er voorzichtig tussen geslaan en door de spie die de beitelkop vormt begon er een scheurtje tussen cilinder en carter te komen. Daarna heb ik iets zacht tussen de spleet gestoken en zo langzaam rond gegaan. De cilinder kwam netjes los zonder schade.
 
Vandaag aan de volgende fase begonnen en het motorblok uit de motor gehaald en gedemonteerd. Ik moet zeggen dat ik op zich wel blij ben met wat ik heb kunnen zien. Bij mijn 350 viel destijds echt elk onderdeel tegen en werd ik steeds dieper het bos in getrokken maar hier is veel sneller resultaat te boeken. Nokkenas, lagering en nokvolgers was niets op aan te merken. Nergens pitting of iets dergelijks. Uit de compressietest was al gebleken dat de kleppen dicht waren dus die heb ik laten zitten.
full


Daarna de cilinder er af gehaald. Dat viel ook erg mee. Het enige wat er mis mee is, is dat hij nogal geglazuurd is en dat is zo te zien ook de reden waarom hij compressie verliest. De zuigerveren + slots zijn qua maat eigenlijk allemaal nog binnen de specificaties maar net als de cilinderwand zijn de veren nogal glad. De ruimte tussen de zuiger en de wand ziet er ook nog goed uit en verder is de krukas ook nog mooi strak. Dat valt me alles mee! Ik ga alleen de cilinder met de hoon even opruwen en dan met een setje nieuwe zuigerveren het zaakje weer monteren. Meer is echt niet nodig.

full


Schoogemaakte zuiger naast de nog vuile zuiger. Blowby is goed te zien rondom de pistonpen.
full


Ik heb ook nog naar de koppeling gekeken. Die slipt onder belasting. Vooral bij koude of half warme motor. Met warme motor is er wel normaal mee te rijden. Ik had voorheen de kabel en het mechanisme al een paar keer afgesteld maar dat maakte niets uit. Ik heb hem zelfs een keer helemaal los gezet zodat ik zeker weet dat hij niet stiekem de koppeling aanraakt en hem laat slippen. Maar geen resultaat dus. Daarom dus ook maar het koppelingsdeksel geopend. Volgens mij was die nog nooit los geweest, getuige de maagdelijke origineel Honda schroeven. Verder zat het centrifugaalfilter ook best vol dus dat lijkt ook te stroken met die gedachte.

Vreemd alleen wel dat zowel de koppelingsveren en koppelingsplaten allemaal heel dicht bij de fabrieks opgave zitten. Alles zit dus nog ruim boven de slijtagegrens. Het enige wat ik heb kunnen zien is dat daar het zaakje ook een beetje geglazuurd lijkt. Niet verbrand maar gewoon net iets te glimmend-glad. Dus ik heb het nu maar lichtjes dof geschuurd met wat schuurpapier. Voor de zekerheid vervang ik de koppelingsveren maar wel want dat zijn de kosten niet. En tevens weet ik niet of ze te slap zijn. Qua maat zijn ze nog goed maar of de veerdruk goed genoeg is, kan ik niet zeggen. Geen idee hoe ik dat makkelijk kan meten dus dan bestel ik maar gewoon een setje nieuwe.

Nu heb ik, zoals je aan het begin van dit topic kunt lezen, de motor gekocht van een aardige prutser. Het kan dus zijn dat die man er auto-olie in heeft gehad. Ik heb dat natuurlijk wel meteen vervangen maar zou het kunnen zijn dat de platen hierdoor toch blijvend zijn verpest? Of zou het toch kunnen zijn dat het wordt veroorzaakt door het geglazuurde oppervlak? Of kunnen koppelingsplaten door de jaren heen verharden en hun grip verliezen?
Op welke manier heb je de zuiger zo proper gekregen? Als nieuw. Ik heb die van mij ook opgepoetst maar deze is nog beter.
 
Spulletjes inmiddels binnen gekregen...
  • Alle pakkingen vanaf de voetpakking naar boven
  • Koppelingsdekselpakking
  • Dynamodekselpakking
  • Zuigerveren
  • Koppelingsplaten
  • Koppelingsveren
  • Pistonpen clips
  • Nieuwe condensator (just to be safe)
  • Klemrubbers voor mijn zijkapjes (voordat er eentje echt een keer op straat ligt)
Valt dus wel mee wat er vervangen moest worden
full

Dus maandagavond weer begonnen met opbouwen. De spanner van de distributieketting ziet er gelukkig nog prima uit. Die zijn inmiddels erg slecht te krijgen dus dat is in ieder geval mooi meegenomen. Toen ik het blok verder in elkaar had zag ik ook dat de spanner nog niet op einde van zijn span-bereik zat dus dat gaat ook nog wel even mee.
full

Cilinders even opgefrist met de hand-hoon in de accuboormachine. Vooral ook om de wanden iets ruwer te maken zodat de veren goed in kunnen lopen. Te glad is hier niet te goed en dat zou eigenlijk meteen de nieuwe zuigerveren verkloten. Ik had zelf nog nooit met zo'n handmatige hoon een cilinder opgefrist maar dat gaat eigenlijk heel goed als je het een beetje voorzichtig doet. Het devies is: Liever 10 keer een beetje dan één keer teveel. Na het opfrissen heb ik hem ook nog op een paar punten nagemeten maar daar zag ik eigenlijk nauwelijks verschil met daarvoor.
full

Zuigers weer in de cilinders... Ik maak overal een beetje foto's van zodat ik ook een naslagwerk heb.
full


Verder ook de nieuwe Vesrah remblokken (mét Asbest) proberen te monteren maar op de één of andere manier lijken die wat te dik waardoor ik hem niet goed in elkaar krijg. Toen had ik geen geduld meer dus heb ik de oude blokken er maar in gestopt. Er frustrerend als je wilt gaan proefrijden en je loopt ineens een uur met een setje fucking remblokken te klooien. Eerst maar eens rijden en dan kijk ik van het weekend wel weer een keer naar die rem.

Gisteren dus eerste proefrit van 50km gemaakt. Alleen de zuigerveren zijn nieuw dus dan hoef je ook niet al te voorzichtig te doen qua inrijden. Eigenlijk zijn die na een paar minuten al ingelopen als de motor op bedrijfstemperatuur is gekomen. Dus eigenlijk ben ik gewoon normaal gaan rijden en heb ik het langzaam een beetje opgebouwd.

Eerste indrukken: De koppeling slipt in ieder geval niet meer. Ik moest hem nog wel een keer goed afstellen. Verder heeft ie nu bere compressie. Verder alles mooi dicht en geen lekkages. Compressie is nu goed. Ik kan bijna op de kickstarter staan! Nou ja, in ieder geval in verhouding tot hiervoor. Voelt gezond en hij loopt ook beter dan eerst. Ze zeggen dat een CB200 120 hoort te halen en ik denk dat hij dat nu op de teller ook wel haalt.

Wel kwam naar boven dat de afstelling van de carburateurs nog niet helemaal goed is. Bij het opbouwen van de motor heb ik de vlotterstand nog wat aangepast en de ganaalden in de standaard stand gezet (ze stonden eentje zuiniger) en toen had ik al gezien dat de naalden ook een beetje versleten waren. Gevolg is dat hij nu onderin en met kleine gasopening nogal rijk is en dat hij niet helemaal lekker oppakt. Ik heb onderweg de naald nog wel een keer lager gezet maar dan pakt hij wel goed op maar loopt hij duidelijk minder goed met meer toeren en meer gas. Hij is dus behoorlijk gevoelig qua naald. Nu ben ik dus op zoek naar gasnaalden maar die zijn helaas niet meer te krijgen. Vroeger had je zo'n mooi setje met naald, e-clip, w-clip en needle-jet met partnummer 16012-354-004 (zie ook cmsnl). Iemand een idee waar ik dat nog zou kunnen proberen? Ik heb de geijkte adressen zoals Siriusconinc, David Silver, Dimecity en cmsnl natuurlijk al geprobeerd. Ik vind nog her en der wel van die Keyster revisie kitjes maar die zijn eigenlijk daar zit ook allemaal spul in wat ik niet nodig heb en tevens mist dan altijd precies de needle jet voor de gasnaald. En eigenlijk wil ik die juist ook mee-vervangen

