Honda cb550F vonkt maar bij 2 cilinders

-Han-

Rookie
27 okt 2009
24
0
28
zuid oost brabant
www.google.nl
Hallo,
Ik en een kameraad zijn nou bezig met het lopend krijgen van een honda cb550F. De motor heeft een aantal jaren stil gestaan en starte niet meer.
Natuurlijk eerst even de carberateurs zuiver gemaakt en verse benzine erin. Maar hij wilde nog steeds niet starten. Nadat we wat aan het zoeken zijn gegaan kwamen we erachter dat de binnenste 2 bougies (van de 4) niet vonkten met het starten. Die 2 zitten aan dezelfde bobine.

Zou de bobine kapot zijn? Hoe is dit te meten? Of welk probleem zou het zijn?

Gr. Han
 

Savage2007

Die hard MF'er
26 mei 2007
879
0
58
Sassenheim
Mogelijk even de bobines verwisselen, dan weet je het zeker. Het kan -met de nadruk op kan- uiteraard ook toevallig aan de bougiekabels liggen.
 

Polleke brik

MF veteraan
29 jun 2005
1.068
1
61
Roosendaal
De contactpuntjes: die zitten achter het verchroomde dekseltje rechtsonder het motorblok.
Er zijn twee contactpuntjes: 1 voor cilinders 1 en 4 en 1 voor cilinders 2 en 3 (de middelste cilinders).

Trouwens als 1 bougie kapot is (onderbroken) dan vonkt de andere die aan dezelfde bobine zit ook niet, behalve als de kapotte bougie een sluiting heeft.

Dus dat kun je ook nog proberen: bougies van cilinder 1 en 4 verwisselen met de bougies van 2 en 3.

Succes!
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
16.600
2.492
57
Den Haag
Contactpuntjes zijn goedkoop, de levensduur ervan is beperkt.
Het is een goede gewoonte om bij een oude motor eerst de puntjes en de bougies te vervangen.
 

BramDuc

MF'er
20 aug 2009
58
0
38
Leusden
Wanneer 1 van de bougies kortsluiting maakt, doet de ander het ook niet (die op dezelfde bobine zitten) Dus even een voor een bougies vervangen voor een exemplaar waarvan je weet dat die het wel doet. Had het vorige week nog met een CB650z 2 nieuwe bougies erin en toen liep ie weer als nieuw.
 

-Han-

Rookie
27 okt 2009
24
0
28
zuid oost brabant
www.google.nl
De contactpuntjes: die zitten achter het verchroomde dekseltje rechtsonder het motorblok.
Er zijn twee contactpuntjes: 1 voor cilinders 1 en 4 en 1 voor cilinders 2 en 3 (de middelste cilinders).

Trouwens als 1 bougie kapot is (onderbroken) dan vonkt de andere die aan dezelfde bobine zit ook niet, behalve als de kapotte bougie een sluiting heeft.

Dus dat kun je ook nog proberen: bougies van cilinder 1 en 4 verwisselen met de bougies van 2 en 3.

Succes!
We zijn er gister achtergekomen dat het niet aan de bobine ligt. Er lopen 2 zwart/witte kabels vanaf de bobine. En die gaan naar de ''run'' knop bij de startknop. En er loopt een gele en een blauwe kabel. Het probleem zit hem bij de gele kabel, cilinders 2 en 3.

Nou hadden we de ontstekingskap eraf gehaald en nou was daar geen roest of iets te zien. Zoals gezegd al zouden het inderdaad de contactpunten kunnen zijn. Waar kun je die kopen? En hoe stel je ze af?

Ook stoppen we er dnek ik maar even nieuwe bougies in.

En heeft iemand een link van de bedradings schema?

Gr. Han
 

Savage2007

Die hard MF'er
26 mei 2007
879
0
58
Sassenheim
Contactpuntafstand meet je gebruikelijk met een voelermaat, die moet er dan zonder al teveel weerstand tussendoor kunnen glijden. Welke van de twee sets punten voor welke cilinders is durf ik uit mijn hoofd niet te zeggen, maar misschien is het een idee om even een wphb te downloaden/aan te schaffen/te vinden?
 

gassen

MF veteraan
26 apr 2004
11.000
147
59
noord limboland
Kijk even of er geen sluiting is tussen de "aansluitoogjes" op de kabel en motorblok. Die draden mogen niet aan massa liggen.
Afstellen punten: draai de krukas (alleen rechtsom) en zoek het punt op waarbij de punten maximaal open staan. Die moet 0.3 tot 0.4 mm zijn (exacte waarde in wphb). Indien nodig bij stellen. Dan met een lampje kijken of of deze uitgaat op het "F" teken op de krukas(vervroeger) en de nok /gleuf op het carter. Goed luk.