Honda cbr 900 rr sc 28

1983KENNYZ

MF'er
14 jul 2020
179
34
Merksem, Antwerpen
Hallo idereen,
Na voorgaande perikelen met de motor die nie startte,
Heeft de garage deze lopend gekregen en lag hun aan de kapotte brandstofpom. Met andere woorden de motor startte nadien onmiddellijk en werkte naar behoren.
Vandaag proberen startten met choke en minimaal plofjes uit de uitlaat en na lang proberen met starterpilot startte hij zeer zeer moeizaam, en viel uit na één seconde. Geen toeren ook niet. Batterij geeft +- 11 volt aan en draait amper rond. Ook de brandstof tank is zo goed als leeg, maar heen en weer schudden hoor je nog een klein beetje klotsen in de tank... is te weinig brandstof de oorzaak? Heb gemerkt dat de oude brandstof pomp er toch nog steeds op staat. Of batterij? Maar alle lichten en pre lampjes brander. Als ik de tank helemaal vol gooi zou ie dan wel starten? Alvast dank voor elke theorie en commentaar.
 
Oplossing
Ik zie dat je de oplossing gevonden hebt :+ Heb je de Blade er op ingeruild? Veel plezier met de Kawa!
Ja toch maar wel. De remmen zaten onder de olie, de vering was ook ver op z'n eind en de carbs waren waarschijnlijk in zijn bestaan niet of nauwelijks gekuist. Het was niet veilig meer tenzij ik er nog grof geld tegenaan wou smijten. Jer uiteindelijke probleem waren inderdaad wel vervuilde en niet gesynchroniseerde carbs. De kawa heb ik één keertje door de straat mee gereden, en dat voelde gelijk hypermodern 😂. Al had je op de oude blade wel meer het 'pure' rijden gevoel.... elke voordeel heeft ze nadeel toch 👍
Goe nieuws. De motor moest even.uit zn winterslaap komen. Eerst en voraal de batterij een nachtje aan de oplader gehangen, benzine tank gevuld, beetje starterpilot en ja hoor het beestie kwam tot leven. Heeft een paar pogingen geduurd maar de plofjes werder duidelijker en toen sloeg ie aan! Wss van even stilgestaan in de vrieskou van de voorbije weken beetje mozten bekomen.... zo zie je maar de aanhouder wint en zonder dure herstellingen. Weet alleen niet goed als ik hem terug wegzet de stand vd benzinekraan op On- Off- of op Res moet zetten? Iemand die daar toevallig een uitleg over heeft? Fijne zondag iedereen!
 
Thanks! Waarom id dat eigenlijk aan te raden? Ik lees namijk verschillende redenen...

Mochten onverhoopt de vlotternaalden van de carbs niet helemaal goed afsluiten door scheef staan van de motor of een andere reden dan loopt je benzinetank inhoud niet over straat of in het motorblok.
Thuis doe je toch ook het licht uit als je gaat slapen?
 
Aan allen die een beetje gevolgd hebben. Je raadt het al: geen leven in de brouwerij. Voor de gemiddelde Belg is dat een regelrechte ramp.
Nu ben ik al zover geraakt dat ik de vlotterkamertjes heb laten leeglopen via de schroefjes, maar tevergeefs.
Nieuwe startpogingen ten spijt leveren steevast een hoop woede, ergenis en met momenten rondslingerend gereedschap op. Niet per se in die volgorde.
Zou het toch de brandstof pomp zijn? Ik heb drie standen. Namelijk linksom, midden en rechtsom. Het is een fireblade sc28. Remmenreiniger lukt ook niet echt.
De garage is een foefelaar, zegt dat ie voor afbraak is en hij wilt er duizend euro voor geven.
Akkoord het is een barrel, maar heb er vorige zomer toch flink wat op kunnen rijden. Wie o wie verlost me uit mn lijden? Anders gaat ie de deur uit zoveel is zeker.
Alvast bedankt voor jullie immer hulpzame en leuke reacties!
 
"Remmenreiniger lukt ook niet echt" Starten zonder choke met gas open en tijdens starten inspuiten geeft geen geluid?
Als dat namelijk wel het geval is, zullen de carbs waarschijnlijk wel een schoonmaakbeurt kunnen gebruiken.
 
Ik weet niet wat de historie van deze motor is en zou beginnen met het aftappen en weggooien van de oude benzine + kijken of er geen roest in de tank zit.
Inderdaad. Je hebt nieuwe benzine bij de oude gedaan. Als je de inhoud van de vlotter kamers had opgevangen en roest gezien dan had je daaruit wel kunnen bedenken dat carburateurs reinigen nodig was geweest.

Voor iemand met wat technisch inzicht maar vooral geduld is dat wel te doen maar over beiden twijfel ik gezien je uitleg en reacties.
Komt door herkenning hoor 😉 voordat ik gereedschap gooi is een paar uur verstreken , vroeger een paar minuten soms.
Genoeg filmpjes op YouTube hoe het moet, geeft ook een indruk of het een begrijpelijk iets is.
Bij de garage ben je gauw 300 euro verder en als ze originele onderdelen ( moeten) gebruiken is het dubbele niet ondenkbaar.
 
Klinkt inderdaad als vervuilde of niet goed gesynchroniseerde carburateurs, dat kan ook de backfire, of het geweerschot zoals jij het noemt, verklaren. Gezien je afgelopen seizoen wel gereden hebt zal het alleen voornamelijk vervuiling zijn, maar mogelijk loont het na reinigen ook wel ze even te laten synchroniseren. (enig idee wanneer dat voor het laatst gedaan is en hoeveel km's heeft hij nu op de teller?)

Als je er makkelijk bij kan zou je ook de uitgaande slang van de brandstofpomp kunnen loskoppelen en in een potje hangen. Even startknop induwen en kijken of er brandstof uit gepompt wordt.

En heb je de accu getest?

Als foe te weinig capaciteit heeft start de motor ook op startervloeistof/remmenteiniger niet.
En ook nog steeds dit. Controleer echt even die accu. Dit kan je doen door aan de polen van de opgeladen! accu een multimeter te hangen en de startmotor rond te laten draaien. Komt de spanning onder de 10V, is hij toch echt aan vervanging toe.

Met betrekking tot het bod van je 'garage': Dit klinkt echt niet als iets wat 1000 euro kost om te repareren, en afhankelijk van de verdere staat van de motor is hij waarschijnlijk het dubbele waard, dus lekker negeren!
 
Om even een bericht van jezelf te quoten van 20 januari:

GM,
De garage had me gisteren opgebeld, startproblemen waren te wijten aan een kapotte brandstof pomp icm doorgeslagen bougies. Nu start hij weer en kan er mee rijden, maar perfect draait hij nog niet helemaal. Zijn advies: gelijk mee de carburateurs reinigen en synchroniseren. Kosten tot nu 350 euro. Met de carbs bij een 6 à 700 euro in totaal. Wat denken jullie?

Het ziet er naar uit dat je er toch echt aan moet geloven en de carbs volledig gedemonteerd en gereinigd moeten worden. Dat kost wat, maar het is vast goedkoper dan een ZX6R kopen. Vermeld je bij de verkoop van de Blade wel netjes dat de carbs gereinigd moeten worden? :t
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat je de oplossing gevonden hebt :+ Heb je de Blade er op ingeruild? Veel plezier met de Kawa!
Ja toch maar wel. De remmen zaten onder de olie, de vering was ook ver op z'n eind en de carbs waren waarschijnlijk in zijn bestaan niet of nauwelijks gekuist. Het was niet veilig meer tenzij ik er nog grof geld tegenaan wou smijten. Jer uiteindelijke probleem waren inderdaad wel vervuilde en niet gesynchroniseerde carbs. De kawa heb ik één keertje door de straat mee gereden, en dat voelde gelijk hypermodern 😂. Al had je op de oude blade wel meer het 'pure' rijden gevoel.... elke voordeel heeft ze nadeel toch 👍
 
Oplossing
Terug
Bovenaan Onderaan