Binnenkort ga ik ook nog wat aan de luchtfilters doen. Die zijn ook niet meer leverbaar en de mijne zijn behoorlijk vuil. Ik denk dat ik daar het papieren filter uit ga knippen en er dan een schuimfilter in zet. Dat werkt doorgaans veel beter op deze kleine twins dan een open power filtertje. Die krijg je vaak heel lastig goed aan het lopen en uiteindelijk kosten ze je toch nog vermogen (en 17pk is al zo weinig). Het standaard inlaat traject op deze kleine Honda's is vrij lang en dat hebben ze ook echt nodig. Honda heeft dat best goed bedacht, zoveel jaar terug.
Moeten de 8 lange bouten die door het blok lopen vervangen worden of kan je ze terug hergebruiken? Als het trekbouten zijn moet je ze denk ik vervangen maar ik weet niet of deze trekbouten zijn en ik lees hier niets over in het werkplaatshandboek. Ze spreken niet over vervanging.
Dank u.
 
Zolang het draaddeel niet beschadigt is en er geen door roest dunne plekken zijn, is het geen vervang onderdeel
Je aanhaalmoment van de kop is vele malen lager dan wat die tapende kunnen hebben
Dank u. Ze zien er nog als nieuw uit en er is zeker nergens roest. Dan draai ik ze later terug in.
 
Op welke manier heb je de zuiger zo proper gekregen? Als nieuw. Ik heb die van mij ook opgepoetst maar deze is nog beter.
Tapeinden kan je inderdaad gewoon hergebruiken als ze niet beschadigd zijn. Heb ik toen ook gedaan. De zuiger heb ik schoongemaakt met koud ontvetter en verder wat rode scotchbrite. En veel noeste arbeid natuurlijk.
 
Tapeinden kan je inderdaad gewoon hergebruiken als ze niet beschadigd zijn. Heb ik toen ook gedaan. De zuiger heb ik schoongemaakt met koud ontvetter en verder wat rode scotchbrite. En veel noeste arbeid natuurlijk.
Bedankt voor je reactie. Mijn zien er momenteel uit zoals op foto's. Misschien voldoende om terug te plaatsen. Komen wel nog nieuwe zuigerveren op en ik ga de cilinders honen met een hoonborstel (duur borsteltje om 2 cilinders mee te bewerken).
20201012_185154.jpg
20201012_185139.jpg
20201012_185154.jpg
20201012_185139.jpg
20201012_185121.jpg
 
Bedankt voor je reactie. Mijn zien er momenteel uit zoals op foto's. Misschien voldoende om terug te plaatsen. Komen wel nog nieuwe zuigerveren op en ik ga de cilinders honen met een hoonborstel (duur borsteltje om 2 cilinders mee te bewerken).Bekijk bijlage 1552791Bekijk bijlage 1552792Bekijk bijlage 1552791Bekijk bijlage 1552792Bekijk bijlage 1552793
Niet uitgaan van misschien maar(laten) opmeten wat de speling is tussen de zuigers en de cilinders,doe je dat niet
dan krijg je daar later gegarandeerd spijt van als het niet goed bleek te zijn.En hopelijk weet je nog welke zuiger bij welke cilinder hoorde.
 
Niet uitgaan van misschien maar(laten) opmeten wat de speling is tussen de zuigers en de cilinders,doe je dat niet
dan krijg je daar later gegarandeerd spijt van als het niet goed bleek te zijn.En hopelijk weet je nog welke zuiger bij welke cilinder hoorde.
Dank u. Ik heb op de zuiger gezet bij welke cilinder hij hoort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan