Honda CB550 Café Racer

DennisOB

Rookie
27 dec 2020
8
14
Beste MF-leden,

Een tijd volg ik, op verschillende forums, projecten waarbij motoren worden omgebouwd tot een caferacer. Iets dat mij zelf ook leuk leek om te gaan doen. Daarom heb ik een geruime tijd geleden een oude Honda CB550 F2 uit 1977 aangeschaft. De motor stond al een behoorlijke tijd stil.

Voor mij leek deze motor een mooie basis om om te gaan bouwen tot een sportieve caferacer. Wat ik momenteel allemaal in gedachten heb om aan te passen? Nou ik denk bijna alles!

Om al mijn wensen en ideeën bij te houden wil ik graag gebruik maken van dit forum. Ook met de reden om dit met jullie te kunnen delen en eventuele problemen waar ik tegenaan ga lopen met jullie te discussiëren.

Tevens heb ik een Instagram profiel aangemaakt, genaamd: caferacerproject_01, hier upload ik zoveel mogelijk foto's van de progressie.

Zie bijgevoegd een aantal foto's van de basis waarmee wil wil beginnen.

Groet,

Dennis
 

Bijlagen

  • 0004 (01-12-2017).jpg
    0004 (01-12-2017).jpg
    125,8 KB · Weergaven: 57
  • 0005 (01-12-2017).jpg
    0005 (01-12-2017).jpg
    103,8 KB · Weergaven: 56
  • 0007 (01-12-2017) .jpg
    0007 (01-12-2017) .jpg
    116,7 KB · Weergaven: 47
  • 0006 (01-12-2017).jpg
    0006 (01-12-2017).jpg
    113,4 KB · Weergaven: 60
Heb het overwogen om deze te restaureren naar origineel. Maar het gaat toch echt een caferacer worden. Misschien een toekomstig project om nog een CB te kopen naar origineel te restaureren.
 
Ik heb nog wat onderdelen voor je! oa de bocht voor je subframe, van een oud project wat niet meer voortgezet wordt, zitten ook nog slip-ons bij etc.

Misschien is het wat, verder veel succes met je project, ben zelf met een xv920 bezig (staat hier ook op het forum)

Blijf deze ook volgen!
 
Ik heb nog wat onderdelen voor je! oa de bocht voor je subframe, van een oud project wat niet meer voortgezet wordt, zitten ook nog slip-ons bij etc.

Misschien is het wat, verder veel succes met je project, ben zelf met een xv920 bezig (staat hier ook op het forum)

Blijf deze ook volgen!
Bedankt voor het aanbod, ik heb momenteel al het e.e.a. geïnstalleerd en gekocht.
 
Momenteel alweer enige progressie in het ombouwen van mijn Honda CB550 naar een caferacer.

Na wat kleine aanpassingen heb ik het blok lopend gekregen, loopt nog prima! Daarna ben ik begonnen met de demontage van onderdelen en de elektronica, zodat ik daarna wat frame aanpassingen kon doen.

Hierbij de foto's van de huidige status.
 

Bijlagen

  • 0009 (02-12-2017)-1.jpg
    0009 (02-12-2017)-1.jpg
    129,5 KB · Weergaven: 53
  • 0012 (06-12-2017).jpg
    0012 (06-12-2017).jpg
    128,2 KB · Weergaven: 47
  • 0036 (14-12-2017).jpg
    0036 (14-12-2017).jpg
    143,3 KB · Weergaven: 46
  • 0034 (14-12-2017)-1.jpg
    0034 (14-12-2017)-1.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 47
  • 0041 (16-12-2017).jpg
    0041 (16-12-2017).jpg
    115,1 KB · Weergaven: 48
  • 0039 (16-12-2017).jpg
    0039 (16-12-2017).jpg
    120 KB · Weergaven: 46
En weer een stukje verder, mooi makkelijk die kerstvakantie.

Ik heb de motor verder gedemonteerd. Ben tussendoor bezig gegaan met het maken van een plaat om het frame onder het zadel dicht te maken, de bedoeling is dat hier uiteindelijk een gedeelte van elektronica geplaatst kan worden.

Momenteel ben ik bezig met een afschermplaat, met Honda logo, voor tussen het frame (ik zag dit bij een ander caferacer project en vond dit echt mooi).

Foto's van de progressie zijn weer toegevoegd.
De volgende keer dat ik weer bezig ga wil ik kijken of ik het plaatwerk af heb en kan beginnen met lassen. Daarna bezig met de voetpedalen, die ik verplaatst wil hebben.
 

Bijlagen

  • 0029 (09-12-2017)~2.jpg
    0029 (09-12-2017)~2.jpg
    106,3 KB · Weergaven: 41
  • 0028 (09-12-2017)~2.jpg
    0028 (09-12-2017)~2.jpg
    103,6 KB · Weergaven: 34
  • 0059 (27-12-2017).JPG
    0059 (27-12-2017).JPG
    307,7 KB · Weergaven: 35
  • 0060 (27-12-2017).JPG
    0060 (27-12-2017).JPG
    306,6 KB · Weergaven: 36
  • 0068 (28-12-2017).JPG
    0068 (28-12-2017).JPG
    139,3 KB · Weergaven: 35
  • 0067 (28-12-2017).JPG
    0067 (28-12-2017).JPG
    146,9 KB · Weergaven: 39
  • 0052 (24-12-2017).JPG
    0052 (24-12-2017).JPG
    150,9 KB · Weergaven: 38
  • 0077 (06-01-2018).JPG
    0077 (06-01-2018).JPG
    96,7 KB · Weergaven: 38
Hierbij een korte update met een aantal foto's. Met het volgende ben ik bezig geweest:

- Afschermplaat met Honda logo heb ik in het frame gelast.
- Bak voor de elektronica is gelast
- Heb momenteel weer een aantal onderdelen binnen waaronder de voetsteunen. Hier voor ontwerp ik een nieuwe beugel omdat deze op een andere plek zullen worden geplaatst.

Zie de foto's voor de huidige status.
 

Bijlagen

  • 0081 (12-01-2018).JPG
    0081 (12-01-2018).JPG
    90 KB · Weergaven: 49
  • 0085 (14-01-2018).JPG
    0085 (14-01-2018).JPG
    137,4 KB · Weergaven: 47
  • 0055 (27-12-2017).JPG
    0055 (27-12-2017).JPG
    148 KB · Weergaven: 44
  • 0078 (06-01-2018).JPG
    0078 (06-01-2018).JPG
    97,7 KB · Weergaven: 44
  • 0076 (06-01-2018).JPG
    0076 (06-01-2018).JPG
    180 KB · Weergaven: 46
Heee wat leuk om te zien, deze cb is ooit van mij geweest! Verkocht via mp, wel een paar jaartjes geleden...
Ik ben erg benieuwd wat je ervan gaat maken, ziet er nu al goed uit! Al ben ik wel meer een voorstander van origineel...
Maar...Je hebt in ieder geval ruimte, tools en skills genoeg om er wat moois van te maken! ik ga het volgen! Succes!
 
Heee wat leuk om te zien, deze cb is ooit van mij geweest! Verkocht via mp, wel een paar jaartjes geleden...
Ik ben erg benieuwd wat je ervan gaat maken, ziet er nu al goed uit! Al ben ik wel meer een voorstander van origineel...
Maar...Je hebt in ieder geval ruimte, tools en skills genoeg om er wat moois van te maken! ik ga het volgen! Succes!
Aaah oke leuk om te horen dat dit ooit jouw motor was. Moet nog heel wat aan gebeuren om hem te maken hoe ik hem zou willen.
 
Een klein beetje verder gekomen. De houders voor de voetsteunen zijn binnen, ze passen! Ook meteen met een twee-tal kogelgewrichten het schakelpedaal verbonden met de bak.

Assen voor ophanging van het motorblok nu te kort doordat de voetsteunhouders zijn gemonteerd (had ik al voorzien), nu maar eens kijken welke lengte ik moet hebben om een nieuw te draaien.

Ben nu van plan eerst wat meer bezig te gaan met de voorkant (voorvork, spatbord, dubbeleschijfremmen, kroonplaat, koplamp, cockpit, etc.). Zodra ik weer updates heb zal ik het laten weten.
 

Bijlagen

  • IMG_20201231_151217.jpg
    IMG_20201231_151217.jpg
    273 KB · Weergaven: 51
  • IMG_20201231_151220.jpg
    IMG_20201231_151220.jpg
    226,9 KB · Weergaven: 48
  • IMG_20201231_151231.jpg
    IMG_20201231_151231.jpg
    287,3 KB · Weergaven: 46
Ik idd ook niet…
Maar ben onlangs hier lid geworden en kom tijdens het lezen deze tegen..
Zelf ook bezig met een CB550f uit ‘77
 
Nog vorderingen?
Ben wel benieuwd!
Late reactie, maar ja….nu met de seatpan bezig. Glasmatten met polyester bodem. Nu schuim shapen en dan kan hij weg voor leer.
 

Bijlagen

  • E4E11D6B-DA6D-41F9-946F-D4A68167BD8F.jpeg
    E4E11D6B-DA6D-41F9-946F-D4A68167BD8F.jpeg
    121,9 KB · Weergaven: 16
  • D2957CDF-2EA5-43A0-BF1B-FF6D27F8267D.jpeg
    D2957CDF-2EA5-43A0-BF1B-FF6D27F8267D.jpeg
    265,4 KB · Weergaven: 20
Ook ondertussen een oude RAASK rearset gevonden voor een CB500 die ik heb aangepast voor de 550.
Gestraald, gepolijst en nieuw rubber erop.
Draad getapt en opgesloten met schroef.
 

Bijlagen

  • 87C7262A-9C86-49B7-81FC-3C631DEE2CF2.jpeg
    87C7262A-9C86-49B7-81FC-3C631DEE2CF2.jpeg
    456,5 KB · Weergaven: 16
  • 98C3A84D-EBDE-4A42-B3F1-44C2673C4A7D.jpeg
    98C3A84D-EBDE-4A42-B3F1-44C2673C4A7D.jpeg
    670,9 KB · Weergaven: 18
  • 28996610-A8D8-4E1F-B694-9A7D14A307DD.jpeg
    28996610-A8D8-4E1F-B694-9A7D14A307DD.jpeg
    600,1 KB · Weergaven: 19
  • B13E5764-1A19-4138-86B6-785790B68C9F.jpeg
    B13E5764-1A19-4138-86B6-785790B68C9F.jpeg
    509,7 KB · Weergaven: 18
Terug
Bovenaan Onderaan