R nine T Racer

djey

Die hard MF'er
4 mrt 2003
680
269
In mei van dit jaar heb ik een BMW R nine T racer uit 2017 gekocht. Niet omdat ik hem zo hard nodig had, maar meer omdat ik het ’rommelen’ aan een motor leuk vindt. En om nou te voorkomen dat ik de zaag zet in mijn gloednieuwe GSA, was ik op zoek naar een ander slachtoffer. De zomer heb ik gebruikt om af en toe op de motor te rijden en er wat kleine dingetjes aan te doen, maar nu het koude weer aanbreekt moet de Racer er toch echt aan geloven. Dus, chips en cola erbij en lezen maar!
 
Laatst bewerkt:
Dit is hoe ik de motor kocht in mei van dit jaar:
 

Bijlagen

  • IMG_7057-compressed.png
    IMG_7057-compressed.png
    156,1 KB · Weergaven: 5
  • IMG_7056-compressed.png
    IMG_7056-compressed.png
    157,1 KB · Weergaven: 6
  • IMG_7049-compressed.png
    IMG_7049-compressed.png
    175,9 KB · Weergaven: 8
  • IMG_7047-compressed.png
    IMG_7047-compressed.png
    180,2 KB · Weergaven: 6
  • IMG_7148-compressed.jpeg
    IMG_7148-compressed.jpeg
    378,1 KB · Weergaven: 6
  • IMG_7151-compressed.jpeg
    IMG_7151-compressed.jpeg
    651,3 KB · Weergaven: 5
Prima motor dus, niks mis mee. Kuipwerk allemaal heel strak, maar de motor had wel wat ‘liefde’ gemist de afgelopen jaren. Dus ben ik begonnen met de uitlaat. Die was echt aan een grondige reiniging toe:
 

Bijlagen

  • IMG_7208-compressed.jpeg
    IMG_7208-compressed.jpeg
    205,2 KB · Weergaven: 6
  • IMG_7209-compressed.jpeg
    IMG_7209-compressed.jpeg
    225,6 KB · Weergaven: 5
Ook de klepdeksels (de originele saaie grijze) konden een upgrade gebruiken. Dus de Roland Sand klepdeksels besteld en erop geschroeft:
 

Bijlagen

  • IMG_7206-compressed.jpeg
    IMG_7206-compressed.jpeg
    427,8 KB · Weergaven: 6
  • IMG_7222.jpeg
    IMG_7222.jpeg
    590,3 KB · Weergaven: 6
  • IMG_0094-compressed.jpeg
    IMG_0094-compressed.jpeg
    614,9 KB · Weergaven: 6
  • IMG_0092-compressed.jpeg
    IMG_0092-compressed.jpeg
    612,6 KB · Weergaven: 5
  • IMG_0072-compressed.jpeg
    IMG_0072-compressed.jpeg
    627,7 KB · Weergaven: 5
  • IMG_0058-compressed.jpeg
    IMG_0058-compressed.jpeg
    644,9 KB · Weergaven: 5
En de motor natuurlijk een goede schoonmaakbeurt gegeven, want het is er een die regelmatig op de foto gaat:
 

Bijlagen

  • IMG_9892-compressed.jpeg
    IMG_9892-compressed.jpeg
    182,5 KB · Weergaven: 6
  • GPTempDownload 18.jpeg
    GPTempDownload 18.jpeg
    322,4 KB · Weergaven: 6
  • Car BMW 2-2-compressed.jpeg
    Car BMW 2-2-compressed.jpeg
    107,7 KB · Weergaven: 6
  • DSC03288-3-compressed.jpeg
    DSC03288-3-compressed.jpeg
    366,7 KB · Weergaven: 6
Maar nu het koude weer eraan komt begint het grotere werk. Ondanks dat het kuipwerk in goede staat is, wil ik er meer een eigen motor van maken. Dus het idee om de motor te spuiten en de mat-grijze kleur die ook op de tank van mijn 1250GSA zit. Dus alle onderdelen gedemonteerd en afgelopen zaterdag alles naar de spuiter gebracht. Met een week of 3-4 kan ik alles weer ophalen als het meezit (heb geen haast, dus pakken ze als klusje tussendoor). Wel een enorm gepiel om die tankisolatie van de binnenkant af te krijgen, maar het is uiteindelijk gelukt.
 

Bijlagen

  • IMG_0134-compressed.jpeg
    IMG_0134-compressed.jpeg
    154,1 KB · Weergaven: 6
  • IMG_0109-compressed.jpeg
    IMG_0109-compressed.jpeg
    252,1 KB · Weergaven: 6
  • IMG_0103-compressed.jpeg
    IMG_0103-compressed.jpeg
    200,1 KB · Weergaven: 6
In Frankrijk kwam ik een Option 719 rem-/schakel setje tegen voor een gunstige prijs. Dus gelijk besteld en inmiddels vervangen:
 

Bijlagen

  • IMG_7387-compressed.jpeg
    IMG_7387-compressed.jpeg
    347,9 KB · Weergaven: 6
  • IMG_7382-compressed.jpeg
    IMG_7382-compressed.jpeg
    384,8 KB · Weergaven: 6
  • IMG_7391-compressed.jpeg
    IMG_7391-compressed.jpeg
    380,9 KB · Weergaven: 6
  • IMG_7392-compressed.jpeg
    IMG_7392-compressed.jpeg
    387,3 KB · Weergaven: 6
  • Leuk
Waarderingen: R9T
Deze Racer heeft standaard gietwielen (is een normale uitvoering, geen S). Maar ik zou vanwege de looks liever de spaakwielen in de motor zetten. Alleen de standaard spaakwielen hebben binnenbanden nodig en dat is mij dan weer iets tè retro. Dus had ik de wielen van het 100-jaar model op het oog. In overleg met een supervriendelijk BMW dealer in Amersfoort zijn we tot de conclusie gekomen dat die wielen waarschijnlijk wel zouden passen in een 2017 model (ondanks dat BMW dit niet opgeeft). Dus gokje gewaagd en de wielen besteld. Gister pas aan toegekomen om ze te passen en dit gaat gelukkig zoals verwacht/gehoopt.
 

Bijlagen

  • IMG_9461-compressed.jpeg
    IMG_9461-compressed.jpeg
    351,7 KB · Weergaven: 6
  • IMG_9615-compressed.jpeg
    IMG_9615-compressed.jpeg
    384,8 KB · Weergaven: 6
  • IMG_0148-compressed.jpeg
    IMG_0148-compressed.jpeg
    266,1 KB · Weergaven: 7
  • IMG_0153.jpeg
    IMG_0153.jpeg
    459,4 KB · Weergaven: 6
Inmiddels heb ik de motor voor een groot deel uit elkaar liggen. Op de nieuwe wielen komen gelijk nieuwe banden en nieuwe remschijven. De voorkpoten heb ik gedemonteerd, want die hebben wat steenslag (opnieuw spuiten of poedercoaten). Ik heb nog een vracht aan nieuwe onderdelen liggen wat ik de afgelopen tijd bij elkaar heb verzameld. Ik probeer regelmatig iets te posten als er weer ontwikkelingen zijn.
 

Bijlagen

  • IMG_0155.jpeg
    IMG_0155.jpeg
    462,4 KB · Weergaven: 6
  • IMG_0149.jpeg
    IMG_0149.jpeg
    341,6 KB · Weergaven: 6
Om de motor goed en stabiel neer te zetten tijdens deze metamorfose heb ik een superhandige motorsteun in Duitsland gekocht. deze in combinatie met een paddock steun achter zorgt ervoor dat beide wielen van de grond komen en je dus heel makkelijk overal bij kunt.
 

Bijlagen

  • IMG_9930-compressed.jpeg
    IMG_9930-compressed.jpeg
    221,4 KB · Weergaven: 5
  • IMG_9926-compressed.jpeg
    IMG_9926-compressed.jpeg
    271 KB · Weergaven: 7
  • IMG_9927-compressed.jpeg
    IMG_9927-compressed.jpeg
    267,5 KB · Weergaven: 9
  • IMG_0058-compressed.jpeg
    IMG_0058-compressed.jpeg
    644,9 KB · Weergaven: 6
Vandaag weer een kleine stap gezet, waar ik toch de hele dag mee bezig ben geweest. Nu de wielen eraf liggen dacht ik gelijk de remmerij te vervangen. De achterblokken waren hoognodig aan vervanging toe. En gelijk maar de remschijf achter vervangen. Alleen die bouten…🤯🤬🪓🧨… Ik denk dat ze bij BMW dachten dat het de remschijf van een Leopard II zou zijn. Niet normaal zo vast als die bouten zaten. Normaal geen probleem, maar het materiaal van de bout is zo zacht dat je heel snel de Torx 30 kop dol draait (waarom een T30 voor een remschijfbout?). En je komt er ook heel slecht bij. Uiteindelijk gegrepen naar het laatste redmiddel en dat was met de Dremel een sleuf in de bout slijpen, deze vervolgens verhitten en er vervolgens met een slaghamer uittrillen. Alles gelukkig zonder schade aan de motor (de remschijf is een ander verhaal, maar die werd toch vervangen). Daarna alles netjes schoon gemaakt en de nieuwe remschijf en de nieuwe blokken gemonteerd.
Daarna begonnen met de voorkpoten uit elkaar halen, want die gaan volgende week naar de poedercoater. Ook daarbij loop ik tegen bouten aan die met 235987Nm in elkaar zijn gezet. Morgen maar even verder kijken hoe we dat nu weer gaan fixen.
 

Bijlagen

  • IMG_0212-compressed.jpeg
    IMG_0212-compressed.jpeg
    316,9 KB · Weergaven: 5
  • IMG_0209-compressed.jpeg
    IMG_0209-compressed.jpeg
    209,2 KB · Weergaven: 6
Aansteller, die remschijfschroeven zitten met maximaal 30nm vast :+, en dat je een tx30 kapot draait in die remschijf schroeven achter snap ik wel, want dat is tx40 _O-

Gewoon een gasbrander er op voor je begint te draaien :Y
 
Aansteller, die remschijfschroeven zitten met maximaal 30nm vast :+, en dat je een tx30 kapot draait in die remschijf schroeven achter snap ik wel, want dat is tx40 _O-

Gewoon een gasbrander er op voor je begint te draaien :Y
Nope, is toch echt een T30. Met T40 moet je wel heel hard duwen om hem los te krijgen😂
 
Dan is er iemand aan het sjoemelen geweest. De remschijf achter bij die modellen, en alle andere boxer modellen sinds 1998 of zelfs verder terug, zitten vast met een tx40 schroef...

BMW+%28Original+OE%29+33177709205 online kaufen | eBay
Bekijk bijlage 1939466
Linkje is niet van de juiste bouten (als het voor een Nine T racer is). Heb voor het onomstotelijke bewijs 🤓 even een fotovergelijk gemaakt met een T30 en T40 bitje. Dit geldt overigens voor de bouten die eruit komen, als voor de bouten die er weer ingaan (beide origineel BMW, de uitkomende af-fabriek, de nieuwe van de BMW dealer). Of dit bij alle andere BMW modellen ook zo zit durf ik niet te zeggen (heb eerlijk gezegd nog niet bij mijn 1250GSA gekeken), maar bij de Nine T racer is dit in elk geval hoe het zit. T30, want T40 past echt niet:
 

Bijlagen

  • IMG_0220-compressed.jpeg
    IMG_0220-compressed.jpeg
    252 KB · Weergaven: 4
  • IMG_0221-compressed.jpeg
    IMG_0221-compressed.jpeg
    259,8 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Die op je foto zijn schroeven voor de remschijven van het voorwiel 😅
 
Die op je foto zijn schroeven voor de remschijven van het voorwiel 😅
Ja klopt. De bouten van het achterwiel hebben blauwe ‘loctite’. Althans, degene die ik mee heb gekregen van Van Harten. Ik heb hier overigens nog een hele set bouten liggen van een sloop-motor (R Nine T) en daar zitten 5 remschijfbouten T40 bij. Je zou dus zomaar gelijk kunnen hebben dat het T40 moet zijn. Maar waarom ze me bij Van Harten dan 5 bouten T30 voor de achterschijf hebben meegegeven is mij dan een raadsel🤔.
 

Bijlagen

  • IMG_0222-compressed.jpeg
    IMG_0222-compressed.jpeg
    210,9 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Ja klopt. De bouten van het achterwiel hebben blauwe ‘loctite’. Althans, degene die ik mee heb gekregen van Van Harten. Ik heb hier overigens nog een hele set bouten liggen van een sloop-motor (R Nine T) en daar zitten 5 remschijfbouten T40 bij. Je zou dus zomaar gelijk kunnen hebben dat het T40 moet zijn. Maar waarom ze me bij Van Harten dan 5 bouten T30 voor de achterschijf hebben meegegeven is mij dan een raadsel🤔.
Goeie foto! maar dat zijn echt de verkeerde schroeven!

onderdeel nr2 is wat er in hoort, eindigt op 205
Hinterradbremse für BMW R nineT Racer ab 2015 # BMW Motorrad - Online Original Ersatzteilkatalog

wat jij gekregen hebt naar mijn vermoeden, nr5, eindigt op 989
Vorderradbremse für BMW R nineT Racer ab 2015 # BMW Motorrad - Online Original Ersatzteilkatalog
 
Inmiddels heb ik de motor voor een groot deel uit elkaar liggen. Op de nieuwe wielen komen gelijk nieuwe banden en nieuwe remschijven. De voorkpoten heb ik gedemonteerd, want die hebben wat steenslag (opnieuw spuiten of poedercoaten). Ik heb nog een vracht aan nieuwe onderdelen liggen wat ik de afgelopen tijd bij elkaar heb verzameld. Ik probeer regelmatig iets te posten als er weer ontwikkelingen zijn.
Wat een mooie Honda. :+
 
Goeie foto! maar dat zijn echt de verkeerde schroeven!

onderdeel nr2 is wat er in hoort, eindigt op 205
Hinterradbremse für BMW R nineT Racer ab 2015 # BMW Motorrad - Online Original Ersatzteilkatalog

wat jij gekregen hebt naar mijn vermoeden, nr5, eindigt op 989
Vorderradbremse für BMW R nineT Racer ab 2015 # BMW Motorrad - Online Original Ersatzteilkatalog
Bedankt voor de tip! Zal vandeweek even langs de dealer rijden. Wel slordig dat ze me waarschijnlijk de verkeerde mee hebben gegeven😞
 
Vandaag de spullen die naar de poedercoater gaan klaar gemaakt. Alle schroefgaten voorzien van ‘afvalbouten’, zodat straks de originele bouten weer gewoon passen.
 

Bijlagen

  • IMG_0230-compressed.jpeg
    IMG_0230-compressed.jpeg
    202,9 KB · Weergaven: 4
  • IMG_0229-compressed.jpeg
    IMG_0229-compressed.jpeg
    193,3 KB · Weergaven: 4
  • IMG_0228-compressed.jpeg
    IMG_0228-compressed.jpeg
    223,6 KB · Weergaven: 4
  • IMG_0227-compressed.jpeg
    IMG_0227-compressed.jpeg
    212,1 KB · Weergaven: 4
Vanmorgen eerst de spullen bij de poedercoater langs gebracht en daar een kleur uitgezocht die het dichtst in de buurt komt van de nieuwe velgen. Nadat we er verschillende staaltjes bij hebben gehouden kwamen we uit op RAL9011 (grafietzwart) in fijnstructuur. Erg benieuwd hoe dat eruit gaat zien. Vervolgens onderweg van Alphen naar Rotterdam even een pitstop gemaakt bij de BMW dealer in Den Haag voor 5 nieuwe boutjes voor de achterremschijf, nadat @RoyalClub terecht opmerkte dat ik de verkeerde boutjes had gebruikt (waar MF al niet goed voor is!). Inderdaad een heel verschil, maar inmiddels zitten de juiste erin en kunnen we de achterremmerij afvinken als gereed ✅.
Vandaag met de post ook nog een nieuwe voorband binnen gekregen en nieuwe keerringen voor de gedemonteerde voorvork.
 

Bijlagen

  • IMG_0234-compressed.jpeg
    IMG_0234-compressed.jpeg
    192,2 KB · Weergaven: 4
Terug
Bovenaan Onderaan