Honda CB400N Pekelfiets

tip

MF'er
10 apr 2012
138
7
Een tweetal weken geleden was ik, in eerste instantie, voor de lol aan het kijken naar opknappers op speurders. Afgelopen half jaar ben ik druk geweest met het opknappen van mijn yamaha xt550 en eigenlijk vond ik het best jammer om met de yamaha de herfst/winter door te moeten.
Mijn oog viel op een Honda cb400n op speurders. Zo op het oog leek hij mij redelijk. De lak zag er slecht uit, maar alles was origineel en compleet.

En toen begon het te knagen. Zal ik dr een belletje aan wagen of niet? Eerst maar eens laten zien aan mijn vriendin. Haar eerste indruk was: 'Nog een motor?? Koop dan gelijk een mooie'! In eerste instantie was ik ook niet echt gecharmeerd van het model, maar na wat speuren op het internet en het gunstige vermogen (ivm A2) heb ik de verkoper toch maar gebeld.

De motor bleek als dagelijks vervoer/winterbrik gebruikt te zijn en nu een aantal jaar stil te staan. Het blok bleek al eens vervangen te zijn en hij was mooi van ver en ver van mooi. Duidelijk dus. Qua onderhoud zat het goed volgens de verkoper. En dan komt men bij het belangrijkste, de vraagprijs. Deze viel mij dusdanig mee dat ik besloot een afspraak te maken.

Wat me bij aanschaf direct opviel was de handvatverwarming en de staalomvlochten remleidingen. Twee dingen die ik sowieso al van mijn To do lijstje kon schrappen. Verder ging het blokje goed rond en zag de olie er schoon uit. De accu was zo dood als een pier (best logisch).

Thuisgekomen zag mijn vriendin de motor nog niet zitten. 'Wat een ouwelullenmotor', was haar reactie, maar na verdere inspectie begon ze hem toch wel grappig te vinden. Ze wilde graag weten of hij ook liep. Even de startkabels erbij gehaald om te kijken of het motortje er zin in had. Een beetje verse benzine in de tank en de choke er op en na drie omwentelingen begon de honda rustig te ploffen. Geen sputtertje of rare bijgeluiden, niks. Dat was een grote meevaller dus.

Samen zijn we begonnen met het poetsen van de motor en het tegelijkertijd even nakijken welke onderdelen vervangen moeten worden. Vanzelfsprekend krijgt de motor nieuwe bougies, olie, filter en dergelijke. Ook vervang ik de voorvorkkeerringen en nog wat kleine delen. Het jeukt me al om met het motortje bezig te gaan, maar de bedoeling is dat het een lowbudget winterfiets wordt/blijft en geen cafe racer of iets in die richting. Ook heb ik mijn vriendin beloofd niet zonder haar te beginnen aan de motor O-) Ze is flink enthousiast geworden en moet en zal mee helpen met sleutelen. Beste toch? *D Ze heeft zelf nog geen rijbewijs, maar wil graag haar eerste meters maken met deze motor.

De foto's:
2lloxon.jpg


p7mmv.jpg


De plannen:

- Grote beurt geven
- Voorvork revisie
- Opnieuw spuiten
- Even een nieuw zadel fixen want deze is rot

Laat maar horen wat jullie van mijn brikje vinden.

Gr!
 
Laatst bewerkt:
Waarom spuiten, zo te zien zit hij nog redelijk in de lak en de kleine putjes bijwerken met een lakstift. Het is nog maar de vraag of je de originele stickers en biezen terug krijgt.
 
Er zit een oldtimer kenteken op maar deze is toch niet van voor 1978?

Edit: datum eerste toelating 21-9-1978. Je rijdt over 2 jaar belastingvrij.
Helaas mag er geen blauwe plaat op
 
Laatst bewerkt:
@Sammie, de bandjes zijn van kort voordat de motor stil heeft gestaan. Ze zien er prima uit en hebben geen droogtescheurtjes. Ik wilde er één seizoen mee gaan rijden voor ze te vervangen.

@Jaap, hij is spuug lelijk en dan overdrijf ik niet. Hij is ooit eens met een knikkerbus zonder voorbereiding overgespoten gok ik. Zonder blanke lak en overal krasjes en oppervlakte beschadigingen.
De stickers heb ik kunnen vinden op ebay.

@Meteor, ach blauwe plaat is leuk, maar misstaat deze motor wel, denk ik.

Dinsdag komen de onderdelen binnen. Hopelijk volgend weekend mooi rijden!
 
Zadel en andere zaken heb ik nog liggen van mijn cb400n welke ik aan het ombouwen ben.
Mocht je interesse hebben stuur me maar een pb.
 
Ontzettend leuk dat je vriendin wil/moet helpen aan de motor :D . Zeer veel succes ermee (met de motor en de vriendin hehe :D). Ik ga deze volgen ! :D
 
Er zit een oldtimer kenteken op maar deze is toch niet van voor 1978?

Edit: datum eerste toelating 21-9-1978. Je rijdt over 2 jaar belastingvrij.
Helaas mag er geen blauwe plaat op
waarom zou er geen blauwe plaat op mogen? dat mag toch als je twee letters hebt en de rest cijfers?
ik denk datr het juist mooi is bij deze motor!
 
Blauwe plaat toegestaan als kenteken is afgegeven voor 31 dec 1977.

Dus een ZE of ZL uit 1978, helaas formeel niet.
 
Leuke nostalgische brommert...heb op de 250 versie ervan ooit mijn rijbewijs gehaald. Ik ga het volgen!
 
Vidar, je krijgt zodadelijk een PB!

Net een klein stukje weggeschuurd bij de tank. Hij heeft alle kleuren al gehad volgens mij. Ik denk dat ik hem gewoon zilver spuit. Als ik mijn vriendin laat kiezen moet ie waarschijnlijk roze worden :W
 
In de begin jaren van de jaren 80 van de vorige eeuw werden er met deze fietsen heel wat circuits onveilig gemaakt. Was bij de Knmv namelijk een standaard klasse.
 
Bij deze ben ik op zoek naar een goede uitlaat collector. De tering, wat is deze rot :/
 
Bij deze ben ik op zoek naar een goede uitlaat collector. De tering, wat is deze rot :/
Ik heb er wel 1 te koop, zit alleen een groter broertje (CB450N), aan vast :+
Op de foto's lijkt de lak op de tank best goed. Ben zelf nu de Suzuki tegenhanger aan het opknappen en daar komt voor mijn gevoel nog best wat bij kijken. Zijn voor- en achterband wel gelijk? Moeten de remmen worden gereviseerd? Zit er nog olie in de voorvork? Is het blok helemaal olie-dicht? Is men nooit 'creatief' met de elektra geweest? Genoeg om je een paar avonden goed bezig te houden, zeker als je gaandeweg de onderdelen ook optisch wilt verbeteren.

De enige hulp die ik van mijn vriendin krijg, is dat ze m'n dochter uit de buurt houdt (met de leeftijd 'alles is een hamer') _O-
 
Sammie, de bandjes zijn van 07 en 09. Weliswaar op leeftijd, maar het profiel is goed en de titjes zitten er nog op, dus voor één seizoen wil ik het wel proberen.

Klopt! Bij mijn yamaha mocht ik zelf een nieuwe kabelboom leggen. Man, dr is niets zo vervelend. Alles was vertieft met losse stekkertjes en kroonsteentjes.

Bij de Honda ben ik tot nu toe nog niks geks tegengekomen. Morgen gaat hij onder het mes.

Oohja, om iedereen even te overtuigen van de staat van de lak, bij deze drie foto´s:

21osyde.jpg


2dkhn55.jpg


27x2cep.jpg


Eerder heb ik trouwens een kawasaki ltd 305 opgeknapt. Deze heb ik echter vrij snel weer verkocht omdat hij toch te klein was.

6qvcj8.jpg


Nu op het moment rij ik dus een yamaha xt550.

n6t1y0.jpg


Enkele kleine details zoals luchtfilters zijn al aangepast.

Ah, en wat betreft de collector, ik ga eerst maar eens lasbochtjes proberen. Ik snap de meerwaarde van een collector wel, maar ben stront eigenwijs.
 
Leuke fiets hoor die CB400n, ben er zelf eentje aan het ombouwen.
Heb nog diverse onderdelen liggen zoals de knippertjes etc.
Ook nog een goede tank en bijv stuur

Ben de mijne (wel) aan het ombouwen, dus als je wat nodig hebt hoor ik het wel.

Moeten als het goed is goed betrouwbare motoren zijn, plezier zul je er zeker aan beleven!
 
Even een kleine update:

Gister een pakketje binnen gekregen van Roukema met de onderdelen voor de grote beurt. Alleen het luchtfilter zijn ze vergeten mee te sturen. Kan gebeuren. (Edit: niks vergeten mee te sturen, gewoon slordig van mij, hij lag onderop)

30vopk2.jpg


Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast werd van de staat van de motor. Het blokje zweette iets rondom het kleppendeksel, maar niks ernstigs. De pakking bleek niet helemaal jovel te zijn.

116jtae.jpg


Geweldig leuk, samen sleutelen!

Vanavond gaan we een begin maken met het reviseren van de voorvork.

Wellicht dat er in de toekomst toch clip-ons op komen en een soort flattracker kontje. Door het lastige subframe is het een uitdaging een caferacer kontje netjes erop te krijgen zonder al een nieuwe loop er op te moeten lassen.
 
Laatst bewerkt:
Een kleine update:

Twee tapeinden van de uitlaat bleken dol te zijn in het blok. In de éne bleek al een (zeer matige) helicoil te zitten. Deze heb ik er uit kunnen pulken. Het m8 schroefdraad zag er ook flink matig uit. Ik heb voorzichtig opnieuw m8 gesneden in de gaten en nu zitten de tapeinden prima!

Verder heb ik de kappenset gewisseld en het resultaat mag dr zijn, al zeg ik het zelf.

11tvgbc.jpg


4tne4g.jpg


Even kijken wat ik nog met het uitlaatsysteem wil doen, want ik ben hier nog niet helemaal tevreden over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan