tip
MF'er
- 10 apr 2012
- 138
- 7
Een tweetal weken geleden was ik, in eerste instantie, voor de lol aan het kijken naar opknappers op speurders. Afgelopen half jaar ben ik druk geweest met het opknappen van mijn yamaha xt550 en eigenlijk vond ik het best jammer om met de yamaha de herfst/winter door te moeten.
Mijn oog viel op een Honda cb400n op speurders. Zo op het oog leek hij mij redelijk. De lak zag er slecht uit, maar alles was origineel en compleet.
En toen begon het te knagen. Zal ik dr een belletje aan wagen of niet? Eerst maar eens laten zien aan mijn vriendin. Haar eerste indruk was: 'Nog een motor?? Koop dan gelijk een mooie'! In eerste instantie was ik ook niet echt gecharmeerd van het model, maar na wat speuren op het internet en het gunstige vermogen (ivm A2) heb ik de verkoper toch maar gebeld.
De motor bleek als dagelijks vervoer/winterbrik gebruikt te zijn en nu een aantal jaar stil te staan. Het blok bleek al eens vervangen te zijn en hij was mooi van ver en ver van mooi. Duidelijk dus. Qua onderhoud zat het goed volgens de verkoper. En dan komt men bij het belangrijkste, de vraagprijs. Deze viel mij dusdanig mee dat ik besloot een afspraak te maken.
Wat me bij aanschaf direct opviel was de handvatverwarming en de staalomvlochten remleidingen. Twee dingen die ik sowieso al van mijn To do lijstje kon schrappen. Verder ging het blokje goed rond en zag de olie er schoon uit. De accu was zo dood als een pier (best logisch).
Thuisgekomen zag mijn vriendin de motor nog niet zitten. 'Wat een ouwelullenmotor', was haar reactie, maar na verdere inspectie begon ze hem toch wel grappig te vinden. Ze wilde graag weten of hij ook liep. Even de startkabels erbij gehaald om te kijken of het motortje er zin in had. Een beetje verse benzine in de tank en de choke er op en na drie omwentelingen begon de honda rustig te ploffen. Geen sputtertje of rare bijgeluiden, niks. Dat was een grote meevaller dus.
Samen zijn we begonnen met het poetsen van de motor en het tegelijkertijd even nakijken welke onderdelen vervangen moeten worden. Vanzelfsprekend krijgt de motor nieuwe bougies, olie, filter en dergelijke. Ook vervang ik de voorvorkkeerringen en nog wat kleine delen. Het jeukt me al om met het motortje bezig te gaan, maar de bedoeling is dat het een lowbudget winterfiets wordt/blijft en geen cafe racer of iets in die richting. Ook heb ik mijn vriendin beloofd niet zonder haar te beginnen aan de motor Ze is flink enthousiast geworden en moet en zal mee helpen met sleutelen. Beste toch? Ze heeft zelf nog geen rijbewijs, maar wil graag haar eerste meters maken met deze motor.
De foto's:
De plannen:
- Grote beurt geven
- Voorvork revisie
- Opnieuw spuiten
- Even een nieuw zadel fixen want deze is rot
Laat maar horen wat jullie van mijn brikje vinden.
Gr!
Mijn oog viel op een Honda cb400n op speurders. Zo op het oog leek hij mij redelijk. De lak zag er slecht uit, maar alles was origineel en compleet.
En toen begon het te knagen. Zal ik dr een belletje aan wagen of niet? Eerst maar eens laten zien aan mijn vriendin. Haar eerste indruk was: 'Nog een motor?? Koop dan gelijk een mooie'! In eerste instantie was ik ook niet echt gecharmeerd van het model, maar na wat speuren op het internet en het gunstige vermogen (ivm A2) heb ik de verkoper toch maar gebeld.
De motor bleek als dagelijks vervoer/winterbrik gebruikt te zijn en nu een aantal jaar stil te staan. Het blok bleek al eens vervangen te zijn en hij was mooi van ver en ver van mooi. Duidelijk dus. Qua onderhoud zat het goed volgens de verkoper. En dan komt men bij het belangrijkste, de vraagprijs. Deze viel mij dusdanig mee dat ik besloot een afspraak te maken.
Wat me bij aanschaf direct opviel was de handvatverwarming en de staalomvlochten remleidingen. Twee dingen die ik sowieso al van mijn To do lijstje kon schrappen. Verder ging het blokje goed rond en zag de olie er schoon uit. De accu was zo dood als een pier (best logisch).
Thuisgekomen zag mijn vriendin de motor nog niet zitten. 'Wat een ouwelullenmotor', was haar reactie, maar na verdere inspectie begon ze hem toch wel grappig te vinden. Ze wilde graag weten of hij ook liep. Even de startkabels erbij gehaald om te kijken of het motortje er zin in had. Een beetje verse benzine in de tank en de choke er op en na drie omwentelingen begon de honda rustig te ploffen. Geen sputtertje of rare bijgeluiden, niks. Dat was een grote meevaller dus.
Samen zijn we begonnen met het poetsen van de motor en het tegelijkertijd even nakijken welke onderdelen vervangen moeten worden. Vanzelfsprekend krijgt de motor nieuwe bougies, olie, filter en dergelijke. Ook vervang ik de voorvorkkeerringen en nog wat kleine delen. Het jeukt me al om met het motortje bezig te gaan, maar de bedoeling is dat het een lowbudget winterfiets wordt/blijft en geen cafe racer of iets in die richting. Ook heb ik mijn vriendin beloofd niet zonder haar te beginnen aan de motor Ze is flink enthousiast geworden en moet en zal mee helpen met sleutelen. Beste toch? Ze heeft zelf nog geen rijbewijs, maar wil graag haar eerste meters maken met deze motor.
De foto's:
De plannen:
- Grote beurt geven
- Voorvork revisie
- Opnieuw spuiten
- Even een nieuw zadel fixen want deze is rot
Laat maar horen wat jullie van mijn brikje vinden.
Gr!
Laatst bewerkt: